Automobil nazvaný jednoduše Crosswagon představila milánská automobilka letos v Ženevě a jedná se vlastně o zvýšené kombi na bázi úspěšné řady Alfa Romeo 156.
Pohon všech čtyř kol není pro sportovní automobily z Lombardie žádnou velkou neznámou. První čtyřkolka s názvem AR51 vznikla již v roce 1951 pro účely armády, v roce 1983 se pak objevila první osobní čtyřkolka Alfa 33 4x4. Tento automobil nižší střední třídy disponoval mezinápravovým diferenciálem a měl větší světlou výšku než standardní Alfy 33. Další Alfa 33 Performance 4 z roku 1991 však již představovala spíše sportovní interpretaci pohonu všech kol v zájmu zachování optimální trakce na silnici stejně jako všechny následující čtyřkolky z Milána. V roce 1992 se objevila Alfa 155 Quadrifoglio 4 s mezinápravovým diferenciálem doplněným viskózní spojkou a samosvorným diferenciálem Torsen na zadní nápravě. Celý tento komplikovaný systém měl za úkol, aby sportovní sedan Alfa 155 poskytoval na silnici v každém okamžiku dokonalou trakci a ve své závodní úpravě se úspěšně uplatnil v německém prestižním okruhovém seriálu DTM. Posledním milánským modelem s pohonem všech kol byla Alfa 164 Quadrifoglio 4 z roku 1993.
Nový Crosswagon byl postaven na bázi modelu Alfa 156 Sportwagon. Po úpravách a zesílení podvozku, který by měl být schopen zvládat i nástrahy lehčího terénu, se zvětšila světlá výška přibližně o 60 mm oproti silničním sourozencům. Alfa Crosswagon navazuje svým systémem pohonu na zmíněný model 164 Q4 a využívá poměrně nákladné, ale zato spolehlivé řešení v podobě samosvorného diferenciálu Torsen. Jeho výhodou je přes komplikovanou konstrukci schopnost postarat se bez dalších uzávěrek o dostatek točivého momentu na kolech, která jsou v záběru, což nedokáže klasický mezinápravový diferenciál, který naopak posílá točivý moment na kola s nejmenším odporem.
V nabídce bude pro Crosswagon ze začátku jediná, zato mimořádně atraktivní pohonná jednotka - moderní vznětový čtyřválec 1.9 JTD 16V Multijet o výkonu 110 kW a točivém momentu 305 N.m. Ten bude na všechna čtyři kola přenášet šestistupňová ručně řazená převodovka, samozřejmě bez terénní redukce, o bezpečné zastavení by se pak měly postarat kotoučové brzdy Brembo, které byly po úpravách převzaty ze sportovního modelu GTA. Nedílnou součástí inteligentního pohonu jsou také elektronické systémy. Samozřejmostí je nejen ABS s děličem brzdného účinku, ale také systém jízdní stability VDC (Vehicle Dynamic Contol), jehož součástí je kromě systému MSR (Motor Schleppmoment Regelung), který v případě potřeby sám snižuje přes škrtící klapku výkon motoru, také systém ASR (Anti Slip Regulation), což je vlastně regulace prokluzu kol zásahem brzdy.
Design Alfy Crosswagon vychází z faceliftovaného provedení kombi 156 Sportwagon. Jeho součástí jsou nová přední světla a výraznější trojúhelníková přední maska, která je typickým poznávacím znakem všech milánských automobilů. Alfa Crosswagon, na jejímž designu se podílelo stylistické studio automobilky v Arese, kombinuje typické prvky Alfy Romeo s hliníkovými doplňky a černými plasty, které mají demonstrovat odolnost a univerzální využití nového modelu. Že Alfa Crosswagon nebude jen salónní čtyřkolkou do města demonstrují i terénní pneumatiky 225/55 R17.
Alfa Crosswagon je svým způsobem prvním terénním kombi střední třídy (počítáme-li Subaru Outback do vyšší a Octavii 4x4 zase do nižší kategorie), takže na trhu by neměla mít prakticky žádnou konkurenci. Je však otázkou, jak se bude zákazníkům líbit automobil pro aktivní trávení volného času, který disponuje poměrně malým zavazadlovým prostorem, na druhou stranu jsou tvary tohoto kombi i po letech stále přitažlivé.
Alfa Crosswagon by měla být jakýmsi předskokanem čtyřkolkové ofenzívy z Apeninského poloostrova, neboť již o rok později zřejmě vyjede i luxusní SUV vyšší kategorie, jehož podobu mohla prozradit loňská studie Kamal (4x4 AM 6/03), další čtyřkolky chystá také Fiat na bázi malé Pandy i kompaktního SUV Idea.
Autor článku: Jiří Kaloč
Foto: Alfa Romeo