Na většině silnic v ČR je hlavně po ránu doslova kluzká atmosféra. Ta vede ke zvýšenému množství dopravních nehod a my vám proto řekneme, při jakých případech je nutné volat k incidentu Policii ČR.
Hned zkraje uvedeme výslovnou definici pojmu dopravní nehoda. Podle ní se dá lecos vyčíst a trošku inteligentnější řidiči hned pochopí, kdy volat a kdy nevolat na místo policii. Podle zákona o pozemních komunikacích se jedná o událost v provozu na pozemních komunikacích, například havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu.
S tím souvisí přesná povinnost, kdy její každý účastník musí nahlásit policistovi incident. Jedná se o následující situace.
Usmrcení osob
K tomu snad není potřeba nic dalšího dodávat. Každý držitel řidičského průkazu snad ví, že v tomhle případě se Policie ČR prostě přivolat musí.
Zranění osob
Tady je potřeba dát pozor na fakt, že zákon nezná přesný pojem slova "zranění". Někdo může mít zlomené zápěstí, jiný šrám na čele, ale v obou případech by se nehoda oznámit měla. Zákon považuje za zranění "jen" zhoršení zdravotního stavu posádek vozidel, které je důsledkem dopravní nehody.
V zájmu každého poškozeného pak je, aby se raději nechal lékařsky vyšetřit. Jestliže se vám za týden nebo dva udělá špatně, asi těžko budete prokazovat zpětně, že je to příčina dopravní nehody. Na základě toho pak nemusíte dostat odškodnění ze strany viníka, které slouží jako náhrada nákladů na vaší léčbu.
Poškození majetku
Zde je situace již trošku složitější. Povinnost zavolat Policii ČR k nehodě je vždy, když škoda na zúčastněných vozidlech včetně přepravovaných věcech přesáhne částku 100 tisíc Kč. Pokud se posádky shodnou na tom, že škoda této částky nedosahuje, pak se nehoda hlásit nemusí.
Pozor ale na fakt, že škoda může být také na majetku třetí strany, na dopravním zařízení nebo komunikaci. V tomto případě nehraje roli její výše, ale pouhý fakt, že tam škoda je. Výjimku tvoří jen situace, kdy řídíte půjčené auto a nabouráte. Pokud i tak škoda nepřesahuje oněch sto tisíc, policisty volat nemusíte.
Výše uvedená pravidla jsou ale pouhým obecným a zákonným doporučením. Každý majitel řádně pojišťěného vozidla má jinou pojištovnu a ve smlouvách s nimi uzavřenými se mohou nalézat další dodatečné podmínky. Ty pak slouží k proplacení škodné události. V opačném případě hrozí, že pojistka nebude plnit dostatečnou "funkci".
A jaké jsou pokuty?
V případě neoznámení nehody v situaci, kdy to zákon jasně stanoví, hrozí pokuta ve výši 2 500 až 5 000 Kč. K tomu můžete být obdařeni soudně vysloveným zákazem řízení v délce 1 až 6 měsíců. To ale platí jen pro ty, kteří se tohoto přestupku dopustí během jednoho kalendářního roku opakovaně.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?