Motorkářská sezóna se sice už převalila do druhé poloviny, ale i tak vám přinášíme test velkého cestovního endura Hondy CLF 1100L Africa Twin. Cestovní enduro by měla být velmi univerzální motorka, jestli je tomu i v tomto případě se můžete dozvědět v našem článku.
Honda s označím Africa Twin je legendou, za což mohou i výhry v dálkové soutěži Rallye Paříž-Dakar. Japonský výrobce opustil toto označení v roce 2003 a dlouhých 13 let neměl za tento motocykl adekvátní náhradu. Až v roce 2016 byla představena nová generace s označením Honda CRF1000 Africa Twin. Ta již však neměla dvouválcové "Véčko", ale litrový řadový dvouválec. My jsme si pro vás připravili test modelového ročníku 2020.
Nová Honda CRF1100L Africa Twin jak již název napovídá, dostala motor s větším obsahem. Současná generace je poháněná řadovým dvouválcem o objemu 1084 ccm, jenž poskytuje maximální výkon 75 kW (102 koní) při 7500 ot./min a točivý moment 105 N.m. při 6250 ot./min. Motor může být spárován buď s manuální 6 stupňovou převodovkou a nebo s 6 stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DCT. Zadní kolo je poháněno řetězem.
Cestovní enduro v rallye stylu vypadá i díky dvojici LED světlometů v úzké masce velmi agresivně a celkově budí dojem svalnaté motorky. Mně osobně se moc nelíbila kombinace černé barvy a nerezového lešení. Osobně bych dal přednost barevnému provedení Pearl Glare White - Tricolor se zlatými ráfky. Toto provedení dostupné pro Hondu CRF1100L ADVENTURE SPORTS je prostě boží.
Výška nastavitelného sedla 875 - 895 mm dává napovídat, že se nejedná o stroj pro malé děti, ale o pořádný chlapácký stroj. Ale díky zúženému sedlu lze na zem dosáhnout celkem snadno. Se svými 181 cm jsem neměl problém stát na zemi celou plochou chodidla. Což se mi třeba nestalo u KTM LC 620, kde i se zadkem hozeným do strany byl problém špičkou nohy dosáhnout na asfalt. O stání na polní cestě v dolíku ani nemluvě.
Honda CRF1100 Africe Twin je opatřena novým barevným dotykovým displejem TFT s úhlopříčkou 6,5 palce. Je skvěle čitelný a lze jej ovládat jak na displeji, tak tlačítky na řídítkách. Podporuje Apple CarPlay s Bluetooth konektivitou. Dají se ovládat jízdní režimy v rozsahu 6 různých nastaveních nebo i tempomat. Co mě zklamalo, tak byly pouhé záslepky USB a 12v zásuvky. Cestovní enduro za cenu 364 900 Kč by si alespoň USB zásuvku zasloužilo.
K samotné jízdě. Pozice za řidítky je velmi příjemná a pohodlná. Přirozený posez s lehce nataženýma rukama k širokým řidítkům mi sedl jak ulitý. Při stání mám nohy na zemi a motorku 100% pod kontrolou, což se při pohotovostní hmotnosti 226 kg hodí. Jakmile se Africa rozjede, je její ovladatelnost překvapivě snadná. Do zatáček ji nemusíte nijak zvlášť nutit, kolikrát mi přišlo, že jsem jen přenesl váhu pootočením očí, kam bych chtěl jet a Africa se tam s radostí vydala. Je téměř irelevantní (pokud tedy máte cestovní tempo a zrovna nezávodíte), zda jedete v jednom, či ve dvou. Průjezd rychlou zatáčkou, či ostrou vracečkou nedělá Africe sebemenší problém. A když se nájezdová rychlost trochu přecení, v záloze je dvojice plovoucích 310 mm kotoučů a 256 mm kotouč pro zadní kolo s ABSkem, které jako celek funguje bezvadně. Brzdy si zaslouží velkou pochvalu. Na letišti jsem se rozjel na 180 km/h a zabrzdil vší silou. Žádné drama se nekonalo a Afrika poslušně a účinně brzdila, navíc byla stále dobře ovladatelná a snadno se mohla vyhnout případné překážce.
Co sem ale na Africe miloval nejvíc, tak to byl její motor. Ano, konkurence nabízí i výkonnější stroje, třeba takové BMW R 1250 GS má 100 kW a nebo KTM 1290 dokonce 118 kW, ale já jsem v 95% nepociťoval žádný výkonnostní handicap. Naopak pro mě bylo velice návykové vjet do pomalé vracečky, podřadit a dát plný plyn. Dvouválec měl najednou celkem hrubý chod a ze zatáčky motorku doslova syrově vydupal. Něco takového bych mohl dělat celý den. Ale asi to není pro každého, k testu jsem přibral kamaráda na Triumphu Tiger 800 a on si naopak liboval, že ten jeho tříválec má charakteristiku sportovního čtyřválce a více mu vyhovovala jeho točivější charakteristika. Ač je Africa vybavena systémem WCTRL, který by měl bránit zdvihu předního kola během akcelerace, tak i přesto jsem při testu zrychlení měl občas přední kolo pár centimetrů nad zemí.
Jelikož měla Africa včetně mé maličkosti téměř 320 kg a spíše cestovní obutí, tak jsem se, co se týče offroadování , nepouštěl do žádných větších akcí. Ale šotolinové cesty plné výmolů filtroval podvozek lépe, než když se sportovní "rejží" jedete po čemkoliv jiném než dokonale hladkém asfaltu.
V závěrečném hodnocení musím Africu velice pochválit. Mám to většinou tak, že když se na něco těším, tak jsem pak při reálném poznání zklamaný. Na Afriku jsem se těšil moc a mé očekávání naopak předčila. Ano, možná bych časem uvítal pár koníků na víc, přeci jen 102 koní z objemu 1084 ccm není nic světoborného. A barevné provedení mě také neoslovilo. Ale jinak k ní nemám téměř žádné výhrady. Africa je jak skvělý parťák na provětrání hlavy, tak i na moto dovolenou ve dvou i s bagáží. Navíc díky nádrži na téměř 24,8L a spotřebě 5L/100 km vás návštěva benzínové pumpy tak často neobtěžuje.
Typ motoru:
Atmosferický R2
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
1084 ccm
Výkon:
75 Kw (102 koní)
Točivý moment:
105 N.m.
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
zadní
Délka:
2334 mm
Šířka:
961 mm
Výška:
1391 mm
Rozvor:
1575 mm
Výška sedla:
875 – 895 mm
Provozní hmotnost:
226 kg
V-max:
Přes 200 km/h
0-100 km/h:
cca 3,5 s
Spotřeba:
4,9 l/100 km
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.