Posledním světovým trendem výrobců jakýchkoliv dopravních prostředků je elektromobilita. Na trhu tak najdeme elektrické autobusy, náklaďáky, dodávky, SUV, osobní automobily, motorky i skútry. V jedné švýcarské společnosti ovšem spatřili okno příležitosti a vtrhli na trh zřejmě s tím největším elektromobilem na světě - důlním náklaďákem.
Není to tak dávno co jsme vás informovali o největším důlním náklaďáku na světě - BELAZ-75710. Ten ke svému pohonu také využívá elektrickou energii, ovšem jeho 1,631 elektrických koní, schopných rozpohybovat až 1,000 tun nákladu, roztáčí dva obrovské motory, které slouží jako generátory.
Tento Komatsu HD605 se ovšem drží standardní strategie elektromobilů, takže kdesi pod jeho kapotou je k nalezení balík baterií o kapacitě 700 kWh, jehož hmotnost se odhaduje na 4,5 tuny. Stroj nazývaný E-Dumper ovšem není čistokrevným produktem Komatsu, stojí za ním totiž dvojice společnosti Kuhn AG a Lithium Storage GmbH.
Pověření k vývoji tohoto elektrického monostra dostaly od společnosti Ciments Vigier SA, která jim dala k dispozici právě stroj Komatsu 605 HD, u nějž mělo dojít k nahrazení dieselového pohonného systému za elektrický pohonný systém.
Prototyp už by měl být takřka hotový a připravený k přepravě cca 65 tunového nákladu "nahoru a dolů" ve švýcarských dolech. Díky pohybu z kopce navíc náklaďák může naplno využít své funkce rekuperace energie, díky niž během jízdy dolů dochází ke generování elektrické energie, která je následně uložena a může být později využita.
Švýcarská Federální laboratoř pro vědu a technologii uvádí, že náklaďák bude schopen během své 20 mil (32 km) dlouhé cesty lomem dolů schopen vygenerovat až 40 kWh elektrické energie - a těchto cest je denně okolo 20. Jinak řečeno, pokud jsou tato čísla pravdivá, pak by E-Dumper vygeneroval na konci dne o 200 kWh více, než sám dokáže spotřeboval..
My ani redaktoři z webu Autoevolution, kteří se zprávou přišli, nejsme vědci, ovšem představa že by jedem důlní náklaďák dokázal vygenerovat tolik energie se zdá být zcela neuvěřitelnou. Jen pro představu - kdyby tato čísla odpovídala, pak by jeden náklaďák nabil na konci směny 2 Tesly Model S P100D - a naprosto čistě a ekologicky.
Na světě existuje v tuto chvíli pouze jeden jediný prototyp náklaďáku E-Dumper, ovšem pokud se během testů ukáže jako spolehlivý a potvrdí všechny předpoklady, zřejmě se objednávky na tyto stroje jen pohrnou. Jedinou drobnou nevýhodou by mohla být cena. Ta by podle všeho mohla atakovat sumu nad 1,000,000 dolarů, tedy okolo 22 milionů korun.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?