Subaru boxer diesel - detaily a zajímavosti

Marek Litzman, 12. listopadu 2008, 10:48 Google+

Subaru před nedávnou dobou představilo svůj dlouho očekávaný motor, od kterého si slibuje především v Evropě mnoho. Jak tedy vznikal a jaké technické zajímavostí má tento netradičně sestrojený dieselový motor?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Subaru

Subaru | foto: Subaru

Sdílejte článek

K novému dieselu vedla trnitá cesta. Jeho vývoj započal už roku 1999, ovšem s nevelkým důrazem. Stále se zvažovala konstrukce, zda nebude jednodušší koupit diesel od spřátelené automobilky, zda je uspořádání s protiběžnými písty to pravé.

Teprve po letech vývoje se automobilka definitivně rozhodla, že půjde o dvoulitrový boxer. Dvoulitry jsou v Evropě populární, proto zmíněný objem, boxer zase vystihuje tradici automobilky a umožní nízkou zástavbu, což znamená i nízko položené těžiště.

Samotná konstrukce boxer je u dieselu problematická. Ačkoliv konstrukce účinně kompenzuje vibrace a nerovnosti chodu, problémem je šířka motoru. Kvůli nutnosti většího zdvihu než u benzínů vyvstal problém s místem pod kapotou auta. Motor byl zkrátka moc široký na to, aby se do stísněného prostoru pod kapotou vměstnal.

Subaru proto muselo vyvinout co možná nejkompaktnější hlavu válce, což se, jak je vidno, povedlo. Jak ventily, tak i vstřikovače jsou vůči válci co možná nejkolměji umístěné, zároveň i jejich velikost je co možná nejmenší. Výsledek - srovnatelná šířka i při zdvihu o 19 mm větším. Díky malému vrtání je motor nejenom stejně široký, ale i kratší než benzín o stejném objemu.

Malé rozměry dávají dobrý základ pro nízkou hmotnost spolu s tím, že díky konstrukci odpadá nutnost použití vyvažovacích hřídelí. Díky vhodnému poměru litiny a hliníku bylo dosaženo maximální tuhosti a minimální hmotnosti.

Vstřikování využívá dnes moderní technologie Common rail, která pracuje s tlakem 1800 barů. Podobně neodmyslitelnou součástí dieselu je i turbo. To využívá technologie variabilní geometrie, což znamená, že při nízkých otáčkách se potrubí u turba zúží, což zvýší rychlost průtoku a turbo  funguje v nízkých otáčkách lépe. Turbo je umístěno před motorem u výfukového kanálu, což zajistí co možná nejnižší těžiště.

Diesel byl poprvé nasazen v modelu Legacy, kterému chyběl pravděpodobně nejvíc. Nyní se rozšiřuje do dalších modelů, především menší Imprezy a většího SUV Forester. Zkrátka léta čekání na diesel u Subaru jsou u konce.

Vytisknout

Diskuze: Subaru boxer diesel - detaily a zajímavosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

370Z

Nissan 370Z - konečně technické specifikace

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud