První přechody pro chodce byly představeny již v roce 1940, ovšem od té doby uplynulo už mnoho let a svět se kompletně změnil. Doba se zrychlila, silnice se zaplnily automobily a města začala být rušnější. V reakci na tuto situaci tak vznikl projekt "Starling Crossing", první inteligentní silnice, která zajistí bezpečnost pro chodce i plynulost dopravy.
O projektu poprvé informovali redaktoři webu Auto Express, kteří se na celý projekt dokonce zajeli osobně podívat a měli možnost si ho i vyzkoušet. S celou podstatou projektu Starling Crossing je pak seznámila Usman Haque, architektka a spoluzakladatelka designového studia Umbrellium, kde se chytrá silnice vyvíjí.
Celý projekt Starling Crossing se dá popsat jako chytrá a interaktivní silnice, jejíž hlavní podstatou je zamezit srážkám automobilů s chodci. K tomu tato 22 metrů dlouhá chytrá silnice využívá několik kamer s vysokým rozlišením, které jsou schopny zachytit automobily, chodce a nebo cyklisty. Díky schopnosti učit se a vytvářet možné scénáře je pak vypočítána nejpravděpodobnější varianta následujících událostí.
V reakci na tu pak systém zobrazí prostřednictvím LED diod emblémy přímo na povrchu vozovky, čímž by měl varovat jak řidiče, tak chodce. Aby byly LED diody dobře chráněny a zároveň aby nebyla omezena jejich viditelnost, je celá chytrá silnice zhotovena z velmi odolného plastu.
Během prezentace redaktorům Auto Express předvedli lidé z Umbrellium hned několik zajímavých scénářů, které vyvíjely na systém vysoké nároky. Ten si však se vším poradil a v žádném z pokusů nedošlo k ohrožení životů. Jedním z nejnamáhavějších scénářů byl ten, kdy dvě osoby přecházely silnici, zatímco se blížilo auto a cyklista. Systém zpozoroval všechny objekty na silnici, pro chodce vytvořil z LED diod zebru a pro automobil vytvořil čáru k zastavení. Zastavující automobil však zakryl výhled cyklistovi a ten směle pokračoval dál. Systém to však zpozoroval a před cyklistou vytvořil červený pruh přikazující zastavení.
Schopnost systému reagovat na nahodilé situace tak byla poměrně dobře otestována a systém prospěl bez zaváhání. Pro budoucnost silniční dopravy by se tak mohlo jednat o další malou revoluci, neboť v současné době je vjezd do některých částí města omezen právě kvůli chodcům.
Krom vyšší bezpečnosti by tento systém ale mohl zajistit i vyšší plynulost provozu, neboť kromě zastavení automobilů zvládá i zastavení nepozorných chodců, kteří tak nebudou skákat řidičům pod kola.
Vývoj chytré silnice má před sebou ještě řadu testování, nicméně z našeho úhlu pohledu se jedná o více než zajímavý projekt, který by mohl najít uplatnění na řadě míst. Jedinou drobnou otázkou která se nám dere na mysl je však načasování. Budou totiž takovéto systémy vůbec třeba, když neustále všichni hovoří o rapidním nástupu chytrých autonomních automobilů?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.