V průběhu minulého roku se na silnicích celého světa objevilo několik obřích děr, ve kterých mizely celé automobily. Ve srovnání s těmito případy si vlastně nemáme na českých silnicích nač stěžovat, ovšem nemůže se podobný propad odehrát i u nás? A jak vlastně tyto obří propady půdy ve městech vznikají?
Odpovědí na tuto otázku se ve svém videu zabýval Grady z YouTube kanálu "Practical Engineering", který rozebral snad všechny možné důvody. Tím nejzásadnějším, který stojí právě za většinou propadlých silnic v městských zástavbách, je však voda. Tedy lépe řečeno - vodovodní potrubí.
Gradyho video je poměrně dlouhé a zohledňuje řadu dalších důvodů, nicméně nejzajímavějším je jeho pokus, na kterém názorně ukazuje, k čemu všemu vlastně pod našima nohama může docházet.
Jak Grady uvádí, prakticky pod každou silnicí vede vodovodní potrubí, kterým se do domu přivádí či odvádí voda. Každé potrubí má však svou životnost a postupem času může dojít k jeho prasknutí. Jakmile však začne voda pronikat mimo potrubí, začne s sebou po malých kouscích odnášet i půdu.
K simulaci postavil Grady malé akvárium, kterým prochází hadice zasypaná pískem a na vrchu je lepenka s modelem autíčka. Hadice představující potrubí by za normálních okolností pravdě jen praskal, či měla jen drobnější průsaky, nicméně Gary ji kvůli rychlejší simulaci rozdělil na dvě části, mezi kterými chybí pár centimetrů. Jakmile pustí vodu, na písku je krásně vidět, jak voda postupuje. Písek tak rychle ubývá a objevuje se v hadici, kterou voda odtéká. Čím více písku / půdy je odplaveno, tím rychleji vše probíhá.
Aniž bychom to věděli, vzniká nám pod nohama jeskyně, na jejímž stále ztenčujícím se stropě se pohybujeme. Tento proces je sice dlouhodobý, ale jeho zrádnost tkví hlavně v tom, že o něm absolutně netušíme. Dříve či později nakonec voda odplaví tolik materiálu, že se silnice stane jakýmsi mostem, který se jednoho dne nevyhnutelně zbortí.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?