Motorkářská sezóna se sice už převalila do druhé poloviny, ale i tak vám přinášíme test velkého cestovního endura Hondy CLF 1100L Africa Twin. Cestovní enduro by měla být velmi univerzální motorka, jestli je tomu i v tomto případě se můžete dozvědět v našem článku.
Honda s označím Africa Twin je legendou, za což mohou i výhry v dálkové soutěži Rallye Paříž-Dakar. Japonský výrobce opustil toto označení v roce 2003 a dlouhých 13 let neměl za tento motocykl adekvátní náhradu. Až v roce 2016 byla představena nová generace s označením Honda CRF1000 Africa Twin. Ta již však neměla dvouválcové "Véčko", ale litrový řadový dvouválec. My jsme si pro vás připravili test modelového ročníku 2020.
Nová Honda CRF1100L Africa Twin jak již název napovídá, dostala motor s větším obsahem. Současná generace je poháněná řadovým dvouválcem o objemu 1084 ccm, jenž poskytuje maximální výkon 75 kW (102 koní) při 7500 ot./min a točivý moment 105 N.m. při 6250 ot./min. Motor může být spárován buď s manuální 6 stupňovou převodovkou a nebo s 6 stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DCT. Zadní kolo je poháněno řetězem.
Cestovní enduro v rallye stylu vypadá i díky dvojici LED světlometů v úzké masce velmi agresivně a celkově budí dojem svalnaté motorky. Mně osobně se moc nelíbila kombinace černé barvy a nerezového lešení. Osobně bych dal přednost barevnému provedení Pearl Glare White - Tricolor se zlatými ráfky. Toto provedení dostupné pro Hondu CRF1100L ADVENTURE SPORTS je prostě boží.
Výška nastavitelného sedla 875 - 895 mm dává napovídat, že se nejedná o stroj pro malé děti, ale o pořádný chlapácký stroj. Ale díky zúženému sedlu lze na zem dosáhnout celkem snadno. Se svými 181 cm jsem neměl problém stát na zemi celou plochou chodidla. Což se mi třeba nestalo u KTM LC 620, kde i se zadkem hozeným do strany byl problém špičkou nohy dosáhnout na asfalt. O stání na polní cestě v dolíku ani nemluvě.
Honda CRF1100 Africe Twin je opatřena novým barevným dotykovým displejem TFT s úhlopříčkou 6,5 palce. Je skvěle čitelný a lze jej ovládat jak na displeji, tak tlačítky na řídítkách. Podporuje Apple CarPlay s Bluetooth konektivitou. Dají se ovládat jízdní režimy v rozsahu 6 různých nastaveních nebo i tempomat. Co mě zklamalo, tak byly pouhé záslepky USB a 12v zásuvky. Cestovní enduro za cenu 364 900 Kč by si alespoň USB zásuvku zasloužilo.
K samotné jízdě. Pozice za řidítky je velmi příjemná a pohodlná. Přirozený posez s lehce nataženýma rukama k širokým řidítkům mi sedl jak ulitý. Při stání mám nohy na zemi a motorku 100% pod kontrolou, což se při pohotovostní hmotnosti 226 kg hodí. Jakmile se Africa rozjede, je její ovladatelnost překvapivě snadná. Do zatáček ji nemusíte nijak zvlášť nutit, kolikrát mi přišlo, že jsem jen přenesl váhu pootočením očí, kam bych chtěl jet a Africa se tam s radostí vydala. Je téměř irelevantní (pokud tedy máte cestovní tempo a zrovna nezávodíte), zda jedete v jednom, či ve dvou. Průjezd rychlou zatáčkou, či ostrou vracečkou nedělá Africe sebemenší problém. A když se nájezdová rychlost trochu přecení, v záloze je dvojice plovoucích 310 mm kotoučů a 256 mm kotouč pro zadní kolo s ABSkem, které jako celek funguje bezvadně. Brzdy si zaslouží velkou pochvalu. Na letišti jsem se rozjel na 180 km/h a zabrzdil vší silou. Žádné drama se nekonalo a Afrika poslušně a účinně brzdila, navíc byla stále dobře ovladatelná a snadno se mohla vyhnout případné překážce.
Co sem ale na Africe miloval nejvíc, tak to byl její motor. Ano, konkurence nabízí i výkonnější stroje, třeba takové BMW R 1250 GS má 100 kW a nebo KTM 1290 dokonce 118 kW, ale já jsem v 95% nepociťoval žádný výkonnostní handicap. Naopak pro mě bylo velice návykové vjet do pomalé vracečky, podřadit a dát plný plyn. Dvouválec měl najednou celkem hrubý chod a ze zatáčky motorku doslova syrově vydupal. Něco takového bych mohl dělat celý den. Ale asi to není pro každého, k testu jsem přibral kamaráda na Triumphu Tiger 800 a on si naopak liboval, že ten jeho tříválec má charakteristiku sportovního čtyřválce a více mu vyhovovala jeho točivější charakteristika. Ač je Africa vybavena systémem WCTRL, který by měl bránit zdvihu předního kola během akcelerace, tak i přesto jsem při testu zrychlení měl občas přední kolo pár centimetrů nad zemí.
Jelikož měla Africa včetně mé maličkosti téměř 320 kg a spíše cestovní obutí, tak jsem se, co se týče offroadování , nepouštěl do žádných větších akcí. Ale šotolinové cesty plné výmolů filtroval podvozek lépe, než když se sportovní "rejží" jedete po čemkoliv jiném než dokonale hladkém asfaltu.
V závěrečném hodnocení musím Africu velice pochválit. Mám to většinou tak, že když se na něco těším, tak jsem pak při reálném poznání zklamaný. Na Afriku jsem se těšil moc a mé očekávání naopak předčila. Ano, možná bych časem uvítal pár koníků na víc, přeci jen 102 koní z objemu 1084 ccm není nic světoborného. A barevné provedení mě také neoslovilo. Ale jinak k ní nemám téměř žádné výhrady. Africa je jak skvělý parťák na provětrání hlavy, tak i na moto dovolenou ve dvou i s bagáží. Navíc díky nádrži na téměř 24,8L a spotřebě 5L/100 km vás návštěva benzínové pumpy tak často neobtěžuje.
Typ motoru:
Atmosferický R2
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
1084 ccm
Výkon:
75 Kw (102 koní)
Točivý moment:
105 N.m.
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
zadní
Délka:
2334 mm
Šířka:
961 mm
Výška:
1391 mm
Rozvor:
1575 mm
Výška sedla:
875 – 895 mm
Provozní hmotnost:
226 kg
V-max:
Přes 200 km/h
0-100 km/h:
cca 3,5 s
Spotřeba:
4,9 l/100 km
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.