Posypová sůl zachraňuje životy, ale decimuje přírodu. Máme však na vybranou?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. listopadu 2017 10:52 22. listopadu 2017 14:25
Sdílej:

S blížícím se zimním obdobím se také blíží doba, kdy na silnice a chodníky vyjedou sypače s tunovými zásobami posypové soli. Většina lidí je za posypané silnice a chodníky šťastná, jen někteří řidiči lamentují nad urychlenou korozí. Najdou se mezi námi však i tací, pro které je solení jedna velká pohroma. Podle posledních výzkumů je totiž stále patrnější, že posypová sůl se stává pro přírodu jedem.

Na téma upozornil americký web Jalopnik, který si všiml výzkumu amerických ekologů a ochránců přírody, podle kterých se posypová sůl začíná stávat výrazným znečišťovatelem životního prostředí a je potřeba zvažovat další alternativy.

Dokud sněží, je sůl vítaným pomocníkem, který na silnicích zachraňuje životy. Málokdo už si však uvědomuje, že posypová sůl zůstává v přírodě i dlouho poté, co zimní období skončí. Během jarních tání je pak splavována do přírody, zejména do vodních toků, kde zůstává dlouhou dobu. K znehodnocení až 19 litrů pitné vody přitom stačí jen jedna čajová lžička soli. A její následné odbourávání je velice komplikované.

Solení navíc výrazným způsobem ovlivňuje i život v tocích, jezerech a rybnících, jak upozorňuje Steven Brady, odborný asistent na katedře biologie na vysoké škole Southern Connecticut State University. Podle jeho slov je znečištění v některých oblastech už tak vážné, že sůl ve vodě cítíte již při pouhém ochutnání vody.

Brady a další jeho kolegové už na dopady solení upozornily místní úřady a v současné době se snaží pracovat na způsobu, jak solení zcela nahradit nebo alespoň omezit.

Jak vážný celý problém je ukazuje i pohled do historie. Solení silnic v USA začalo v padesátých letech a již v šedesátých letech byl zaznamenán zvýšený podíl soli v tocích poblíž dálnic. Úřady zodpovědné za geologický průzkum navíc upozornily, že míra soli ve vodních tocích se markantně zvýšila v 84% sledovaných toků, což má na vodu dramatické dopady.

Jedna studie navíc poukázala na skutečnost, kdy 70% použité posypové soli v oblasti Twin Cities, zhruba 350000 tun za rok, skončilo ve vodním systému, kde mohlo ovlivnit jak vodní život, tak kvalitu pitné vody. V reakci na to už oblast Twin Cities, i další podobně zasažené oblasti ve státě Minnesota, přijaly zvláštní opatření, mezi kterými nechybí vyšší využívání písku nebo cílené solení pouze vybraných úseků.

Ke snaze zmírnit následky solení silnic se navíc přidávají další americké státy nebo oblasti, kde se snaží minimalizovat použití soli pouze na nejvytíženější komunikace nebo na problémové úseky. Výzkumy navíc ukazují, že i minimální solení stále výrazně zvyšuje bezpečnost.

Brady pak uznává, že i z ekologického hlediska je omezené solení vybraných úseků rozhodně přijatelnější, než solení plošné. Sám si prý uvědomuje, jak komplexním úkolem je udržet bezpečnost na silnicích a zároveň udržovat zdravé životní prostředí, ale podle všech dostupných informací je prý jasné, že dříve nebo později budeme muset sůl něčím nahradit, neboť životnímu prostředí rozhodně neprospívá.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.