Do konce listopadu už zbývá jen pár dnů a s příchodem prosince začne to pravé vánoční šílenství. K tomu ale kromě úklidu, pečení a dalších příprav patří i shánění vánočního stromku, jehož přepravu prý lidé hrubě podceňují, jak varovala americká organizace pro bezpečnost na silnicích.
Americká organizace pro bezpečnost na silnicích AAA přitom vychází z odhadů, podle kterých během minulých tří let zhruba 20 milionů Američanů převáželo svůj stromek na / v autě bez adekvátního zajištění. Nemusí se to zdát jako vážný prohřešek, nicméně tragédie je v takovém případě neustále nablízku.
Podle oficiálních výzkumů totiž nepořádek na silnicích, kam ztracený vánoční stromek rozhodně spadá, způsobil během minulých čtyř let zhruba 200 000 dopravních nehod. Z toho 39000 nehod skončilo nějakým zraněním a 500 nehod mělo fatální následky.
Chyb se však mnohdy dopouštějí i lidé, kteří se snaží zajistit stromek alespoň improvizovaně. Greg Brannon, ředitel AAA pro vztahy s automobilovým inženýrstvím a průmyslem, uvádí, že řada lidí si nesprávným uchycením může poškodit i svůj vlastní automobil. Například při použití různých provázků protažených skrze okna či dveře například hrozí poškození těsnění, takže přeprava stromku vyjde dráž ještě o servis.
Organizace proto vydala několik tipů a doporučení, jak vánoční stromky přepravovat bezpečně jak pro okolní řidiče, tak pro náš vlastní automobil. Hned prvním tipem je zvolit si vhodný vůz, který disponuje buď střešním nosičem, nebo dostatkem prostoru v interiéru či na korbě, v případě vozů typu pick-up. Rozhodně se také neobejdete bez vhodného vybavení, mezi které spadají rukavice, kvalitní stahovací popruhy a staré deky, se vám budou hodit jak při přepravě na střeše, kdy ochrání lak, tak při přepravě v interiéru vozu.
Pokud se rozhodnete přepravovat stromek na střeše, rozhodně ho umístěte spodní stranou směrem dopředu a kvalitně ho na několika místech stáhněte. Zajištění byste neměli podcenit ani při přepravě v interiéru, neboť v případě prudkého brzdění by mohl strom začít nepříjemně cestovat.
Poslední radou je pak sundat nohu z plynu a cestovat domů klidně delší ale klidnější cestou, kde se vyhnete vyšším rychlostem i provozu, který byste mohli zdržovat.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?