Dnes vám představíme hybridní liftback střední třídy, které se může chlubit titulem Auto roku 2023 v ČR. Zda je Honda Civic již 11. generace opravdu tak dobrá, aby si toto ocenění zasloužila, si můžete přečíst na následujících řádcích.
Exteriér
Současná v pořadí již jedenáctá generace světového bestselleru japonské automobilky Honda oproti předešlému modelu značně dospěla. Starý model vypadal jako mokrý sen náctiletého zapáleného fanouška série Fast and Furious a Mimoňských válek. Kdežto současné provedení je elegantně sportovní liftback střední třídy. Oproti předešlým generacím je možná až příliš usedlý a nenápadný. Což platí dvojnásob pro testované provedení v bílé perleti. Na přitažlivosti Civicovi pomáhá příplatkový paket Sport, který obsahují černě lakovaná 18 palcová litá kola obutá do pneumatik Michelin Pilot Suport o rozměru 235/40, černě lakovaná zrcátka a spoiler na víku zavazadlového prostoru.
Interiér
Japonci obecně co do kvality interiérů lehce zaspali dobu. Proti evropské konkurenci působili uvnitř zastarale a to jak ovládacími prvky, tak i použitými materiály. Nový Civic boří tento současný trend a jeho interiér od svého předchůdce poskočil minimálně ob generaci. Působí kvalitně, hodnotně a s nápadem. Originální prvek je hliníková mřížka, jenž ukrývá výdechy ventilace a táhne se téměř přes celou šířku palubní desky. Nad ní se nachází do prostoru vytrčený displej infotainmentu a pod ním, což si zaslouží chválu, je trojice otočných ovladačů pro klimatizaci a topení. Moc se mi nelíbí volič jiného směru tlačítky na středové konzoli. Naopak chválím pádla pod volantem pro nastavení účinnosti rekuperace.
Ve voze se sedí sportovně nízko, což je pro mě po neustálém testování nejrůznějších SUV a crossoveru příjemná změna. Místa je v obou řadách dost. Snad jen zavazadlový prostor by mohl být větší. Pár bas piv se tam vejde, ale 409 litrů objemu v základním uspořádání je oproti konkurenci málo.
Motor
Hodna Civic na našem trhu sází (pomineme-li bestiální verzi Type-R) na jedinou motorizaci. Tou je hybrid, který v sobě kombinuje zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1993 ccm o výkonu 105 kW (143 koní) při 6000 ot./min. a točivém momentu 186 Nm při 4500 ot./min. který slouží jako generátor pro 1,05 kWh baterii a elektromotor, který roztáčí přední kola. Ten má výkon 135 kW (184 koní) a točivý moment 315 Nm. Spalovací motor jako takový pohání přední kola až ve vyšších rychlostech, kde bývá elektrický pohon neefektivní.
Jízda
Přiznám se bez mučení, že když jsem se dozvěděl, že 11. generace Civica bude na našem trhu pouze s hybridním pohonem a nenabídne vynikající benzínovou 1,5 turbo, byl jsem zklamaný a možná mezi zuby utrousil neslušnou poznámku směrem k Bruselu. Ale není lepší věc, než k něčemu přistupovat bez velkých očekávání. Pak můžete být maximálně mile překvapeni. A to já sem maximálně mile překvapený byl. Hybridní pohon v novém Civicu funguje, nebojím se použít ten výraz, fenomenálně. Poměrně lehkému vozu (na hybrid) uděluje elektromotor s okamžitou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu úžasnou dynamiku. Papírové zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,8 až 8,1 s (dle výbavy) neodpovídá ani za mák tomu, jak svižné a živé tohle auto je. Předjíždění a správné dávkování výkonu při hledání adheze při výjezdu ze zatáčky je jedna radost. Díky nízkému těžišti, výbornému podvozku a dobře rozložené váze se Civic nadšeně vrhá do každé zatáčky, kde drží jako přikovaný. A když to vážně hodně přeženete, tak se za hlasitého hvízdání pneumatik trhá čistě a čitelně všemi koly naráz. Není třeba se bát žádné nedotáčivosti a nebo zákeřné přetáčivosti. Ať se to na první pohled nemusí zdát, Civic je v reálném světě hodně rychlé auto.
Pokud nemáte sportovní ambice, potěší vás hybridní pohon možná ještě víc. Ten funguje zcela autonomně (až na pádla pod volantem) a v podstatě ani nevíte, co se pod kapotou zrovna děje. Vůz chvíli vrčí, chvíli jede s vypnutým motorem a výsledkem je úžasná spotřeba a komfortní jízda. S lehkou nohou jsem se na okresní silnici dostal na báječných 3,6 litru na 100 km. Běžně není problém jezdit do 5 litrů. Tedy s výjimkou dálce. Tam si vůz vezme okolo 6,5 litru benzinu na 100 km.
Ještě musím podtrhnout podvozek. Jeho naladění si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Ač pneumatiky mají profil jen 40%, jízda je pohodlná prosta jakýkoliv ran a rázů. Kola ani na velkých nerovnostech neodskakují a pevně se drží vozovky. Snad jedinou výtkou je otravný hluk. A to jak od zadních kol, tak i ten aerodynamický, kdy už při dalších rychlostech se uvnitř jako v kostele rozhodně necítíte.
Cena
Ceník Hondy Civic je pravdu přehledný. Je tu jeden motor, jedna karoserie a tři výbavy. Ty jsou výbava Elegance od 819 900 Kč, Sport od 849 900 Kč a námi testovaná Advence od 929 900 Kč, ke které musíme přičíst 34 000 Kč za paket Sport.
Závěr
Takže otázka zněla jasně. Je Honda Civic e:HEV zaslouženě autem roku? Před osobní zkušeností jsem o tom dost pochyboval. Po pár dnech a stovkách kilometrů musím říct, že ano. Sice se nabízí s jedinou motorizací a jen jedním druhem karoserie, ale i tak splňuje vše, co si běžný motorista může přát. Civic 11. generace je pohodlný, dobře se ovládá, umí být úsporný jako legendární 1,9 TDI a přitom až nečekaně rychlý. Já bych volil jinou barvu a obešel se bez skleněné střechy a tak dal přednost výbavě Sport. Ale jinak si umím představit, že by mi Civic říkal pane, což se u minulé generaci říct nedalo.
Plusy:
- dynamika
- komfort
- spotřeba
Mínusy:
- malý prostor pro výběr
- odhlučnění interiéru
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.