První přechody pro chodce byly představeny již v roce 1940, ovšem od té doby uplynulo už mnoho let a svět se kompletně změnil. Doba se zrychlila, silnice se zaplnily automobily a města začala být rušnější. V reakci na tuto situaci tak vznikl projekt "Starling Crossing", první inteligentní silnice, která zajistí bezpečnost pro chodce i plynulost dopravy.
O projektu poprvé informovali redaktoři webu Auto Express, kteří se na celý projekt dokonce zajeli osobně podívat a měli možnost si ho i vyzkoušet. S celou podstatou projektu Starling Crossing je pak seznámila Usman Haque, architektka a spoluzakladatelka designového studia Umbrellium, kde se chytrá silnice vyvíjí.
Celý projekt Starling Crossing se dá popsat jako chytrá a interaktivní silnice, jejíž hlavní podstatou je zamezit srážkám automobilů s chodci. K tomu tato 22 metrů dlouhá chytrá silnice využívá několik kamer s vysokým rozlišením, které jsou schopny zachytit automobily, chodce a nebo cyklisty. Díky schopnosti učit se a vytvářet možné scénáře je pak vypočítána nejpravděpodobnější varianta následujících událostí.
V reakci na tu pak systém zobrazí prostřednictvím LED diod emblémy přímo na povrchu vozovky, čímž by měl varovat jak řidiče, tak chodce. Aby byly LED diody dobře chráněny a zároveň aby nebyla omezena jejich viditelnost, je celá chytrá silnice zhotovena z velmi odolného plastu.
Během prezentace redaktorům Auto Express předvedli lidé z Umbrellium hned několik zajímavých scénářů, které vyvíjely na systém vysoké nároky. Ten si však se vším poradil a v žádném z pokusů nedošlo k ohrožení životů. Jedním z nejnamáhavějších scénářů byl ten, kdy dvě osoby přecházely silnici, zatímco se blížilo auto a cyklista. Systém zpozoroval všechny objekty na silnici, pro chodce vytvořil z LED diod zebru a pro automobil vytvořil čáru k zastavení. Zastavující automobil však zakryl výhled cyklistovi a ten směle pokračoval dál. Systém to však zpozoroval a před cyklistou vytvořil červený pruh přikazující zastavení.
Schopnost systému reagovat na nahodilé situace tak byla poměrně dobře otestována a systém prospěl bez zaváhání. Pro budoucnost silniční dopravy by se tak mohlo jednat o další malou revoluci, neboť v současné době je vjezd do některých částí města omezen právě kvůli chodcům.
Krom vyšší bezpečnosti by tento systém ale mohl zajistit i vyšší plynulost provozu, neboť kromě zastavení automobilů zvládá i zastavení nepozorných chodců, kteří tak nebudou skákat řidičům pod kola.
Vývoj chytré silnice má před sebou ještě řadu testování, nicméně z našeho úhlu pohledu se jedná o více než zajímavý projekt, který by mohl najít uplatnění na řadě míst. Jedinou drobnou otázkou která se nám dere na mysl je však načasování. Budou totiž takovéto systémy vůbec třeba, když neustále všichni hovoří o rapidním nástupu chytrých autonomních automobilů?
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?