Čeští odborníci jsou toho názoru, že především betonové prahy, poměrně vysoké a tvrdé, které nutí motoristy bezmála k zastavení, nejsou ideálním řešením. Zpomalovací retardéry tohoto typu by měly být nahrazeny podle specialistů i z dalších autoklubů širokými nižšími plastovými „polštáři“ a zároveň o jejich umístění mají informovat dopravní značky, a to v postupných krocích přikazujících snižování rychlosti. Jedině tak lze dosáhnout toho, že nedochází k razantnímu brždění a rozjíždění bezmála z nuly. Negativní účinek změřila studie britského národního institutu pro zdraví (NICE).
V případě benzinového vozu, který emituje méně emisí, prahy a snížení rychlosti na 30 km/h vedou ke zvýšení emisí oxidů dusíku o 60 %, o stejný podíl se zvýší i podíl CO2 a pevných částic je do ovzduší vypuštěno o 47 % více. Tento fakt jasně napovídá, že retardéry společně s vyšší bezpečností mají i negativní vliv. Pokud jde o Velkou Británii, na důsledky znečištění ovzduší zemře ročně předčasně 25 000 lidí.
V České republice odhad lékařů hovoří o bezmála 10 000 předčasných úmrtích ročně. Proto je na místě se nad daným problémem seriózně zamýšlet a hledat řešení. Ta naši odborníci vidí v dosažení maximálně plynulé jízdy. Už méně agresivní jízda představuje snížení emisí o 20 %. Ještě vyšší efekt pak má plynulá jízda.
Blokujete prostřední nebo rychlý pruh dálnice? Riskujete hodně
07.02.2017 000 14:00Jízda v jízdních pruzích na dálnici má svá zákonná pravidla a častým nešvarem, který nás osobně v redakci štve, je bezdůvodná jízda v levém rychlém pruhu. Jak je to ale s pruhem prostředním?
Čtěte celý článekBritský projekt uvádí, že nízká plynulost dopravy je zodpovědná za 64 % znečištění ovzduší ve městech. V českých zaviní zkrácení lidského života v průměru o 2 roky.
Stále se vracíme k témuž – plynulost dopravy, omezení nutnosti zastavovat, třeba i na retardérech, je cestou zlepšení ovzduší, a tedy i zdraví lidí.
Podle studie NICE je totéž, tedy plynulá změna, přesněji snížení rychlosti, nezbytné i na dálnicích. Konkrétně, mnohem více používat proměnné značení, které s dostatečným předstihem upozorňuje, a to v postupných krocích, na nezbytnost snížit maximální rychlost. Tím se nejen zvyšuje bezpečnost, ale také eliminují situace s prudkým bržděním a opětovným přidáváním plynu.
„Plynulost dopravy je opomíjeným, a přitom velmi důležitým faktorem, jak bezpečnosti, tak ekologie dopravy nejen ve městech, ale i mimo ně. Vždyť ročně, kvůli kongescím, ztrácí naše ekonomika přes 100 miliard korun“, podtrhuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.