Na zimních pneumatikách i v létě? Zákon říká tohle

AutoRoad.cz, 10. dubna 2017, 19:39 Aktualizováno 11.4.2017, 15:57 Google+

Jízdu na zimních pneumatikách ani po posledním březnu zákon nezakazuje. Řidiči by však v takovém případě měli počítat s některými nevýhodami či nebezpečími.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 30.03. 18:47) Napište svůj názor
Continental Wintercontact TS 850P

Continental Wintercontact TS 850P | foto: AutoMotorSport

Sdílejte článek

Posledním březnovým dnem pro řidiče automobilů končí povinnost za stanovených podmínek používat zimní pneumatiky. Řada z nich se rozhodne nepřezout na letní pneumatiky ani po tomto termínu. Průzkumy naznačují, že v České republice pětina řidičů jezdí i v létě na zimních či celoročních pláštích. Za zimních podmínek je zákonem požadovaná minimální hloubka dezénu zimních plášťů osobních vozidel 4 milimetry. Má tedy ještě daleko do obecně požadovaných 1,6 milimetru. Škoda nevyužít ty zbývající více než dva milimetry…? 

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Ty zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Zato teploty vyšší než +7 0C jim příliš nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nicméně jezdit na zimních pneumatikách za teplého počasí není protizákonné. S čím by však měli motoristé dojíždějící zimní obutí i po pominutí zimních podmínek počítat? 

Prodlužuje se brzdná dráha vozidla

Na suchém povrchu a při teplotě vzduchu nad +15 0C zastavíme na letních pláštích z rychlosti 100 km/h na 36,6 metrech. Celoroční pneumatiky (na boku označené M+S) zastaví vozidlo na 41,9 metru a čistokrevné zimní (označené na boku tzv. alpským symbolem) budou potřebovat 44,1 metru. Za mokra se podaří zastavit na letních pneumatikách na 51,3 metru, na zimních na 57,3 metru. Rozdíl brzdných drah může činit významných 20 procent. Nicméně za vysokých letních teplot okolo +30 stupňů Celsia to může být téměř jedna třetina.

Zhoršuje se ovladatelnost vozidla

V případě potřeby provést náhlý razantní úhybný manévr automobil hůře reaguje na pokyny řidiče. Podle údajů zveřejněných výrobcem pneumatik Bridgestone může být automobil o 8 procent méně ochotný reagovat na pokyny řidiče. Při řešení nouzových situací to může rozhodnout o tom, zda se podaří střetu zabránit či nikoliv.

Zvyšuje se spotřeba paliva

Zimní pneumatika má za tepla vyšší valivý odpor. To se projeví její vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním jejího dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva. Rozdíl u osobních automobilů může být i několik desetin litru na 100 kilometrů.

Za tepla při vysokých dálničních rychlostech hrozí, že zimní pneumatika extrémní tepelnou zátěž nevydrží

Hrozí její roztržení, což může být pro posádku automobilu a případně i další účastníky silničního provozu velmi nebezpečné

Po odeznění zimních podmínek je nejlépe přezout na letní pneumatiky. Jen ty mohou při teplotách vyšších než plus sedm stupňů Celsia zajistit tu nejlepší možnou přilnavost k povrchu silnice, za sucha i za deště. „Oproti zimním pneumatikám se v případě nouze významně zkrátí brzdná dráha a zvýší ovladatelnost automobilu. Navíc poklesne i spotřeba paliva. Jezdit v létě na letních kolech se vyplatí,“ uzavírá Roman Budský.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Na zimních pneumatikách i v létě? Zákon říká tohle

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 30.03.2017 18:47 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Tatra 603

Z Prahy až do Kalifornie? Neuvěřitelný příběh Tatry 603, která překonala kontinenty

New York bojuje s dopravou dlouhodobě

8 tipů pro jízdu ve velkoměstě: Na co si dát největší pozor?

NFT Aska

Další firma chce vyrábět létající auto, její model ale opravdu vypadá použitelně

Songuo Motors

Nová korejská značka se pokusí dobýt svět, tentokrát ale s elektromobily

ZAZ Slavuta Nova

Další značka z východního bloku zanikla. Výrobce Tavrie ale nezavře brány úplně

UAZ Patriot

UAZ chystá první nový model po více než 20 letech. Využije techniku Aurusu

Omlazený Volkswagen Passat

Volkswagen ZPOMALIL v prodejích aut! Co se děje?

Epic Off Road [ 4x4 ] Fails Compilation / 2018

VIDEO: Ani 4x4 někdy nestačí

Toyota Proace City Verso

Průzkum odhalil, podle čeho Češi vybírají auta, jak a kam jezdí na dovolenou

Alpine A110S

Alpine A110S: Francouzské kupé dostalo výkonější verzi

reklama

Doporučujeme

Společnost Uber je alternativou klasických taxislužeb

Taxislužba Uber končí. Takhle se podnikat v jedné evropské zemi nesmí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. JEDNI RADOST NEMAJÍ. Trh nových a ojetých vozů po půl roce ukazuje, co Češi preferují

  2. Škoda postavila Karoq pro cyklisty, ve výbavě má zařízení, které v terénu hodně oceníte

  3. Nejpodivnější Lada na světě? Oka v šílené úpravě japonských gangů

  4. Vodíková auta mají problém, čerpací stanice v Norsku explodovala

  5. Znáte kabriolet Škoda 1101 Tudor? Oldtimer Bohemia Rally nabídne kvalitní podívanou

  6. VIDEO: Škoda Montiaq takhle řádí v terénu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud