Jak se na silnici správně vyhnout sanitce, policii a hasičům?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 24. srpna 2017, 16:56 Aktualizováno 24.8.2017, 16:58 Google+

Záchranáři se na našich silnicích stále častěji setkávají s řidiči, kteří nejsou schopni vytvářet v kolonách tzv. záchrannou uličku. Když se jim pak v zrcátku objeví vůz záchranného sboru s rozsvícenými majáky, začnou zmatkovat a záchranáři ztrácí drahé vteřiny, které by mohly věnovat záchraně zdraví nebo životů. Jak se tedy chovat v případě, kdy stojíte v koloně a za vámi se objeví vůz s právem přednosti v jízdě?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 24.08. 21:30) Napište svůj názor
Záchranná ulička v praxi

Záchranná ulička v praxi | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Předně řečeno, na vytváření záchranné uličky by řidiči měli myslet již v době, kdy se blíží k zácpě na dálnici nebo silnici. Jakmile totiž zastavíte a nenecháte si kolem sebe dostatek prostoru, bude se vám manévrovat již velmi špatně.

Zákon silničním provozu  § 41 odstavec 8 přímo říká: Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. 

Základním pravidlem pro vytváření záchranné uličky na silnicích v ČR je tedy vytvoření záchranného pruhu vždy mezi pravým a ostatními levými pruhy. V případě dvouproudé silnice je to tedy jasné, vozidla v pravém pruhu sjíždí na krajnici/ odstavný pruh, zatímco řidiči v levém pruhu sjíždí ke středovým svodidlům silnice/ dálnice. Mezi těmito řadami vozidel by pak měl vzniknout průjezd o šířce 3 metrů, kterým projedou policisté a sanitní či hasičské vozy.

V případě tří a víceproudých silnic se situace pro mnoho řidičů komplikuje, neboť nevědí k jaké straně mají sjet. Stále však platí, že záchranný pruh se vytváří mezi pravým a ostatními levými pruhy, takže vozidla jedoucí v pravém pruhu opět sjíždí na odstavný pruh/ krajnici, zatímco vozidla v levých pruzích se semknou k sobě a co nejvíce najedou ke středovým svodidlům. Mezi pravým a levým pruhem pak opět musí vzniknout průjezd široký 3 metry, aby jím mohly projet záchranné vozy.

img-responsive

Správné řazení v pruzích | foto: Pozary.cz

Je důležité připomenout, že povinnost vytvořit záchrannou uličku platí už v momentě, kdy vůz s právem přednosti v jízdě dojíždí ke stojící koloně. V případě popojíždějící kolony je to pak doporučeno.

A jaká pravidla platí na území EU?

V Rakousku platí povinnost vytvářet záchrannou uličku mezi levým a ostatními pruhy vpravo ještě před příjezdem vozidel záchranné služby ke stojící nebo pomalu jedoucí koloně. Za nedodržování této povinnosti pak hrozí vysoké pokuty, přesahující i 2000 Euro.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Německo, Slovinsko, Švýcarsko

V těchto zemích platí podobná pravidla jako v Rakousku, tedy v případě dvouproudé silnice se záchranná ulička o šíři 3 metrů vytváří uprostřed, v případě tří a více-proudé silnice pak mezi levým a ostatními pruhy vpravo. Pouze v Německu je nezbytné, pro vytvoření záchranného pruhu, zastavení vozidla. Je tedy důležité dodržovat bezpečnou vzdálenost.

Ve Francii a Španělsku platí podobný princip jako v Rakousku, ovšem zákon stanovuje, že záchranná ulička se vytváří pro "záchranná a další vozidla".

Naopak pro Itálii a Nizozemsko neplatí žádné zvláštní předpisy.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Jak se na silnici správně vyhnout sanitce, policii a hasičům?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 24.08.2017 21:30 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Racing Expo Ferrari

Racing Expo, tisíce spoutaných koní pod jednou střechou

Škoda Octavia 4

Škoda Octavia 4 (2020) odhalena. Do prodeje jde ještě letos

hyundai genesis

BOŽSKÝ KLID v autě. Redukce hluku o polovinu. Jak funguje převratný systém RANC?

BMW X2 předvádí v losím testu extrémní nedotáčivost

LOSÍ TEST s potížemi. Co se děje u BMW, že je i Škoda Karoq jistější?

Škoda postupně odhaluje čtvrtou generaci Octavie

Nová Škoda Octavia: Větší kufr i tyto nové funkce

Volha 24 s výkonem 700 koní

Dokonalý sleeper Volha 24 s výkonem 700 koní

Škoda Fabia

Škoda Fabia v bazarech. Jak se změnily ceny, nájezdy a nabízené modely?

Škoda Superb iV

Registrace nových aut padají, REKORD ale zapsala jedna kategorie

Hyundai Kona Hybrid

Vítěz překvapí. Němečtí novináři vybírali nejlepší kompaktní SUV se vznětovými motory

Toyota GR Supra GT4

Závodní Supra GT4 dorazí na evropský trh

reklama

Doporučujeme

Omlazené Maserati Ghibli

Maserati omladilo Ghibli, ve hře je i autonomní řízení

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vítěz překvapí. Němečtí novináři vybírali nejlepší kompaktní SUV se vznětovými motory

  2. Nová Škoda Octavia: Větší kufr i tyto nové funkce

  3. Registrace nových aut padají, REKORD ale zapsala jedna kategorie

  4. Škoda Octavia 4 (2020) odhalena. Do prodeje jde ještě letos

  5. Dokonalý sleeper Volha 24 s výkonem 700 koní

  6. Auta v zimě? Tahle opatření vám ušetří peníze i nervy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud