Automobilka Ford slaví 60 let výroby tahačů a náklaďáků v Brazílii a k tomuto výročí si přichystala jednu speciální novinku, která by měla pomoci řidičům překonávat rizika spojená s usínáním za volantem, tzv. SafeCap. Z prvních videí se zdá, že jde o geniální vynález, který by jistě našel své uplatnění mezi širokou veřejností. Zda se ho však dočkáme i v Evropě zatím netušíme.
A co že to ta SafaCap je? Na první pohled se jedná o obyčejnou kšiltovku, ovšem pokud se na ní podíváme zblízka, všimneme si dvou LED diod na spodní straně kšiltu a také malé kapsičky na levé straně, ve které je schovaný celý "mozek" tohoto zařízení.
Jedná se totiž o jakýsi "mikro-počítač", jehož nejdůležitější součástí je gyroskop. Díky němu dokáže počítač sledovat pohyb hlavy řidiče, takže neustále ví, zda je hlava vzpřímená a řidič kouká na silnici. Pokud by se však hlava začala výrazně naklánět / předklánět / zaklánět, počítač vyhodnotí tento pohyb jako rizikový a spustí alarm, který by měl řidiče probrat.
Onen alarm se pak skládá hned ze tří součástí: blikajících LED žárovek namířených do očí řidiče, vibrujícího motorku a hlasitého reproduktoru vydávajícího pípání ve vysokých tónech. Kombinace těchto upozornění by měla být natolik nepříjemná, že řidiče vzbudí a ten bude vědět, že je na čase si odpočinout.
Co se však týká fenoménu mikrospánku, zde vám čepice bohužel nijak pomoci nemůže. Jak už jsme rozebírali v jednom z minulých článků, mikrospánek je chvíle, kdy můžete mít klidně i otevřené oči a hlavu ve vzpřímené pozici, ale váš mozek jednoduše spí. Pokud vám tedy nezačne hlava padat do strany, nemá ani tato čapka šanci vás probudit.
Ovšem zpátky k tématu. Pokud jsme pochopili dostupné informace správně, pak se prozatím jedná o prototyp, který by však brzy měl být distribuován mezi řidiči. Zda se objeví i v USA, Evropě a zbytku světa ale zatím netušíme. Rozhodně by to však mělo smysl a nejspíš by do téhle čapky zainvestovali i lidé, kteří s Fordem nemají nic společného.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?