Ačkoliv je Chorvatskou členským státem EU, jeho dopravní předpisy se, podobně jako v řadě jiných zemí, od těch našich výrazně liší. Jedna věc v něm však platí stejně, jako takřka kdekoliv jinde na světě - v případě dopravní nehody musí mít motorista z cizí země záznam o dopravní nehodě, který mu vystaví místní policie. Tím je dáno, že když se český motorista stane účastníkem nehody, musí předně zavolat policii. A to na čísle 192.
Nechejme v první chvíli stranou, co potřebujete pro svoji pojišťovnu, jestliže dojde ke srážce vašeho vozidla na Jadranu s jiným nebo k jiné nehodě. Držme se nejdříve toho, co vyžadují předpisy dané země. Ty mluví jasně, že bez potvrzení o nehodě nesmíte vycestovat z Chorvatska. Tudíž, první je zvednout telefon a volat na číslo 192, a vyčkat příjezdu policie. Samozřejmě, pokud je nezbytné hýbat s vozidlem, vzhledem k zablokování dopravy, je ne místě vyznačit na vozovce polohu vozidel. Také je vhodné vše nafotit například na mobilní telefon.
Za to, že vozidlo překáží po havárii provozu, hrozí pokuta ve výši 500 HRK (asi 66 euro). Ovšem až desetkrát tolik - od 2 000 do 5 000 HRK (do 658 euro) - hrozí tomu, kdo nechce poskytnout informace pro dalšího účastníka nehody o sobě nebo vozidle, případně nechce vyplnit Evropskou správu o nehodě. Pokud došlo k újmě na zdraví, je vždy povinnost zavolat policii. Pro zahraniční motoristy v zásadě taková nutnost vyplývá i v případě havárie jen s poškozením auta. Cizinec totiž pro odjezd ze země musí mít potvrzení od policie o dané havárii.
Je na místě si pamatovat, že chorvatská policie nevystavuje záznam o dopravní nehodě (zapisnik o očevidu) na místě. Ten vystaví jen policie na příslušném policejním oddělení, a za to je účtován správní poplatek 20 HRK.
Jiná pravidla, na rozdíl od českých, platí také v případě, že nejste ochoten zaplatit na místě pokutu za přestupek, kterou vám stanovila chorvatská policie, která vás zadržela. Pokud zaplatíte na místě, je obvykle pokuta snížena na polovinu. Neplést si to s tím, že máte báječnou vyřídilku, že nás Čechy mají Chorvaté rádi, a tak podobně. Je to prostě běžná praxe.
Zcela jinak je tomu, když odmítnete zaplatit. V tom případě může policie cizinci zadržet cestovní doklad a o případu telefonicky informuje územně příslušný Přestupkový soud. Ten stanoví datum a čas konání o vašem přestupku, což vám na místě sdělí policie. Obvykle je to následující první pracovní den po spáchání přestupku.
Přestupkový soud rozhodne o daném přestupku cizince a teprve následně, po zaplacení stanovené sankce, policie vrátí cizinci průkaz totožnosti. Jestliže takovou částku na místě motorista nemá, je mu určena lhůta, do kdy je třeba částku uhradit. Pokud se tak nestane, je automaticky peněžitý trest změněn na trest odnětí svobody. Ten v případě přítomnosti v Chorvatsku musí cizinec nastoupit okamžitě. Pokud již odcestoval, bude trest vyžadován při možné příští návštěvě a kontrole policejními nebo jinými státními orgány. Naopak, když stanovenou částku uhradí motorista ve stanovené lhůtě, považuje se za uhrazenou celá částka, i když budou zaplaceny její dvě třetiny.
Odborníci ÚAMK znovu upozorňují na fakt, že předpisy spojené s dopravními nehodami, vymáhání pokut a další okolnosti se liší i v Chorvatsku, byť je součástí EU. Pamatujme si i pravdu, že ani cizince neznalost přepisů neomlouvá.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.