Druhá generace Peugeotu 5008 se na českém trhu představila v roce 2017 a změny oproti předchůdci jasně ukazují stav trhu. Zatímco první generace 5008, prodávaná od roku 2009, byla čistokrevným MPV, které se ani nepokoušelo o jakékoliv prvky crossoveru, nová generace je na první pohled módním SUV.
Exteriér Moderně vyhlížející SUV s vyšší světlou výškou a vyšší linií bočních oken vypadá nesrovnatelně lépe než předchozí neslané - nemastné MPV se stejným názvem.
Přední část je téměř stejná, jako u menší 3008. Nejvíce zaujme velká maska chladiče s prohnutou mřížkou. Dále pak světlomety s technologií Full LED. Z bočního pohledu si všimnete vyšší linie nízkých oken a ozdobné chromové lišty. Dojem ze schopného SUV ruší oplastování dveří a lemů blatníků. Pod oplastováním dveří se bohužel udržují nečistoty. Vzhledu SUV pomáhají také velká 18" kola z lehkých slitin. Dynamický vzhled dokresluje sešikmené zadní okno. Jak je u nových Peugeotů zvykem, zadní led svítilny se třemi svislými rudými linkami symbolizují lví drápy.
Celkově se mi nový designový jazyk Peugeotu líbí. 5008 vypadá oproti předchozí generaci opravdu dobře a nejen proti ní. Svým vzhledem přináší svěží vítr na naše silnice, kde jsou si ostatní nová auta až moc podobná, neosobní a bez nápadu.
Interiér Interiér Peugeotu 5008 je takový, na jaký je člověk z jiných Peugeotů z poslední doby zvyklý. Nejnovější pojetí konceptu i-Cockpit s malým volantem a kapličkou přístrojů v pozici vysoko nad ním ve velmi minimalistickém a lehce futuristickém interiéru. Ne každému může malý zploštělý volant vyhovovat. Mně osobně vcelku sedl. Už při předchozím testu 508 GT-line jsem se s volantem "skamarádil" už po pár stovkách metrů. Nad volantem je displej přístrojového panelu o úhlopříčce 12.3 palce. Ten je velmi přehledný s možností vybrat si zobrazování různých režimů.
Malý volič automatické převodovky připomíná knipl letadla. Vůz umožňuje také manuální volení převodových stupňů pomocí pádel za volantem. Většina ovládacích prvků se nachází na 8" displeji infotainmentu, ležícím vysoko na palubní desce. Ovládání displeje najdeme na středovém panelu , připomíná klávesy klavíru. Vrchní klávesy otevírají jednotlivá menu infotainmentu, zatímco spodní ovládají vyhřívání sedaček a oken. Ovládání infotainmentu je vcelku intuitivní, ale osobně mi více vyhovuje, když se klimatizace ovládá otočnými ovládači než přes displej. Moc se mi líbí zpracování interiéru včetně použitých materiálů. Nezvykle je část přístrojové desky čalouněná látkou. Je škoda, že jsem tento prvek v jiných vozech zatím neviděl. Působilo to pěkně jak na pohled, tak na dotek.
V druhé řadě sedadel jsou tři samostatně sklopná a posuvná sedadla. Další dvě (spíše nouzová nebo pro děti malého vzrůstu) sedadla, se nacházejí pod podlahou zavazadlového prostoru. Manipulace s nimi je výborná, není problém s nimi manipulovat jedním prstem. U rodinného vozu je příjemným detailem vysouvací sluneční clona u oken zadních dveří. Nejmladším členům posádky se dále bude moc líbit panaromatická, z velké části otevíratelná střecha.
V interiéru 5008 je spousta místa jak v podélném, tak i v příčném směru. Z čeho jsem byl trošku rozpačitý, bylo místo nad hlavou. S mým průměrným vzrůstem, 181 cm, na sedadle v nejnižší poloze jsem měl nad hlavou minimum místa. V prostřední řadě jsem se hlavou již dotýkal stropu. Naopak velmi velkorysý je objem zavazadlového prostoru. V pěti místném uspořádání se do zavazadlového prostoru vejde 780 litrů. Po sklopení prostřední řady sedadel vznikne ohromný prostor 2,15 m3.
Pohonné ústrojí K pohonu testovaného Peugeotu 5008 ALLURE 1,5 blueHDi 130 EAT8 sloužil přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1499 ccm. Jak už napovídá název, jeho výkon je 130 koní (96 kW). Točivým momentem vyvrcholí hodnotou 300 N.m. již při 1750 ot./min. Výkon motoru putuje na přední kola přes 8 stupňovou automatickou převodovku.
Jízda Po usednutí za malý volant a nastavení vozu přišlo ale hned z kraje malé zklamání. Během týdenního testu se mi nepodařilo skamarádit přes bluetooth chytré zařízení a infotainment. S handsfree nebyl problém. Avšak přehrávání svých MP3 skladeb se mi za celou dobu nepodařilo spustit. Také jsem během týdne nepřišel na to, jak funguje otevírání pátých dveří pomocí pohybu nohy. Občas se otevřely na "první dobrou", jindy jsem nohou marně mával sem-tam a dveře se ne a ne otevřít.
Ale zpět k jízdě. Za volantem vůz působí daleko menším dojmem, než jakým opravdu je. Krom vyššího posezu, díky kterému je z vozu dobrý výhled, se velká 5008 řídí spíše jako kompaktní 308, což bylo velice příjemné. Avšak 5008 je hodně velký vůz. Jeho rozměry nejlépe vyniknou ve srovnání s mou obytnou dodávkou.
Jízda je velmi pohodlná a to jak na městské dlažbě, tak na rozbitých okreskách. Krom pohodlí ale umí 5008 i nečekaně agilně jezdit. Do zatáček se vrhá s chutí. Vůz netrpí nedotáčivostí, ani přetáčivostí. Velká většina SUV se v zatáčkách dost naklání, Peugeot téměř vůbec. Opravdu máte z jízdy pocit jako s klasickým kombi střední třídy.
Jak se mi moc líbily jízdní vlastnosti podvozku, tak už méně se mi líbila pohonná jednotka. Naftová 1,5 má na papíře celkem slušné parametry. 130 koní a 300 N.m. není málo, ale na tak velký vůz, jakým 5008 je, prostě nestačí. Ve městě ještě není problém, ale při předjíždění na okreskách se to chce dvakrát rozmyslet a třikrát pořádně podívat do protisměru, zda opravdu zvládnete bezpečně předjet. Co ale motor zachraňuje, to je bezchybně řadící 8 stupňová automatická převodovka. Ta řadila bleskově a velice hladce.
Na dálnici vůz při předpisových 130 km/h točí rozumných 2100 ot./min. Při této rychlosti je vůz komfortní a tichý. Adaptivní tempomat fungoval bezchybně. To samé se nedá říct o asistentu udržování v jízdních pruzích. Peugeot pendloval od čáry k čáře a vždy sebou škubnul.
Osobně bych volil skvělý motor 1,6 puretech 180, který jsem měl v testové 508 GT-line. Ten vozu poskytuje výtečnou dynamiku a svůj apetit dokáže držet v rozumných mezích.
Spotřeba Co se týče spotřeby, ještě nikdy jsem nebyl dál od udávaných údajů. Udávaná kombinovaná spotřeba 4,1 litrů na 100 km byla daleko od pravdy. Můj průměr během týdenního testu dosáhl 6,5 litrů na 100 km. Ale abych byl fér, musím říct, že přebíraný vůz byl úplně v plenkách, měl najeto pouze necelé 4 km a teplota se pohybovala okolo 0 °C.
V městském provozu se spotřeba pohybovala v rozmezí 6,9 litrů, na 9,2 litrů se dostala při poskakování v kolonách. Mimo město není problém jezdit v průměru za 5,5 litru. Při ECO jízdě jsem dokázal srazit spotřebu na rovné 4 litry. Při jízdě po dálnici s nastaveným tempomatem na 130 km/h točí motor na osmý převodový stupeň 2100 ot./min a nárokuje si 6,7 litrů na 100 km.
Cena Peugeot 5008 začíná s motem 1,2 Puretech a 6 stupňovou manuální převodovkou ve výbavě ACTIVE na částce 580 000 Kč. Na opačném spektru se nachází 2,0 blueHDi 180 s automatickou převodovkou. Ten ve výbavě GT-line pořídíte za 870 000 Kč, s příplatkovou výbavou není problém podívat se k částce 1 milion Kč.
Testovaný model ve výbavě ALLURE s motorem 1,5 blueHDi 130 a automatickou převodovkou pořídíte od 690 000 Kč. Konkrétní vůz stojí díky příplatkové výbavě 750 000 Kč
Závěr Peugeot 5008 ALLURE 1,5 blueHDi 130 EAT8 je příjemné rodinné auto. Mně i většině dotázaných se líbí jak zvenčí tak zevnitř. Dojem kazí nedostatek místa nad hlavou. Dále pak pohonná jednotka poskytuje spíše podprůměrnou jízdní dynamiku. Vůz s ním nevyniká ani ochotou jít za plynem, ani spotřebou. Naopak podvozek i pocit z jízdy je na vysoké úrovni.
Plusy -design exteriéru -vzhled a zpracování interiéru -velkorysý zavazadlový prostor -skvěle řadící automatická převodovka
Mínusy -1,5 BlueHdi nemá výkon a žere -nemožnost volby náhonu 4x4 -pod plasty zůstává bláto -náladové víko kufru na pohyb nohy
Typ motoru:
přeplňovaný R4
Palivo:
nafta
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
96 Kw (130 koní)
Točivý moment:
300 N.m.
Převodovka:
automatická - 8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4641 mm
Šířka:
1844 mm
Výška:
1646 mm
Rozvor:
2840 mm
Zavazadlový prostor:
780 litrů
Provozní hmotnost:
1505 kg
V-max:
190 km/h
0-100 km/h:
11,1 s
Spotřeba:
5,3 l/100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.