Nenáviděné retardéry na silnicích. Škodí, nebo pomáhají?

ar1, 9. února 2017, 23:16 Google+

Jak to ve skutečnosti je? Nesporným faktem je, že zpomalovací prahy mají svůj smysl - především v místech, kde přes silnici nebo v okolí chodí například děti. Řidiče nutí zpomalit před nimi, aby „nepřišli o zuby“ a nepoškodili vůz. Z druhé strany brždění a rozjíždění přirozeně zvyšuje emise. Volit tedy jedno ze dvou zel? Nebo existuje jiné řešení?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 09.02. 05:36) Napište svůj názor
Retardéry škodí nebo pomáhají?

Retardéry škodí nebo pomáhají? | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Čeští odborníci jsou toho názoru, že především betonové prahy, poměrně vysoké a tvrdé, které nutí motoristy bezmála k zastavení, nejsou ideálním řešením. Zpomalovací retardéry tohoto typu by měly být nahrazeny podle specialistů i z dalších autoklubů širokými nižšími plastovými „polštáři“ a zároveň o jejich umístění mají informovat dopravní značky, a to v postupných krocích přikazujících snižování rychlosti. Jedině tak lze dosáhnout toho, že nedochází k razantnímu brždění a rozjíždění bezmála z nuly. Negativní účinek změřila studie britského národního institutu pro zdraví (NICE).

V případě benzinového vozu, který emituje méně emisí, prahy a snížení rychlosti na 30 km/h vedou ke zvýšení emisí oxidů dusíku o 60 %, o stejný podíl se zvýší i podíl CO2 a pevných částic je do ovzduší vypuštěno o 47 % více. Tento fakt jasně napovídá, že retardéry společně s vyšší bezpečností mají i negativní vliv. Pokud jde o Velkou Británii, na důsledky znečištění ovzduší zemře ročně předčasně 25 000 lidí.

V České republice odhad lékařů hovoří o bezmála 10 000 předčasných úmrtích ročně. Proto je na místě se nad daným problémem seriózně zamýšlet a hledat řešení. Ta naši odborníci vidí v dosažení maximálně plynulé jízdy. Už méně agresivní jízda představuje snížení emisí o 20 %. Ještě vyšší efekt pak má plynulá jízda.

Britský projekt uvádí, že nízká plynulost dopravy je zodpovědná za 64 % znečištění ovzduší ve městech. V českých zaviní zkrácení lidského života v průměru o 2 roky.

Stále se vracíme k témuž – plynulost dopravy, omezení nutnosti zastavovat, třeba i na retardérech, je cestou zlepšení ovzduší, a tedy i zdraví lidí.

Podle studie NICE je totéž, tedy plynulá změna, přesněji snížení rychlosti, nezbytné i na dálnicích. Konkrétně, mnohem více používat proměnné značení, které s dostatečným předstihem upozorňuje, a to v postupných krocích, na nezbytnost snížit maximální rychlost. Tím se nejen zvyšuje bezpečnost, ale také eliminují situace s prudkým bržděním a opětovným přidáváním plynu.

„Plynulost dopravy je opomíjeným, a přitom velmi důležitým faktorem, jak bezpečnosti, tak ekologie dopravy nejen ve městech, ale i mimo ně. Vždyť ročně, kvůli kongescím, ztrácí naše ekonomika přes 100 miliard korun“, podtrhuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Nenáviděné retardéry na silnicích. Škodí, nebo pomáhají?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 09.02.2017 05:36 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Moskvič 2144 Istra

Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

Škoda 105/120 se ve Velké Británii prodávala pod označením Estelle

Nejhorší automobily světa? V nelichotivém žebříčku se umístila česká Škodovka

Toyota Mirai

Vodík jako palivo budoucnosti? Nová Toyota Mirai brzy strčí elektromobily do kapsy

Podpis Chucka Norrise udělal z obyčejné Toyoty Tacoma akčního hrdinu

Auto s podpisem Chucka Norrise? Z obyčejné Toyoty se rázem stala filmová hvězda

Ilustrační foto

Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

Nürburgring

Chystáte se na Nürburgring? Na tohle si dejte pozor, může se to stát každému

Jeremy Clarkson

Motivace podle Jeremy Clarksona? Tohle by chtěl před maturitou slyšet snad každý

Jednoduchá výroba nouzového navijáku, se který můžete například vyprostit zapadlý automobil

Uvízlé auto a naviják nikde? S tímto trikem se dostanete z každého maléru

Škoda Octavia RS245 se výraznou měrou podílela na stanovení nového světového rekordu

Je možné chytit letící šíp z auta? S nejvýkonnější Octavií žádný problém

Prototyp Mercedesu GLE poodhaluje svou techniku

Tancující Mercedes? Zapomeňte na módní doplněk, tohle hopsání patří do terénu

reklama
reklama

Doporučujeme

Škoda Citigo s novou přídí a modernizovaným interiérem

Škoda Citigo útočí. Nová příď a modernizovaný interiér jí sluší

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Uvízlé auto a naviják nikde? S tímto trikem se dostanete z každého maléru

  2. TEST: Škoda Superb 1.8T Laurin & Klement: luxusní cestování bez klapotu dieselu stále dává smysl

  3. Poklady z tajemné garáže? 20 let ukrývané Lamborghini odhalilo svou cenu

  4. Věříte trikům na snížení spotřeby paliva? Těmto se budete divit

  5. Jezdit po dálnici bez známky? Jde to, ale tohle musíte vědět

  6. Nový trik zlodějů aut? Na tohle si dávejte dobrý pozor

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud