Koupili jste ojetý vůz v zahraničí? Možná u vás zazvoní policie

ar1, 22. února 2017, 07:39 Google+

Vlastníte ojetý vůz ze zahraničí? Pak možná i u vás zazvoní policie, řekne si o doklady, klíče a auto vám zabaví. Už to potkalo nebo potká stovky českých motoristů. Kradených aut je na českém trhu až půl milionu. Na co si tedy dát pozor při koupi ojetého auta?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Zloděj aut v akci

Zloděj aut v akci | foto: pixmac.cz

Sdílejte článek

V minulosti jihočeská policie rozkryla mimořádně dokonalý podvod s ojetými auty ze zahraničí. Bylo tehdy odhaleno 200 případů, kdy podvodníci v Česku na zdařilé falešné doklady legalizovali a omlazovali kradená auta z Německa, Rakouska, Francie a Itálie. Nicnetušícím novým majitelům aut tak reálně hrozí, že o ně bez náhrady přijdou.

Případem se zabývala prioritně jihočeská policie, protože právě přes radnice jihočeských měst podvodníci auta přihlašovali. Vyhovovalo jim, že to jde rychle. Policie zmínila konkrétně Vimperk na Prachaticku nebo Týn nad Vltavou. 

Podvod byl navíc velmi zdařile provedený. Podvodníci totiž tehdy dokázali mistrně falšovat velké technické průkazy aut. Zanesli do nich VIN kódy, čísla motorů i karosérií kradených aut. A to tak dokonale, že nejen kupující, ale ani úředníci neměli šanci zjistit, že něco nehraje. Na to si museli přivést policisté speciální přístroj, který padělky dokázal rozeznat.

Kromě toho, že podvodníci prodávali kradená auta, obchodovali i s legálně koupenými ojetinami ze zahraničí. Jen jim v padělaných dokladech měnili ročníky výroby na mladší, a tím snadno zvyšovali cenu vozu o desítky až stovky tisíc.

Podle odhadu odborníků po českých silnicích jezdí až půl milionu kradených aut. Zdá se, že koupě ojetiny je tedy velkým rizikem. Například policie ve Slovinsku proslula tím, jak Čechům na dovolené bez pardonu zabavovala auta ukradená jinde v Evropě. Jen je nechala u kraje silnice vyložit věci.

Nejde ale jen o krádeže. Problémem je i omlazování aut, které praktikovali výše zmínění podvodníci a také přetáčení tachometru, které praktikuje kde kdo. Podle odhadů má celá třetina aut v Česku stočený tachometr.

Jak tedy nenaletět a poučit se i z minulosti? U sofistikovaného podvodu, jako je ten výše uvedený, je to těžké. Bez speciálního vybavení falešný techničák neodhalíte. Nedokázali to ani úředníci. Přesto na to nelze rezignovat. A důkladná prohlídka dokladů i vozu se vyplatí i proto, abyste odhalili jeho skutečný stav. 

Seznam kroků, na které byste měli klást důraz při koupi ojetého auta:

1. Technický průkaz

Především je třeba zkontrolovat, zda odpovídá technický průkaz realitě. To znamená prověřit výrobní číslo, typ motoru, barvu a typ karoserie a porovnat technický průkaz s průkazem totožnosti, tedy zjistit, jednáte opravdu s majitelem a vůz není kradený.

2. Spáry v karoserii

Při prohlídce vozu se zaměřte hlavně na spáry – zda jsou mezi díly karoserie stejně veliké a zda je tmel na spárách všude stejný a originální. Podle nestejných spár můžete odhalit vůz po havárii. Zaměřte se také na lak, jestli v něm nejsou nečistoty a zda je na všech dílech stejný odstín.

3. Prostor motoru

Prohlédněte si pečlivě motorový prostor, zda někde nejsou znatelné úniky kapalin, tedy oleje, chladicí kapaliny a servořízení.

4. Funkčnost výbavy

Pečlivě prověřte také funkčnost výbavy, tedy jestli fungují světla, topení, klimatizace, otevírání oken, zamykání a podobně.

5. Podvozek

Nechte si vůz postavit na zvedák a zkontrolujte podvozek. Pozornost věnujte především závěsům kol, čepům řízení, těsnosti jednotlivých dílů a brzdovým hadičkám. Při testovací jízdě by se od závěsů kol a čepů řízení neměly ozývat tupé a klepavé zvuky.

6. Brzdy a řízení

Nakonec proveďte minimálně zkušební jízdu, a to tak, že vyzkoušíte všechny režimy. Vyzkoušejte si brzdy, řízení na nerovnostech i na hladké rovné silnici. Zkontrolujte, zda turbo zabírá pružně a jestli všechny rychlostní stupně řadí plynule.

7. Zkušební jízda

Při jízdě si všímejte každé nezvyklé události. Pokud zjistíte, že motor nejde do otáček a netáhne do kopce, bude mít vůz zřejmě problém s turbokompresorem nebo lambdasondou.

8. Jak na přetočený tachometr?

První varování, že vůz může mít přetočené počitadlo kilometrů, můžete zachytit už při pročítání inzerátů. Průměrný vůz najede na českých silnicích zhruba 13 až 15 tisíc kilometrů ročně. U služebních aut je to nepoměrně víc. Když tedy narazíte na deset let starý automobil, který má najeto 40 tisíc kilometrů, je na místě maximální opatrnost.

V servisní knížce by měly být vyplněny všechny údaje i razítka. I tady je ale na místě důkladnější kontrola. Servisní knížky se často upravují a tak v nich občas můžete najít volné listy, které můžou znamenat falešné stránky. Všímejte si, jestli nejsou všechny údaje psané stejnou rukou a jestli máte podezření, nechte si pro porovnání od prodejce ukázat servisní knížky od dalších vozů. Nebojte se zavolat a porovnat údaje uvedené v servisní knížce s tím, co vám podle kódu VIN sdělí autorizovaný servis.

Jestli někdo manipuloval s mechanickým počítadlem kilometrů, zjistit i kontrolou samotného tachometru. Vyplatí se zkontrolovat, jestli jsou čísla na ukazateli v přesné rovině, zaměřte i na otisky prstů, šmouhy a nečistotu pod sklem přístrojové desky. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic. Některé modely vozů, například Mercedes-Benz, odhalí manipulaci s počítadlem i při běžné diagnostice.

O tom, kolik má vůz skutečně najeto, vypovídá i stupeň opotřebení vnitřku vozu. Zánovní auto, které má najeto nějakých 40 tisíc kilometrů, uvnitř voní plastem, zavazadlový prostor je cítit díky uložení rezervy po gumě.

Výrazně ohmataný volant nebo obroušený věnec znamená, že má vůz najeto nejméně 150 000 až 200 000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150 000 km a setřené číslice z hlavice řadicí páky znamenají 200 000 km. Po najetí 200 000 km také často vylézá bílý podklad přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně.

Vytisknout

Diskuze: Koupili jste ojetý vůz v zahraničí? Možná u vás zazvoní policie

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Pneumatika Bridgestone Turanza T001 vyniká na suchém i mokrém asfaltu, pomalostí opotřebení i úsporou paliva

Nejlepší letní pneumatiky pro Octavii, Fabii, Golf i Focus podle testu ADAC

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud