Dnes vám představíme hybridní liftback střední třídy, které se může chlubit titulem Auto roku 2023 v ČR. Zda je Honda Civic již 11. generace opravdu tak dobrá, aby si toto ocenění zasloužila, si můžete přečíst na následujících řádcích.
Exteriér
Současná v pořadí již jedenáctá generace světového bestselleru japonské automobilky Honda oproti předešlému modelu značně dospěla. Starý model vypadal jako mokrý sen náctiletého zapáleného fanouška série Fast and Furious a Mimoňských válek. Kdežto současné provedení je elegantně sportovní liftback střední třídy. Oproti předešlým generacím je možná až příliš usedlý a nenápadný. Což platí dvojnásob pro testované provedení v bílé perleti. Na přitažlivosti Civicovi pomáhá příplatkový paket Sport, který obsahují černě lakovaná 18 palcová litá kola obutá do pneumatik Michelin Pilot Suport o rozměru 235/40, černě lakovaná zrcátka a spoiler na víku zavazadlového prostoru.
Interiér
Japonci obecně co do kvality interiérů lehce zaspali dobu. Proti evropské konkurenci působili uvnitř zastarale a to jak ovládacími prvky, tak i použitými materiály. Nový Civic boří tento současný trend a jeho interiér od svého předchůdce poskočil minimálně ob generaci. Působí kvalitně, hodnotně a s nápadem. Originální prvek je hliníková mřížka, jenž ukrývá výdechy ventilace a táhne se téměř přes celou šířku palubní desky. Nad ní se nachází do prostoru vytrčený displej infotainmentu a pod ním, což si zaslouží chválu, je trojice otočných ovladačů pro klimatizaci a topení. Moc se mi nelíbí volič jiného směru tlačítky na středové konzoli. Naopak chválím pádla pod volantem pro nastavení účinnosti rekuperace.
Ve voze se sedí sportovně nízko, což je pro mě po neustálém testování nejrůznějších SUV a crossoveru příjemná změna. Místa je v obou řadách dost. Snad jen zavazadlový prostor by mohl být větší. Pár bas piv se tam vejde, ale 409 litrů objemu v základním uspořádání je oproti konkurenci málo.
Motor
Hodna Civic na našem trhu sází (pomineme-li bestiální verzi Type-R) na jedinou motorizaci. Tou je hybrid, který v sobě kombinuje zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1993 ccm o výkonu 105 kW (143 koní) při 6000 ot./min. a točivém momentu 186 Nm při 4500 ot./min. který slouží jako generátor pro 1,05 kWh baterii a elektromotor, který roztáčí přední kola. Ten má výkon 135 kW (184 koní) a točivý moment 315 Nm. Spalovací motor jako takový pohání přední kola až ve vyšších rychlostech, kde bývá elektrický pohon neefektivní.
Jízda
Přiznám se bez mučení, že když jsem se dozvěděl, že 11. generace Civica bude na našem trhu pouze s hybridním pohonem a nenabídne vynikající benzínovou 1,5 turbo, byl jsem zklamaný a možná mezi zuby utrousil neslušnou poznámku směrem k Bruselu. Ale není lepší věc, než k něčemu přistupovat bez velkých očekávání. Pak můžete být maximálně mile překvapeni. A to já sem maximálně mile překvapený byl. Hybridní pohon v novém Civicu funguje, nebojím se použít ten výraz, fenomenálně. Poměrně lehkému vozu (na hybrid) uděluje elektromotor s okamžitou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu úžasnou dynamiku. Papírové zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,8 až 8,1 s (dle výbavy) neodpovídá ani za mák tomu, jak svižné a živé tohle auto je. Předjíždění a správné dávkování výkonu při hledání adheze při výjezdu ze zatáčky je jedna radost. Díky nízkému těžišti, výbornému podvozku a dobře rozložené váze se Civic nadšeně vrhá do každé zatáčky, kde drží jako přikovaný. A když to vážně hodně přeženete, tak se za hlasitého hvízdání pneumatik trhá čistě a čitelně všemi koly naráz. Není třeba se bát žádné nedotáčivosti a nebo zákeřné přetáčivosti. Ať se to na první pohled nemusí zdát, Civic je v reálném světě hodně rychlé auto.
Pokud nemáte sportovní ambice, potěší vás hybridní pohon možná ještě víc. Ten funguje zcela autonomně (až na pádla pod volantem) a v podstatě ani nevíte, co se pod kapotou zrovna děje. Vůz chvíli vrčí, chvíli jede s vypnutým motorem a výsledkem je úžasná spotřeba a komfortní jízda. S lehkou nohou jsem se na okresní silnici dostal na báječných 3,6 litru na 100 km. Běžně není problém jezdit do 5 litrů. Tedy s výjimkou dálce. Tam si vůz vezme okolo 6,5 litru benzinu na 100 km.
Ještě musím podtrhnout podvozek. Jeho naladění si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Ač pneumatiky mají profil jen 40%, jízda je pohodlná prosta jakýkoliv ran a rázů. Kola ani na velkých nerovnostech neodskakují a pevně se drží vozovky. Snad jedinou výtkou je otravný hluk. A to jak od zadních kol, tak i ten aerodynamický, kdy už při dalších rychlostech se uvnitř jako v kostele rozhodně necítíte.
Cena
Ceník Hondy Civic je pravdu přehledný. Je tu jeden motor, jedna karoserie a tři výbavy. Ty jsou výbava Elegance od 819 900 Kč, Sport od 849 900 Kč a námi testovaná Advence od 929 900 Kč, ke které musíme přičíst 34 000 Kč za paket Sport.
Závěr
Takže otázka zněla jasně. Je Honda Civic e:HEV zaslouženě autem roku? Před osobní zkušeností jsem o tom dost pochyboval. Po pár dnech a stovkách kilometrů musím říct, že ano. Sice se nabízí s jedinou motorizací a jen jedním druhem karoserie, ale i tak splňuje vše, co si běžný motorista může přát. Civic 11. generace je pohodlný, dobře se ovládá, umí být úsporný jako legendární 1,9 TDI a přitom až nečekaně rychlý. Já bych volil jinou barvu a obešel se bez skleněné střechy a tak dal přednost výbavě Sport. Ale jinak si umím představit, že by mi Civic říkal pane, což se u minulé generaci říct nedalo.
Plusy:
- dynamika
- komfort
- spotřeba
Mínusy:
- malý prostor pro výběr
- odhlučnění interiéru
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?