Utopie nebo reálná budoucnost? Lexus zvažuje zcela jiné interiéry a nemusí se líbit všem

AutoRoad.cz, 6. listopadu 2020, 23:30 Google+

Do projektování aut už zasahuje i obor neurobiologie. Vozy budou reagovat na náladu řidiče a budou připomínat spíš útulnou kavárnu s digitálním krbem. Na těchto projektech pracuje americká pobočka automobilky Lexus ve spolupráci s TED Fellows, programem sdružujícím specialisty nejrůznějších zaměření.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus LF-30 Electrified jako koncept budoucí elektromobility značky

Lexus LF-30 Electrified jako koncept budoucí elektromobility značky | foto: Lexus

Sdílejte článek

Autory těchto návrhů jsou neurobiolog a vynálezce Greg Gage a umělkyně a designérka Sarah Sandman. Jejich projekty spojuje myšlenka, že v centru zájmu má být člověk.

„Ústředním bodem projektování vozů Lexus bylo odjakživa soustředění se na to, co si přejeme, když sedíme za volantem. Přesto nám spolupráce s TED umožnila objevit zcela nové ideje, jejichž centrálním bodem je člověk,“ říká marketingová šéfka amerického Lexusu Lisa Materazzo.

img-responsive

Lexus LF-30 Electrified jako koncept budoucí elektromobility značky | foto: Lexus

Auto, které vnímá emoce
Greg Gage se domnívá, že automatizovaná vozidla během dlouhých cest vytvářejí skvělé prostředí pro neurotechnologii. Navrhuje vytvořit výjimečné propojení mezi mozkem uživatele a automobilem. Díky němu by vůz mohl reagovat na pocity a potřeby pasažéra. Stačilo by zaznamenávat změnu mimiky nebo srdeční rytmus. Fungovalo by to podobně, jako když auta monitorují teplotu, otáčky motoru nebo tlak oleje.
Díky údajům o chování a náladě člověka by autonomní Lexus mohl automaticky přizpůsobovat atmosféru v interiéru. V reakci na projevy ospalosti by auto změnilo pozici sedadla a upravilo osvětlení. Obraz uvolněného řidiče by se stal pro digitálního asistenta výzvou k tomu, aby do reproduktorů audiosystému pustil směs poklidných skladeb. Ve stresující situaci, která vyžaduje maximální soustředění, by pak ztišil rádio a zapnul světla pro dobrou viditelnost.

Otočná sedadla a okna po celém obvodu auta
Sarah Sandman se na auta budoucnosti dívá jinak. Podle jejího názoru budou lidé v příštích desetiletích ještě závislejší na digitálních zařízeních a přirozené interakce s ostatními, jako je třeba zamávání rukou člověku, kterého míjíme, budou čím dál výjimečnější.
Vedena touto obavou se Sandman rozhodla navrhnout vůz, který umožní kontakt s vnějším světem díky otočným sedadlům a oknům rozprostírajícím se po celém obvodu vozidla. V její koncepci se našlo místo i pro soustavu externích reproduktorů umožňujících interakci s chodci a cyklisty. Projekt navíc zahrnuje i systém, ve kterém lze kreslit křídou a zanechávat krátkou zprávu nebo grafiku na ulici.

Interiér vozu jako kavárnička s digitálním krbem
Myslela však i na vztahy se spolucestujícími, proto je vnitřek vozu zařízený jako útulná kavárnička s digitálním krbem, polštáři a spoustou rostlin. Podle umělkyně se v takovém autě dají hrát deskové hry, lze si dát snídani před dojezdem do školy. Projektantka také navrhuje systém sdílení vozu s jinými uživateli, čímž by se snížily náklady na jeho provoz.

Vytisknout

Diskuze: Utopie nebo reálná budoucnost? Lexus zvažuje zcela jiné interiéry a nemusí se líbit všem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Ojeté vozy táhnou. Zajímavosti z prvního pololetí

Ilustrační fotografie

Ministr Havlíček prozradil druhého zájemce o stavbu továrny na baterie pro elektromobily

Škoda 1101 Tudor

75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW Sportline

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

DS 9

Česká premiéra luxusního sedanu DS 9, má na to konkurovat německým prémiovkám?

pohonné hmoty

Kdo natankuje nejvíc benzínu z průměrné mzdy?

Chevrolet Bolt

Tiskový mluvčí GM stručně. Elektromobil Chevrolet Bolt má zásadní problém. Stále

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Zájem o elektromobily v Česku a v Evropě? Tragický, ale naši sousedi...

Heku Car Camp

Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

Peugeot 308 SW

Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

Novomanželé David a jeho krásná Anička

Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

Ilustrační foto

Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

Škoda Enyaq iV 80

Test: Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

reklama

Doporučujeme

Škoda

Je 3000 nových elektrických vozů úspěch nebo ne? Posuďte sami...

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ministr Havlíček prozradil druhého zájemce o stavbu továrny na baterie pro elektromobily

  2. 75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

  3. Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

  4. Česká premiéra luxusního sedanu DS 9, má na to konkurovat německým prémiovkám?

  5. Kdo natankuje nejvíc benzínu z průměrné mzdy?

  6. Tiskový mluvčí GM stručně. Elektromobil Chevrolet Bolt má zásadní problém. Stále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud