Každý rok se z celé Evropy vydávají miliony lidí na cesty do jižních přímořských oblastí. Bohužel ale každý rok velká část lidí zůstane stát v nekonečné koloně a připravuje se tak o čas, který mohli strávit koupáním, opalováním nebo prohlížením památek. Vy se ale letos můžete této situaci vyhnout.
Protože se s počátkem i koncem letních prázdnin pojí i nemalé dopravní komplikace, vyplatí se investovat trochu času do naplánování nejen správné trasy, ale i správného času, kdy na evropské silnice vyrazit. ÚAMK si proto pro řidiče přichystalo přehlednou tabulku letních prázdnin v 28 státech Evropské unie, Norsku a Švýcarsku.
Termíny letních prázdnin totiž nejsou jednotné. Spolu s Českými školáky si vlno od 1. července do 1. září budou užívat i jejich vrstevníci v Belgii, Irsku a Polsku. Ještě o měsíc dřív ale začíná volno dětem z Bulharska nebo Litvy. Naopak hůř jsou na tom studenti z Bavorska, kterým prázdniny začínají až 29. července a končí 11. září.
Období letních prázdnin je ale pevně spjato i s cestováním. Podle údajů z českého statistického úřadu podnikli Češi během minulého roku v měsících červenec a září na 2,555,000 cesto do zahraničí, kde nocovali déle než 4 noci. Nejoblíbenější destinací bylo klasicky Chorvatsko, v jeho závěsu se drželo Slovensko, Rakousko a Řecko.
Se zvýšeným provozem na silnicích a dálnicích tak bude potřeba počítat po celé období prázdnin, ovšem z minulosti víme, že nejhorší období bude během začátku a konce prázdnin. "Určitě se vyplatí vyhnout se cestování v době, kdy v dané zemi začínají či končí školní prázdniny. Termín, kdy vyrazíme na dovolenkový pobyt, či se z něho naopak budeme vracet, je tak dobré pečlivě naplánovat. A také je dobré předem zjistit, kde typicky může doprava váznout, a tedy připravit si záložní objízdnou trasu pro případ vážnějších komplikací,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
„Z pohledu letního cestování můžeme za nejrizikovější dny považovat pátky a soboty. Již tradičně je absolutně nejhorší cestovat do zahraničí 28. až 30. července. V tuto dobu začínají prázdniny v nejlidnatějších německých spolkových zemích, a proto očekáváme dopravní kolaps téměř všech tras do letních destinací v Evropě,“ dle zkušeností predikuje dopravní situaci Petr Vomáčka z ÚAMK.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?