Po Hodně HR-V 1.5 VTEC TURBO Sport s bezestupňovou automatickou převodovkou CVT jsme dostali možnost otestovat tento model s převodovkou manuál. Jak moc se změní charakter vozu užitím jiné převodovky?
Exteriér Honda HR-V je středně velké městské SUV o délce 4346, šířce 1790 a výšce 1605 mm. Varianta TURBO Sport je vyrobena v barevné kombinaci metalické barvy s černými doplňky. Barva MODERN STEEL u testovaného vozu se mi líbila o poznání víc, než bílá perleť u HR-V vybavená převodovkou CVT.
Díky schovaným klikám zadních bočních dveří navozuje HR-V zdání 3 dvéřového coupé. Podobně to má konkurenční Toyota C-HR. Ovšem její design je přeci jen o dost odvážnější, než u testované Hondy a nemusí sednout každému, kdežto na Hondu a její vzhled jsem slyšel samé pozitivní reakce.
Interiér Až na vyjímky je interiér HR-V s manuální převodovkou stejný, jako ten u dříve testované varianty s CVT. Interiér v barevné kombinaci černé a tmavě červené působí na pohled i na dotek kvalitně. Co se zpracování týče, nemám co bych Hondě mohl vytknout. Po usednutí za tříramenný volant zaujmou velké analogové budíky. Jejich čitelnost je dobrá za jakýchkoliv světelných podmínek. U CVT se mi moc líbilo světelné ohraničení rychloměru. Při klidné a úsporné jízdě svítilo zeleně, při zvýšené spotřebě se zbarvilo do bíla. U manuální verze svítí vždy jen bíle. "Třetí budík" je digitální a je zde možné volit zobrazení různých informací o jízdě. Jeho rozlišení je podprůměrné. Co se mi v interiéru líbí je umístění displeje infotainmentu integrovaného do přístrojové. Spojení chytrého zařízení přes bluetooth fungovalo dobře. S navigací to bylo stejné, jako minule. Grafika slabá a navigovat pořádně neumí. Vybírá zbytečně zdlouhavé trasy.
HR-V je díky vyšší stavbě velmi prostorný automobil. Pohodlně v něm může cestovat 5 dospělých osob. Prostor pro zavazadla ukrývá slušných 448 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel vzroste o dalších víc než 1000 litrů na celkových 1473. Podlaha zavazadlového prostoru je po sklopení zadních sedaček úplně rovná. To považuji za velké plus.
Pohonné ústrojí Honda HR-V ve výbavě Sport je k dispozici pouze s jedním motorem. Je jím přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 1498 ccm. Maximální výkon je 134 kW (182 koní) a točivý moment má hodnotu 240 N.m. v rozmezí 1700 - 5500 ot./min. Verze s převodovkou CVT měla z důvodu životnosti variátoru točivý moment snížený na 220 N.m. Prostřednictvím 6 stupňové manuální převodovky jsou poháněna kola přední nápravy.
Jízda Již u dříve testové varianty s převodovkou CVT jsem chválil jízdní vlastnosti. Skvělá kombinace komfortního odpružení s jistými jízdními vlastnostmi i na zakroucených okreskách. HR-V s manuální převodovkou ale jezdí ještě o znatelný kus lépe. Kulisa řazení je krátká a přesná. Vůz daleko více vtáhne řidiče do děje. Co bych řadící páce vytkl, je její malá hlavice. Namísto toho, abych "šaltpáku" pevně uchopil do dlaně, spíše sem řadil konečky prstů.
Honda s manuální převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,8 s, což je o nemalých 0,8 s rychleji než s CVT. Vůz se s chutí vrhal do zatáček a při podřazení a sešlápnutí plynového pedálu velmi ochotně vystřelil vstříc další zatáčce. Bohužel zdařilé kombinaci jistých jízdních vlastností a výkonnému motoru nestačí sekundovat sedadla. Jsou sice pohodlná, ale v ostře projetých zatáčkách neposkytují dostatečnou oporu pro tělo. Když jsem jel se spolujezdcem, byl neustále "naplácnutý" buď na dveřích a nebo si s trochou nadsázky pomalu přesedal na místo řidiče.
Ve městě jsem oceňoval vyšší stavbu a kompaktní rozměry. Z vozu je dobrý přehled o dění na vozovce a všude se dobře vejde. Podvozek s přehledem žehlí městskou dlažbu i tramvajové koleje. Takže cestování po dálnici zvládá Honda na výbornou, co se týče komfortu a dostatečného výkonu. Horší je to z odstupňováním převodovky. Při maximálním povolené rychlosti motor točí nemalých 3200 ot./min. Pro slušnou dynamiku bych nechal 1. až 4. převodový stupeň stejný, ale 5. a 6. bych uvítal přeci jen o kus "delší"
Při dynamických testech mimo veřejné komunikace jsem otestoval maximální rychlost. Ta udávaná výrobcem je 215 km/h, což je jen na dostřel od cejchování tachometru, který končí číslicí 220 km/h. Vůz velice svižně zrychloval do přibližně 180-190 km/h, pak výkon začal ochabovat, ale vůz stále zrychloval celkem ochotně. Když se ručička tachometru dotkla číslice 220 km/h, dále už nepokračovala, ale rychlost rostla dál. GPS mi ukázala konečnou rychlost 228 km/h. Abych se s nějakým vozem dostala až na "konec" tachometru se mi nestalo už 15 let. Naposledy to bylo s lehce upraveným Trabantem 601, avšak jeho tachometr končí číslovkou 120 km/h. Doporučil bych u faceliftu ocejchovat tachometr do 250 km/h.
Spotřeba I přes to, že motor Hondy v sobě ukrývá slušné stádo koní, překvapivě k mé spokojenosti nenárokuje přemrštěné množství benzínu. Ve městě se spotřeba pohybovala dle provozu mezi 6 až 8 l/100 km. Mimo město není problém při předpisové jízdě udržet spotřebu pod 6 l/100 km/h. Ovšem když jsem si užíval svižnou jízdu a častěji pobízel všech 182 koní k činnosti, spotřeba stoupla přes 10 l/100 km. Naopak při Eko jízdě jsem se dostal na průměrnou spotřebu 4,4 l/100 km. Po dálnici jsem byl schopný jezdit při ustálené rychlosti 130 km/h za 7,2 l/100 km.
Za všech okolností jezdí HR-V s manuální převodovkou výrazně úsporněji, než ta s automatickou převodovkou CVT. I přes tuto skutečnost jsem po týdenním testu zaznamenal na chlup stejnou spotřebu, jakou jsem dosáhl s CVT, tedy v průměru 7,1 l/100 km. Může za to celkový projev vozu. Zatímco CVT vás nevtáhne do děje, manuál ano. Tudíž jsem u Hondy s manuální převodovkou častěji využíval potenciál motoru, což vedlo ke zvýšené spotřebě. Jezdit s oběmi verzemi naprosto stejně, manuál by oproti CVT nárokoval přibližně o 0,5 l/100 km méně.
CenaHonda HR-V startuje na částce 509 900 Kč. Za tuto částku dostanete vůz s atmosférickým motorem 1,5 i-VTEC s výkonem 96 kW (130 koní) a manuální 6 stupňovou převodovkou. Testovaný vůz s přeplňovaný motor, který byl v testovaném voze, pořídíte za 699 900 Kč. Testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovým střešním spoilerem, který k novému vozu pořídíte za příplatek 9 000 Kč a metalickým lakem s příplatkem 13 900Kč. Za cenu 722 800 Kč tak dostanete sportovně jezdící SUV v naprosto plné výbavě.
Závěr Honda HR-V 1.5 VTEC TURBO Sport, je SUV v nejlepším slova smyslu. Je jak sportovním, tak i praktickým vozem. Jak jsem byl mile překvapený z HR-V s CVT, tak varianta s manuální převodovkou přesně vystihuje název vozu. Opravdu se jedná o TURBO Sport. Osobně nejsem příznivcem "přemotorovaných" SUV. Ale Honda mě přesvědčila, že jejich HR-V TURBO Sport může jezdit rychle a zábavně jako slušně stavěný Hot-hatch. Jelikož Honda má v současné době ve výrobním programu pravděpodobně nejlépe jezdící předokolku současnosti v podobě Civicu Type-R, byl bych opravdu zvědavý též na HR-V Type-R. Verze TURBO Sport je tak na půl cesty a přesto je to velice zdařilé SUV.
Plusy: - výkonný a úsporný motor - naladění podvozku - dynamické schopnosti - přes kompaktní rozměry prostorný interiér
Mínusy: - grafika informací o jízdě a displej infotainmentu - zmatená navigace - zbytečně krátké poslední převodové stupně - sedadla by mohla poskytovat lepší oporu
Typ motoru:
přeplňovaný R4
Palivo:
benzín
Zdvihový objem:
1498 ccm
Výkon:
134 Kw (182 koní)
Točivý moment:
240 N.m.
Převodovka:
M - 6
Poháněná kola:
přední
Délka:
4346 mm
Šířka:
1790 mm
Výška:
1605 mm
Rozvor:
2610 mm
Zavazadlový prostor:
448 litrů
Provozní hmotnost:
1413 kg
V-max:
215 km/h
0-100 km/h:
7,8 s
Spotřeba:
7,3 / 5,1 / 5,9 l/100 km
Na závěr bych se chtěl omluvit čtenářům za malé množství fotografií. Kvůli chybě na nosiči se jich velká většina bohužel nenávratně ztratila. Pro ilustraci jsem přidal pár fotek dříve testované Hondy HR-V TURBO Sport v bílé perleťové barvě.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.