Po Hodně HR-V 1.5 VTEC TURBO Sport s bezestupňovou automatickou převodovkou CVT jsme dostali možnost otestovat tento model s převodovkou manuál. Jak moc se změní charakter vozu užitím jiné převodovky?
Exteriér Honda HR-V je středně velké městské SUV o délce 4346, šířce 1790 a výšce 1605 mm. Varianta TURBO Sport je vyrobena v barevné kombinaci metalické barvy s černými doplňky. Barva MODERN STEEL u testovaného vozu se mi líbila o poznání víc, než bílá perleť u HR-V vybavená převodovkou CVT.
Díky schovaným klikám zadních bočních dveří navozuje HR-V zdání 3 dvéřového coupé. Podobně to má konkurenční Toyota C-HR. Ovšem její design je přeci jen o dost odvážnější, než u testované Hondy a nemusí sednout každému, kdežto na Hondu a její vzhled jsem slyšel samé pozitivní reakce.
Interiér Až na vyjímky je interiér HR-V s manuální převodovkou stejný, jako ten u dříve testované varianty s CVT. Interiér v barevné kombinaci černé a tmavě červené působí na pohled i na dotek kvalitně. Co se zpracování týče, nemám co bych Hondě mohl vytknout. Po usednutí za tříramenný volant zaujmou velké analogové budíky. Jejich čitelnost je dobrá za jakýchkoliv světelných podmínek. U CVT se mi moc líbilo světelné ohraničení rychloměru. Při klidné a úsporné jízdě svítilo zeleně, při zvýšené spotřebě se zbarvilo do bíla. U manuální verze svítí vždy jen bíle. "Třetí budík" je digitální a je zde možné volit zobrazení různých informací o jízdě. Jeho rozlišení je podprůměrné. Co se mi v interiéru líbí je umístění displeje infotainmentu integrovaného do přístrojové. Spojení chytrého zařízení přes bluetooth fungovalo dobře. S navigací to bylo stejné, jako minule. Grafika slabá a navigovat pořádně neumí. Vybírá zbytečně zdlouhavé trasy.
HR-V je díky vyšší stavbě velmi prostorný automobil. Pohodlně v něm může cestovat 5 dospělých osob. Prostor pro zavazadla ukrývá slušných 448 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel vzroste o dalších víc než 1000 litrů na celkových 1473. Podlaha zavazadlového prostoru je po sklopení zadních sedaček úplně rovná. To považuji za velké plus.
Pohonné ústrojí Honda HR-V ve výbavě Sport je k dispozici pouze s jedním motorem. Je jím přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 1498 ccm. Maximální výkon je 134 kW (182 koní) a točivý moment má hodnotu 240 N.m. v rozmezí 1700 - 5500 ot./min. Verze s převodovkou CVT měla z důvodu životnosti variátoru točivý moment snížený na 220 N.m. Prostřednictvím 6 stupňové manuální převodovky jsou poháněna kola přední nápravy.
Jízda Již u dříve testové varianty s převodovkou CVT jsem chválil jízdní vlastnosti. Skvělá kombinace komfortního odpružení s jistými jízdními vlastnostmi i na zakroucených okreskách. HR-V s manuální převodovkou ale jezdí ještě o znatelný kus lépe. Kulisa řazení je krátká a přesná. Vůz daleko více vtáhne řidiče do děje. Co bych řadící páce vytkl, je její malá hlavice. Namísto toho, abych "šaltpáku" pevně uchopil do dlaně, spíše sem řadil konečky prstů.
Honda s manuální převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,8 s, což je o nemalých 0,8 s rychleji než s CVT. Vůz se s chutí vrhal do zatáček a při podřazení a sešlápnutí plynového pedálu velmi ochotně vystřelil vstříc další zatáčce. Bohužel zdařilé kombinaci jistých jízdních vlastností a výkonnému motoru nestačí sekundovat sedadla. Jsou sice pohodlná, ale v ostře projetých zatáčkách neposkytují dostatečnou oporu pro tělo. Když jsem jel se spolujezdcem, byl neustále "naplácnutý" buď na dveřích a nebo si s trochou nadsázky pomalu přesedal na místo řidiče.
Ve městě jsem oceňoval vyšší stavbu a kompaktní rozměry. Z vozu je dobrý přehled o dění na vozovce a všude se dobře vejde. Podvozek s přehledem žehlí městskou dlažbu i tramvajové koleje. Takže cestování po dálnici zvládá Honda na výbornou, co se týče komfortu a dostatečného výkonu. Horší je to z odstupňováním převodovky. Při maximálním povolené rychlosti motor točí nemalých 3200 ot./min. Pro slušnou dynamiku bych nechal 1. až 4. převodový stupeň stejný, ale 5. a 6. bych uvítal přeci jen o kus "delší"
Při dynamických testech mimo veřejné komunikace jsem otestoval maximální rychlost. Ta udávaná výrobcem je 215 km/h, což je jen na dostřel od cejchování tachometru, který končí číslicí 220 km/h. Vůz velice svižně zrychloval do přibližně 180-190 km/h, pak výkon začal ochabovat, ale vůz stále zrychloval celkem ochotně. Když se ručička tachometru dotkla číslice 220 km/h, dále už nepokračovala, ale rychlost rostla dál. GPS mi ukázala konečnou rychlost 228 km/h. Abych se s nějakým vozem dostala až na "konec" tachometru se mi nestalo už 15 let. Naposledy to bylo s lehce upraveným Trabantem 601, avšak jeho tachometr končí číslovkou 120 km/h. Doporučil bych u faceliftu ocejchovat tachometr do 250 km/h.
Spotřeba I přes to, že motor Hondy v sobě ukrývá slušné stádo koní, překvapivě k mé spokojenosti nenárokuje přemrštěné množství benzínu. Ve městě se spotřeba pohybovala dle provozu mezi 6 až 8 l/100 km. Mimo město není problém při předpisové jízdě udržet spotřebu pod 6 l/100 km/h. Ovšem když jsem si užíval svižnou jízdu a častěji pobízel všech 182 koní k činnosti, spotřeba stoupla přes 10 l/100 km. Naopak při Eko jízdě jsem se dostal na průměrnou spotřebu 4,4 l/100 km. Po dálnici jsem byl schopný jezdit při ustálené rychlosti 130 km/h za 7,2 l/100 km.
Za všech okolností jezdí HR-V s manuální převodovkou výrazně úsporněji, než ta s automatickou převodovkou CVT. I přes tuto skutečnost jsem po týdenním testu zaznamenal na chlup stejnou spotřebu, jakou jsem dosáhl s CVT, tedy v průměru 7,1 l/100 km. Může za to celkový projev vozu. Zatímco CVT vás nevtáhne do děje, manuál ano. Tudíž jsem u Hondy s manuální převodovkou častěji využíval potenciál motoru, což vedlo ke zvýšené spotřebě. Jezdit s oběmi verzemi naprosto stejně, manuál by oproti CVT nárokoval přibližně o 0,5 l/100 km méně.
CenaHonda HR-V startuje na částce 509 900 Kč. Za tuto částku dostanete vůz s atmosférickým motorem 1,5 i-VTEC s výkonem 96 kW (130 koní) a manuální 6 stupňovou převodovkou. Testovaný vůz s přeplňovaný motor, který byl v testovaném voze, pořídíte za 699 900 Kč. Testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovým střešním spoilerem, který k novému vozu pořídíte za příplatek 9 000 Kč a metalickým lakem s příplatkem 13 900Kč. Za cenu 722 800 Kč tak dostanete sportovně jezdící SUV v naprosto plné výbavě.
Závěr Honda HR-V 1.5 VTEC TURBO Sport, je SUV v nejlepším slova smyslu. Je jak sportovním, tak i praktickým vozem. Jak jsem byl mile překvapený z HR-V s CVT, tak varianta s manuální převodovkou přesně vystihuje název vozu. Opravdu se jedná o TURBO Sport. Osobně nejsem příznivcem "přemotorovaných" SUV. Ale Honda mě přesvědčila, že jejich HR-V TURBO Sport může jezdit rychle a zábavně jako slušně stavěný Hot-hatch. Jelikož Honda má v současné době ve výrobním programu pravděpodobně nejlépe jezdící předokolku současnosti v podobě Civicu Type-R, byl bych opravdu zvědavý též na HR-V Type-R. Verze TURBO Sport je tak na půl cesty a přesto je to velice zdařilé SUV.
Plusy: - výkonný a úsporný motor - naladění podvozku - dynamické schopnosti - přes kompaktní rozměry prostorný interiér
Mínusy: - grafika informací o jízdě a displej infotainmentu - zmatená navigace - zbytečně krátké poslední převodové stupně - sedadla by mohla poskytovat lepší oporu
Typ motoru:
přeplňovaný R4
Palivo:
benzín
Zdvihový objem:
1498 ccm
Výkon:
134 Kw (182 koní)
Točivý moment:
240 N.m.
Převodovka:
M - 6
Poháněná kola:
přední
Délka:
4346 mm
Šířka:
1790 mm
Výška:
1605 mm
Rozvor:
2610 mm
Zavazadlový prostor:
448 litrů
Provozní hmotnost:
1413 kg
V-max:
215 km/h
0-100 km/h:
7,8 s
Spotřeba:
7,3 / 5,1 / 5,9 l/100 km
Na závěr bych se chtěl omluvit čtenářům za malé množství fotografií. Kvůli chybě na nosiči se jich velká většina bohužel nenávratně ztratila. Pro ilustraci jsem přidal pár fotek dříve testované Hondy HR-V TURBO Sport v bílé perleťové barvě.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.