V průběhu minulého roku se na silnicích celého světa objevilo několik obřích děr, ve kterých mizely celé automobily. Ve srovnání s těmito případy si vlastně nemáme na českých silnicích nač stěžovat, ovšem nemůže se podobný propad odehrát i u nás? A jak vlastně tyto obří propady půdy ve městech vznikají?
Odpovědí na tuto otázku se ve svém videu zabýval Grady z YouTube kanálu "Practical Engineering", který rozebral snad všechny možné důvody. Tím nejzásadnějším, který stojí právě za většinou propadlých silnic v městských zástavbách, je však voda. Tedy lépe řečeno - vodovodní potrubí.
Gradyho video je poměrně dlouhé a zohledňuje řadu dalších důvodů, nicméně nejzajímavějším je jeho pokus, na kterém názorně ukazuje, k čemu všemu vlastně pod našima nohama může docházet.
Jak Grady uvádí, prakticky pod každou silnicí vede vodovodní potrubí, kterým se do domu přivádí či odvádí voda. Každé potrubí má však svou životnost a postupem času může dojít k jeho prasknutí. Jakmile však začne voda pronikat mimo potrubí, začne s sebou po malých kouscích odnášet i půdu.
K simulaci postavil Grady malé akvárium, kterým prochází hadice zasypaná pískem a na vrchu je lepenka s modelem autíčka. Hadice představující potrubí by za normálních okolností pravdě jen praskal, či měla jen drobnější průsaky, nicméně Gary ji kvůli rychlejší simulaci rozdělil na dvě části, mezi kterými chybí pár centimetrů. Jakmile pustí vodu, na písku je krásně vidět, jak voda postupuje. Písek tak rychle ubývá a objevuje se v hadici, kterou voda odtéká. Čím více písku / půdy je odplaveno, tím rychleji vše probíhá.
Aniž bychom to věděli, vzniká nám pod nohama jeskyně, na jejímž stále ztenčujícím se stropě se pohybujeme. Tento proces je sice dlouhodobý, ale jeho zrádnost tkví hlavně v tom, že o něm absolutně netušíme. Dříve či později nakonec voda odplaví tolik materiálu, že se silnice stane jakýmsi mostem, který se jednoho dne nevyhnutelně zbortí.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.