Většina lidí nechává prohlídku či servis automobilu jen na přechody mezi letním a zimním obdobím, ovšem i nástup podzimu sebou přináší pár úskalí, před kterými bychom měli sebe i náš vůz chránit. Na co se tedy s příchodem podzimu na našem automobilu zaměřit?
Podzim sebou sice nepřináší tak drastické změny jako léto nebo zima, takže starosti s výměnou pneumatik ještě můžeme odložit, ovšem počítat musíme s postupným poklesem teplot, zkracováním dnů a stále častějšími mlhami či deštěm, které zhoršují viditelnost. Není proto na škodu se na cestování v takovýchto podmínkách trochu připravit.
Tím první, nejjednodušším a také nejčastěji přehlíženým krokem je kontrola a případná výměna stěračů. I kdybyste je v průběhu roku příliš nevyužívali, kontrolu rozhodně nepodceňujte. Gumičky stěračů jsou vyrobeny z gumy či silikonu a tyto látky postupem času ztrácí své vlastnosti. Pokud si tedy začnete všímat, že vaše stěrače za sebou nechávají pruhy vody, přeskakují, vynechávají či pískají, rozhodně na nic nečekejte a běžte na benzínku či do nejbližších auto-potřeb pro nové. Nejen, že se vám zlepší výhled a cestování v dešti bude bezpečnější, ale také nebudete riskovat poškrábání skla.
Když už budete vidět skrze čelní sklo, nebylo by od věci zkontrolovat osvětlení vozu. Rozsviťte na vašem automobilu vše co svítit může, celý vůz obejděte a vadné žárovky vyměňte. Nezapomeňte ani na mlhová světla, která právě na podzim dostávají smysl. Na silnici ale nezapomínejte, že mlhovky je potřeba i zhasínat, jakmile se za vámi někdo objeví. Jejich pronikavé červené světlo totiž dokáže řidiče za vámi nepříjemně oslňovat.
Dalším krokem by měla být kontrola pneumatik. Pokud nežijete ve výše položených oblastech, kde se sníh objevuje dříve než ve zbytku republiky, přezouvání se vás zřejmě ještě týkat nebude. Měli byste si však zkontrolovat hloubku dezénu a také dohuštění pneumatik. Během podzimu je vyšší šance, že se dostanete na mokré silnice. Pokud vaše pneumatika nebude mít dostatečný vzorek, nebude schopna odvádět dostatečné množství vody a riziko aquaplaningu tím značně roste. Nespoléhejte proto na zákonem stanovené minimum a najezděte na pneumatikách s hloubkou dezénu nižší než 3 až 4 mm.
Stejně tak se doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách, který může spolu s teplotami klesat. Pouze správně nahuštěné pneumatiky (nikoliv podhuštěné ani přehuštěné) vám zajistí ideální styčnou plochu mezi vzorkem a povrchem vozovky, čímž zvýší vaši bezpečnost. Kromě toho vám ale správný tlak pneumatik zajistí i nižší spotřebu pohonných hmot, pomalejší opotřebení pneumatiky a vyšší cestovní komfort.
Pokud jste celou sezónu odkládali problémy s ventilací, klimatizací či topením, na podzim je ten nejlepší čas se problému věnovat. Topení totiž oceníte při jakékoliv ranní cestě, kdy již nyní klesají teploty pod 10 °C. Klimatizace jako taková se vám může zdát během nadcházejících měsíců jako zbytečná, ovšem její služby možná oceníte při při odmlžování interiéru.
A pokud vám bude zbývat trocha volného času, nebo výrobce vašeho automobilu nabídne zvýhodněné kontroly v autoservisu, určitě se vyplatí s příchodem podzimu nechat zkontrolovat kapacitu akumulátoru, případně i stav brzd a náplní v autě. Běžná životnost akumulátoru se udává na 4 až 5 let, ovšem může vydržet i déle. Pokud už jste ale na této hranici, určitě se vyplatí nechat ho zkontrolovat.
Co se kontroly brzdy týče, zde asi není potřeba nic vysvětlovat. Podzim bývá pro řadu řidičů krizové období a navíc řada lidí v nepříznivém počasí raději sáhne po klíčích od auta, než po tramvajence. Na silnicích se tak mohou objevit i sváteční řidiči a o zábavu je hned postaráno. Během kontroly provozních kapalin se doporučuje neopomenout kontrolu oleje (ale to všichni pravidelně děláme, že?) a také kontrolu chladící kapaliny, která totiž postupem času ztrácí své vlastnosti.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.