Teploty neustále klesají, ráno se stále častěji objevují mlhy a námraza a řidiči v některých oblastech Česka už se potýkají i se sněhem. Problém je však v tom, že na sněhu se automobil chová úplně jinak, než na co jsme byli zvyklí za posledních několik měsíců. I sebelepší řidič si tak bude muset zase chvíli zvykat na to, jak se svým vozem vlastně zacházet.
S rychlejším zvykáním na nové podmínky by vám ale mohlo pomoci pět tipů, které na webu Jalopnik uveřejnili instruktoři z rally školy "Team O’Neil Rally School", jejichž rady a tipy jsme vám již několikrát zprostředkovali. Základem všeho je ale uvědomit si, že v zimě se váš vůz začne chovat zcela jinak, takže je potřeba vědět, jak správně reagovat. Teď už ale k samotným tipům:
1. Nepodceňujte přípravu Můžete být sebelepší řidič, ale pokud máte staré pneumatiky s nedostatečným dezénem, pak vám jsou všechny schopnosti k ničemu. Pneumatiky jsou zkrátka jediná věc která vás spojuje s vozovkou, takže investice do nich se rozhodně vyplatí. Kromě toho je ale dobré nezanedbávat stav stěračů, pravidelně doplňovat nemrznoucí směs do ostřikovačů a mít vždy rezervu v nádrži. Pro případ nouze se však vyplatí mít v kufru i pár drobností, mezi kterými by neměla chybět deka, rukavice, lopata, tažné lano nebo startovací kabely.
2. Vyzkoušejte si schopnosti sebe i svého vozu Ještě než vyrazíte do ostrého provozu, není úplně na škodu vyzkoušet si na bezpečném a otevřeném prostoru chování vozu za nových podmínek. Člověk si tak alespoň ujasní, jak se vozidlo bude chovat při brzdění a zatáčení, jaké jsou jeho limity, jaké jsou vaše limity a jak se připravit na krizové situace a bezpečně je zvládnout.
3. Dívejte se, kam jedete Je to sice jednoduché pravidlo, ale zvlášť v krizových situacích bývá často opomíjeno. Toto téma už jsme jednou naťukli v článku o zvládání nedotáčivých smyků, ale vyplatí se ho připomenout. Pokud člověk dostane smyk, často zpanikaří a zahledí se na místo, kam neovladatelný vůz směřuje. To je ale chyba, které byste se měli vyvarovat. Mnohem efektivnější je dívat se směrem do míst kudy chcete jet, zůstat v klidu a pokračovat ve snaze získat vůz opět pod kontrolu. Zní to možná až příliš snadně, ale zkušenosti instruktorů hovoří jasně.
4. Rozdělte si manévry Pokud se pohybujete po povrchu s omezenou trakcí, snažte se oddělit brzdění, akceleraci i zatáčení. Vždy se vyplatí dělat pouze jednu věc, přičemž brzdění i akcelerace je nejlepší na rovince. Pokud toho budete chtít po pneumatikách příliš, je mnohem pravděpodobnější, že ztratí trakci kompletně a váš vůz se stane neovladatelný.
5. Asistenční systémy umí pomoci i uškodit Systém ABS se dnes vyskytuje prakticky ve všech voze a většina řidičů jistě ví, že jeho cílem je zabránit zablokování kol při brzdění a tím ponechat řidiči kontrolu nad vozem. Díky přerušovanému brzdění se ale brzdná dráha markantně prodlužuje, na což je třeba brát ohled zejména při dodržování bezpečné vzdálenosti. Dalším užitečným systémem je kontrola trakce, která by měla zabránit prokluzu kol. Na sněhu se vám však může tento prokluz / hrabání hodit, neboť vůz se tak prohrabe až k pevnějšímu podkladu. Oba systémy samozřejmě mají své místo a v 90% případů plní svou práci jak mají, ovšem vyplatí se znát momenty, kdy mohou být kontraproduktivní, případně kdy se vám lépe pojede bez nich.
Na konec instruktoři z "Team O’Neil Rally School" dodávají, že špatné počasí rozhodně není důvodem, abyste seděli zavření doma a báli se vytáhnout paty z domu. Vždy je však potřeba více opatrnosti, pozornosti a chybu neuděláte ani defenzivnější jízdou. To, že vy víte jak se máte chovat totiž neznamená, že to ví i ostatní.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?