Škola smyku je projekt, jehož cílem a smyslem je na základě teoretické a praktické přípravy zkvalitňovat a zdokonalovat úroveň řidičů, zlepšovat jejich řidičské a rozhodovací návyky, chování a jednání v silničním provozu a zvyšovat dovednost v krizových dopravních situacích. Centrum, které jsem navštívil je určeno pro řidiče a obyvatele území města Ostravy a euroregionu. Vytváří a nabízí prostor především pro uchazeče o řidičské oprávnění, instruktory autoškol, řidiče státních institucí, obchodních a distribučních společností, řidiče kamionů a autobusů, řidiče integrovaných záchranných systémů, ale i handicapované řidiče.
Vše začíná… Připadám si tak trošku jako opravdový automobilový závodník před startem možná i důležité etapy. I v „depu“ (naší učebně) panuje lehká nervozita v oparu očekávání, co bude následovat. Instruktor Jakub nás mile vítá v učebně Centra bezpečné jízdy LIBROS v Ostravě.
Dozvídáme se několik aspektů bezpečné jízdy:
správná pozice opěradla pod úhlem 95 – 100° ruce na volantu vždy v poloze „tři čtvrtě na tři“ (Ne! „za deset dvě“) řešení nejčastějších krizových situací (přetáčivý a neotáčivý smyk, aquaplaning) zásady krizového brzdění pneumatiky a jejich podstata (kritická hranice pro jejich použití, DOT kód na pneumatikách…) základy defenzivní jízdyTěžko na cvičišti, lehko na bojišti!
Po krátké přestávce se ve třech formacích přesouváme na polygon, kde následuje úvodní kolečko, převzetí vysílaček, následují poslední instrukce a pak už se jde bez milosti na věc.
Všichni mají vlastní vozy. Já jedu ve svém novém, od první chvíle zamilovaném autě Škodě Superb III Laurint&Klement a o to je strach větší.
Přijíždíme na první stanoviště – aquaplaningovou vanu, kde je naším úkolem zvládnout obávanou a právě velmi častou krizovou situaci. Pro dokonalé zajištění zaplavování plochy na potřebnou hloubku 30 mm je tato část povrchu výškově speciálně upravena. 4 segmenty pro dynamické impulsní plnění plochy vodou pro průjezd souvislou vodní vrstvou.
Zkoušíme bezpečně projet mezi kužely na nepřilnavém povrchu. Paradoxně zjišťuji, že „vana“ se 4 cm vody není pro mě až tak velký problém, ale objet kužely dle instrukcí našeho lektora Mirka se stává nepřekonatelné Stále volím nové varianty a stávám se tak zpestřením polygonu. Následně trénujeme krizové brzdění. Nečekaně se to stává problémem. Všichni se jakoby bojíme se do toho opřít vší silou. Ale poslední pokusy jsou o poznání lepší!
Opět jakoby v dokonalé formaci se přesouváme na kruhová kluznou plochu. Tady nás čeká bezpečný průjezd zatáčkou na povrchu se sníženou přilnavostí. Na kluzné ploše je totiž 36 ks trysek umístěných v mezikruží kruhové kluzné plochy napříč a 22 ks trysek umístěných vně kluzné plochy po obvodu středového mezikruží. Držím se dle rady pana Mirka co nejblíže vnitřní části okruhu. Auto krásně sedí „jako na kolejích“. Vůbec nemám strach, naopak užívám si jízdy i slalomu mezi kužely.
Na závěr zkoušíme naši reakční dobu řidiče na náhlou překážku. Prakticky to vypadá tak, že pokud se před námi náhle objeví polovina trysek, vyhýbáme se. Ale pokud všechny je potřeba co nejrychleji zabrzdit. Občas si připadám jako v myčce, ne vždy se to podaří dokonale.
Poslední, pro mě nejobávanější je smyková deska. Má údajně 6 ks trysek po obou stranách před nájezdem na zařízení a 2 ks trysek v úrovni zařízení pro vyvolání smyku. V těchto místech se odehraje, jak za chvíli zjišťuji, opravdová, ale bezpečná simulace a nácvik přetáčivého smyku. Zpočátku je pro mě obtížné na nic nemyslet a nezpomalovat před nájezdem na smykovou desku. Jízda od jízdy je lepší. A i já přestávám mít obavy a opět si jízdy užívám na maximum. Zafungoval instinkt, což je prý dle našeho instruktora Mirka nejlepší. Je důležitá rychlá reakce, nicméně hlavně plynule „jít smyku naproti“ – prostě otočit volantem naopak než „nás to vyhodí.“
Na tomto místě si uvědomuji, jak je fascinující sledovat své „kolegy“, kteří teprve před několika minutami absolvovali svůj první smyk v životě a náhle jezdí s každým dalším kolem lépe a lépe. Náš báječný instruktor sleduje počínání jednotlivých řidičů. S každým prohodí mezi jednotlivými jízdami pár slov a poradí, na co si dát pozor a co by šlo udělat lépe. Ano, je důležité dát na jeho rady a nebát se si to vyzkoušet.
Už to dnes končí?
Ano, končí. Pomalu, já s určitou dávkou hrdosti, se vracíme do našeho „depa“, kde nás čeká vyhodnocení a předání příslušných certifikátů. Jsem na sebe hrdá a v duch chválím organizátory a naše lektory. Byli skvělí, profesionální, báječní!
Zároveň si uvědomuji, že asi opravdu jako žena pociťuji vyšší míru odpovědnosti, respektu ke krizovým situacím. Ale přesto chci vzkázat všem ženám: „Není se čeho bát! Pod dohledem zkušených a profesionálních lektorů a s pokorou to bravurně zvládnete!
Proč bychom tedy měli tento kurz absolvovat?
Investujeme tak do vlastního bezpečí Získáme větší jistotu za volantem Zdokonalíme a obohatíme své stávající řidičské dovednosti Otestujeme a poznáme vlastností svého vozidlaČínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.