Zajímalo vás někdy co čeští řidiči dělají v momentě, kdy by jejich jedinou starostí mělo být věnovat se řízení? Odpovědi vás možná trochu zarazí: telefonování, péče o mazlíčky a partnera či partnerku, jídlo, pití, kouření, atd.. Jak vyplývá z nedávného průzkumu, řízení se bezvýhradně věnují jen 2% řidičů.
Výsledek tohoto červencového průzkumu, který si objednala společnost Saferoad a realizovala agentura Ipsos, je skutečně tristní. Výzkumu se přitom účastnilo na 1050 respondentů ve věku 18 až 65 let, kteří řídí minimálně jednou měsíčně.
Co tedy řidiči dělají za volantem?
Mezi nejčastější „rozptylující činnosti“, kterým se řidiči věnují při řízení patří především telefonování, což omezuje pozornost až 36 % respondentů. Snad ještě podstatnější je další fakt, a to přiznání vysoké frekvence používání mobilního telefonu – při každé jízdě/často. Mezi další časté činnosti patří intenzivní komunikace se spolujezdci, konzumace jídla a nápojů, kouření při jízdě, usměrňování dětí a ovládání navigace.
Zanedbatelné není ani to, že asi 10 % řidičů se zaneprázdňuje hlazením domácích mazlíčků při jízdě nebo líbáním se s partnerem či s partnerkou. Ačkoliv s nadsázkou můžeme říct, že hlazení domácích mazlíčků nebo líbání může mít uklidňující efekt, určitě to není ideální činnosti za volantem.
Průzkum také potvrdil, že podle respondentů je z 83 % právě nepozornost hlavním viníkem nehod. Nejvíce pak podle průzkumu hraje roli povaha (45 %) a psychické rozpoložení řidiče (26 %), třetím nejsilnějším faktorem ovlivňujícím nehodovost je řidičská praxe (21 %).
V této souvislosti zaujme i další údaj, a to že každý pátý z nás je nepoučitelný. Konkrétně: 22 % řidičů zdá se být až chronicky nepoučitelných. I když buď bourali nebo dostali pokuty, přesto se dále nevěnují plně řízení vozidla, přičemž 3x častěji to platí o mužích.
Až absurdně přitom může působit fakt, že až 98 % respondentů si dobře uvědomuje přímou souvislost mezi mírou nevěnování se řízení a nehodovostí.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).