Heydrichův Mercedes 75 let po atentátu? Takhle vypadá dnes

Mercedes-Benz 320 Cabriolet B
Mercedes-Benz 320 Cabriolet B, foto: wikimedia.org
AutoRoad.cz 27. května 2017 7:59 27. května 2017 12:09
Sdílej:

27. května uplyne již 75 od slavného atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, který tou dobou cestoval ze svého sídla v Panenských Břežanech. Jak ale skončil jeho Mercedes?

Atentát na Heydricha má v historii naší vlasti obrovský význam. Jeho průběh můžeme znát již z několika filmů, které tuto historickou událost poměrně důkladně mapují. Věděli jste ale, jak dopadl vůz, ve kterém tou dobou Heydrich cestoval z Panenských Břežan na Pražský hrad?

Heydrichův vůz, Mercedes-Benz 320 Cabriolet-B, byl luxusním cestovním automobilem, který byl vyroben v pouhých 43 exemplářích. Pod jako kapotou by umístěn 3,4 litrový šestiválec o výkonu 78 koní, jehož výkon byl přenášen přes čtyřstupňovou manuální převodovku na zadní kola. I když vůz vážil něco málo přes dvě tuny, dokázal vyvinou maximální rychlost až 140 km/h.

Pro lepší představu o stavu, v jakém vůz po atentátu skončil, si pojďme připomenout průběh atentátu. Když Heydrichův Mercedes projížděl táhlou ostrou zatáčkou, postavil se před něj Gabčík se samopalem Sten, který selhal. Proto rychle přiskočil Kubiš, který hodil po Heydrichově voze výbušninu. Ta explodovala u levého zadního kola, poničila levou zadní část vozu a vytrhla střepinu, která pronikla až do Heydrichova těla. Tam sebou zanesla i část koňských žíní z čalounění vozu, což v těle vyvolalo infekci, na kterou protektor později zemřel.

Zatímco o následcích atentátu jsme se učili ve škole, o osudu značně poškozeného vozu se toho příliš nevím. Podle dostupných informací se měl objevit až koncem války, kdy byl zabaven Rudou armádou a uskladněn v některém z vojenských objektů na území Československa. Podle diskuzí na některých vojenských a historických serverech je velmi pravděpodobné, že ještě dlouho po válce byl umístěn ve vojenských opravárnách v Přelouči. 

Později, zhruba v průběhu šedesátých let, měl být vůz odprodán neznámému zájemci. Jak se dál vyvíjel osud tohoto vozu je ale velkou záhadou. Až v relativně nedávné době se objevily informace hned o dvou vozech, které mohly Heydricha v osudný den převážet. 

První exemplář se nachází až v Dánsku a jeho vlastníkem je jistý Lauritz Lauritzen. Ten měl vůz koupit v absolutně dezolátním stavu, neboť Mercedes stál dlouhé roky v dřevěném přístřešku, kde na něj padal prach a rozežírala ho rez. Přístřešek ale nevydržel ohlodávání zubem času a na vůz se zřítil. Lauritzen je ale bývalý mechanik vozů Mercedes-Benz, tudíž zvládl během 11 let celý vůz zrekonstruoval do fantastického stavu.

Že jde o skutečný vůz, ve kterém byl Heydrich smrtelně zraněn, dokazuje podle Lauritzena přes 25 různých detailů a poškození. Mezi detaily se řadí například zvláštní druh zrcátek, stínítka, látka čalounění nebo zvláštní dvoudílný nárazník. Oním specifickým poškozením měla být ohnutá poloosa pravého zadního kola. V těchto místech totiž mohla výbušnina explodovat.

Druhý Mercedes, který si nárokuje titul Heydrichova vozu, se našel v Čechách a jeho majitelem je Vladimír Macek. Ačkoliv tento Mercedes nevypadá příliš k světu, je dobrým zdrojem informací pro historiky. Lauritzenův vůz už totiž prošel renovací, která mnoho důkazů nevratně poškodila. Jeho fotografie se nám ale, bohužel, sehnat nepodařilo.

Tento český exemplář je ale opraven jen velmi provizorně a na jeho budoucí rekonstrukci se mají historici podílet. Podle pana Macka je skutečným Heydrichovým vozem právě ten jeho, neboť odpovídá specifické poškození blatníku, dveří, okének i samotného rámu vozu. Shoduje se i výbava automobilu, kterou si oba majitelé ověřují zejména podle dobových fotek.

Zda je skutečný Heydrichův vůz v Praze či Dánsku je tak stále záhadou, na kterou nám mohou dát odpověď pouze historici. Ti ale čerpají jen ze zdrojů, které jsou staré již 75 let. Je tedy možné, že pravdu se nikdy nedozvíme.

Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.