Do týdenního testu jsem si tentokrát vzal typ vozu, který se u nás netestuje každý den. Tím vozem je Peugeot Boxer Furgon, který jako by z oka vypadl všem těm, se kterými jezdí zaměstnanci České pošty. Na tento test jsem se moc těšil, sám mám Boxera z roku 2002 a tak jsem byl zvědavý, jaký pokrok dodávky za 18 let udělaly.
ExteriérTvar karoserie je přísně účelový. Snad jen podle předku se dá poznat, že se jedná o novější model. Při pohledu z boku vypadá vůz téměř identicky jako první generace Peugeotu Boxer, který se společně se svými sesterskými modely od Citroenu a Fiatu vyrábějí v italské továrně Sevel od roku 1994. Za oněch více než čtvrt století se jedná teprve o třetí generaci, zatímco ta současná se vyrábí již od roku 2014.
Že se jedná o nejnovější model lze bezpečně poznat při pohledu zepředu. Denní svícení má na rozdíl od starších verzí technologii LED. Také nárazník s velkou maskou chladiče je zde jiný.
Testované provedení bylo ve žluté barvě a kromě modrých znaků vypadalo přesně jako ta poštovní, která můžeme na našich silnicích potkávat každý den. Také se mi 2x stalo, že mě protijedoucí pošťák zdravil mávnutím ruky. Dle mého názoru, až vůz ukončí svůj život coby novinářský vůz, bude směřovat k náročnému životu plného doručování zásilek.
InteriérKabina dodávkového vozu je přísně účelová bez jakýchkoliv zbytečných ozdůbek. Volant je velký a na rozdíl od drtivé většiny moderních vozů na něm nenajdete žádná tlačítka k ovládání čehokoliv, na co si vzpomenete. Řadící páka je krátká a nenachází se na podlaze, ale je dobře po ruce hned vpravo v úrovni spodní části volantu. Toto umístění má další výhodu v tom, že není při řazení čtvrtého a šestého rychlostního stupně spolujezdcovo koleno v nepříjemném kontaktu s řadící pákou.
Celkově je třímístná kabina až téměř sparťanská bez výbavy a měkčených materiálů. Z výbavy lze zmínit jen elektrická okénka a manuální klimatizaci.
To hlavní se nachází za přepážkou oddělující posádku a nákladový prostor. Právě nákladový prostor je alfou a omegou všech užitkových vozů. Verze L3H2 znamená, že se jedná o druhé nejdelší a středně vysoké provedení. Nákladový prostor má tak délku 3705 mm a objem 13 m 3 s užitečným zařízením až 1250 kg. Pro ukotvení přepravovaného zboží je zde velké množství úchytů, které fungují na jedničku. Přístup je umožněn bočními posuvnými dveřmi a zadními, které se otevírají do boku.
Pohonná jednotkaTestovaný Peugeot Boxer byl poháněn přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 2 179 ccm. Jednalo se o slabší ze dvou výkonnostních variant s výkonem 103 kW (140 koní) a s točivým momentem 340 N.m. Přes šestistupňovou manuální převodovku jsou poháněna přední kola.
JízdaPo usednutí za volant Boxeru jsem byl překvapen, že za oněch 20 let, kolik dělí mého Boxera s tím současným, se toho v interiéru zase tolik neudálo. Je pravda, že vypadá o něco lépe, ale i tak rozhodně nejde o žádný hi-tech výkřik. K mému překvapení se zde nenacházelo ani rádio. Místo něj je zde pouze otvor, kde se dají odložit drobnosti, jako třeba mobilní telefon. Ten se bohužel nedá bez USB adaptéru ve 12 V zapalovači ani dobíjet. USB zásuvku tu nenajdete.
Po nastartování se ozve sice tlumený, ale i tak jasně rozpoznatelný naftový klapot. Ruční brzda se nachází nezvykle nalevo a po jejím odbrzdění se můžete vydat na cesty. Řízení a řazení jde překvapivě snadno. Tedy snadno až ke čtvrtému rychlostnímu stupni, který šel při řazení nahoru přes zuby. Z pětky na čtyřku v pohodě, ale z trojky na čtyřku jsou pokaždé slyšet zuby. Přemýšlel jsem, zda vůz hned vrátit a nebo čtyřku pokaždé řadit tak, že ze trojky vyřadím na neutrál, pustím spojku, znovu vymáčknu a až pak zařadím čtyřku. Jelikož to šlo bez zubů a byl jsem na nového Boxera opravdu moc zvědavý, rozhodl jsem se vůz si prozatím ponechat.
Když jsem si po pár přeřazeních zvykl na nutnost řadit čtyřku jinak, bylo ovládání tak velkého auta i v hustém městském provozu překvapivě snadné. Jen při parkování bez kamery a parkovacích senzorů se trošku zapotíte.
Výkon motoru je překvapivě dostatečný a ani při jízdě s naloženým vozem jsem se s Boxerem necítil jako brzdou v provozu. Největší rozdíl mezi prázdným a naloženým vozem je cítit od podvozku. Prázdná dodávka se neustále pohupuje a zadní náprava trošku odskakuje. Po nalezení se podvozek uklidní a jízda je příjemná.
Nákladový prostor je plný úchytů co fungují dobře. Pro test chování naloženého vozu jsem pár set kilometrů vozil vzadu terénní čtyřkolku uchycenou jen třemi kurty. Po prudkém brzdění, rychlém projetí kruhových objezdů, ani svižné akceleraci od semaforů se čtyřkolka nepohnula ani o centimetr.
Na závěr musím zmínit výhled z vozu. Díky vyššímu posezu je dobrý přehled o dění před vozem. Také díky velkým zpětným zrcátkům je dobře vidět dozadu. Měl jsem jen problém v některých křižovatkách při dávání přednosti zprava. Po nájezdu více do křižovatky je do prava velmi omezený výhled.
SpotřebaPeugeot Boxer mě celkem mile překvapil svou spotřebou. Po městě jezdil dle hustoty provozu od 7 do 10 litrů, přičemž městský průměr byl 8,4 litrů. Po okresních komunikacích se při eco jízdě dá jezdit za přibližně 5,5 litru, naopak při častějším využívání výkonu a předjíždění stoupá spotřeba lehce přes 9 litrů. V průměru se bez většího snažení dá jezdit za pěkných 6,4 litrů na 100 km. Po dálnici je to se spotřebou kvůli velké čelní ploše horší. Při ustálené rychlosti 130 km/h točí motor na 6 převodový stupeň 2500 ot./min a nárokuje si 11,3 litrů, rychleji nemá ani smysl jezdit, již při 140 km/h je spotřeba paliva o 2 litry větší. Naopak při 110 km/h spotřeba klesá k 8,8 litrům.
Tyto hodnoty platí pro prázdné vozidlo. Při zatížení 400 kg je spotřeba přibližně o 1 litr na 100 km větší. Při testu jsem s Boxerem najel 1030 km, z čehož cca 60% byl prázdný vůz a ze 40% ložený. Výsledná spotřeba se ustálila na 7,7 litrech na 100 km.
CenaProvedení Furgon s celkovou váhou 3000 kg se 120 koncovým BlueHDi, karoserií o rozměrech L1H1 a základní výbavou ACCESS začíná na částce 626 900 Kč. Na druhém spektru je varianta s nejvyšším možným zařízením, rozměry H4L3, výkonem 165 koní a výbavou ACTIE. Za ní si v showroomech Peugeotu řeknou o 952 900 Kč. Testované provedení bylo za 769 900 Kč.
ZávěrPo prvních pár rozpačitých kilometrech, když jsem zjistil, že nemám rádio, parkovací kameru a čtyřka jde přes zuby, jsem si Boxera zamiloval. Díky povedenému motoru má dodávka slušnou dynamiku a překvapivě nízkou spotřebu. Jízda sice není taková, jako v osobním voze, ale není nikterak náročná ani nepohodlná. Až doslouží můj obytný Boxer 2,8 HDi H1L1, bude toto provedení mou první volbou.
Ohledně převodovky jsem byl ubezpečen, že by šlo o opravu v rámci záruky a jelikož dodávka musí svému majiteli vydělávat, prodejce by se velmi snažil poskytnout adekvátně velké náhradní vozidlo. Navíc jsem byl navštívit firmu Topkaravany, kde se zabývají pronájmem a servisem obytných vozů. Tam mají s tímto vozem bohaté zkušenosti a nikdy se s ničím podobným nesetkali.
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Nafta
Zdvihový objem:
2179 ccm
Výkon:
103 Kw (140 koní)
Točivý moment:
340 N.m.
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
přední
Délka:
5998 mm
Šířka:
2050 mm
Výška:
2522 mm
Rozvor:
4035 mm
Zavazadlový prostor:
13000 litrů
Užitná hmotnost:
1250 kg
V-max:
160 km/h
0-100 km/h:
-,-- s
Spotřeba:
8,4/6,2/7,7 l/100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.