Vlastníte ojetý vůz ze zahraničí? Pak možná i u vás zazvoní policie, řekne si o doklady, klíče a auto vám zabaví. Už to potkalo nebo potká stovky českých motoristů. Kradených aut je na českém trhu až půl milionu. Na co si tedy dát pozor při koupi ojetého auta?
V minulosti jihočeská policie rozkryla mimořádně dokonalý podvod s ojetými auty ze zahraničí. Bylo tehdy odhaleno 200 případů, kdy podvodníci v Česku na zdařilé falešné doklady legalizovali a omlazovali kradená auta z Německa, Rakouska, Francie a Itálie. Nicnetušícím novým majitelům aut tak reálně hrozí, že o ně bez náhrady přijdou.
Případem se zabývala prioritně jihočeská policie, protože právě přes radnice jihočeských měst podvodníci auta přihlašovali. Vyhovovalo jim, že to jde rychle. Policie zmínila konkrétně Vimperk na Prachaticku nebo Týn nad Vltavou.
Podvod byl navíc velmi zdařile provedený. Podvodníci totiž tehdy dokázali mistrně falšovat velké technické průkazy aut. Zanesli do nich VIN kódy, čísla motorů i karosérií kradených aut. A to tak dokonale, že nejen kupující, ale ani úředníci neměli šanci zjistit, že něco nehraje. Na to si museli přivést policisté speciální přístroj, který padělky dokázal rozeznat.
Kromě toho, že podvodníci prodávali kradená auta, obchodovali i s legálně koupenými ojetinami ze zahraničí. Jen jim v padělaných dokladech měnili ročníky výroby na mladší, a tím snadno zvyšovali cenu vozu o desítky až stovky tisíc.
Podle odhadu odborníků po českých silnicích jezdí až půl milionu kradených aut. Zdá se, že koupě ojetiny je tedy velkým rizikem. Například policie ve Slovinsku proslula tím, jak Čechům na dovolené bez pardonu zabavovala auta ukradená jinde v Evropě. Jen je nechala u kraje silnice vyložit věci.
Nejde ale jen o krádeže. Problémem je i omlazování aut, které praktikovali výše zmínění podvodníci a také přetáčení tachometru, které praktikuje kde kdo. Podle odhadů má celá třetina aut v Česku stočený tachometr.
Jak tedy nenaletět a poučit se i z minulosti? U sofistikovaného podvodu, jako je ten výše uvedený, je to těžké. Bez speciálního vybavení falešný techničák neodhalíte. Nedokázali to ani úředníci. Přesto na to nelze rezignovat. A důkladná prohlídka dokladů i vozu se vyplatí i proto, abyste odhalili jeho skutečný stav.
Seznam kroků, na které byste měli klást důraz při koupi ojetého auta:
1. Technický průkaz
Především je třeba zkontrolovat, zda odpovídá technický průkaz realitě. To znamená prověřit výrobní číslo, typ motoru, barvu a typ karoserie a porovnat technický průkaz s průkazem totožnosti, tedy zjistit, jednáte opravdu s majitelem a vůz není kradený.
2. Spáry v karoserii
Při prohlídce vozu se zaměřte hlavně na spáry – zda jsou mezi díly karoserie stejně veliké a zda je tmel na spárách všude stejný a originální. Podle nestejných spár můžete odhalit vůz po havárii. Zaměřte se také na lak, jestli v něm nejsou nečistoty a zda je na všech dílech stejný odstín.
3. Prostor motoru
Prohlédněte si pečlivě motorový prostor, zda někde nejsou znatelné úniky kapalin, tedy oleje, chladicí kapaliny a servořízení.
4. Funkčnost výbavy
Pečlivě prověřte také funkčnost výbavy, tedy jestli fungují světla, topení, klimatizace, otevírání oken, zamykání a podobně.
5. Podvozek
Nechte si vůz postavit na zvedák a zkontrolujte podvozek. Pozornost věnujte především závěsům kol, čepům řízení, těsnosti jednotlivých dílů a brzdovým hadičkám. Při testovací jízdě by se od závěsů kol a čepů řízení neměly ozývat tupé a klepavé zvuky.
6. Brzdy a řízení
Nakonec proveďte minimálně zkušební jízdu, a to tak, že vyzkoušíte všechny režimy. Vyzkoušejte si brzdy, řízení na nerovnostech i na hladké rovné silnici. Zkontrolujte, zda turbo zabírá pružně a jestli všechny rychlostní stupně řadí plynule.
7. Zkušební jízda
Při jízdě si všímejte každé nezvyklé události. Pokud zjistíte, že motor nejde do otáček a netáhne do kopce, bude mít vůz zřejmě problém s turbokompresorem nebo lambdasondou.
8. Jak na přetočený tachometr?
První varování, že vůz může mít přetočené počitadlo kilometrů, můžete zachytit už při pročítání inzerátů. Průměrný vůz najede na českých silnicích zhruba 13 až 15 tisíc kilometrů ročně. U služebních aut je to nepoměrně víc. Když tedy narazíte na deset let starý automobil, který má najeto 40 tisíc kilometrů, je na místě maximální opatrnost.
V servisní knížce by měly být vyplněny všechny údaje i razítka. I tady je ale na místě důkladnější kontrola. Servisní knížky se často upravují a tak v nich občas můžete najít volné listy, které můžou znamenat falešné stránky. Všímejte si, jestli nejsou všechny údaje psané stejnou rukou a jestli máte podezření, nechte si pro porovnání od prodejce ukázat servisní knížky od dalších vozů. Nebojte se zavolat a porovnat údaje uvedené v servisní knížce s tím, co vám podle kódu VIN sdělí autorizovaný servis.
Jestli někdo manipuloval s mechanickým počítadlem kilometrů, zjistit i kontrolou samotného tachometru. Vyplatí se zkontrolovat, jestli jsou čísla na ukazateli v přesné rovině, zaměřte i na otisky prstů, šmouhy a nečistotu pod sklem přístrojové desky. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic. Některé modely vozů, například Mercedes-Benz, odhalí manipulaci s počítadlem i při běžné diagnostice.
O tom, kolik má vůz skutečně najeto, vypovídá i stupeň opotřebení vnitřku vozu. Zánovní auto, které má najeto nějakých 40 tisíc kilometrů, uvnitř voní plastem, zavazadlový prostor je cítit díky uložení rezervy po gumě.
Výrazně ohmataný volant nebo obroušený věnec znamená, že má vůz najeto nejméně 150 000 až 200 000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150 000 km a setřené číslice z hlavice řadicí páky znamenají 200 000 km. Po najetí 200 000 km také často vylézá bílý podklad přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?