K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Heydrichův Mercedes 75 let po atentátu? Takhle vypadá dnes

AutoRoad.cz, 27. května 2017, 07:59 Aktualizováno 27.5.2017, 12:09 Google+

27. května uplyne již 75 od slavného atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, který tou dobou cestoval ze svého sídla v Panenských Břežanech. Jak ale skončil jeho Mercedes?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 27.05. 16:41) Napište svůj názor
Mercedes-Benz 320 Cabriolet B

Mercedes-Benz 320 Cabriolet B | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Atentát na Heydricha má v historii naší vlasti obrovský význam. Jeho průběh můžeme znát již z několika filmů, které tuto historickou událost poměrně důkladně mapují. Věděli jste ale, jak dopadl vůz, ve kterém tou dobou Heydrich cestoval z Panenských Břežan na Pražský hrad?

Heydrichův vůz, Mercedes-Benz 320 Cabriolet-B, byl luxusním cestovním automobilem, který byl vyroben v pouhých 43 exemplářích. Pod jako kapotou by umístěn 3,4 litrový šestiválec o výkonu 78 koní, jehož výkon byl přenášen přes čtyřstupňovou manuální převodovku na zadní kola. I když vůz vážil něco málo přes dvě tuny, dokázal vyvinou maximální rychlost až 140 km/h.

Pro lepší představu o stavu, v jakém vůz po atentátu skončil, si pojďme připomenout průběh atentátu. Když Heydrichův Mercedes projížděl táhlou ostrou zatáčkou, postavil se před něj Gabčík se samopalem Sten, který selhal. Proto rychle přiskočil Kubiš, který hodil po Heydrichově voze výbušninu. Ta explodovala u levého zadního kola, poničila levou zadní část vozu a vytrhla střepinu, která pronikla až do Heydrichova těla. Tam sebou zanesla i část koňských žíní z čalounění vozu, což v těle vyvolalo infekci, na kterou protektor později zemřel.

Zatímco o následcích atentátu jsme se učili ve škole, o osudu značně poškozeného vozu se toho příliš nevím. Podle dostupných informací se měl objevit až koncem války, kdy byl zabaven Rudou armádou a uskladněn v některém z vojenských objektů na území Československa. Podle diskuzí na některých vojenských a historických serverech je velmi pravděpodobné, že ještě dlouho po válce byl umístěn ve vojenských opravárnách v Přelouči. 

Později, zhruba v průběhu šedesátých let, měl být vůz odprodán neznámému zájemci. Jak se dál vyvíjel osud tohoto vozu je ale velkou záhadou. Až v relativně nedávné době se objevily informace hned o dvou vozech, které mohly Heydricha v osudný den převážet. 

První exemplář se nachází až v Dánsku a jeho vlastníkem je jistý Lauritz Lauritzen. Ten měl vůz koupit v absolutně dezolátním stavu, neboť Mercedes stál dlouhé roky v dřevěném přístřešku, kde na něj padal prach a rozežírala ho rez. Přístřešek ale nevydržel ohlodávání zubem času a na vůz se zřítil. Lauritzen je ale bývalý mechanik vozů Mercedes-Benz, tudíž zvládl během 11 let celý vůz zrekonstruoval do fantastického stavu.

Že jde o skutečný vůz, ve kterém byl Heydrich smrtelně zraněn, dokazuje podle Lauritzena přes 25 různých detailů a poškození. Mezi detaily se řadí například zvláštní druh zrcátek, stínítka, látka čalounění nebo zvláštní dvoudílný nárazník. Oním specifickým poškozením měla být ohnutá poloosa pravého zadního kola. V těchto místech totiž mohla výbušnina explodovat.

Druhý Mercedes, který si nárokuje titul Heydrichova vozu, se našel v Čechách a jeho majitelem je Vladimír Macek. Ačkoliv tento Mercedes nevypadá příliš k světu, je dobrým zdrojem informací pro historiky. Lauritzenův vůz už totiž prošel renovací, která mnoho důkazů nevratně poškodila. Jeho fotografie se nám ale, bohužel, sehnat nepodařilo.

Tento český exemplář je ale opraven jen velmi provizorně a na jeho budoucí rekonstrukci se mají historici podílet. Podle pana Macka je skutečným Heydrichovým vozem právě ten jeho, neboť odpovídá specifické poškození blatníku, dveří, okének i samotného rámu vozu. Shoduje se i výbava automobilu, kterou si oba majitelé ověřují zejména podle dobových fotek.

Zda je skutečný Heydrichův vůz v Praze či Dánsku je tak stále záhadou, na kterou nám mohou dát odpověď pouze historici. Ti ale čerpají jen ze zdrojů, které jsou staré již 75 let. Je tedy možné, že pravdu se nikdy nedozvíme.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Heydrichův Mercedes 75 let po atentátu? Takhle vypadá dnes

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 27.05.2017 16:41 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Šerif z Gwinnett County využívá k dojíždění do práce služební Dodge Charger Hellcat, který byl pořízen z peněz zabavených drogovým dealerům

Služebák s výkonem 707 koní za 1.5 milionu korun? Ministerstvo spravedlnosti šílí vzteky

Škoda Design navrhl trofeje pro vítěze Tour de France 2018

Česká cena pro vítěze Tour de France? Její návrh vznikal ve Škodě

Frank Duryea - vítěz prvního amerického automobilového závodu

Nejstarší auta světa: Čím se poprvé projeli lidé v USA nebo Rusku?

Škoda VOS

Tajemná Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů dokázal divné věci

Ilustrační foto

Jak si půjčit auto v zahraničí? Pozor na skryté triky, mohou vás stát balík

Výměna oleje

Jak vyměnit v autě olej? Jednoduchý úkon může být těžší, než se zdá

Vazirani Shul

Vazirani Shul: elektrický hypersport pro petrolheady od tvůrce Gran Turisma

Náraz byl tak silný, že doslova smetl dům ze základů. Místo kusu zbořené základové zdi teď dům podpírá samotný automobil

Auto pevnější než dům? Vůz narazil do domu tak silně, až ho smetl ze základů

Nohy na palubní desce mohou být rychlou cestou k doživotním následkům

Máte rádi nohy na palubní desce?

Vincent Black Lightning

Nejdražší motocykl na světě? Black Lightning uháněl 241 km/h už v roce 1948

reklama
reklama

Doporučujeme

Nejsilnější Superb v Česku má motor 2.0 TSI.

Superb, co se vysměje i Audi RS4! Jeho výkon neuhodnete

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Tesla Model S s nájezdem 643 700 km? Neuvěříte, jaké byly náklady na její provoz

  3. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  4. Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

  5. Obrněný Zetor Gerlach? Nová úroveň armádní obrany, modularity, mobility pro různé mise

  6. Tajemná Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů dokázal divné věci

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud