Subaru před nedávnou dobou představilo svůj dlouho očekávaný motor, od kterého si slibuje především v Evropě mnoho. Jak tedy vznikal a jaké technické zajímavostí má tento netradičně sestrojený dieselový motor?
K novému dieselu vedla trnitá cesta. Jeho vývoj započal už roku 1999, ovšem s nevelkým důrazem. Stále se zvažovala konstrukce, zda nebude jednodušší koupit diesel od spřátelené automobilky, zda je uspořádání s protiběžnými písty to pravé.
Teprve po letech vývoje se automobilka definitivně rozhodla, že půjde o dvoulitrový boxer. Dvoulitry jsou v Evropě populární, proto zmíněný objem, boxer zase vystihuje tradici automobilky a umožní nízkou zástavbu, což znamená i nízko položené těžiště.
Samotná konstrukce boxer je u dieselu problematická. Ačkoliv konstrukce účinně kompenzuje vibrace a nerovnosti chodu, problémem je šířka motoru. Kvůli nutnosti většího zdvihu než u benzínů vyvstal problém s místem pod kapotou auta. Motor byl zkrátka moc široký na to, aby se do stísněného prostoru pod kapotou vměstnal.
Subaru proto muselo vyvinout co možná nejkompaktnější hlavu válce, což se, jak je vidno, povedlo. Jak ventily, tak i vstřikovače jsou vůči válci co možná nejkolměji umístěné, zároveň i jejich velikost je co možná nejmenší. Výsledek - srovnatelná šířka i při zdvihu o 19 mm větším. Díky malému vrtání je motor nejenom stejně široký, ale i kratší než benzín o stejném objemu.
Malé rozměry dávají dobrý základ pro nízkou hmotnost spolu s tím, že díky konstrukci odpadá nutnost použití vyvažovacích hřídelí. Díky vhodnému poměru litiny a hliníku bylo dosaženo maximální tuhosti a minimální hmotnosti.
Vstřikování využívá dnes moderní technologie Common rail, která pracuje s tlakem 1800 barů. Podobně neodmyslitelnou součástí dieselu je i turbo. To využívá technologie variabilní geometrie, což znamená, že při nízkých otáčkách se potrubí u turba zúží, což zvýší rychlost průtoku a turbo funguje v nízkých otáčkách lépe. Turbo je umístěno před motorem u výfukového kanálu, což zajistí co možná nejnižší těžiště.
Diesel byl poprvé nasazen v modelu Legacy, kterému chyběl pravděpodobně nejvíc. Nyní se rozšiřuje do dalších modelů, především menší Imprezy a většího SUV Forester. Zkrátka léta čekání na diesel u Subaru jsou u konce.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.