Zajímalo vás někdy co čeští řidiči dělají v momentě, kdy by jejich jedinou starostí mělo být věnovat se řízení? Odpovědi vás možná trochu zarazí: telefonování, péče o mazlíčky a partnera či partnerku, jídlo, pití, kouření, atd.. Jak vyplývá z nedávného průzkumu, řízení se bezvýhradně věnují jen 2% řidičů.
Výsledek tohoto červencového průzkumu, který si objednala společnost Saferoad a realizovala agentura Ipsos, je skutečně tristní. Výzkumu se přitom účastnilo na 1050 respondentů ve věku 18 až 65 let, kteří řídí minimálně jednou měsíčně.
Co tedy řidiči dělají za volantem?
Mezi nejčastější „rozptylující činnosti“, kterým se řidiči věnují při řízení patří především telefonování, což omezuje pozornost až 36 % respondentů. Snad ještě podstatnější je další fakt, a to přiznání vysoké frekvence používání mobilního telefonu – při každé jízdě/často. Mezi další časté činnosti patří intenzivní komunikace se spolujezdci, konzumace jídla a nápojů, kouření při jízdě, usměrňování dětí a ovládání navigace.
Zanedbatelné není ani to, že asi 10 % řidičů se zaneprázdňuje hlazením domácích mazlíčků při jízdě nebo líbáním se s partnerem či s partnerkou. Ačkoliv s nadsázkou můžeme říct, že hlazení domácích mazlíčků nebo líbání může mít uklidňující efekt, určitě to není ideální činnosti za volantem.
Průzkum také potvrdil, že podle respondentů je z 83 % právě nepozornost hlavním viníkem nehod. Nejvíce pak podle průzkumu hraje roli povaha (45 %) a psychické rozpoložení řidiče (26 %), třetím nejsilnějším faktorem ovlivňujícím nehodovost je řidičská praxe (21 %).
V této souvislosti zaujme i další údaj, a to že každý pátý z nás je nepoučitelný. Konkrétně: 22 % řidičů zdá se být až chronicky nepoučitelných. I když buď bourali nebo dostali pokuty, přesto se dále nevěnují plně řízení vozidla, přičemž 3x častěji to platí o mužích.
Až absurdně přitom může působit fakt, že až 98 % respondentů si dobře uvědomuje přímou souvislost mezi mírou nevěnování se řízení a nehodovostí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.