Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky
Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky, foto: Škoda Auto
AutoRoad.cz 15. ledna 2021 23:44
Sdílej:

Oblast Technického vývoje ve ŠKODA AUTO otevřela nové, vysoce moderní centrum pro stavbu zkušebních nosných konstrukcí a prototypů. Nová budova sdružuje veškeré výrobní kroky pod jednou střechou. Pro vývoj a výrobu zkušebních vozů jsou k dispozici nejmodernější technologie jako robotické stanice nebo prostory s virtuální realitou.

Johannes Neft, který k 1. lednu 2021 převzal pozici člena představenstva za oblast Technického vývoje, říká: „Díky testovacím vozům můžeme již v raném stádiu vývoje získávat zpětnou vazbu k mnoha technickým parametrům a přizpůsobovat se s velkým předstihem před uvedením nového modelu do sériové výroby. Rozhodli jsme se teď jít o krok dál: v našem novém, vysoce moderním komplexu v Mladé Boleslavi chceme v nejvyšší efektivitě stavět až 300 testovacích vozů a 120 prototypů za rok, a to pod jednou střechou. Vytvořili jsme si ty nejlepší předpoklady, abychom na nejvyšší úrovni mohli pracovat na modelech, které v budoucnu budou utvářet tvář naší značky.“

Pro testování jednotlivých dílů i vozu jako celku, jsou fyzické jízdní zkoušky nadále nezastupitelné. A to i přesto, že velká část testovacích činností probíhá dnes na digitálních modelech. Vzhledem ke stále výkonnější elektronické architektuře moderních vozů sehrávají klíčovou roli funkční testy elektriky, elektroniky, asistenčních systémů a komunikace mezi palubními jednotkami. Zkušební verzi čistě elektrického modelu ENYAQ iV vyráběla ŠKODA AUTO částečně i v této nové budově.

David Vaněk, vedoucí oddělení Stavby modelů a prototypů, podtrhuje: „Nová budova má tři patra. Sklad dílů, výroba karoserií, lakovna či montáž se nacházejí pod jednou střechou, což zkracuje přesuny. Vysoký stupeň automatizace zároveň umožňuje agilnější procesy a výrazně zvyšuje kapacitu pro stavbu zkušebních vozů a prototypů. Nová budova disponuje vybavením pro virtuální realitu a nabízí 168 pracovních míst a 13 zasedacích místností. Výroba vozů se pak soustředí na 14 tisících metrech čtverečních.“

V přízemí je sklad dílů včetně zastřešené plochy pro vykládku nákladních vozů. Karoserie vznikají ve druhém patře, třetí patro je domovem konečné montáže a lakovny. Mezi jednotlivými patry přepravují materiál nákladní výtahy. Díky dvěma robotickým stanicím se zvyšuje podíl automatizace ve výrobě karoserie z 15 na 45 procent, kapacita se zdvojnásobuje na deset karoserií za týden – a to při potřebné ploše menší o 20 procent. Výroba karoserie je připravena také na konstrukce z lehkých materiálů. Pro testování spojovacích technik, jako je klinčování, nýtování, nevrtané tvarové šroubové spojování (FDS), laserové svařování a kombinované konstrukce, rozšířila ŠKODA AUTO svařovnu o inovační centrum.

Technologie virtuální reality dovoluje předkonfigurování a přizpůsobení pracovišť, v logistice se používají nejmodernější IT-systémy. V budoucnu bude kontrola kvality integrovaná do výrobního procesu a bude probíhat paralelně s výrobními kroky. Pro přejímky jsou k dispozici zkušební válce s rychlostmi až 300 km/h.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.