V redakční garáži nám přistála opravdová lahůdka v podobě super ostrého hot-hatch Honda Civic Type-R. Jak rychlé toto sportovní náčiní je v reálném světě? A lze vůbec krotit ohromných 330 koní pouze na přední nápravě? To jsme si vyzkoušeli na vlastní kůži.
Exteriér
Civic v poslední generaci vypadal vizuálně slušně řečeno přehnaně. Desátá generace Civicu ve verzi Type-R vypadal víc jako kulisa pro filmovou sérii Rychle a zběsile, než vůz, který takto vyjel z bran továrny. Současné vydání na divokosti (naštěstí jen vizuální) výrazně ubral.
Type-R současné generace stále působí velmi dynamickým dojmem, čemuž napomáhá nižší, ale zato širší silueta karoserie, průduchy v předním nárazníku a kapotě a hlavně velký zadní spoiler. Spoiler bych osobě raději vyměnil za decentnější odtrhovou hranu pátých dveří. Ani s ní by Civic rozhodně nepůsobil nudně. Zadní partie je obdařena kromě již zmíněného spoileru také difuzorem a hlavně trojicí koncovek výfuku s různým průměrem, kdy boční jsou menší, než ta prostřední. Jen škoda, že zvuk linoucí se z výfuku není tak zajímavý, jako jsou jeho koncovky.
Pod vytaženými lemy blatníků se ukrývají černě lakovaná 19" litá kola s širokými lepivými pneumatikami o rozměru 265/30 R19.
Interiér
Jestli se o exteriéru dá říci, že je sportovní, pak o interiéru to platí dvojnásob. Přední anatomická sedadla s výrazným bočním vedením jsou vyvedená v křiklavě červené barvě. Ve stejném odstínu jsou zhotoveny též koberce a červenou barvu nalezneme na tříramenném multifunkčním volantu, hlavici řadicí páky a na kontrastním prošívání. Zkrátka již na první pohled je jasné, že sedíte v opravdu divokém voze a ne žádném nudném přemisťovadle z bodu A do bodu B (ne, že by takový základní Civic byl, ten je úžasný). V interiéru můžeme vyzdvihnout kulaté ovladače klimatizace a hlavě skryté výdechy ventilace, které vypadají dobře.
Místa je v interiéru dostatek jak vpředu, tak i na zadní levici. Trochu překvapivě je vůz pouze 4 místný, což může někomu vadit. Ale vzhledem k charakteru vozu by mě osobně nevadila ani absence zadních sedadel a jen dvoumístná konfigurace. Ovšem ve čtyřmístném uspořádání se jedná o plnohodnotný rodinný vůz, čemuž napomáhá i 410 litrů velký zavazadlový prostor, který sklopením žádoucích sedadel vzroste až na 1212 litrů.
Pohonná jednotka
Přední kola přes 6 stupňovou manuální převodovku doplněnou o samosvorný diferenciál pohání přelomový zážehový čtyřválec VTEC o objemu 1996 ccm. Motorářům z Hondy se podařilo ze dvou litrů objemu vydolovat působivých 242 kW (330 koní) v 6500 ot./min a 420 Nm točivého momentu dostupného v rozsahu 2500 až 4000 ot./min. Ohromná porce výkonu vystřelí Type-R z klidu na 100 km/h za 5,4 s a maximum je dle výrobce 275 km/h. Z vlastní zkušenosti víme, že se na tachometru lze vidět i vyšší cifru než zmiňovaných 275 km/h.
Jízda
Dvoulitrový trubo motor má velmi slušný nástup již od spodu a s přibývajícími otáčkami jeho výkon ještě stoupá. Na rozbitých okreskách je jeho 330 koní a 420 Nm na předních kolech se samosvorným diferenciálem a tvrdým podvozkem asi až příliš. Při plném plynu letí ručička tachometru bleskově vzhůru a já mám plné ruce práce s udržením přímého směru. Auto má tendenci poskakovat a točivý moment tahá vůz po celé šíři vozovky.
Zvrat nastává na kvalitnějším povrchu, kde Civic naopak drží směr jako přilepený. Asi neznám vůz, který by tak dobře držel zvolenou stopu, čemuž napomáhají i sportovní pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s výraznou šířkou 265 mm. Opravdu hodně rychlý nájezd do zatáčky připomíná jízdu na horské dráze. Po otočení volantem s přesným řízením vůz bleskově mění směr a těla posádky mají tendenci vyletět ven ze sedadel, které je naštěstí pevně drží na svém místě. Průjezd, nebo spíše průlet zatáčkou je dokonale neutrální bez náznaku nedotáčivého, nebo přetáčivého smyku. Kolegové z tohoto chování byli nadšeni. Já osobně dávám přednost chuligánsky rozevláté zádi vozů jako to má třeba i30N a jemu podobní. Ale každopádně je velmi působivé, jak se inženýrům od Hondy takto podařilo podvozek naladit. Za zmínku stojí i brzdy od společnosti Brembo, které nelze za běžných podmínek utahat.
Široké pneumatiky mají i svou stínu stránku. Za silného deště jsem neviděl, zda dříve krotit nedotáčivost, nebo přetáčivost. A co spotřeba? Inu ta může být při velkém sebezapření okolo 7,5 litru na 100 km. Při běžném užívání okolo 10 litrů, ale není problém jezdit za 17 až 20 litrů benzínu na 100 km.
Cena
Teď pojďme na nejslabší článek celé skládačky jménem Honda Civic Type-R a tou je cena. Minulé vydání se dalo pořídit okolo 1 milionu Kč. Na současného Civica Type-R si musíte připravit nejméně 1 349 900 Kč. Testované provedení vyšlo bez pár tisíci na 1,4 milionu Kč. To je třeba od již zmíněného Hyundai i30 N Performance 810 tisíc hodně daleko. S takovou cenu se Type-R již blíží velkým klukům v podobě Audi RS3 a nebo Mercedes A45 AMG, kteří jsou díky pohonu všech kol a ještě vyššímu výkonu přeci jen někde jinde, než Civic spoléhající pouze na pohon předních kol.
Plusy:
- výkon motoru a maximální rychlost
- na hladkém povrchu uznané jízdní výkony
- krásný červený interiér
Mínusy:
- nezáživný zvuk z výfuku
- na naše silnice až příliš tuhý podvozek
- cena
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.