Jak to ve skutečnosti je? Nesporným faktem je, že zpomalovací prahy mají svůj smysl - především v místech, kde přes silnici nebo v okolí chodí například děti. Řidiče nutí zpomalit před nimi, aby „nepřišli o zuby“ a nepoškodili vůz. Z druhé strany brždění a rozjíždění přirozeně zvyšuje emise. Volit tedy jedno ze dvou zel? Nebo existuje jiné řešení?
Čeští odborníci jsou toho názoru, že především betonové prahy, poměrně vysoké a tvrdé, které nutí motoristy bezmála k zastavení, nejsou ideálním řešením. Zpomalovací retardéry tohoto typu by měly být nahrazeny podle specialistů i z dalších autoklubů širokými nižšími plastovými „polštáři“ a zároveň o jejich umístění mají informovat dopravní značky, a to v postupných krocích přikazujících snižování rychlosti. Jedině tak lze dosáhnout toho, že nedochází k razantnímu brždění a rozjíždění bezmála z nuly. Negativní účinek změřila studie britského národního institutu pro zdraví (NICE).
V případě benzinového vozu, který emituje méně emisí, prahy a snížení rychlosti na 30 km/h vedou ke zvýšení emisí oxidů dusíku o 60 %, o stejný podíl se zvýší i podíl CO2 a pevných částic je do ovzduší vypuštěno o 47 % více. Tento fakt jasně napovídá, že retardéry společně s vyšší bezpečností mají i negativní vliv. Pokud jde o Velkou Británii, na důsledky znečištění ovzduší zemře ročně předčasně 25 000 lidí.
V České republice odhad lékařů hovoří o bezmála 10 000 předčasných úmrtích ročně. Proto je na místě se nad daným problémem seriózně zamýšlet a hledat řešení. Ta naši odborníci vidí v dosažení maximálně plynulé jízdy. Už méně agresivní jízda představuje snížení emisí o 20 %. Ještě vyšší efekt pak má plynulá jízda.
Britský projekt uvádí, že nízká plynulost dopravy je zodpovědná za 64 % znečištění ovzduší ve městech. V českých zaviní zkrácení lidského života v průměru o 2 roky.
Stále se vracíme k témuž – plynulost dopravy, omezení nutnosti zastavovat, třeba i na retardérech, je cestou zlepšení ovzduší, a tedy i zdraví lidí.
Podle studie NICE je totéž, tedy plynulá změna, přesněji snížení rychlosti, nezbytné i na dálnicích. Konkrétně, mnohem více používat proměnné značení, které s dostatečným předstihem upozorňuje, a to v postupných krocích, na nezbytnost snížit maximální rychlost. Tím se nejen zvyšuje bezpečnost, ale také eliminují situace s prudkým bržděním a opětovným přidáváním plynu.
„Plynulost dopravy je opomíjeným, a přitom velmi důležitým faktorem, jak bezpečnosti, tak ekologie dopravy nejen ve městech, ale i mimo ně. Vždyť ročně, kvůli kongescím, ztrácí naše ekonomika přes 100 miliard korun“, podtrhuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.