Většina lidí nechává prohlídku či servis automobilu jen na přechody mezi letním a zimním obdobím, ovšem i nástup podzimu sebou přináší pár úskalí, před kterými bychom měli sebe i náš vůz chránit. Na co se tedy s příchodem podzimu na našem automobilu zaměřit?
Podzim sebou sice nepřináší tak drastické změny jako léto nebo zima, takže starosti s výměnou pneumatik ještě můžeme odložit, ovšem počítat musíme s postupným poklesem teplot, zkracováním dnů a stále častějšími mlhami či deštěm, které zhoršují viditelnost. Není proto na škodu se na cestování v takovýchto podmínkách trochu připravit.
Tím první, nejjednodušším a také nejčastěji přehlíženým krokem je kontrola a případná výměna stěračů. I kdybyste je v průběhu roku příliš nevyužívali, kontrolu rozhodně nepodceňujte. Gumičky stěračů jsou vyrobeny z gumy či silikonu a tyto látky postupem času ztrácí své vlastnosti. Pokud si tedy začnete všímat, že vaše stěrače za sebou nechávají pruhy vody, přeskakují, vynechávají či pískají, rozhodně na nic nečekejte a běžte na benzínku či do nejbližších auto-potřeb pro nové. Nejen, že se vám zlepší výhled a cestování v dešti bude bezpečnější, ale také nebudete riskovat poškrábání skla.
Když už budete vidět skrze čelní sklo, nebylo by od věci zkontrolovat osvětlení vozu. Rozsviťte na vašem automobilu vše co svítit může, celý vůz obejděte a vadné žárovky vyměňte. Nezapomeňte ani na mlhová světla, která právě na podzim dostávají smysl. Na silnici ale nezapomínejte, že mlhovky je potřeba i zhasínat, jakmile se za vámi někdo objeví. Jejich pronikavé červené světlo totiž dokáže řidiče za vámi nepříjemně oslňovat.
Dalším krokem by měla být kontrola pneumatik. Pokud nežijete ve výše položených oblastech, kde se sníh objevuje dříve než ve zbytku republiky, přezouvání se vás zřejmě ještě týkat nebude. Měli byste si však zkontrolovat hloubku dezénu a také dohuštění pneumatik. Během podzimu je vyšší šance, že se dostanete na mokré silnice. Pokud vaše pneumatika nebude mít dostatečný vzorek, nebude schopna odvádět dostatečné množství vody a riziko aquaplaningu tím značně roste. Nespoléhejte proto na zákonem stanovené minimum a najezděte na pneumatikách s hloubkou dezénu nižší než 3 až 4 mm.
Stejně tak se doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách, který může spolu s teplotami klesat. Pouze správně nahuštěné pneumatiky (nikoliv podhuštěné ani přehuštěné) vám zajistí ideální styčnou plochu mezi vzorkem a povrchem vozovky, čímž zvýší vaši bezpečnost. Kromě toho vám ale správný tlak pneumatik zajistí i nižší spotřebu pohonných hmot, pomalejší opotřebení pneumatiky a vyšší cestovní komfort.
Pokud jste celou sezónu odkládali problémy s ventilací, klimatizací či topením, na podzim je ten nejlepší čas se problému věnovat. Topení totiž oceníte při jakékoliv ranní cestě, kdy již nyní klesají teploty pod 10 °C. Klimatizace jako taková se vám může zdát během nadcházejících měsíců jako zbytečná, ovšem její služby možná oceníte při při odmlžování interiéru.
A pokud vám bude zbývat trocha volného času, nebo výrobce vašeho automobilu nabídne zvýhodněné kontroly v autoservisu, určitě se vyplatí s příchodem podzimu nechat zkontrolovat kapacitu akumulátoru, případně i stav brzd a náplní v autě. Běžná životnost akumulátoru se udává na 4 až 5 let, ovšem může vydržet i déle. Pokud už jste ale na této hranici, určitě se vyplatí nechat ho zkontrolovat.
Co se kontroly brzdy týče, zde asi není potřeba nic vysvětlovat. Podzim bývá pro řadu řidičů krizové období a navíc řada lidí v nepříznivém počasí raději sáhne po klíčích od auta, než po tramvajence. Na silnicích se tak mohou objevit i sváteční řidiči a o zábavu je hned postaráno. Během kontroly provozních kapalin se doporučuje neopomenout kontrolu oleje (ale to všichni pravidelně děláme, že?) a také kontrolu chladící kapaliny, která totiž postupem času ztrácí své vlastnosti.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?