Subaru před nedávnou dobou představilo svůj dlouho očekávaný motor, od kterého si slibuje především v Evropě mnoho. Jak tedy vznikal a jaké technické zajímavostí má tento netradičně sestrojený dieselový motor?
K novému dieselu vedla trnitá cesta. Jeho vývoj započal už roku 1999, ovšem s nevelkým důrazem. Stále se zvažovala konstrukce, zda nebude jednodušší koupit diesel od spřátelené automobilky, zda je uspořádání s protiběžnými písty to pravé.
Teprve po letech vývoje se automobilka definitivně rozhodla, že půjde o dvoulitrový boxer. Dvoulitry jsou v Evropě populární, proto zmíněný objem, boxer zase vystihuje tradici automobilky a umožní nízkou zástavbu, což znamená i nízko položené těžiště.
Samotná konstrukce boxer je u dieselu problematická. Ačkoliv konstrukce účinně kompenzuje vibrace a nerovnosti chodu, problémem je šířka motoru. Kvůli nutnosti většího zdvihu než u benzínů vyvstal problém s místem pod kapotou auta. Motor byl zkrátka moc široký na to, aby se do stísněného prostoru pod kapotou vměstnal.
Subaru proto muselo vyvinout co možná nejkompaktnější hlavu válce, což se, jak je vidno, povedlo. Jak ventily, tak i vstřikovače jsou vůči válci co možná nejkolměji umístěné, zároveň i jejich velikost je co možná nejmenší. Výsledek - srovnatelná šířka i při zdvihu o 19 mm větším. Díky malému vrtání je motor nejenom stejně široký, ale i kratší než benzín o stejném objemu.
Malé rozměry dávají dobrý základ pro nízkou hmotnost spolu s tím, že díky konstrukci odpadá nutnost použití vyvažovacích hřídelí. Díky vhodnému poměru litiny a hliníku bylo dosaženo maximální tuhosti a minimální hmotnosti.
Vstřikování využívá dnes moderní technologie Common rail, která pracuje s tlakem 1800 barů. Podobně neodmyslitelnou součástí dieselu je i turbo. To využívá technologie variabilní geometrie, což znamená, že při nízkých otáčkách se potrubí u turba zúží, což zvýší rychlost průtoku a turbo funguje v nízkých otáčkách lépe. Turbo je umístěno před motorem u výfukového kanálu, což zajistí co možná nejnižší těžiště.
Diesel byl poprvé nasazen v modelu Legacy, kterému chyběl pravděpodobně nejvíc. Nyní se rozšiřuje do dalších modelů, především menší Imprezy a většího SUV Forester. Zkrátka léta čekání na diesel u Subaru jsou u konce.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.