Jak vznikají díry v silnicích? A může se v Česku auto propadnout až pod zem?

K jednomu z největších propadů silnice za poslední dobu došlo v Japonsku
K jednomu z největších propadů silnice za poslední dobu došlo v Japonsku, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 3. ledna 2018 13:51 | akt. 3. ledna 2018 15:24
Sdílej:

V průběhu minulého roku se na silnicích celého světa objevilo několik obřích děr, ve kterých mizely celé automobily. Ve srovnání s těmito případy si vlastně nemáme na českých silnicích nač stěžovat, ovšem nemůže se podobný propad odehrát i u nás? A jak vlastně tyto obří propady půdy ve městech vznikají?

Odpovědí na tuto otázku se ve svém videu zabýval Grady z YouTube kanálu "Practical Engineering", který rozebral snad všechny možné důvody. Tím nejzásadnějším, který stojí právě za většinou propadlých silnic v městských zástavbách, je však voda. Tedy lépe řečeno - vodovodní potrubí.

Gradyho video je poměrně dlouhé a zohledňuje řadu dalších důvodů, nicméně nejzajímavějším je jeho pokus, na kterém názorně ukazuje, k čemu všemu vlastně pod našima nohama může docházet.

Jak Grady uvádí, prakticky pod každou silnicí vede vodovodní potrubí, kterým se do domu přivádí či odvádí voda. Každé potrubí má však svou životnost a postupem času může dojít k jeho prasknutí. Jakmile však začne voda pronikat mimo potrubí, začne s sebou po malých kouscích odnášet i půdu.

K simulaci postavil Grady malé akvárium, kterým prochází hadice zasypaná pískem a na vrchu je lepenka s modelem autíčka. Hadice představující potrubí by za normálních okolností pravdě jen praskal, či měla jen drobnější průsaky, nicméně Gary ji kvůli rychlejší simulaci rozdělil na dvě části, mezi kterými chybí pár centimetrů. Jakmile pustí vodu, na písku je krásně vidět, jak voda postupuje. Písek tak rychle ubývá a objevuje se v hadici, kterou voda odtéká. Čím více písku / půdy je odplaveno, tím rychleji vše probíhá.

Aniž bychom to věděli, vzniká nám pod nohama jeskyně, na jejímž stále ztenčujícím se stropě se pohybujeme. Tento proces je sice dlouhodobý, ale jeho zrádnost tkví hlavně v tom, že o něm absolutně netušíme. Dříve či později nakonec voda odplaví tolik materiálu, že se silnice stane jakýmsi mostem, který se jednoho dne nevyhnutelně zbortí.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?