27. května uplyne již 75 od slavného atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, který tou dobou cestoval ze svého sídla v Panenských Břežanech. Jak ale skončil jeho Mercedes?
Atentát na Heydricha má v historii naší vlasti obrovský význam. Jeho průběh můžeme znát již z několika filmů, které tuto historickou událost poměrně důkladně mapují. Věděli jste ale, jak dopadl vůz, ve kterém tou dobou Heydrich cestoval z Panenských Břežan na Pražský hrad?
Heydrichův vůz, Mercedes-Benz 320 Cabriolet-B, byl luxusním cestovním automobilem, který byl vyroben v pouhých 43 exemplářích. Pod jako kapotou by umístěn 3,4 litrový šestiválec o výkonu 78 koní, jehož výkon byl přenášen přes čtyřstupňovou manuální převodovku na zadní kola. I když vůz vážil něco málo přes dvě tuny, dokázal vyvinou maximální rychlost až 140 km/h.
Pro lepší představu o stavu, v jakém vůz po atentátu skončil, si pojďme připomenout průběh atentátu. Když Heydrichův Mercedes projížděl táhlou ostrou zatáčkou, postavil se před něj Gabčík se samopalem Sten, který selhal. Proto rychle přiskočil Kubiš, který hodil po Heydrichově voze výbušninu. Ta explodovala u levého zadního kola, poničila levou zadní část vozu a vytrhla střepinu, která pronikla až do Heydrichova těla. Tam sebou zanesla i část koňských žíní z čalounění vozu, což v těle vyvolalo infekci, na kterou protektor později zemřel.
Zatímco o následcích atentátu jsme se učili ve škole, o osudu značně poškozeného vozu se toho příliš nevím. Podle dostupných informací se měl objevit až koncem války, kdy byl zabaven Rudou armádou a uskladněn v některém z vojenských objektů na území Československa. Podle diskuzí na některých vojenských a historických serverech je velmi pravděpodobné, že ještě dlouho po válce byl umístěn ve vojenských opravárnách v Přelouči.
Později, zhruba v průběhu šedesátých let, měl být vůz odprodán neznámému zájemci. Jak se dál vyvíjel osud tohoto vozu je ale velkou záhadou. Až v relativně nedávné době se objevily informace hned o dvou vozech, které mohly Heydricha v osudný den převážet.
První exemplář se nachází až v Dánsku a jeho vlastníkem je jistý Lauritz Lauritzen. Ten měl vůz koupit v absolutně dezolátním stavu, neboť Mercedes stál dlouhé roky v dřevěném přístřešku, kde na něj padal prach a rozežírala ho rez. Přístřešek ale nevydržel ohlodávání zubem času a na vůz se zřítil. Lauritzen je ale bývalý mechanik vozů Mercedes-Benz, tudíž zvládl během 11 let celý vůz zrekonstruoval do fantastického stavu.
Že jde o skutečný vůz, ve kterém byl Heydrich smrtelně zraněn, dokazuje podle Lauritzena přes 25 různých detailů a poškození. Mezi detaily se řadí například zvláštní druh zrcátek, stínítka, látka čalounění nebo zvláštní dvoudílný nárazník. Oním specifickým poškozením měla být ohnutá poloosa pravého zadního kola. V těchto místech totiž mohla výbušnina explodovat.
Druhý Mercedes, který si nárokuje titul Heydrichova vozu, se našel v Čechách a jeho majitelem je Vladimír Macek. Ačkoliv tento Mercedes nevypadá příliš k světu, je dobrým zdrojem informací pro historiky. Lauritzenův vůz už totiž prošel renovací, která mnoho důkazů nevratně poškodila. Jeho fotografie se nám ale, bohužel, sehnat nepodařilo.
Tento český exemplář je ale opraven jen velmi provizorně a na jeho budoucí rekonstrukci se mají historici podílet. Podle pana Macka je skutečným Heydrichovým vozem právě ten jeho, neboť odpovídá specifické poškození blatníku, dveří, okének i samotného rámu vozu. Shoduje se i výbava automobilu, kterou si oba majitelé ověřují zejména podle dobových fotek.
Zda je skutečný Heydrichův vůz v Praze či Dánsku je tak stále záhadou, na kterou nám mohou dát odpověď pouze historici. Ti ale čerpají jen ze zdrojů, které jsou staré již 75 let. Je tedy možné, že pravdu se nikdy nedozvíme.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.