27. května uplyne již 75 od slavného atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, který tou dobou cestoval ze svého sídla v Panenských Břežanech. Jak ale skončil jeho Mercedes?
Atentát na Heydricha má v historii naší vlasti obrovský význam. Jeho průběh můžeme znát již z několika filmů, které tuto historickou událost poměrně důkladně mapují. Věděli jste ale, jak dopadl vůz, ve kterém tou dobou Heydrich cestoval z Panenských Břežan na Pražský hrad?
Heydrichův vůz, Mercedes-Benz 320 Cabriolet-B, byl luxusním cestovním automobilem, který byl vyroben v pouhých 43 exemplářích. Pod jako kapotou by umístěn 3,4 litrový šestiválec o výkonu 78 koní, jehož výkon byl přenášen přes čtyřstupňovou manuální převodovku na zadní kola. I když vůz vážil něco málo přes dvě tuny, dokázal vyvinou maximální rychlost až 140 km/h.
Pro lepší představu o stavu, v jakém vůz po atentátu skončil, si pojďme připomenout průběh atentátu. Když Heydrichův Mercedes projížděl táhlou ostrou zatáčkou, postavil se před něj Gabčík se samopalem Sten, který selhal. Proto rychle přiskočil Kubiš, který hodil po Heydrichově voze výbušninu. Ta explodovala u levého zadního kola, poničila levou zadní část vozu a vytrhla střepinu, která pronikla až do Heydrichova těla. Tam sebou zanesla i část koňských žíní z čalounění vozu, což v těle vyvolalo infekci, na kterou protektor později zemřel.
Zatímco o následcích atentátu jsme se učili ve škole, o osudu značně poškozeného vozu se toho příliš nevím. Podle dostupných informací se měl objevit až koncem války, kdy byl zabaven Rudou armádou a uskladněn v některém z vojenských objektů na území Československa. Podle diskuzí na některých vojenských a historických serverech je velmi pravděpodobné, že ještě dlouho po válce byl umístěn ve vojenských opravárnách v Přelouči.
Později, zhruba v průběhu šedesátých let, měl být vůz odprodán neznámému zájemci. Jak se dál vyvíjel osud tohoto vozu je ale velkou záhadou. Až v relativně nedávné době se objevily informace hned o dvou vozech, které mohly Heydricha v osudný den převážet.
První exemplář se nachází až v Dánsku a jeho vlastníkem je jistý Lauritz Lauritzen. Ten měl vůz koupit v absolutně dezolátním stavu, neboť Mercedes stál dlouhé roky v dřevěném přístřešku, kde na něj padal prach a rozežírala ho rez. Přístřešek ale nevydržel ohlodávání zubem času a na vůz se zřítil. Lauritzen je ale bývalý mechanik vozů Mercedes-Benz, tudíž zvládl během 11 let celý vůz zrekonstruoval do fantastického stavu.
Že jde o skutečný vůz, ve kterém byl Heydrich smrtelně zraněn, dokazuje podle Lauritzena přes 25 různých detailů a poškození. Mezi detaily se řadí například zvláštní druh zrcátek, stínítka, látka čalounění nebo zvláštní dvoudílný nárazník. Oním specifickým poškozením měla být ohnutá poloosa pravého zadního kola. V těchto místech totiž mohla výbušnina explodovat.
Druhý Mercedes, který si nárokuje titul Heydrichova vozu, se našel v Čechách a jeho majitelem je Vladimír Macek. Ačkoliv tento Mercedes nevypadá příliš k světu, je dobrým zdrojem informací pro historiky. Lauritzenův vůz už totiž prošel renovací, která mnoho důkazů nevratně poškodila. Jeho fotografie se nám ale, bohužel, sehnat nepodařilo.
Tento český exemplář je ale opraven jen velmi provizorně a na jeho budoucí rekonstrukci se mají historici podílet. Podle pana Macka je skutečným Heydrichovým vozem právě ten jeho, neboť odpovídá specifické poškození blatníku, dveří, okének i samotného rámu vozu. Shoduje se i výbava automobilu, kterou si oba majitelé ověřují zejména podle dobových fotek.
Zda je skutečný Heydrichův vůz v Praze či Dánsku je tak stále záhadou, na kterou nám mohou dát odpověď pouze historici. Ti ale čerpají jen ze zdrojů, které jsou staré již 75 let. Je tedy možné, že pravdu se nikdy nedozvíme.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.