Každý rok se z celé Evropy vydávají miliony lidí na cesty do jižních přímořských oblastí. Bohužel ale každý rok velká část lidí zůstane stát v nekonečné koloně a připravuje se tak o čas, který mohli strávit koupáním, opalováním nebo prohlížením památek. Vy se ale letos můžete této situaci vyhnout.
Protože se s počátkem i koncem letních prázdnin pojí i nemalé dopravní komplikace, vyplatí se investovat trochu času do naplánování nejen správné trasy, ale i správného času, kdy na evropské silnice vyrazit. ÚAMK si proto pro řidiče přichystalo přehlednou tabulku letních prázdnin v 28 státech Evropské unie, Norsku a Švýcarsku.
Termíny letních prázdnin totiž nejsou jednotné. Spolu s Českými školáky si vlno od 1. července do 1. září budou užívat i jejich vrstevníci v Belgii, Irsku a Polsku. Ještě o měsíc dřív ale začíná volno dětem z Bulharska nebo Litvy. Naopak hůř jsou na tom studenti z Bavorska, kterým prázdniny začínají až 29. července a končí 11. září.
Období letních prázdnin je ale pevně spjato i s cestováním. Podle údajů z českého statistického úřadu podnikli Češi během minulého roku v měsících červenec a září na 2,555,000 cesto do zahraničí, kde nocovali déle než 4 noci. Nejoblíbenější destinací bylo klasicky Chorvatsko, v jeho závěsu se drželo Slovensko, Rakousko a Řecko.
Se zvýšeným provozem na silnicích a dálnicích tak bude potřeba počítat po celé období prázdnin, ovšem z minulosti víme, že nejhorší období bude během začátku a konce prázdnin. "Určitě se vyplatí vyhnout se cestování v době, kdy v dané zemi začínají či končí školní prázdniny. Termín, kdy vyrazíme na dovolenkový pobyt, či se z něho naopak budeme vracet, je tak dobré pečlivě naplánovat. A také je dobré předem zjistit, kde typicky může doprava váznout, a tedy připravit si záložní objízdnou trasu pro případ vážnějších komplikací,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
„Z pohledu letního cestování můžeme za nejrizikovější dny považovat pátky a soboty. Již tradičně je absolutně nejhorší cestovat do zahraničí 28. až 30. července. V tuto dobu začínají prázdniny v nejlidnatějších německých spolkových zemích, a proto očekáváme dopravní kolaps téměř všech tras do letních destinací v Evropě,“ dle zkušeností predikuje dopravní situaci Petr Vomáčka z ÚAMK.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?