Nissan se svou první generací Qashqaie sklidil nebývalý úspěch a jeho prodejní statistiky byly více než krásné. Po několika letech je ovšem potřeba jít s dobou, dotáhnout konkurenci, a proto Nissan představil jeho druhou generaci, která chce svého předchůdce ve všem napodobit a pokud možno, i předčit.
Japonský kompaktní crossover k nám zavítal v efektním bílém laku karoserie a bohužel jen s pohonem jedné, konkrétně přední nápravy. Druhá generace modelu s názvem, jenž je peklem pro každého redaktora, nás i tak příjemně překvapila a my jsme se nemohli dočkat, jak si v průběhu testovacího týdne povede. Navíc, naftová jednotka pod kapotou o objemu 1.6 litru slibovala, že v průběhu testovacího týdne nás vůz "nesežere".
Vzhled
Předešlá generace byla hodně zábavná, v terénu se taktéž neztratila ale co se týče vzhledu, tam se názory v oblíbenosti dosti lišily. Nová generace si z toho vzala ponaučení a výsledek vidíte sami. Krásné křivky karoserie s prvky dynamičnosti, nepatrně větší rozměry karoserie a také 19 palcová litá kola, to vše a mnohem víc dělá z nového Qashqaie hodně pohledný vůz a spousta konkurentů by se od něj mohlo učit.
Nejvíce mě osobně na novém Nissanu zaujaly prvky, jako je trojdílná maska chladiče s chromováním, ostře vypadající přední světlomety, jenž v našem případě byly bi-xenonové a za doslova "sexy" se dá považovat i zadní část, na kterou jsem se v průběhu týdne nemohl vynadívat. Však posuďte sami z přiložených fotografií, zda se vám ostře řezané křivky Qashqaie líbí, či nikoliv.
Interiér a výbava
Velké změny se u testovaného Nissanu odehrály nejen zvenčí, ale také uvnitř. Jak spousta z vás ví, obecně jsou interiéry japonských vozů někdy opravdu zastaralé a ještě dnes se najdou značky, které v roce 2014 dávají najevo svým majitelům dávná 90. léta. Druhá generace Qashqaie se snaží svým lepším zpracováním dílů a pohlednějšími ovladači dokázat, že i japonský vůz se dokáže v interiéru přiblížit evropské konkurenci. O tom, zda se mu to povedlo či nikoliv, to posuďte sami, dle našeho názoru šel Nissan kupředu a Qashqai se nemá vůbec za co stydět!
Palubní deska je přehledná a jednoduchá, na středovém panelu je umístěna dotyková obrazovka informačního systému, která má hodně příjemný design. Rychlost systému však má své mouchy a stále je co dohánět, jeho ovládání je ovšem jednoduché a i to se počítá. Další výtku bych si neodpustil k tříramennému multifunkčnímu volantu, jehož střední část je prostě moc „roztažená“, zkrátka volant působí na dotyk dosti příjemně ale koukat se na něj moc nedá.
Co se týče prostoru pro posádku, tam se Nissan u další generace Qashqaie snažil jak to jen šlo, protože první generace se bohatým prostorem moc chlubit nemohla, respektive v přední části to ještě šlo, ale vzadu to byla pro větší pasažéry katastrofa. Nový Qashqai se z toho náležitě poučil a prostornost zde konečně nechybí. Na předních sedadlech má i řidič vyššího vzrůstu dostatek místa ve všech ohledech, což platí i o místě spolujezdce. Při přesunu na zadní řadu sedadel a posazení se „sám za sebe“ mi pak stále zbylo dost místa pro moje kolena. Vzadu je místa nad hlavami o něco méně, ale bez problému sem pohodlně posadíte dvě osoby do výšky 185 cm.
Námi vybavený Qashqai nesl pořádnou porci výbavy, ve které nechybělo snad vůbec nic. Bi-xenonové světlomety, asistent rozjezdu do kopce, bezdotykové odemykání a zamykání a nebo systém varování před vozidlem ve slepém úhlu. Specialitou systému Nissan Connect je dokonce i několik kamer kolem vozu, které dokáží při couvání a nebo i běžném parkování, zobrazit pohled na vůz z ptačí perspektivy, což se nám v redakci moc líbí a smysluplnost tohoto prvku výbavy je rozhodně na místě.
Jízdní dojmy
Pod kapotou testovaného Nissanu se ukrývala naftová pohonná jednotka o objemu 1.6 dCi s výkonem 130 koní a s 320 Nm točivého momentu, se kterým pracuje standardně šestistupňová manuální převodovka, za příplatek lze ovšem dokoupit automat. Bohužel, jak nadpis testu napovídá, v našem případě šel výkon jen na přední nápravu, takže do hrubějšího terénu jsme se raději neodvážili.
Dynamika je s tímto motorem poměrně slušná, to samé však platí i o spotřebě. První polovinu týdne jsme Qashqai nijak moc nešetřili a musíme uznat, že 130 koní s ním dokáže pěkně hnout. Motor musíte ideálně vytočit někam k 1800 – 2000 ot/min, pak se dostaví turboefekt a vůz začne hodně dobře zrychlovat. Překvapením byla i jízda na dálnici, kdy ve 130 km/h motor točí něco málo kolem 3 tisíc otáček za minutu a ani do prudkého kopce se nijak moc nezadýchal a stále a ochotně zrychlovat.
Koho zajímá spotřeba, ten by měl vědět, že v případě ostrého zacházení se dá dostat ke hranici 7 litrů na 100 km, to už ale chce opravdu tvrdou nohu na plynu. Na opačném spektru je normální až úsporná jízda, ve které s Nissanem běžně plujete po komunikacích a nikam se neženete. V ten okamžik se nám auto odměnilo výbornou kombinovanou spotřebou 5,3 litru na 100 km.
Jízdní dojmy z nového Qashqaie jsou za ten týden výborné, jeho podvozek je naladěn na tužší notu, ale přitom přejezd nerovností prakticky nedá znát a pokud chcete uslyšet ránu od podvozku, která vás pořádně naklepe, je potřeba projet opravdu velký a hluboký výmol. A pozor, to stále hovoříme o voze, co má nazuté 19 palcové ráfky, takže o to víc je Nissanu z naší strany směřována pochvala. Auto velice dobře drží stopu, je agilní a řízení nám poskytovalo dostatek informací o tom, co se právě děje pod předními koly. Jako ideální shrnutí je vhodné napsat pro někoho možná bláznivou větu, kterou je ta, že v naší redakci se jedná o další pořádně zábavné rodinné auto.
Resumé
Dle našeho názoru se nový Qashqai rozhodně nemá za co stydět a jeho předchůdce na něj může být náležitě pyšný. Ve všem si zachoval své dříve vyhlášené kvality a co bylo u první generace nedokonalé, to vychytal jeho současný nástupce. Nový Nissan Qashqai se dá bez problémů doporučit těm, co hledají dynamický, praktický a přitom i dobře vybavený rodinný vůz, který za příplatek nabízí i pohon všech kol a navíc je radost ho řídit.
Celkové hodnocení: 93 %
Základní cena: 457 900 Kč (Qashqai 1.2 DIG-T 115k Visia) Cena testované verze: 714 900 Kč KLADY - dynamický vzhled - bohatá výbava - spotřeba a jízda - prostornost - převodovka ZÁPORY - rychlost informačního systému - trochu nevzhledný volant - zmatená elektronická parkovací brzda Motorizace objem motoru: 1598 cm3 nejvyšší výkon: 130 koní při 4000 ot/min největší točivý moment: 320 Nm při 1750 ot/min palivo: benzín Výkon nejvyšší maximální rychlost: 190 km/h zrychleni z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,6 l / 4,5 l / 4,9 l objem palivové nádrže: 65 litrůTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.