Na zimních pneumatikách i v létě? Zákon říká tohle

AutoRoad.cz, 10. dubna 2017, 19:39 Aktualizováno 11.4.2017, 15:57 Google+

Jízdu na zimních pneumatikách ani po posledním březnu zákon nezakazuje. Řidiči by však v takovém případě měli počítat s některými nevýhodami či nebezpečími.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 30.03. 18:47) Napište svůj názor
Continental Wintercontact TS 850P

Continental Wintercontact TS 850P | foto: AutoMotorSport

Sdílejte článek

Posledním březnovým dnem pro řidiče automobilů končí povinnost za stanovených podmínek používat zimní pneumatiky. Řada z nich se rozhodne nepřezout na letní pneumatiky ani po tomto termínu. Průzkumy naznačují, že v České republice pětina řidičů jezdí i v létě na zimních či celoročních pláštích. Za zimních podmínek je zákonem požadovaná minimální hloubka dezénu zimních plášťů osobních vozidel 4 milimetry. Má tedy ještě daleko do obecně požadovaných 1,6 milimetru. Škoda nevyužít ty zbývající více než dva milimetry…? 

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Ty zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Zato teploty vyšší než +7 0C jim příliš nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nicméně jezdit na zimních pneumatikách za teplého počasí není protizákonné. S čím by však měli motoristé dojíždějící zimní obutí i po pominutí zimních podmínek počítat? 

Prodlužuje se brzdná dráha vozidla

Na suchém povrchu a při teplotě vzduchu nad +15 0C zastavíme na letních pláštích z rychlosti 100 km/h na 36,6 metrech. Celoroční pneumatiky (na boku označené M+S) zastaví vozidlo na 41,9 metru a čistokrevné zimní (označené na boku tzv. alpským symbolem) budou potřebovat 44,1 metru. Za mokra se podaří zastavit na letních pneumatikách na 51,3 metru, na zimních na 57,3 metru. Rozdíl brzdných drah může činit významných 20 procent. Nicméně za vysokých letních teplot okolo +30 stupňů Celsia to může být téměř jedna třetina.

Zhoršuje se ovladatelnost vozidla

V případě potřeby provést náhlý razantní úhybný manévr automobil hůře reaguje na pokyny řidiče. Podle údajů zveřejněných výrobcem pneumatik Bridgestone může být automobil o 8 procent méně ochotný reagovat na pokyny řidiče. Při řešení nouzových situací to může rozhodnout o tom, zda se podaří střetu zabránit či nikoliv.

Zvyšuje se spotřeba paliva

Zimní pneumatika má za tepla vyšší valivý odpor. To se projeví její vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním jejího dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva. Rozdíl u osobních automobilů může být i několik desetin litru na 100 kilometrů.

Za tepla při vysokých dálničních rychlostech hrozí, že zimní pneumatika extrémní tepelnou zátěž nevydrží

Hrozí její roztržení, což může být pro posádku automobilu a případně i další účastníky silničního provozu velmi nebezpečné

Po odeznění zimních podmínek je nejlépe přezout na letní pneumatiky. Jen ty mohou při teplotách vyšších než plus sedm stupňů Celsia zajistit tu nejlepší možnou přilnavost k povrchu silnice, za sucha i za deště. „Oproti zimním pneumatikám se v případě nouze významně zkrátí brzdná dráha a zvýší ovladatelnost automobilu. Navíc poklesne i spotřeba paliva. Jezdit v létě na letních kolech se vyplatí,“ uzavírá Roman Budský.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Na zimních pneumatikách i v létě? Zákon říká tohle

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 30.03.2017 18:47 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Piëch Mark Zero

Piëch Mark Zero - Pravnuk Ferdinanda Porsche rozjíždí konkurenci koncernu

Unikátní Lada Niva 6x6 (YouTube/Garage 54 ENG)

Podomácku postavená Lada Niva 6x6 vyrazila do ruské zimy, přihlížející nestačili žasnout

Nový Renault Clio "Intens"

Renault vyráží do Ženevy s dvojicí nových „prcků" a limitovanou edicí pro Dacii

Výrazně zesvětlená fotografie konceptu Mitsubishi Engelberg Tourer

Mitsubishi tvrdě zbrojí. Do Ženevy veze čtyři premiéry. Model Engelberg v přísném utajení

Zdravotnická záchranná službě Královéhradeckého kraje převzala dva nové vozy Škoda Kodiaq

Dvě Škody Kodiaq dostaly záchranářské barvy, pomáhat budou v Královéhradeckém kraji

Škoda Yeti dostala pohonnou soustavu z Audi RS3

Rusové zkřížili Škodu Yeti s Audi RS3, výsledkem je monstrum s brutálním zvukem i výkonem

reklama
reklama

Doporučujeme

Společnost Uber je alternativou klasických taxislužeb

Taxislužba Uber končí. Takhle se podnikat v jedné evropské zemi nesmí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čeští vojáci v Litvě zazářili, cestou ze cvičení neváhali pomoci zoufalému motoristovi

  2. Mercedes vypustil Unimog na obtížný terénní polygon, řidiče však nic nezastavilo

  3. Evropský pick-up Peugeotu se ukázal na fotkách, příslušnost ke značce nezapře

  4. Největší SUV světa? Monstrózní Dhabiyan 10x10 vznikl přestavbou amerického armádního tahače

  5. Jak využít staré baterie elektromobilů? Nissan přišel s dalším originálním nápadem

  6. TEST: Opel Insignia Country Tourer 4x4: Pohodlný, prostorný a neuvěřitelně zábavný na sněhu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud