Nissan se svou první generací Qashqaie sklidil nebývalý úspěch a jeho prodejní statistiky byly více než krásné. Po několika letech je ovšem potřeba jít s dobou, dotáhnout konkurenci, a proto Nissan představil jeho druhou generaci, která chce svého předchůdce ve všem napodobit a pokud možno, i předčit.
Japonský kompaktní crossover k nám zavítal v efektním bílém laku karoserie a bohužel jen s pohonem jedné, konkrétně přední nápravy. Druhá generace modelu s názvem, jenž je peklem pro každého redaktora, nás i tak příjemně překvapila a my jsme se nemohli dočkat, jak si v průběhu testovacího týdne povede. Navíc, naftová jednotka pod kapotou o objemu 1.6 litru slibovala, že v průběhu testovacího týdne nás vůz "nesežere".
Vzhled
Předešlá generace byla hodně zábavná, v terénu se taktéž neztratila ale co se týče vzhledu, tam se názory v oblíbenosti dosti lišily. Nová generace si z toho vzala ponaučení a výsledek vidíte sami. Krásné křivky karoserie s prvky dynamičnosti, nepatrně větší rozměry karoserie a také 19 palcová litá kola, to vše a mnohem víc dělá z nového Qashqaie hodně pohledný vůz a spousta konkurentů by se od něj mohlo učit.
Nejvíce mě osobně na novém Nissanu zaujaly prvky, jako je trojdílná maska chladiče s chromováním, ostře vypadající přední světlomety, jenž v našem případě byly bi-xenonové a za doslova "sexy" se dá považovat i zadní část, na kterou jsem se v průběhu týdne nemohl vynadívat. Však posuďte sami z přiložených fotografií, zda se vám ostře řezané křivky Qashqaie líbí, či nikoliv.
Interiér a výbava
Velké změny se u testovaného Nissanu odehrály nejen zvenčí, ale také uvnitř. Jak spousta z vás ví, obecně jsou interiéry japonských vozů někdy opravdu zastaralé a ještě dnes se najdou značky, které v roce 2014 dávají najevo svým majitelům dávná 90. léta. Druhá generace Qashqaie se snaží svým lepším zpracováním dílů a pohlednějšími ovladači dokázat, že i japonský vůz se dokáže v interiéru přiblížit evropské konkurenci. O tom, zda se mu to povedlo či nikoliv, to posuďte sami, dle našeho názoru šel Nissan kupředu a Qashqai se nemá vůbec za co stydět!
Palubní deska je přehledná a jednoduchá, na středovém panelu je umístěna dotyková obrazovka informačního systému, která má hodně příjemný design. Rychlost systému však má své mouchy a stále je co dohánět, jeho ovládání je ovšem jednoduché a i to se počítá. Další výtku bych si neodpustil k tříramennému multifunkčnímu volantu, jehož střední část je prostě moc „roztažená“, zkrátka volant působí na dotyk dosti příjemně ale koukat se na něj moc nedá.
Co se týče prostoru pro posádku, tam se Nissan u další generace Qashqaie snažil jak to jen šlo, protože první generace se bohatým prostorem moc chlubit nemohla, respektive v přední části to ještě šlo, ale vzadu to byla pro větší pasažéry katastrofa. Nový Qashqai se z toho náležitě poučil a prostornost zde konečně nechybí. Na předních sedadlech má i řidič vyššího vzrůstu dostatek místa ve všech ohledech, což platí i o místě spolujezdce. Při přesunu na zadní řadu sedadel a posazení se „sám za sebe“ mi pak stále zbylo dost místa pro moje kolena. Vzadu je místa nad hlavami o něco méně, ale bez problému sem pohodlně posadíte dvě osoby do výšky 185 cm.
Námi vybavený Qashqai nesl pořádnou porci výbavy, ve které nechybělo snad vůbec nic. Bi-xenonové světlomety, asistent rozjezdu do kopce, bezdotykové odemykání a zamykání a nebo systém varování před vozidlem ve slepém úhlu. Specialitou systému Nissan Connect je dokonce i několik kamer kolem vozu, které dokáží při couvání a nebo i běžném parkování, zobrazit pohled na vůz z ptačí perspektivy, což se nám v redakci moc líbí a smysluplnost tohoto prvku výbavy je rozhodně na místě.
Jízdní dojmy
Pod kapotou testovaného Nissanu se ukrývala naftová pohonná jednotka o objemu 1.6 dCi s výkonem 130 koní a s 320 Nm točivého momentu, se kterým pracuje standardně šestistupňová manuální převodovka, za příplatek lze ovšem dokoupit automat. Bohužel, jak nadpis testu napovídá, v našem případě šel výkon jen na přední nápravu, takže do hrubějšího terénu jsme se raději neodvážili.
Dynamika je s tímto motorem poměrně slušná, to samé však platí i o spotřebě. První polovinu týdne jsme Qashqai nijak moc nešetřili a musíme uznat, že 130 koní s ním dokáže pěkně hnout. Motor musíte ideálně vytočit někam k 1800 – 2000 ot/min, pak se dostaví turboefekt a vůz začne hodně dobře zrychlovat. Překvapením byla i jízda na dálnici, kdy ve 130 km/h motor točí něco málo kolem 3 tisíc otáček za minutu a ani do prudkého kopce se nijak moc nezadýchal a stále a ochotně zrychlovat.
Koho zajímá spotřeba, ten by měl vědět, že v případě ostrého zacházení se dá dostat ke hranici 7 litrů na 100 km, to už ale chce opravdu tvrdou nohu na plynu. Na opačném spektru je normální až úsporná jízda, ve které s Nissanem běžně plujete po komunikacích a nikam se neženete. V ten okamžik se nám auto odměnilo výbornou kombinovanou spotřebou 5,3 litru na 100 km.
Jízdní dojmy z nového Qashqaie jsou za ten týden výborné, jeho podvozek je naladěn na tužší notu, ale přitom přejezd nerovností prakticky nedá znát a pokud chcete uslyšet ránu od podvozku, která vás pořádně naklepe, je potřeba projet opravdu velký a hluboký výmol. A pozor, to stále hovoříme o voze, co má nazuté 19 palcové ráfky, takže o to víc je Nissanu z naší strany směřována pochvala. Auto velice dobře drží stopu, je agilní a řízení nám poskytovalo dostatek informací o tom, co se právě děje pod předními koly. Jako ideální shrnutí je vhodné napsat pro někoho možná bláznivou větu, kterou je ta, že v naší redakci se jedná o další pořádně zábavné rodinné auto.
Resumé
Dle našeho názoru se nový Qashqai rozhodně nemá za co stydět a jeho předchůdce na něj může být náležitě pyšný. Ve všem si zachoval své dříve vyhlášené kvality a co bylo u první generace nedokonalé, to vychytal jeho současný nástupce. Nový Nissan Qashqai se dá bez problémů doporučit těm, co hledají dynamický, praktický a přitom i dobře vybavený rodinný vůz, který za příplatek nabízí i pohon všech kol a navíc je radost ho řídit.
Celkové hodnocení: 93 %
Základní cena: 457 900 Kč (Qashqai 1.2 DIG-T 115k Visia) Cena testované verze: 714 900 Kč KLADY - dynamický vzhled - bohatá výbava - spotřeba a jízda - prostornost - převodovka ZÁPORY - rychlost informačního systému - trochu nevzhledný volant - zmatená elektronická parkovací brzda Motorizace objem motoru: 1598 cm3 nejvyšší výkon: 130 koní při 4000 ot/min největší točivý moment: 320 Nm při 1750 ot/min palivo: benzín Výkon nejvyšší maximální rychlost: 190 km/h zrychleni z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,6 l / 4,5 l / 4,9 l objem palivové nádrže: 65 litrůČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.