Správná poloha za volantem může při nehodě zachránit život, proto je důležité udělat si v autě pohodlí, ale dodržovat některé základní bezpečnostní principy. Jak správně sedět, abyste neohrozili sebe ani ostatní spolucestující?
Pro správné, pohodlné a hlavně bezpečné ovládání auta je velmi důležité, jak řidič za volantem sedí. Z hlediska bezpečnosti je to ale stejně důležité i pro spolujezdce a ostatní cestující ve voze.
Za naprosto samozřejmé dnes považujeme poutání dětí do bezpečnostních dětských sedaček, přitom mnoho dospělých zásady správného sezení v autě nedodržuje. Pokud však dojde k něhodě, způsobí si špatným sezením v autě zbytečná vážná zranění, která mohou končit i smrtí.
Ale jak vlastně v autě správně sedět? Záleží samozřejmě na tělesných dispozicích každého člověka. Někdo má delší nohy, někdo je mohutnější postavy, jiný je zas menší. Přesto většina moderních aut dnes nabízí široce nastavitelné sedačky i volant, takže ideální polohu v autě by si měl najít opravdu každý.
Jako řidič byste měli při hledání správné polohy za volantem postupovat následujícím způsobem: "Opěradlo nastavte do téměř svislé polohy. Podélně pak sedačku seřiďte tak, abyste při sešlápnutí pedálu spojky měli nohu stále mírně pokrčenou v koleni," radí odborník na bezpečnost. Podle něj se po pedálech nesmíte natahovat, zároveň byste ale neměli mít příliš pokrčené nohy.
Řidič a také spolujezdci by měli myslet na to, že správná funkce zádržných bezpečnostních systémů vozidla, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy, závisí prakticky pouze na tom, jak v autě sedí. Pokud má například řidič příliš položené opěradlo a sedí vykloněný doprostřed vozu s tím, že drží volant pouze nahoře jednou rukou, nemůže nejen bezpečně ovládat své auto, ale zároveň se nemůže spolehnout na správnou funkci pásů a airbagu.
"Vzdálenost hrudníku od volantu by měla být okolo 25 centimetrů, jen tak lze zajistit naprosto správnou funkci airbagu, který je dnes standardní výbavou vozů," připomíná expert a doplňuje: "Ruce na volantu by neměly být natažené, ale mírně pokrčené." Dřívější doporučení, že se má sedět co nejdál od volantu, už u moderních vozů s airbagy rozhodně neplatí.
Cestující ve voze by si měli také správně nastavit výšku horního uchycení bezpečnostního pásu. Pás by měl volně přecházet přes rameno. Důležité je ale také správné nastavení opěrky hlavy. Ta je funguje především jako ochrana krční páteře při případném nárazu zezadu.
Spolujezdci se často dopouštějí té chyby, že si při delší cestě odkládají nohy na přístrojovou desku, případně je třeba vystrkují z okénka. "Pokud by při takové situaci došlo k nehodě, riskují cestující velice vážná poranění, případně i usmrcení," varuje. "Při nehodě totiž airbag zasáhne nohy, které mohutnou silou vymrští proti tělu a hlavě dotyčné osoby. Taková zranění pak bývají devastující," dodává.
S bezpečností souvisí i správné držení volantu. Moderní volanty mají v poloze tzv. "tři čtvrtě na tři" ergonomické vybrání, kam právě patří vaše ruce. Je to nejen správná poloha pro bezpečné a přesné řízení auta, ale také tím zajístíte v případě nehody správnou funkci airbagu. Pokud byste měli například jednu ruku nahoře na věnci volantu, airbag by vám ji doslova přerazil.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?