Správná poloha za volantem může při nehodě zachránit život, proto je důležité udělat si v autě pohodlí, ale dodržovat některé základní bezpečnostní principy. Jak správně sedět, abyste neohrozili sebe ani ostatní spolucestující?
Pro správné, pohodlné a hlavně bezpečné ovládání auta je velmi důležité, jak řidič za volantem sedí. Z hlediska bezpečnosti je to ale stejně důležité i pro spolujezdce a ostatní cestující ve voze.
Za naprosto samozřejmé dnes považujeme poutání dětí do bezpečnostních dětských sedaček, přitom mnoho dospělých zásady správného sezení v autě nedodržuje. Pokud však dojde k něhodě, způsobí si špatným sezením v autě zbytečná vážná zranění, která mohou končit i smrtí.
Ale jak vlastně v autě správně sedět? Záleží samozřejmě na tělesných dispozicích každého člověka. Někdo má delší nohy, někdo je mohutnější postavy, jiný je zas menší. Přesto většina moderních aut dnes nabízí široce nastavitelné sedačky i volant, takže ideální polohu v autě by si měl najít opravdu každý.
Jako řidič byste měli při hledání správné polohy za volantem postupovat následujícím způsobem: "Opěradlo nastavte do téměř svislé polohy. Podélně pak sedačku seřiďte tak, abyste při sešlápnutí pedálu spojky měli nohu stále mírně pokrčenou v koleni," radí odborník na bezpečnost. Podle něj se po pedálech nesmíte natahovat, zároveň byste ale neměli mít příliš pokrčené nohy.
Řidič a také spolujezdci by měli myslet na to, že správná funkce zádržných bezpečnostních systémů vozidla, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy, závisí prakticky pouze na tom, jak v autě sedí. Pokud má například řidič příliš položené opěradlo a sedí vykloněný doprostřed vozu s tím, že drží volant pouze nahoře jednou rukou, nemůže nejen bezpečně ovládat své auto, ale zároveň se nemůže spolehnout na správnou funkci pásů a airbagu.
"Vzdálenost hrudníku od volantu by měla být okolo 25 centimetrů, jen tak lze zajistit naprosto správnou funkci airbagu, který je dnes standardní výbavou vozů," připomíná expert a doplňuje: "Ruce na volantu by neměly být natažené, ale mírně pokrčené." Dřívější doporučení, že se má sedět co nejdál od volantu, už u moderních vozů s airbagy rozhodně neplatí.
Cestující ve voze by si měli také správně nastavit výšku horního uchycení bezpečnostního pásu. Pás by měl volně přecházet přes rameno. Důležité je ale také správné nastavení opěrky hlavy. Ta je funguje především jako ochrana krční páteře při případném nárazu zezadu.
Spolujezdci se často dopouštějí té chyby, že si při delší cestě odkládají nohy na přístrojovou desku, případně je třeba vystrkují z okénka. "Pokud by při takové situaci došlo k nehodě, riskují cestující velice vážná poranění, případně i usmrcení," varuje. "Při nehodě totiž airbag zasáhne nohy, které mohutnou silou vymrští proti tělu a hlavě dotyčné osoby. Taková zranění pak bývají devastující," dodává.
S bezpečností souvisí i správné držení volantu. Moderní volanty mají v poloze tzv. "tři čtvrtě na tři" ergonomické vybrání, kam právě patří vaše ruce. Je to nejen správná poloha pro bezpečné a přesné řízení auta, ale také tím zajístíte v případě nehody správnou funkci airbagu. Pokud byste měli například jednu ruku nahoře na věnci volantu, airbag by vám ji doslova přerazil.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.