Jízdy na sněhu se nemusíte bát, vzkazují rally instruktoři a přidávají užitečné rady

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. listopadu 2017, 11:12 Aktualizováno 23.11.2017, 12:58 Google+

Teploty neustále klesají, ráno se stále častěji objevují mlhy a námraza a řidiči v některých oblastech Česka už se potýkají i se sněhem. Problém je však v tom, že na sněhu se automobil chová úplně jinak, než na co jsme byli zvyklí za posledních několik měsíců. I sebelepší řidič si tak bude muset zase chvíli zvykat na to, jak se svým vozem vlastně zacházet.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Řízení v zimě?

Řízení v zimě? | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

S rychlejším zvykáním na nové podmínky by vám ale mohlo pomoci pět tipů, které na webu Jalopnik uveřejnili instruktoři z rally školy "Team O’Neil Rally School", jejichž rady a tipy jsme vám již několikrát zprostředkovali. Základem všeho je ale uvědomit si, že v zimě se váš vůz začne chovat zcela jinak, takže je potřeba vědět, jak správně reagovat. Teď už ale k samotným tipům:

1. Nepodceňujte přípravu Můžete být sebelepší řidič, ale pokud máte staré pneumatiky s nedostatečným dezénem, pak vám jsou všechny schopnosti k ničemu. Pneumatiky jsou zkrátka jediná věc která vás spojuje s vozovkou, takže investice do nich se rozhodně vyplatí. Kromě toho je ale dobré nezanedbávat stav stěračů, pravidelně doplňovat nemrznoucí směs do ostřikovačů a mít vždy rezervu v nádrži. Pro případ nouze se však vyplatí mít v kufru i pár drobností, mezi kterými by neměla chybět deka, rukavice, lopata, tažné lano nebo startovací kabely.

img-responsive

Smyk vozu se zadním pohonem | foto: youtube.com

2. Vyzkoušejte si schopnosti sebe i svého vozu Ještě než vyrazíte do ostrého provozu, není úplně na škodu vyzkoušet si na bezpečném a otevřeném prostoru chování vozu za nových podmínek. Člověk si tak alespoň ujasní, jak se vozidlo bude chovat při brzdění a zatáčení, jaké jsou jeho limity, jaké jsou vaše limity a jak se připravit na krizové situace a bezpečně je zvládnout.

3. Dívejte se, kam jedete Je to sice jednoduché pravidlo, ale zvlášť v krizových situacích bývá často opomíjeno. Toto téma už jsme jednou naťukli v článku o zvládání nedotáčivých smyků, ale vyplatí se ho připomenout. Pokud člověk dostane smyk, často zpanikaří a zahledí se na místo, kam neovladatelný vůz směřuje. To je ale chyba, které byste se měli vyvarovat. Mnohem efektivnější je dívat se směrem do míst kudy chcete jet, zůstat v klidu a pokračovat ve snaze získat vůz opět pod kontrolu. Zní to možná až příliš snadně, ale zkušenosti instruktorů hovoří jasně.

4. Rozdělte si manévry Pokud se pohybujete po povrchu s omezenou trakcí, snažte se oddělit brzdění, akceleraci i zatáčení. Vždy se vyplatí dělat pouze jednu věc, přičemž brzdění i akcelerace je nejlepší na rovince. Pokud toho budete chtít po pneumatikách příliš, je mnohem pravděpodobnější, že ztratí trakci kompletně a váš vůz se stane neovladatelný.

5. Asistenční systémy umí pomoci i uškodit Systém ABS se dnes vyskytuje prakticky ve všech voze a většina řidičů jistě ví, že jeho cílem je zabránit zablokování kol při brzdění a tím ponechat řidiči kontrolu nad vozem. Díky přerušovanému brzdění se ale brzdná dráha markantně prodlužuje, na což je třeba brát ohled zejména při dodržování bezpečné vzdálenosti. Dalším užitečným systémem je kontrola trakce, která by měla zabránit prokluzu kol. Na sněhu se vám však může tento prokluz / hrabání hodit, neboť vůz se tak prohrabe až k pevnějšímu podkladu. Oba systémy samozřejmě mají své místo a v 90% případů plní svou práci jak mají, ovšem vyplatí se znát momenty, kdy mohou být kontraproduktivní, případně kdy se vám lépe pojede bez nich.

Na konec instruktoři z "Team O’Neil Rally School" dodávají, že špatné počasí rozhodně není důvodem, abyste seděli zavření doma a báli se vytáhnout paty z domu. Vždy je však potřeba více opatrnosti, pozornosti a chybu neuděláte ani defenzivnější jízdou. To, že vy víte jak se máte chovat totiž neznamená, že to ví i ostatní.

Vytisknout

Diskuze: Jízdy na sněhu se nemusíte bát, vzkazují rally instruktoři a přidávají užitečné rady

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Subaru Impreza 2.0i

Legenda znovu na českém trhu. Subaru Impreza nabízí za málo peněz moře muziky

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud