Vlastníte ojetý vůz ze zahraničí? Pak možná i u vás zazvoní policie, řekne si o doklady, klíče a auto vám zabaví. Už to potkalo nebo potká stovky českých motoristů. Kradených aut je na českém trhu až půl milionu. Na co si tedy dát pozor při koupi ojetého auta?
V minulosti jihočeská policie rozkryla mimořádně dokonalý podvod s ojetými auty ze zahraničí. Bylo tehdy odhaleno 200 případů, kdy podvodníci v Česku na zdařilé falešné doklady legalizovali a omlazovali kradená auta z Německa, Rakouska, Francie a Itálie. Nicnetušícím novým majitelům aut tak reálně hrozí, že o ně bez náhrady přijdou.
Případem se zabývala prioritně jihočeská policie, protože právě přes radnice jihočeských měst podvodníci auta přihlašovali. Vyhovovalo jim, že to jde rychle. Policie zmínila konkrétně Vimperk na Prachaticku nebo Týn nad Vltavou.
Podvod byl navíc velmi zdařile provedený. Podvodníci totiž tehdy dokázali mistrně falšovat velké technické průkazy aut. Zanesli do nich VIN kódy, čísla motorů i karosérií kradených aut. A to tak dokonale, že nejen kupující, ale ani úředníci neměli šanci zjistit, že něco nehraje. Na to si museli přivést policisté speciální přístroj, který padělky dokázal rozeznat.
Kromě toho, že podvodníci prodávali kradená auta, obchodovali i s legálně koupenými ojetinami ze zahraničí. Jen jim v padělaných dokladech měnili ročníky výroby na mladší, a tím snadno zvyšovali cenu vozu o desítky až stovky tisíc.
Podle odhadu odborníků po českých silnicích jezdí až půl milionu kradených aut. Zdá se, že koupě ojetiny je tedy velkým rizikem. Například policie ve Slovinsku proslula tím, jak Čechům na dovolené bez pardonu zabavovala auta ukradená jinde v Evropě. Jen je nechala u kraje silnice vyložit věci.
Nejde ale jen o krádeže. Problémem je i omlazování aut, které praktikovali výše zmínění podvodníci a také přetáčení tachometru, které praktikuje kde kdo. Podle odhadů má celá třetina aut v Česku stočený tachometr.
Jak tedy nenaletět a poučit se i z minulosti? U sofistikovaného podvodu, jako je ten výše uvedený, je to těžké. Bez speciálního vybavení falešný techničák neodhalíte. Nedokázali to ani úředníci. Přesto na to nelze rezignovat. A důkladná prohlídka dokladů i vozu se vyplatí i proto, abyste odhalili jeho skutečný stav.
Seznam kroků, na které byste měli klást důraz při koupi ojetého auta:
1. Technický průkaz
Především je třeba zkontrolovat, zda odpovídá technický průkaz realitě. To znamená prověřit výrobní číslo, typ motoru, barvu a typ karoserie a porovnat technický průkaz s průkazem totožnosti, tedy zjistit, jednáte opravdu s majitelem a vůz není kradený.
2. Spáry v karoserii
Při prohlídce vozu se zaměřte hlavně na spáry – zda jsou mezi díly karoserie stejně veliké a zda je tmel na spárách všude stejný a originální. Podle nestejných spár můžete odhalit vůz po havárii. Zaměřte se také na lak, jestli v něm nejsou nečistoty a zda je na všech dílech stejný odstín.
3. Prostor motoru
Prohlédněte si pečlivě motorový prostor, zda někde nejsou znatelné úniky kapalin, tedy oleje, chladicí kapaliny a servořízení.
4. Funkčnost výbavy
Pečlivě prověřte také funkčnost výbavy, tedy jestli fungují světla, topení, klimatizace, otevírání oken, zamykání a podobně.
5. Podvozek
Nechte si vůz postavit na zvedák a zkontrolujte podvozek. Pozornost věnujte především závěsům kol, čepům řízení, těsnosti jednotlivých dílů a brzdovým hadičkám. Při testovací jízdě by se od závěsů kol a čepů řízení neměly ozývat tupé a klepavé zvuky.
6. Brzdy a řízení
Nakonec proveďte minimálně zkušební jízdu, a to tak, že vyzkoušíte všechny režimy. Vyzkoušejte si brzdy, řízení na nerovnostech i na hladké rovné silnici. Zkontrolujte, zda turbo zabírá pružně a jestli všechny rychlostní stupně řadí plynule.
7. Zkušební jízda
Při jízdě si všímejte každé nezvyklé události. Pokud zjistíte, že motor nejde do otáček a netáhne do kopce, bude mít vůz zřejmě problém s turbokompresorem nebo lambdasondou.
8. Jak na přetočený tachometr?
První varování, že vůz může mít přetočené počitadlo kilometrů, můžete zachytit už při pročítání inzerátů. Průměrný vůz najede na českých silnicích zhruba 13 až 15 tisíc kilometrů ročně. U služebních aut je to nepoměrně víc. Když tedy narazíte na deset let starý automobil, který má najeto 40 tisíc kilometrů, je na místě maximální opatrnost.
V servisní knížce by měly být vyplněny všechny údaje i razítka. I tady je ale na místě důkladnější kontrola. Servisní knížky se často upravují a tak v nich občas můžete najít volné listy, které můžou znamenat falešné stránky. Všímejte si, jestli nejsou všechny údaje psané stejnou rukou a jestli máte podezření, nechte si pro porovnání od prodejce ukázat servisní knížky od dalších vozů. Nebojte se zavolat a porovnat údaje uvedené v servisní knížce s tím, co vám podle kódu VIN sdělí autorizovaný servis.
Jestli někdo manipuloval s mechanickým počítadlem kilometrů, zjistit i kontrolou samotného tachometru. Vyplatí se zkontrolovat, jestli jsou čísla na ukazateli v přesné rovině, zaměřte i na otisky prstů, šmouhy a nečistotu pod sklem přístrojové desky. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic. Některé modely vozů, například Mercedes-Benz, odhalí manipulaci s počítadlem i při běžné diagnostice.
O tom, kolik má vůz skutečně najeto, vypovídá i stupeň opotřebení vnitřku vozu. Zánovní auto, které má najeto nějakých 40 tisíc kilometrů, uvnitř voní plastem, zavazadlový prostor je cítit díky uložení rezervy po gumě.
Výrazně ohmataný volant nebo obroušený věnec znamená, že má vůz najeto nejméně 150 000 až 200 000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150 000 km a setřené číslice z hlavice řadicí páky znamenají 200 000 km. Po najetí 200 000 km také často vylézá bílý podklad přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?