Pokud jste vládní činitel reprezentující svou zemi, zajisté k tomu potřebujete i vhodný automobil, který vám nabídne jak dostatek luxusu na dlouhých cestách, tak i ochranu před vašimi úhlavními nepřáteli, kteří jsou ochotni sáhnout i k násilí. Třešničkou na dortu pak bývá reprezentativní vzhled vozu, který dotváří pocit vznešenosti a důležitosti.
Výroba takových automobilů však není žádná levná sranda, obvykle totiž vyžaduje kompletní přepracování karoserie i techniky, vývoj bezpečnostních systémů, instalaci pancéřování, zesílení šasi, silnější motor a desítky dalších drobností, o kterých možná ani nevíme. Nelze se proto divit, že cena nejlevnějšího z "Top 5" se vyšplhala až na půl milionu dolarů, tedy cca 10,8 milionu korun
A tím pátým je Maybach 62 Limousine, který slouží v Thajsku
Thajský král Bhumibol Adulyadej a jeho královská rodina mají ve zvyku spokojit se jen s tím nejlepším, k čemuž speciální Maybach 62 Limousine rozhodně nemá daleko. Pod jeho kapotou se totiž nachází svalnatý motor V12 a uvnitř vozu je neskutečně prostorný interiér. O zábavu na dlouhých cestách se posádce postará multimediální systém, k dispozici je lednice i chladící box na víno a ve středové konzoli se ukrývají nejmodernější technologické hračky, jaké automobilový průmysl nabízí. Na této limuzíně není vůbec nic "obyčejného" a pokud hledáte ideální způsob jak zkombinovat luxus, eleganci a sportovnost, pak je Maybach 62 skvělou odpovědí.
Na čtvrtém místě se překvapivě umístil Papamobil Mercedes-Benz M-Class s cenovkou 524,990 dolarů, tedy cca 11,4 milionu korun.
Je poněkud paradoxní, že papež František, který se spokojil s životem v chudobě, se nyní vozí Mercedesem za více než 11 milionů, ovšem v případě hlavy církve se nejedná o žádnou výjimku. Papamobil je zkrátka klasickým vozem papežů a automobilka Mercedes Benz má v jejich výrobě bohaté zkušenosti. Vůz byl navíc vybaven pancéřováním a neprůstřelnými skly. I přes nemalou hmotnost pak vozu stále zůstala vysoká dynamika, dosažení rychlostí okolo 250 km/h by nemělo být problémem.
Bronzovou medaili si pro sebe urvala čínská limuzína "Hongqi Limousine", jejíž cena se vyšplhala až na 801 624 dolarů, tedy cca 17,4 milionu korun.
Hongqi je pravděpodobně tím nejdražším a nejluxusnějším vozem, jaký v Číně najdeme. Ostatně k tomu ho předurčuje už jeho název, který v překladu znamená "Rudá vlajka". Co se jeho parametrů týče, pod jeho kapotou se nachází čtyřikrát přeplňovaný motor V8 o výkonu 381 koní s točivým momentem okolo 718 Nm. I přes jeho rozměrnost a opulentnost tak zvládne akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8 sekund a maximální rychlost atakuje 220 km/h. Vzhledem k poměrům v Číně pak asi nebude žádným překvapením, že limuzíny Hongqi tvoří hlavní část vozového parku vládních činitelů.
Na seznamu nemůže chybět ani nejznámější ze všech vládních limuzín, vůz amerického prezidenta "Cadillac One", jehož cena údajně činí 1.500.000 dolarů, tedy cca 32,5 milionu dolarů.
O Bestii, jak se Cadillacu One často říká, už toho bylo napsáno mnoho. Kdekoliv se má objevit americký prezident, tam se objeví jeho vůz. Je silně pancéřovaný, odolá i chemickému útoku, může jezdit po ráfcích a v interiéru má dokonce i zásoby krve. Zajímavostí je i instalované noční vidění, díky kterému může vůz ujíždět pronásledovatelům nebo ostřelovačům bez světel.
Ten nejdražší státnický vůz však podle webu TheRichest ukrývají garáže Buckinghamského paláce. Jedná se Bentley State Limousine, který byl vyroben pouze ve dvou kusech a hodnota jednoho se pohybuje okolo 10 milionů liber, cca 290 milionů korun.
Vůz byl vyroben speciálně pro královské účely a královně Alžbtě II. byl předán v roce 2002. O karoserii vozu se starali specialisté z karosárny Mulliner, pod kapotou se ukrývá tradiční motor 6.75 litru V8 o výkonu 300 koní. Vůz je samozřejmě opatřen pancéřováním a je i utěsněn proti chemickému útoku. Pro maximální komfort je interiér čalouněn jehněčí vlnou jemnou jako satén, dveře se otvírají do úhlu 90° pro snadné nastupování a nechybí ani prosklená střecha pro zdravení jásajících lidí, kteří královnu zbožňují.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.