V průběhu minulého roku se na silnicích celého světa objevilo několik obřích děr, ve kterých mizely celé automobily. Ve srovnání s těmito případy si vlastně nemáme na českých silnicích nač stěžovat, ovšem nemůže se podobný propad odehrát i u nás? A jak vlastně tyto obří propady půdy ve městech vznikají?
Odpovědí na tuto otázku se ve svém videu zabýval Grady z YouTube kanálu "Practical Engineering", který rozebral snad všechny možné důvody. Tím nejzásadnějším, který stojí právě za většinou propadlých silnic v městských zástavbách, je však voda. Tedy lépe řečeno - vodovodní potrubí.
Gradyho video je poměrně dlouhé a zohledňuje řadu dalších důvodů, nicméně nejzajímavějším je jeho pokus, na kterém názorně ukazuje, k čemu všemu vlastně pod našima nohama může docházet.
Jak Grady uvádí, prakticky pod každou silnicí vede vodovodní potrubí, kterým se do domu přivádí či odvádí voda. Každé potrubí má však svou životnost a postupem času může dojít k jeho prasknutí. Jakmile však začne voda pronikat mimo potrubí, začne s sebou po malých kouscích odnášet i půdu.
K simulaci postavil Grady malé akvárium, kterým prochází hadice zasypaná pískem a na vrchu je lepenka s modelem autíčka. Hadice představující potrubí by za normálních okolností pravdě jen praskal, či měla jen drobnější průsaky, nicméně Gary ji kvůli rychlejší simulaci rozdělil na dvě části, mezi kterými chybí pár centimetrů. Jakmile pustí vodu, na písku je krásně vidět, jak voda postupuje. Písek tak rychle ubývá a objevuje se v hadici, kterou voda odtéká. Čím více písku / půdy je odplaveno, tím rychleji vše probíhá.
Aniž bychom to věděli, vzniká nám pod nohama jeskyně, na jejímž stále ztenčujícím se stropě se pohybujeme. Tento proces je sice dlouhodobý, ale jeho zrádnost tkví hlavně v tom, že o něm absolutně netušíme. Dříve či později nakonec voda odplaví tolik materiálu, že se silnice stane jakýmsi mostem, který se jednoho dne nevyhnutelně zbortí.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.