Jak vznikají díry v silnicích? A může se v Česku auto propadnout až pod zem?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. ledna 2018, 13:51 Aktualizováno 3.1.2018, 15:24 Google+

V průběhu minulého roku se na silnicích celého světa objevilo několik obřích děr, ve kterých mizely celé automobily. Ve srovnání s těmito případy si vlastně nemáme na českých silnicích nač stěžovat, ovšem nemůže se podobný propad odehrát i u nás? A jak vlastně tyto obří propady půdy ve městech vznikají?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
K jednomu z největších propadů silnice za poslední dobu došlo v Japonsku

K jednomu z největších propadů silnice za poslední dobu došlo v Japonsku | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Odpovědí na tuto otázku se ve svém videu zabýval Grady z YouTube kanálu "Practical Engineering", který rozebral snad všechny možné důvody. Tím nejzásadnějším, který stojí právě za většinou propadlých silnic v městských zástavbách, je však voda. Tedy lépe řečeno - vodovodní potrubí.

Gradyho video je poměrně dlouhé a zohledňuje řadu dalších důvodů, nicméně nejzajímavějším je jeho pokus, na kterém názorně ukazuje, k čemu všemu vlastně pod našima nohama může docházet.

Jak Grady uvádí, prakticky pod každou silnicí vede vodovodní potrubí, kterým se do domu přivádí či odvádí voda. Každé potrubí má však svou životnost a postupem času může dojít k jeho prasknutí. Jakmile však začne voda pronikat mimo potrubí, začne s sebou po malých kouscích odnášet i půdu.

Jak vznikají obří díry na silnicích? (6:40) | zdroj: youtube.com

K simulaci postavil Grady malé akvárium, kterým prochází hadice zasypaná pískem a na vrchu je lepenka s modelem autíčka. Hadice představující potrubí by za normálních okolností pravdě jen praskal, či měla jen drobnější průsaky, nicméně Gary ji kvůli rychlejší simulaci rozdělil na dvě části, mezi kterými chybí pár centimetrů. Jakmile pustí vodu, na písku je krásně vidět, jak voda postupuje. Písek tak rychle ubývá a objevuje se v hadici, kterou voda odtéká. Čím více písku / půdy je odplaveno, tím rychleji vše probíhá.

Aniž bychom to věděli, vzniká nám pod nohama jeskyně, na jejímž stále ztenčujícím se stropě se pohybujeme. Tento proces je sice dlouhodobý, ale jeho zrádnost tkví hlavně v tom, že o něm absolutně netušíme. Dříve či později nakonec voda odplaví tolik materiálu, že se silnice stane jakýmsi mostem, který se jednoho dne nevyhnutelně zbortí.

Vytisknout

Diskuze: Jak vznikají díry v silnicích? A může se v Česku auto propadnout až pod zem?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

reklama

Doporučujeme

Pohled do automobilky Volkswagen

Volkswagen slaví nový rekord, díky modelové ofenzívě vyrobil rekordní počet…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

  2. TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud