Model 308 jsme testovali před rokem v jeho kratším provedení a s naftovým čtyřválcem. Dnešní recenze proklepne verzi kombi se základním benzinovým tříválcem. Rozhodně má dost co nabídnout, ale nějaké ta „ale“ se taktéž našla. Je benzinový agregát se stejným výkonem lepší volbou, než posledně testovaný diesel?
Úvod
Na výběr je ze tří výbavových stupňů – Active, Allure a námi testovaný vrchol GT. Co se motorů týče, tak je zde základní benzinová 1.2 PureTech 130, naftová 1.5 BlueHDi 130 a dvě plug-in hybridní varianty lišící se výkonem (180/225 koní).
Exteriér
Jednou z nejsilnějších stránek Peugeotu je právě jeho vzhled. Přední část je jednoduše krásná. LED světla se mračí a denní svícení/blinkry připomínají šavlozubou bestii, která vás chce roztrhat. Uprostřed masky je nové veliké logo se lvem. Nad tím je nenápadně zasazená kamera, nad kterou je pak označení modelu. Ve dveřích jsou mohutné prolisy, které můžeme vidět i v blatnících. Zaujmou i moderní lité disky, které jsou na pneumatikách o rozměru 225/40/R18. Zadní část vozu působí také sportovně a naštvaně. Napomáhají tomu úzké LED světlomety, které jsou spojené černou linkou. Zadní okno je velice nízké, což designu prospívá. Spodní část je poněkud falešná. Mluvím o rádoby koncovkách výfuků, které jsou na voze jen na oko.
Rozměry: 4636/1852/1442/2732 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1420 kg
Interiér
Sedadla jsou zde základní (z výbavy GT) – mají střed z alcantary a kožené boky, což navozuje luxusní dojem. Pohodlí je rovněž na velmi dobré úrovni, ale posledně testovaný exemplář disponoval elektrickými sedadly s AGR certifikací, masáží a bylo to ještě lepší. Pozice za volantem je příjemná, ocenil bych polohovatelnou loketní opěrku, ale to je jen detail. Ten, kdo je zvyklý mít volant nahoře, bude naštvaný, protože neuvidí na virtuální kokpit, jenž se nachází nad volantem. Já si ovšem volant dávám dolů, takže mi to vůbec nevadí, naopak.
Ergonomie v některých ohledech trochu pokulhává. Ovládání vozu není příliš intuitivní, obzvláště pak pro někoho, kdo je zvyklý třeba jen na koncernové vozy. Sice je zde kolečko na hlasitost a vedle sedm tlačítek ovládající hlavní funkce vozu, ale zbytek je kromě volantu už dotykový. To může mnohým řidičům působit potíže. Samotná obrazovka infotainmentu je kvalitní, nicméně software by mohl reagovat rychleji. Vadí mi různé animace, které se sekají a ve výsledku vás jen zdržují.
Jakmile chcete teplotu zvýšit o dva stupně, musíte se 4x trefit na patřičné místo, jenže když takto rychle kliknete, teplota se zvýší pouze o půl stupně, zkrátka musíte klikat tak pomalu, jak infotainment stíhá. Tohle celé je zkrátka nebezpečné, odvádí to pozornost od řízení a někdo by to měl zakázat, třeba Evropská unie, která nám vzala sportovní verzi GTI… Dotyková lišta pod displejem je fajn, můžete si ji nakonfigurovat dle svých potřeb a jednotlivé čtverce jsou veliké, takže se do nich trefíte snadno. Nevýhodou je pak věčně "ohmataná" obrazovka.
Velikým překvapením byly použité materiály a celkové zpracování interiéru. Kdo by očekával výplně dveří z materiálů jako má třeba nová Škoda Octavia, tak by je zde nenašel. Peugeot posádku rozmazluje opravdu kvalitními dekory, které byste většinou našli u vozů střední třídy.
Prostoru pro posádku je vpředu dostatek a ani o odkládací prostory zde není nouze. Proti kratší verzi je zde i dostatek místa v druhé řadě, takže nemám problém si sednout sám za sebe. Prostorová rezerva zbývá před koleny i nad hlavou. Zavazadelník pojme 608 litrů, což je proti krátké verzi téměr o 200 l více.
Jízda
Co se podvozku týče, tak je příjemně tuhý, poskytuje dobrý komfort, ale netrpí ani přehnanými náklony karoserie vlivem měkkých tlumičů, takže se nezalekne ani ostřejšího průjezdu zatáčkou. Jelikož je auto dobře vyvážené, tak zatáčí ochotně a nedotáčivost není hlavním nepřítelem. Tím je dynamika a stabilizační systém, díky kterým jsou výjezdy ze zatáček pomalé. Oproti dieselové verzi má však o něco lehčí motor, tudíž o něco lépe zatáčí a akceleruje.
Vyzdvihnout je potřeba skvělé odhlučnění a to i při nepovolených dálničních rychlostech. Chvíli jsem si zvykal na malý a nepravidelný volant, nicméně po pár dnech jsem si to velice oblíbil. Řízení jako takové je v normálním režimu měkké a dlouhé. Ocenil bych ho lehce strmější. Sportovní režim způsobí to, že vám volant v rukou ztuhne, ale zpětnou vazbu stále moc nemám.
Motor
Pod kapotou je základní pohonná jednotka – 1.2 litrový přeplňovaný tříválec, který je spojen s automatickou převodovkou. Kultivovanost je za studena celkem špatná, nejde ani tak o vibrace, ale spíš o hrubý zvukový projev při zrychlování. Po chvilce jízdy se to však zlepší a motoru víte pouze ve vyšších otáčkách. Výkon je shodný s dieselem, tedy 96 kW, ale benzinová varianta je o chlup svižnější. Akceleraci na stovku zvládá za 9,9 vteřin, diesel to má o vteřinu pomaleji. Kroutící moment však nabídne nafťák o 70 Nm vyšší (230Nm / 300 Nm). Maximální rychlost je o 2 km/h vyšší u benzínu – 210 km/h.
Co nás překvapilo, je spotřeba, která byla třeba na dálnici o litr nižší, než nedávno testovaný Peugeot 208 GT se stejným motorem a převodovkou. Naftová 308 měla kombinovanou spotřebu o cca 1,5 l/100 km nižší. Při klidné jízdě jsme s benzinovou 308 SW naměřili tyto hodnoty:
Město: 6,5 - 8 litrů
Kombinovaná: 6,6 l
Dálničních 130 km/h: 6,7 l
Okresky: 5,5 – 6 l
Konkurence
Mezi konkurenty se řadí například Volkswagen Golf nebo třeba Seat Leon, Toyota Corolla, Opel Astra, Ford Focus, Hyundai I30 či Kia Ceed. Peugeot sice není jeden z těch levnějších, ale co se designu týče, tak zaujme jednoznačně nejvíc.
Ceny
Nejlevnější 308 SW dostanete ve výbavě Active s námi testovaným motorem 1.2 PureTech 130, ale s šestistupňovým manuálem za 650 tisíc. Příplatek za automat činí 60 tisíc. Námi testované vrcholné provedení GT se stejným motorem a automatem vyjde bez příplatků na 875 tisíc. Diesel je o 50 tisíc dražší. Náš vůz měl připlacenou metalízu a výhřev sedadel, takže stál celkem 906 tisíc.
Závěr
Peugeot 308 je skvěle vypadající auto, které i příjemně jezdí a uvnitř je proti konkurenci kvalitnější, co se použitých materiálů týče. Ergonomie pro mnohé už tak slavná není, ale mně osobně tolik nevadí. Testované provedení SW (kombík) je proti krátké verzi o 40 tisíc dražší, ale o poznání praktičtější. Daní za to je však vzhled, který je sice fajn, ale krátká verze vypadá lépe. Bude tedy jako vždy záležet na vašich prioritách. To stejné platí i o motorizaci. Diesel (čtyřválec) je proti dnes testovanému benzinovému tříválci o chlup pomalejší, dražší, ale zase úspornější a tišší. Já osobně bych však doporučil právě tento benzín, protože je nejlevnější a nejlehčí, tudíž nejlépe zatáčí a rozdíl ve spotřebě není tak veliký, abych si připlácel za diesel. Peugeot 308 SW GT 1.2 PureTech 130 si tak zaslouží 8/10 bodů.
Plusy
Design
Komfortní podvozek
Dobře zatáčí
Solidní spotřeba
Praktičnost
Kvalitní interiér
Minusy
Hlasitější motor
Pomalejší infotainment/virtuální kokpit
Při dojezdech na semafor občas cuká
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.