Pokud jste se během léta rozhodli vycestovat do vzdálené destinace automobilem, pravděpodobně se po cestě budete muset několikrát zastavit pro dočerpání paliva i energie pro řidiče. A nejlépe se odpočívá samozřejmě během spánku. Jak si ale spánek ve voze co nejvíc zpříjemnit?
Ať už se v autě chystáte spát dobrovolně, nebo jste k tomu nuceni, nikdy to není příliš příjemný zážitek. Prostor ve voze je stísněný, ke spánku nepříliš pohodlný, přes den je zde vedro a v noci naopak chladno. Nemluvě o kondenzaci vody z vašeho dechu na sklech a nepříjemném pocitu ze zvědavců, šmíráků či dokonce zlodějů.
Pokud se však chcete v automobilu alespoň trochu vyspat, doporučujeme držet se následujících rad, s nimiž neuděláte chybu.
Rozhodně nepodceňujte výběr místa, kde budete spát. Jak se říká - bezpečnost především. Nedoporučuje se tedy vyhledávat odlehlá místa v pustinách ani přelidněná parkoviště, kde se hluk z rozbíjených okýnek snadno ztratí. Ideální je tak zaparkovat na osvětleném místě, například u čerpací stanice. V každém případě se však během spaní v autě zamykejte a nenechávejte příliš otevřená okna.
Lokaci k přespání se pokuste vybrat s předstihem. Díky aplikacím jako Google Mapy budete schopni si alespoň nahrubo vybrat místo, kde se během cesty zastavíte. Na místě je pak lepší zastavit ještě za světla, abyste si udělali lepší přehled o okolí, pozitivech i rizicích. Myslete také na to, že v některých státech a na některých konkrétních místech může být spánek ve vozech i zákonem zakázán.
Příjemným bonusem je také soukromí. Ostatně komu by bylo příjemné nechat na sebe zírat cizími lidmi. Boční skla tak můžete překrýt kusem oblečením nebo klasickým stínítkem a na čelním skle vám pomůže odrazná deska, která během dne ochrání interiér od sluníčka. Své udělá i vhodné nasměrování vozidla při parkování.
Během spaní ve voze je také důležité zajistit ventilaci a výměnu vzduchu, jinak se probudíte zpocení, ve voze bude hrozný vzduch a všechna okna budou pokryta kondenzací. Skvělou možností v takovém případě je vyklopení střešního okna. Svou službu však odvedou i pootevřená okénka. Pokud chcete absolutní komfort, instalujte do nich ještě síťku, která zabrání invazi komárů a jiného hmyzu. Pokud však ve voze nocujete častěji, můžete si i pořídit solárně/bateriemi poháněný ventilátor do okna, který vzduch ve vašem vozidle vymění.
Posledním bodem je pak zajistit si ve voze dostatek pohodlí. Rozhodně neuděláte chybu, pokud si sebou vezmete polštář, deku a svítilnu, kterou budete mít v noci při ruce. Pokud budete spát na rušnějším místě, chybu neuděláte ani se špunty do uší. Co se místa týče, záleží vždy na vašem voze. V případě vozů kombi a některých sedanů můžete klidně složit sedačky a natáhnout se až do kufru. V případě menších vozů pak záleží jen na vaší skladnosti a kreativitě.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.