Vlastníte ojetý vůz ze zahraničí? Pak možná i u vás zazvoní policie, řekne si o doklady, klíče a auto vám zabaví. Už to potkalo nebo potká stovky českých motoristů. Kradených aut je na českém trhu až půl milionu. Na co si tedy dát pozor při koupi ojetého auta?
V minulosti jihočeská policie rozkryla mimořádně dokonalý podvod s ojetými auty ze zahraničí. Bylo tehdy odhaleno 200 případů, kdy podvodníci v Česku na zdařilé falešné doklady legalizovali a omlazovali kradená auta z Německa, Rakouska, Francie a Itálie. Nicnetušícím novým majitelům aut tak reálně hrozí, že o ně bez náhrady přijdou.
Případem se zabývala prioritně jihočeská policie, protože právě přes radnice jihočeských měst podvodníci auta přihlašovali. Vyhovovalo jim, že to jde rychle. Policie zmínila konkrétně Vimperk na Prachaticku nebo Týn nad Vltavou.
Podvod byl navíc velmi zdařile provedený. Podvodníci totiž tehdy dokázali mistrně falšovat velké technické průkazy aut. Zanesli do nich VIN kódy, čísla motorů i karosérií kradených aut. A to tak dokonale, že nejen kupující, ale ani úředníci neměli šanci zjistit, že něco nehraje. Na to si museli přivést policisté speciální přístroj, který padělky dokázal rozeznat.
Kromě toho, že podvodníci prodávali kradená auta, obchodovali i s legálně koupenými ojetinami ze zahraničí. Jen jim v padělaných dokladech měnili ročníky výroby na mladší, a tím snadno zvyšovali cenu vozu o desítky až stovky tisíc.
Podle odhadu odborníků po českých silnicích jezdí až půl milionu kradených aut. Zdá se, že koupě ojetiny je tedy velkým rizikem. Například policie ve Slovinsku proslula tím, jak Čechům na dovolené bez pardonu zabavovala auta ukradená jinde v Evropě. Jen je nechala u kraje silnice vyložit věci.
Nejde ale jen o krádeže. Problémem je i omlazování aut, které praktikovali výše zmínění podvodníci a také přetáčení tachometru, které praktikuje kde kdo. Podle odhadů má celá třetina aut v Česku stočený tachometr.
Jak tedy nenaletět a poučit se i z minulosti? U sofistikovaného podvodu, jako je ten výše uvedený, je to těžké. Bez speciálního vybavení falešný techničák neodhalíte. Nedokázali to ani úředníci. Přesto na to nelze rezignovat. A důkladná prohlídka dokladů i vozu se vyplatí i proto, abyste odhalili jeho skutečný stav.
Seznam kroků, na které byste měli klást důraz při koupi ojetého auta:
1. Technický průkaz
Především je třeba zkontrolovat, zda odpovídá technický průkaz realitě. To znamená prověřit výrobní číslo, typ motoru, barvu a typ karoserie a porovnat technický průkaz s průkazem totožnosti, tedy zjistit, jednáte opravdu s majitelem a vůz není kradený.
2. Spáry v karoserii
Při prohlídce vozu se zaměřte hlavně na spáry – zda jsou mezi díly karoserie stejně veliké a zda je tmel na spárách všude stejný a originální. Podle nestejných spár můžete odhalit vůz po havárii. Zaměřte se také na lak, jestli v něm nejsou nečistoty a zda je na všech dílech stejný odstín.
3. Prostor motoru
Prohlédněte si pečlivě motorový prostor, zda někde nejsou znatelné úniky kapalin, tedy oleje, chladicí kapaliny a servořízení.
4. Funkčnost výbavy
Pečlivě prověřte také funkčnost výbavy, tedy jestli fungují světla, topení, klimatizace, otevírání oken, zamykání a podobně.
5. Podvozek
Nechte si vůz postavit na zvedák a zkontrolujte podvozek. Pozornost věnujte především závěsům kol, čepům řízení, těsnosti jednotlivých dílů a brzdovým hadičkám. Při testovací jízdě by se od závěsů kol a čepů řízení neměly ozývat tupé a klepavé zvuky.
6. Brzdy a řízení
Nakonec proveďte minimálně zkušební jízdu, a to tak, že vyzkoušíte všechny režimy. Vyzkoušejte si brzdy, řízení na nerovnostech i na hladké rovné silnici. Zkontrolujte, zda turbo zabírá pružně a jestli všechny rychlostní stupně řadí plynule.
7. Zkušební jízda
Při jízdě si všímejte každé nezvyklé události. Pokud zjistíte, že motor nejde do otáček a netáhne do kopce, bude mít vůz zřejmě problém s turbokompresorem nebo lambdasondou.
8. Jak na přetočený tachometr?
První varování, že vůz může mít přetočené počitadlo kilometrů, můžete zachytit už při pročítání inzerátů. Průměrný vůz najede na českých silnicích zhruba 13 až 15 tisíc kilometrů ročně. U služebních aut je to nepoměrně víc. Když tedy narazíte na deset let starý automobil, který má najeto 40 tisíc kilometrů, je na místě maximální opatrnost.
V servisní knížce by měly být vyplněny všechny údaje i razítka. I tady je ale na místě důkladnější kontrola. Servisní knížky se často upravují a tak v nich občas můžete najít volné listy, které můžou znamenat falešné stránky. Všímejte si, jestli nejsou všechny údaje psané stejnou rukou a jestli máte podezření, nechte si pro porovnání od prodejce ukázat servisní knížky od dalších vozů. Nebojte se zavolat a porovnat údaje uvedené v servisní knížce s tím, co vám podle kódu VIN sdělí autorizovaný servis.
Jestli někdo manipuloval s mechanickým počítadlem kilometrů, zjistit i kontrolou samotného tachometru. Vyplatí se zkontrolovat, jestli jsou čísla na ukazateli v přesné rovině, zaměřte i na otisky prstů, šmouhy a nečistotu pod sklem přístrojové desky. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic. Některé modely vozů, například Mercedes-Benz, odhalí manipulaci s počítadlem i při běžné diagnostice.
O tom, kolik má vůz skutečně najeto, vypovídá i stupeň opotřebení vnitřku vozu. Zánovní auto, které má najeto nějakých 40 tisíc kilometrů, uvnitř voní plastem, zavazadlový prostor je cítit díky uložení rezervy po gumě.
Výrazně ohmataný volant nebo obroušený věnec znamená, že má vůz najeto nejméně 150 000 až 200 000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150 000 km a setřené číslice z hlavice řadicí páky znamenají 200 000 km. Po najetí 200 000 km také často vylézá bílý podklad přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.