Automobilka Ford slaví 60 let výroby tahačů a náklaďáků v Brazílii a k tomuto výročí si přichystala jednu speciální novinku, která by měla pomoci řidičům překonávat rizika spojená s usínáním za volantem, tzv. SafeCap. Z prvních videí se zdá, že jde o geniální vynález, který by jistě našel své uplatnění mezi širokou veřejností. Zda se ho však dočkáme i v Evropě zatím netušíme.
A co že to ta SafaCap je? Na první pohled se jedná o obyčejnou kšiltovku, ovšem pokud se na ní podíváme zblízka, všimneme si dvou LED diod na spodní straně kšiltu a také malé kapsičky na levé straně, ve které je schovaný celý "mozek" tohoto zařízení.
Jedná se totiž o jakýsi "mikro-počítač", jehož nejdůležitější součástí je gyroskop. Díky němu dokáže počítač sledovat pohyb hlavy řidiče, takže neustále ví, zda je hlava vzpřímená a řidič kouká na silnici. Pokud by se však hlava začala výrazně naklánět / předklánět / zaklánět, počítač vyhodnotí tento pohyb jako rizikový a spustí alarm, který by měl řidiče probrat.
Onen alarm se pak skládá hned ze tří součástí: blikajících LED žárovek namířených do očí řidiče, vibrujícího motorku a hlasitého reproduktoru vydávajícího pípání ve vysokých tónech. Kombinace těchto upozornění by měla být natolik nepříjemná, že řidiče vzbudí a ten bude vědět, že je na čase si odpočinout.
Co se však týká fenoménu mikrospánku, zde vám čepice bohužel nijak pomoci nemůže. Jak už jsme rozebírali v jednom z minulých článků, mikrospánek je chvíle, kdy můžete mít klidně i otevřené oči a hlavu ve vzpřímené pozici, ale váš mozek jednoduše spí. Pokud vám tedy nezačne hlava padat do strany, nemá ani tato čapka šanci vás probudit.
Ovšem zpátky k tématu. Pokud jsme pochopili dostupné informace správně, pak se prozatím jedná o prototyp, který by však brzy měl být distribuován mezi řidiči. Zda se objeví i v USA, Evropě a zbytku světa ale zatím netušíme. Rozhodně by to však mělo smysl a nejspíš by do téhle čapky zainvestovali i lidé, kteří s Fordem nemají nic společného.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.