Na většině silnic v ČR je hlavně po ránu doslova kluzká atmosféra. Ta vede ke zvýšenému množství dopravních nehod a my vám proto řekneme, při jakých případech je nutné volat k incidentu Policii ČR.
Hned zkraje uvedeme výslovnou definici pojmu dopravní nehoda. Podle ní se dá lecos vyčíst a trošku inteligentnější řidiči hned pochopí, kdy volat a kdy nevolat na místo policii. Podle zákona o pozemních komunikacích se jedná o událost v provozu na pozemních komunikacích, například havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu.
S tím souvisí přesná povinnost, kdy její každý účastník musí nahlásit policistovi incident. Jedná se o následující situace.
Usmrcení osob
K tomu snad není potřeba nic dalšího dodávat. Každý držitel řidičského průkazu snad ví, že v tomhle případě se Policie ČR prostě přivolat musí.
Zranění osob
Tady je potřeba dát pozor na fakt, že zákon nezná přesný pojem slova "zranění". Někdo může mít zlomené zápěstí, jiný šrám na čele, ale v obou případech by se nehoda oznámit měla. Zákon považuje za zranění "jen" zhoršení zdravotního stavu posádek vozidel, které je důsledkem dopravní nehody.
V zájmu každého poškozeného pak je, aby se raději nechal lékařsky vyšetřit. Jestliže se vám za týden nebo dva udělá špatně, asi těžko budete prokazovat zpětně, že je to příčina dopravní nehody. Na základě toho pak nemusíte dostat odškodnění ze strany viníka, které slouží jako náhrada nákladů na vaší léčbu.
Poškození majetku
Zde je situace již trošku složitější. Povinnost zavolat Policii ČR k nehodě je vždy, když škoda na zúčastněných vozidlech včetně přepravovaných věcech přesáhne částku 100 tisíc Kč. Pokud se posádky shodnou na tom, že škoda této částky nedosahuje, pak se nehoda hlásit nemusí.
Pozor ale na fakt, že škoda může být také na majetku třetí strany, na dopravním zařízení nebo komunikaci. V tomto případě nehraje roli její výše, ale pouhý fakt, že tam škoda je. Výjimku tvoří jen situace, kdy řídíte půjčené auto a nabouráte. Pokud i tak škoda nepřesahuje oněch sto tisíc, policisty volat nemusíte.
Výše uvedená pravidla jsou ale pouhým obecným a zákonným doporučením. Každý majitel řádně pojišťěného vozidla má jinou pojištovnu a ve smlouvách s nimi uzavřenými se mohou nalézat další dodatečné podmínky. Ty pak slouží k proplacení škodné události. V opačném případě hrozí, že pojistka nebude plnit dostatečnou "funkci".
A jaké jsou pokuty?
V případě neoznámení nehody v situaci, kdy to zákon jasně stanoví, hrozí pokuta ve výši 2 500 až 5 000 Kč. K tomu můžete být obdařeni soudně vysloveným zákazem řízení v délce 1 až 6 měsíců. To ale platí jen pro ty, kteří se tohoto přestupku dopustí během jednoho kalendářního roku opakovaně.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.