Dnes vám představíme hybridní liftback střední třídy, které se může chlubit titulem Auto roku 2023 v ČR. Zda je Honda Civic již 11. generace opravdu tak dobrá, aby si toto ocenění zasloužila, si můžete přečíst na následujících řádcích.
Exteriér
Současná v pořadí již jedenáctá generace světového bestselleru japonské automobilky Honda oproti předešlému modelu značně dospěla. Starý model vypadal jako mokrý sen náctiletého zapáleného fanouška série Fast and Furious a Mimoňských válek. Kdežto současné provedení je elegantně sportovní liftback střední třídy. Oproti předešlým generacím je možná až příliš usedlý a nenápadný. Což platí dvojnásob pro testované provedení v bílé perleti. Na přitažlivosti Civicovi pomáhá příplatkový paket Sport, který obsahují černě lakovaná 18 palcová litá kola obutá do pneumatik Michelin Pilot Suport o rozměru 235/40, černě lakovaná zrcátka a spoiler na víku zavazadlového prostoru.
Interiér
Japonci obecně co do kvality interiérů lehce zaspali dobu. Proti evropské konkurenci působili uvnitř zastarale a to jak ovládacími prvky, tak i použitými materiály. Nový Civic boří tento současný trend a jeho interiér od svého předchůdce poskočil minimálně ob generaci. Působí kvalitně, hodnotně a s nápadem. Originální prvek je hliníková mřížka, jenž ukrývá výdechy ventilace a táhne se téměř přes celou šířku palubní desky. Nad ní se nachází do prostoru vytrčený displej infotainmentu a pod ním, což si zaslouží chválu, je trojice otočných ovladačů pro klimatizaci a topení. Moc se mi nelíbí volič jiného směru tlačítky na středové konzoli. Naopak chválím pádla pod volantem pro nastavení účinnosti rekuperace.
Ve voze se sedí sportovně nízko, což je pro mě po neustálém testování nejrůznějších SUV a crossoveru příjemná změna. Místa je v obou řadách dost. Snad jen zavazadlový prostor by mohl být větší. Pár bas piv se tam vejde, ale 409 litrů objemu v základním uspořádání je oproti konkurenci málo.
Motor
Hodna Civic na našem trhu sází (pomineme-li bestiální verzi Type-R) na jedinou motorizaci. Tou je hybrid, který v sobě kombinuje zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1993 ccm o výkonu 105 kW (143 koní) při 6000 ot./min. a točivém momentu 186 Nm při 4500 ot./min. který slouží jako generátor pro 1,05 kWh baterii a elektromotor, který roztáčí přední kola. Ten má výkon 135 kW (184 koní) a točivý moment 315 Nm. Spalovací motor jako takový pohání přední kola až ve vyšších rychlostech, kde bývá elektrický pohon neefektivní.
Jízda
Přiznám se bez mučení, že když jsem se dozvěděl, že 11. generace Civica bude na našem trhu pouze s hybridním pohonem a nenabídne vynikající benzínovou 1,5 turbo, byl jsem zklamaný a možná mezi zuby utrousil neslušnou poznámku směrem k Bruselu. Ale není lepší věc, než k něčemu přistupovat bez velkých očekávání. Pak můžete být maximálně mile překvapeni. A to já sem maximálně mile překvapený byl. Hybridní pohon v novém Civicu funguje, nebojím se použít ten výraz, fenomenálně. Poměrně lehkému vozu (na hybrid) uděluje elektromotor s okamžitou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu úžasnou dynamiku. Papírové zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,8 až 8,1 s (dle výbavy) neodpovídá ani za mák tomu, jak svižné a živé tohle auto je. Předjíždění a správné dávkování výkonu při hledání adheze při výjezdu ze zatáčky je jedna radost. Díky nízkému těžišti, výbornému podvozku a dobře rozložené váze se Civic nadšeně vrhá do každé zatáčky, kde drží jako přikovaný. A když to vážně hodně přeženete, tak se za hlasitého hvízdání pneumatik trhá čistě a čitelně všemi koly naráz. Není třeba se bát žádné nedotáčivosti a nebo zákeřné přetáčivosti. Ať se to na první pohled nemusí zdát, Civic je v reálném světě hodně rychlé auto.
Pokud nemáte sportovní ambice, potěší vás hybridní pohon možná ještě víc. Ten funguje zcela autonomně (až na pádla pod volantem) a v podstatě ani nevíte, co se pod kapotou zrovna děje. Vůz chvíli vrčí, chvíli jede s vypnutým motorem a výsledkem je úžasná spotřeba a komfortní jízda. S lehkou nohou jsem se na okresní silnici dostal na báječných 3,6 litru na 100 km. Běžně není problém jezdit do 5 litrů. Tedy s výjimkou dálce. Tam si vůz vezme okolo 6,5 litru benzinu na 100 km.
Ještě musím podtrhnout podvozek. Jeho naladění si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Ač pneumatiky mají profil jen 40%, jízda je pohodlná prosta jakýkoliv ran a rázů. Kola ani na velkých nerovnostech neodskakují a pevně se drží vozovky. Snad jedinou výtkou je otravný hluk. A to jak od zadních kol, tak i ten aerodynamický, kdy už při dalších rychlostech se uvnitř jako v kostele rozhodně necítíte.
Cena
Ceník Hondy Civic je pravdu přehledný. Je tu jeden motor, jedna karoserie a tři výbavy. Ty jsou výbava Elegance od 819 900 Kč, Sport od 849 900 Kč a námi testovaná Advence od 929 900 Kč, ke které musíme přičíst 34 000 Kč za paket Sport.
Závěr
Takže otázka zněla jasně. Je Honda Civic e:HEV zaslouženě autem roku? Před osobní zkušeností jsem o tom dost pochyboval. Po pár dnech a stovkách kilometrů musím říct, že ano. Sice se nabízí s jedinou motorizací a jen jedním druhem karoserie, ale i tak splňuje vše, co si běžný motorista může přát. Civic 11. generace je pohodlný, dobře se ovládá, umí být úsporný jako legendární 1,9 TDI a přitom až nečekaně rychlý. Já bych volil jinou barvu a obešel se bez skleněné střechy a tak dal přednost výbavě Sport. Ale jinak si umím představit, že by mi Civic říkal pane, což se u minulé generaci říct nedalo.
Plusy:
- dynamika
- komfort
- spotřeba
Mínusy:
- malý prostor pro výběr
- odhlučnění interiéru
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.