Již dříve jsme zkoušeli starší generaci tohoto velkého korejského SUV. Tehdy to bylo provedení se silným turbodieselovým motorem. Současnou generaci jsem jsme do testu dostali s plug-in hybridní pohon. Jak v praxi funguje korejský konkurent Kodiaqu si můžete přečíst zde.
Exteriér
Hyundai Santa Fe je SUV vyšší třídy, které má svými všedními rozměry velmi blízko k tuzemskému matadoru v podobě Škody Kodiaq. Hyundai, který se jmenuje podle hlavního města Nového Mexika měří na délku 4 785 mm, je široký 1 900 mm a vysoký 1 710 mm. Pro srovnání velký medvěd od Škodovky měří na délku 4697 mm, na šířku 1882 mm a je vysoký 1655 mm. Tudíž Hyundai ho v každém ohledu, co se rozměrů týká, překonává. A ne jen podle čísel v tabulkách. Santa Fe na vlastní oči působí dojmem opravdu velkého SUV.
Impozantními prvky jsou především rozměrná maska chladiče v tmavém chromu a FULL-LED světlomety, nad nimiž se nacházejí světla pro denní svícení. Zadek vozu zdobí inovované skupinové svítilny, které jsou navzájem spojeny tenkou červenou linkou, táhnoucí se mezi znakem a SPZ. Ve vrchní části nárazníku se nachází rozměrná odrazka, jenž sahá přes celou šíři vozu.
Interiér
Uvnitř působí Hyundai Santa Fe oproti svému hlavnímu konkurentovi dojmem minimálně o třídu vyššího vozu. Může za to za prvé vnitřní prostor, kterého je všude dostatek. Dokonce i třetí řada sedmi místneho vozu je při troše dobré vůle a sebezapření použitelná. Za druhé za dojem luxusnějšího vozu může výbava a použité materiály. Precizně zpracovaný interiér vyvedený v hnědém čalounění a s hliníkovým obložením působí skvěle a to ne jen na pohled, ale i na dotek. Vynikající jsou kůží Nappa čalouněná sedadla, která jsou nejen vyhřívaná, ale též ventilovaná. A to nejen pro pasažéry vpředu, ale též pro cestující v prostřední řadě.
Za multifunkčním volantem je umístěn zcela digitální 12,3" panel přístrojů, který lze ve velkém rozsahu individualizovat a jeho čitelnost je nadprůměrně dobrá. Jedním z nejpozoruhodnějších prvků vylepšeného interiéru je „plovoucí“ středová konzole, svými elegantními a plynulými křivkami přecházející do kůží obšiteho horizontálního těla přístrojové desky. Nad ní se nachází 10,25" dotykový displej infotainmentu.
Pohonná jednotka
Pohonná jednotka plug-in hybridního Hyundai sází na kombinaci přeplňovaného zážehového čtyřválec o objemu 1598 ccm s výkonem 132 kW (180 koní) a točivým momentem 265 N.m. Spalovacímu motoru sekunduje elektromotor o výkonu 66,9 kW (91 koní) a točivém momentu 304 N.m. Celkový systémový výkon je 195 kW (265 koní) a točivý moment dosahuje hodnoty 350 N.m. Poháněna jsou kola obou naprav prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Výkon nabíječky je pouhých 3,7 kW, což dost prodlužuje nabíjení Li-Pol baterie s kapacitou 13,8 kWh. V čistě elektrickém režimu lze s vozem ujet 40 km.
Jízda
Hyundai Santa Fe s hybridním pohonem funguje dobře ve městě, kde je znát okamžitý nástup točivého momentu elektrického motoru. Vůz zde dokáže i přes své rozměry jezdit velmi úsporně. Za městem je to s dynamikou horší. Ač na papíře vypadá 265 koní zajímavě, je jízdní dynamika více než dvě tuny těžkého vozu vlažná. V porovnání s konkurenčními plug-in hybrid je Santa Fe co do dynamických schopností podprůměrné. Ruku v ruce s reálnými výkony jde i naladění podvozku. Velké SUV není žádný sportovní hatchback a tak byl jeho podvozek naladěn na komfortní žehlení nerovností a ne na nějaké chuligáncké řezání zatáček. Zkrátka, jak pohonnému systému, tak podvozku vyhovuje klidnější způsob jízdy. Kdo chce zábavný Hyundai, musí sáhnout po i30 N Performance a ne pro Santa Fe.
Spotřeba
Hyundai udává, že jeho plug-in hybrid umí jezdit v kombinovaném režimu za 1,6 litrů benzínu na 100 km. Jak je to u toho pohonu obvyklé, spotřeba benzínu je závislá na dobíjení baterie. Pokud budu s vozem jezdit úseky okolo 20 - 30 km a po té ho vždy napíchnu na nabíječku, můžu mít průměr i po jeden litr na 100 km. Jestli nemám možnost dobíjení a jsme zároveň vyznavač svižné jízdy, pak se spotřeba muže dostat až k 10 litrům na 100 km/h. Mě se během týdenního testu podařilo jezdit v průměru za 6,0 litrů na 100 km.
Cena
Závěr
Hyundai Santa Fe nabízí hodně muziky za málo peněz. Základní provedení se silným naftovým motorem 2.2 CRDi o výkonu 142 kW za cenu 899 900 Kč je nabídka, na kterou konkurence nemá jak reagovat. Pravda, námi testované vrcholné provedení za více než 1,5 milionu Kč se levným nazvat nedá. Ale díky kombinaci vnitřního prostoru, luxusní výbavě, komfortním jízdním vlastnostem a použité technologii pohonu i tak jen těžko hledá konkurenci. Já osobně bych před plug-in hybridem dal přednost buď klasickému hybridu a nebo ještě raději turbo dieselu. Ušetřil bych nemalé peníze a dynamikou bych si výrazně nepohoršil. Navíc Plug-in hybrid mi dává smysl pouze v případě, že bych měl přebytky ze solárních panelů a nebo v podzemkách "cucal" elektřinu na firemní náklady.
Plusy:
- cena
- prostor
- pohodlí
- použité materiály
Mínusy:
- konkurenční plug-in hybridní SUV nabízejí výrazně lepší dynamiku
- pomalé dobíjení
Typ motoru:
Přeplňovaný R4 + elektromotor
Palivo:
benzín + elektřina
Zdvihový objem:
1598 ccm
Výkon:
195 kW (265 koní)
Točivý moment:
350 N.m.
Převodovka:
A6
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4785 mm
Šířka:
1900 mm
Výška:
1710 mm
Rozvor:
2765 mm
Zavazadlový prostor:
571-782 až 1 649
Provozní hmotnost:
2080 kg
V-max:
187 km/h
0-100 km/h:
8,8 s
Spotřeba
1,6 l / 100 km
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.