První přechody pro chodce byly představeny již v roce 1940, ovšem od té doby uplynulo už mnoho let a svět se kompletně změnil. Doba se zrychlila, silnice se zaplnily automobily a města začala být rušnější. V reakci na tuto situaci tak vznikl projekt "Starling Crossing", první inteligentní silnice, která zajistí bezpečnost pro chodce i plynulost dopravy.
O projektu poprvé informovali redaktoři webu Auto Express, kteří se na celý projekt dokonce zajeli osobně podívat a měli možnost si ho i vyzkoušet. S celou podstatou projektu Starling Crossing je pak seznámila Usman Haque, architektka a spoluzakladatelka designového studia Umbrellium, kde se chytrá silnice vyvíjí.
Celý projekt Starling Crossing se dá popsat jako chytrá a interaktivní silnice, jejíž hlavní podstatou je zamezit srážkám automobilů s chodci. K tomu tato 22 metrů dlouhá chytrá silnice využívá několik kamer s vysokým rozlišením, které jsou schopny zachytit automobily, chodce a nebo cyklisty. Díky schopnosti učit se a vytvářet možné scénáře je pak vypočítána nejpravděpodobnější varianta následujících událostí.
V reakci na tu pak systém zobrazí prostřednictvím LED diod emblémy přímo na povrchu vozovky, čímž by měl varovat jak řidiče, tak chodce. Aby byly LED diody dobře chráněny a zároveň aby nebyla omezena jejich viditelnost, je celá chytrá silnice zhotovena z velmi odolného plastu.
Během prezentace redaktorům Auto Express předvedli lidé z Umbrellium hned několik zajímavých scénářů, které vyvíjely na systém vysoké nároky. Ten si však se vším poradil a v žádném z pokusů nedošlo k ohrožení životů. Jedním z nejnamáhavějších scénářů byl ten, kdy dvě osoby přecházely silnici, zatímco se blížilo auto a cyklista. Systém zpozoroval všechny objekty na silnici, pro chodce vytvořil z LED diod zebru a pro automobil vytvořil čáru k zastavení. Zastavující automobil však zakryl výhled cyklistovi a ten směle pokračoval dál. Systém to však zpozoroval a před cyklistou vytvořil červený pruh přikazující zastavení.
Schopnost systému reagovat na nahodilé situace tak byla poměrně dobře otestována a systém prospěl bez zaváhání. Pro budoucnost silniční dopravy by se tak mohlo jednat o další malou revoluci, neboť v současné době je vjezd do některých částí města omezen právě kvůli chodcům.
Krom vyšší bezpečnosti by tento systém ale mohl zajistit i vyšší plynulost provozu, neboť kromě zastavení automobilů zvládá i zastavení nepozorných chodců, kteří tak nebudou skákat řidičům pod kola.
Vývoj chytré silnice má před sebou ještě řadu testování, nicméně z našeho úhlu pohledu se jedná o více než zajímavý projekt, který by mohl najít uplatnění na řadě míst. Jedinou drobnou otázkou která se nám dere na mysl je však načasování. Budou totiž takovéto systémy vůbec třeba, když neustále všichni hovoří o rapidním nástupu chytrých autonomních automobilů?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?