Utopie nebo reálná budoucnost? Lexus zvažuje zcela jiné interiéry a nemusí se líbit všem

AutoRoad.cz, 6. listopadu 2020, 23:30 Google+

Do projektování aut už zasahuje i obor neurobiologie. Vozy budou reagovat na náladu řidiče a budou připomínat spíš útulnou kavárnu s digitálním krbem. Na těchto projektech pracuje americká pobočka automobilky Lexus ve spolupráci s TED Fellows, programem sdružujícím specialisty nejrůznějších zaměření.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus LF-30 Electrified jako koncept budoucí elektromobility značky

Lexus LF-30 Electrified jako koncept budoucí elektromobility značky | foto: Lexus

Sdílejte článek

Autory těchto návrhů jsou neurobiolog a vynálezce Greg Gage a umělkyně a designérka Sarah Sandman. Jejich projekty spojuje myšlenka, že v centru zájmu má být člověk.

„Ústředním bodem projektování vozů Lexus bylo odjakživa soustředění se na to, co si přejeme, když sedíme za volantem. Přesto nám spolupráce s TED umožnila objevit zcela nové ideje, jejichž centrálním bodem je člověk,“ říká marketingová šéfka amerického Lexusu Lisa Materazzo.

img-responsive

Lexus LF-30 Electrified jako koncept budoucí elektromobility značky | foto: Lexus

Auto, které vnímá emoce
Greg Gage se domnívá, že automatizovaná vozidla během dlouhých cest vytvářejí skvělé prostředí pro neurotechnologii. Navrhuje vytvořit výjimečné propojení mezi mozkem uživatele a automobilem. Díky němu by vůz mohl reagovat na pocity a potřeby pasažéra. Stačilo by zaznamenávat změnu mimiky nebo srdeční rytmus. Fungovalo by to podobně, jako když auta monitorují teplotu, otáčky motoru nebo tlak oleje.
Díky údajům o chování a náladě člověka by autonomní Lexus mohl automaticky přizpůsobovat atmosféru v interiéru. V reakci na projevy ospalosti by auto změnilo pozici sedadla a upravilo osvětlení. Obraz uvolněného řidiče by se stal pro digitálního asistenta výzvou k tomu, aby do reproduktorů audiosystému pustil směs poklidných skladeb. Ve stresující situaci, která vyžaduje maximální soustředění, by pak ztišil rádio a zapnul světla pro dobrou viditelnost.

Otočná sedadla a okna po celém obvodu auta
Sarah Sandman se na auta budoucnosti dívá jinak. Podle jejího názoru budou lidé v příštích desetiletích ještě závislejší na digitálních zařízeních a přirozené interakce s ostatními, jako je třeba zamávání rukou člověku, kterého míjíme, budou čím dál výjimečnější.
Vedena touto obavou se Sandman rozhodla navrhnout vůz, který umožní kontakt s vnějším světem díky otočným sedadlům a oknům rozprostírajícím se po celém obvodu vozidla. V její koncepci se našlo místo i pro soustavu externích reproduktorů umožňujících interakci s chodci a cyklisty. Projekt navíc zahrnuje i systém, ve kterém lze kreslit křídou a zanechávat krátkou zprávu nebo grafiku na ulici.

Interiér vozu jako kavárnička s digitálním krbem
Myslela však i na vztahy se spolucestujícími, proto je vnitřek vozu zařízený jako útulná kavárnička s digitálním krbem, polštáři a spoustou rostlin. Podle umělkyně se v takovém autě dají hrát deskové hry, lze si dát snídani před dojezdem do školy. Projektantka také navrhuje systém sdílení vozu s jinými uživateli, čímž by se snížily náklady na jeho provoz.

Vytisknout

Diskuze: Utopie nebo reálná budoucnost? Lexus zvažuje zcela jiné interiéry a nemusí se líbit všem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Škoda

Je 3000 nových elektrických vozů úspěch nebo ne? Posuďte sami...

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud