Již dříve jsme zkoušeli starší generaci tohoto velkého korejského SUV. Tehdy to bylo provedení se silným turbodieselovým motorem. Současnou generaci jsem jsme do testu dostali s plug-in hybridní pohon. Jak v praxi funguje korejský konkurent Kodiaqu si můžete přečíst zde.
Exteriér
Hyundai Santa Fe je SUV vyšší třídy, které má svými všedními rozměry velmi blízko k tuzemskému matadoru v podobě Škody Kodiaq. Hyundai, který se jmenuje podle hlavního města Nového Mexika měří na délku 4 785 mm, je široký 1 900 mm a vysoký 1 710 mm. Pro srovnání velký medvěd od Škodovky měří na délku 4697 mm, na šířku 1882 mm a je vysoký 1655 mm. Tudíž Hyundai ho v každém ohledu, co se rozměrů týká, překonává. A ne jen podle čísel v tabulkách. Santa Fe na vlastní oči působí dojmem opravdu velkého SUV.
Impozantními prvky jsou především rozměrná maska chladiče v tmavém chromu a FULL-LED světlomety, nad nimiž se nacházejí světla pro denní svícení. Zadek vozu zdobí inovované skupinové svítilny, které jsou navzájem spojeny tenkou červenou linkou, táhnoucí se mezi znakem a SPZ. Ve vrchní části nárazníku se nachází rozměrná odrazka, jenž sahá přes celou šíři vozu.
Interiér
Uvnitř působí Hyundai Santa Fe oproti svému hlavnímu konkurentovi dojmem minimálně o třídu vyššího vozu. Může za to za prvé vnitřní prostor, kterého je všude dostatek. Dokonce i třetí řada sedmi místneho vozu je při troše dobré vůle a sebezapření použitelná. Za druhé za dojem luxusnějšího vozu může výbava a použité materiály. Precizně zpracovaný interiér vyvedený v hnědém čalounění a s hliníkovým obložením působí skvěle a to ne jen na pohled, ale i na dotek. Vynikající jsou kůží Nappa čalouněná sedadla, která jsou nejen vyhřívaná, ale též ventilovaná. A to nejen pro pasažéry vpředu, ale též pro cestující v prostřední řadě.
Za multifunkčním volantem je umístěn zcela digitální 12,3" panel přístrojů, který lze ve velkém rozsahu individualizovat a jeho čitelnost je nadprůměrně dobrá. Jedním z nejpozoruhodnějších prvků vylepšeného interiéru je „plovoucí“ středová konzole, svými elegantními a plynulými křivkami přecházející do kůží obšiteho horizontálního těla přístrojové desky. Nad ní se nachází 10,25" dotykový displej infotainmentu.
Pohonná jednotka
Pohonná jednotka plug-in hybridního Hyundai sází na kombinaci přeplňovaného zážehového čtyřválec o objemu 1598 ccm s výkonem 132 kW (180 koní) a točivým momentem 265 N.m. Spalovacímu motoru sekunduje elektromotor o výkonu 66,9 kW (91 koní) a točivém momentu 304 N.m. Celkový systémový výkon je 195 kW (265 koní) a točivý moment dosahuje hodnoty 350 N.m. Poháněna jsou kola obou naprav prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Výkon nabíječky je pouhých 3,7 kW, což dost prodlužuje nabíjení Li-Pol baterie s kapacitou 13,8 kWh. V čistě elektrickém režimu lze s vozem ujet 40 km.
Jízda
Hyundai Santa Fe s hybridním pohonem funguje dobře ve městě, kde je znát okamžitý nástup točivého momentu elektrického motoru. Vůz zde dokáže i přes své rozměry jezdit velmi úsporně. Za městem je to s dynamikou horší. Ač na papíře vypadá 265 koní zajímavě, je jízdní dynamika více než dvě tuny těžkého vozu vlažná. V porovnání s konkurenčními plug-in hybrid je Santa Fe co do dynamických schopností podprůměrné. Ruku v ruce s reálnými výkony jde i naladění podvozku. Velké SUV není žádný sportovní hatchback a tak byl jeho podvozek naladěn na komfortní žehlení nerovností a ne na nějaké chuligáncké řezání zatáček. Zkrátka, jak pohonnému systému, tak podvozku vyhovuje klidnější způsob jízdy. Kdo chce zábavný Hyundai, musí sáhnout po i30 N Performance a ne pro Santa Fe.
Spotřeba
Hyundai udává, že jeho plug-in hybrid umí jezdit v kombinovaném režimu za 1,6 litrů benzínu na 100 km. Jak je to u toho pohonu obvyklé, spotřeba benzínu je závislá na dobíjení baterie. Pokud budu s vozem jezdit úseky okolo 20 - 30 km a po té ho vždy napíchnu na nabíječku, můžu mít průměr i po jeden litr na 100 km. Jestli nemám možnost dobíjení a jsme zároveň vyznavač svižné jízdy, pak se spotřeba muže dostat až k 10 litrům na 100 km/h. Mě se během týdenního testu podařilo jezdit v průměru za 6,0 litrů na 100 km.
Cena
Závěr
Hyundai Santa Fe nabízí hodně muziky za málo peněz. Základní provedení se silným naftovým motorem 2.2 CRDi o výkonu 142 kW za cenu 899 900 Kč je nabídka, na kterou konkurence nemá jak reagovat. Pravda, námi testované vrcholné provedení za více než 1,5 milionu Kč se levným nazvat nedá. Ale díky kombinaci vnitřního prostoru, luxusní výbavě, komfortním jízdním vlastnostem a použité technologii pohonu i tak jen těžko hledá konkurenci. Já osobně bych před plug-in hybridem dal přednost buď klasickému hybridu a nebo ještě raději turbo dieselu. Ušetřil bych nemalé peníze a dynamikou bych si výrazně nepohoršil. Navíc Plug-in hybrid mi dává smysl pouze v případě, že bych měl přebytky ze solárních panelů a nebo v podzemkách "cucal" elektřinu na firemní náklady.
Plusy:
- cena
- prostor
- pohodlí
- použité materiály
Mínusy:
- konkurenční plug-in hybridní SUV nabízejí výrazně lepší dynamiku
- pomalé dobíjení
Typ motoru:
Přeplňovaný R4 + elektromotor
Palivo:
benzín + elektřina
Zdvihový objem:
1598 ccm
Výkon:
195 kW (265 koní)
Točivý moment:
350 N.m.
Převodovka:
A6
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4785 mm
Šířka:
1900 mm
Výška:
1710 mm
Rozvor:
2765 mm
Zavazadlový prostor:
571-782 až 1 649
Provozní hmotnost:
2080 kg
V-max:
187 km/h
0-100 km/h:
8,8 s
Spotřeba
1,6 l / 100 km
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.