Touran a Golf dostávají převodovku DSG

Michal Bartoň, 30. června 2004, 16:00 Google+

Revoluční dvouspojkovou převodovku DSG, která vnáší novou kvalitu do procesu řazení rychlostních stupňů, nyní dostávají i velkosériově..

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen

Volkswagen | foto: Import Volkswagen Group

Sdílejte článek

..vyráběné modely Golf a Touran poháněné turbodiesely
1.9 TDI/77 kW (105 k) a 2.0 TDI/103 kW (140 k). Poprvé se tato převratná technologie objevila v polovině roku 2003 jako exkluzivní doplněk sportovního modelu Golf R32 poháněného motorem o výkonu 177 kW/241 k.


Řazení rychlostí blesku

Tradiční slabinou konvenčních automatických převodovek jsou časy pro přeřazení – během prodlevy při změně rychlostních stupňů se přerušuje tok výkonu motoru ke kolům, což se samozřejmě negativně projevuje na komfortu, dynamice i stabilitě jízdy. Další nevýhodou je malá účinnost hydrodynamického měniče. Obě tyto nectnosti unikátní automatická převodovka DSG automobilky Volkswagen ve spojení s výkonnými a zároveň hospodárnými motory TDI dokonale eliminuje.

Hlavní tajemství přímo řazené dvouspojkové šestistupňové automatické převodovky DSG se ukrývá v její koncepci – v principu jde o dvě souběžně propojené převodovky se společným vstupem i výstupem, přičemž jedna část převodovky ovládá sudé rychlostní stupně, druhá pak liché stupně plus zpátečku. Klíčovým prvkem převodovky DSG je však speciální dvojitá spojka. Díky této hydraulicky ovládané spojce mohou být v převodovce zařazeny dva rychlostní stupně najednou (jeden v „liché“ sekci, druhý v „sudé“), výkon se ovšem přenáší pouze částí se sepnutou spojkou, zatímco předvolený rychlostní stupeň za rozepnutou spojkou pouze čeká na svoji aktivaci. K té dochází velmi jednoduše – ve stejný okamžik hydraulický ovládací píst rozepne dosud sepnutou spojku a současně se sepne do této chvíle prokluzující spojka. Tím dojde k faktickému přeřazení - předvolený rychlostní stupeň se dostává do záběru. Celá akce přitom trvá řádově jen tisíciny sekundy, je tedy mnohonásobně rychlejší, než změny rychlostního stupně u konvenční automatické převodovky.

Hlavní výhodou „střihového“ řazení převodovky DSG je prakticky nepřerušovaný tok tažné síly během přeřazení, změny rychlostních stupňů neprovází žádné škubnutí či zhoupnutí, kritizované u běžných automatických převodovek. Určit optimální okamžik pro přeřazení je úkolem pro elektronickou řídicí jednotku, která bere v úvahu celou řadu parametrů, především otáčky motoru, rychlost jízdy a polohu pedálu plynu.
Automatická převodovka DSG řidiči neupírá ani radost z manuálního řazení rychlostních stupňů – řidič může aktivně měnit rychlosti i jednoduchým „ťukáním“ do volící páky řazení na středovém tunelu směrem dopředu a dozadu.

Skvělá efektivita

Díky tomu, že u převodovky DSG zcela odpadá tradiční hydrodynamický měnič na vstupu, ve kterém vždy dochází k určitému prokluzu, je její účinnost prakticky srovnatelná s moderními manuálními převodovkami. O efektivitě práce převodovky DSG svědčí nejlépe čísla:

Volkswagen Touran poháněný motorem 1.9 TDI/77 kW vybavený manuální šestistupňovou převodovkou jede až 179 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje během 13,2 s. Modely s převodovkou DSG se stejným motorem mají maximální rychlost 177 km/h a ke sprintu z 0 na 100 km/h potřebují stejných 13,2 s. Touran s větším motorem 2.0 TDI/103 kW a manuální šestistupňovou převodovkou jede až 200 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje během 10,2 s, verze tohoto motoru s převodovkou DSG si ve stejných disciplínách připisuje výkony 197 km/h a 10,6 s.

Golf 1.9 TDI/77 kW s převodovkou DSG dosahuje maximální rychlosti
185 km/h. Ten samý model s tradiční manuální převodovkou je rychlejší jen o 2 km/h. Zrychlení obou verzí je téměř identické: Golf 1.9 TDI/77 kW s převodovkou DSG zrychluje z 0 na 100 km/h během 11,2 s, zatímco model se stejným motorem a manuální šestistupňovou převodovkou zvládá stejnou disciplínu za 11,1 s, verze s pětistupňovým manuálem za 11,3 s.

Podobné srovnání platí i pro modely Golf poháněné motorem 2.0 TDI/103 kW: Maximální rychlost vozů s převodovkou DSG činí 201 km/h, v případě modelů s manuální šestistupňovou převodovkou je to 203 km/h. Z klidu na 100 km/h zrychlí obě verze za stejnou dobu – za 9,3 s.

Modely s převodovkou DSG vynikají i hospodárností – zatímco konvenční automatické převodovky s hydrodynamickým měničem zvyšují poměrně výrazně spotřebu paliva, kombinovaná spotřeba modelu Touran 1.9 TDI s převodovkou DSG činí jen 6,0 l/100 km, přičemž model s manuální převodovkou je jen o 0,1 l/100 km úspornější. Silnější provedení s motorem 2.0 TDI a manuálem spotřebuje v průměru 6,0 l/100 km, verze s převodovkou DSG 6,5 l/100 km.

Obecně se dá konstatovat, že vozy s automatickou převodovkou DSG mají v běžném provozu téměř stejnou spotřebu jako stejné modely s manuálními převodovkami, zatímco oproti vozům s konvenčními automatickými převodovkami jsou verze DSG asi o 20 % hospodárnější. Díky všem uvedeným přednostem je převodovka DSG považována za nástroj usmíření dosud rozdělených táborů vyznavačů „automatů“ a manuálně řazených převodovek.

Tisková zpráva Import Volkswagen Group

Vytisknout

Diskuze: Touran a Golf dostávají převodovku DSG

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Logan

Do Číny také Renault

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud