Na většině silnic v ČR je hlavně po ránu doslova kluzká atmosféra. Ta vede ke zvýšenému množství dopravních nehod a my vám proto řekneme, při jakých případech je nutné volat k incidentu Policii ČR.
Hned zkraje uvedeme výslovnou definici pojmu dopravní nehoda. Podle ní se dá lecos vyčíst a trošku inteligentnější řidiči hned pochopí, kdy volat a kdy nevolat na místo policii. Podle zákona o pozemních komunikacích se jedná o událost v provozu na pozemních komunikacích, například havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu.
S tím souvisí přesná povinnost, kdy její každý účastník musí nahlásit policistovi incident. Jedná se o následující situace.
Usmrcení osob
K tomu snad není potřeba nic dalšího dodávat. Každý držitel řidičského průkazu snad ví, že v tomhle případě se Policie ČR prostě přivolat musí.
Zranění osob
Tady je potřeba dát pozor na fakt, že zákon nezná přesný pojem slova "zranění". Někdo může mít zlomené zápěstí, jiný šrám na čele, ale v obou případech by se nehoda oznámit měla. Zákon považuje za zranění "jen" zhoršení zdravotního stavu posádek vozidel, které je důsledkem dopravní nehody.
V zájmu každého poškozeného pak je, aby se raději nechal lékařsky vyšetřit. Jestliže se vám za týden nebo dva udělá špatně, asi těžko budete prokazovat zpětně, že je to příčina dopravní nehody. Na základě toho pak nemusíte dostat odškodnění ze strany viníka, které slouží jako náhrada nákladů na vaší léčbu.
Poškození majetku
Zde je situace již trošku složitější. Povinnost zavolat Policii ČR k nehodě je vždy, když škoda na zúčastněných vozidlech včetně přepravovaných věcech přesáhne částku 100 tisíc Kč. Pokud se posádky shodnou na tom, že škoda této částky nedosahuje, pak se nehoda hlásit nemusí.
Pozor ale na fakt, že škoda může být také na majetku třetí strany, na dopravním zařízení nebo komunikaci. V tomto případě nehraje roli její výše, ale pouhý fakt, že tam škoda je. Výjimku tvoří jen situace, kdy řídíte půjčené auto a nabouráte. Pokud i tak škoda nepřesahuje oněch sto tisíc, policisty volat nemusíte.
Výše uvedená pravidla jsou ale pouhým obecným a zákonným doporučením. Každý majitel řádně pojišťěného vozidla má jinou pojištovnu a ve smlouvách s nimi uzavřenými se mohou nalézat další dodatečné podmínky. Ty pak slouží k proplacení škodné události. V opačném případě hrozí, že pojistka nebude plnit dostatečnou "funkci".
A jaké jsou pokuty?
V případě neoznámení nehody v situaci, kdy to zákon jasně stanoví, hrozí pokuta ve výši 2 500 až 5 000 Kč. K tomu můžete být obdařeni soudně vysloveným zákazem řízení v délce 1 až 6 měsíců. To ale platí jen pro ty, kteří se tohoto přestupku dopustí během jednoho kalendářního roku opakovaně.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).