Již dříve jsme zkoušeli starší generaci tohoto velkého korejského SUV. Tehdy to bylo provedení se silným turbodieselovým motorem. Současnou generaci jsem jsme do testu dostali s plug-in hybridní pohon. Jak v praxi funguje korejský konkurent Kodiaqu si můžete přečíst zde.
Exteriér
Hyundai Santa Fe je SUV vyšší třídy, které má svými všedními rozměry velmi blízko k tuzemskému matadoru v podobě Škody Kodiaq. Hyundai, který se jmenuje podle hlavního města Nového Mexika měří na délku 4 785 mm, je široký 1 900 mm a vysoký 1 710 mm. Pro srovnání velký medvěd od Škodovky měří na délku 4697 mm, na šířku 1882 mm a je vysoký 1655 mm. Tudíž Hyundai ho v každém ohledu, co se rozměrů týká, překonává. A ne jen podle čísel v tabulkách. Santa Fe na vlastní oči působí dojmem opravdu velkého SUV.
Impozantními prvky jsou především rozměrná maska chladiče v tmavém chromu a FULL-LED světlomety, nad nimiž se nacházejí světla pro denní svícení. Zadek vozu zdobí inovované skupinové svítilny, které jsou navzájem spojeny tenkou červenou linkou, táhnoucí se mezi znakem a SPZ. Ve vrchní části nárazníku se nachází rozměrná odrazka, jenž sahá přes celou šíři vozu.
Interiér
Uvnitř působí Hyundai Santa Fe oproti svému hlavnímu konkurentovi dojmem minimálně o třídu vyššího vozu. Může za to za prvé vnitřní prostor, kterého je všude dostatek. Dokonce i třetí řada sedmi místneho vozu je při troše dobré vůle a sebezapření použitelná. Za druhé za dojem luxusnějšího vozu může výbava a použité materiály. Precizně zpracovaný interiér vyvedený v hnědém čalounění a s hliníkovým obložením působí skvěle a to ne jen na pohled, ale i na dotek. Vynikající jsou kůží Nappa čalouněná sedadla, která jsou nejen vyhřívaná, ale též ventilovaná. A to nejen pro pasažéry vpředu, ale též pro cestující v prostřední řadě.
Za multifunkčním volantem je umístěn zcela digitální 12,3" panel přístrojů, který lze ve velkém rozsahu individualizovat a jeho čitelnost je nadprůměrně dobrá. Jedním z nejpozoruhodnějších prvků vylepšeného interiéru je „plovoucí“ středová konzole, svými elegantními a plynulými křivkami přecházející do kůží obšiteho horizontálního těla přístrojové desky. Nad ní se nachází 10,25" dotykový displej infotainmentu.
Pohonná jednotka
Pohonná jednotka plug-in hybridního Hyundai sází na kombinaci přeplňovaného zážehového čtyřválec o objemu 1598 ccm s výkonem 132 kW (180 koní) a točivým momentem 265 N.m. Spalovacímu motoru sekunduje elektromotor o výkonu 66,9 kW (91 koní) a točivém momentu 304 N.m. Celkový systémový výkon je 195 kW (265 koní) a točivý moment dosahuje hodnoty 350 N.m. Poháněna jsou kola obou naprav prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Výkon nabíječky je pouhých 3,7 kW, což dost prodlužuje nabíjení Li-Pol baterie s kapacitou 13,8 kWh. V čistě elektrickém režimu lze s vozem ujet 40 km.
Jízda
Hyundai Santa Fe s hybridním pohonem funguje dobře ve městě, kde je znát okamžitý nástup točivého momentu elektrického motoru. Vůz zde dokáže i přes své rozměry jezdit velmi úsporně. Za městem je to s dynamikou horší. Ač na papíře vypadá 265 koní zajímavě, je jízdní dynamika více než dvě tuny těžkého vozu vlažná. V porovnání s konkurenčními plug-in hybrid je Santa Fe co do dynamických schopností podprůměrné. Ruku v ruce s reálnými výkony jde i naladění podvozku. Velké SUV není žádný sportovní hatchback a tak byl jeho podvozek naladěn na komfortní žehlení nerovností a ne na nějaké chuligáncké řezání zatáček. Zkrátka, jak pohonnému systému, tak podvozku vyhovuje klidnější způsob jízdy. Kdo chce zábavný Hyundai, musí sáhnout po i30 N Performance a ne pro Santa Fe.
Spotřeba
Hyundai udává, že jeho plug-in hybrid umí jezdit v kombinovaném režimu za 1,6 litrů benzínu na 100 km. Jak je to u toho pohonu obvyklé, spotřeba benzínu je závislá na dobíjení baterie. Pokud budu s vozem jezdit úseky okolo 20 - 30 km a po té ho vždy napíchnu na nabíječku, můžu mít průměr i po jeden litr na 100 km. Jestli nemám možnost dobíjení a jsme zároveň vyznavač svižné jízdy, pak se spotřeba muže dostat až k 10 litrům na 100 km/h. Mě se během týdenního testu podařilo jezdit v průměru za 6,0 litrů na 100 km.
Cena
Závěr
Hyundai Santa Fe nabízí hodně muziky za málo peněz. Základní provedení se silným naftovým motorem 2.2 CRDi o výkonu 142 kW za cenu 899 900 Kč je nabídka, na kterou konkurence nemá jak reagovat. Pravda, námi testované vrcholné provedení za více než 1,5 milionu Kč se levným nazvat nedá. Ale díky kombinaci vnitřního prostoru, luxusní výbavě, komfortním jízdním vlastnostem a použité technologii pohonu i tak jen těžko hledá konkurenci. Já osobně bych před plug-in hybridem dal přednost buď klasickému hybridu a nebo ještě raději turbo dieselu. Ušetřil bych nemalé peníze a dynamikou bych si výrazně nepohoršil. Navíc Plug-in hybrid mi dává smysl pouze v případě, že bych měl přebytky ze solárních panelů a nebo v podzemkách "cucal" elektřinu na firemní náklady.
Plusy:
- cena
- prostor
- pohodlí
- použité materiály
Mínusy:
- konkurenční plug-in hybridní SUV nabízejí výrazně lepší dynamiku
- pomalé dobíjení
Typ motoru:
Přeplňovaný R4 + elektromotor
Palivo:
benzín + elektřina
Zdvihový objem:
1598 ccm
Výkon:
195 kW (265 koní)
Točivý moment:
350 N.m.
Převodovka:
A6
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4785 mm
Šířka:
1900 mm
Výška:
1710 mm
Rozvor:
2765 mm
Zavazadlový prostor:
571-782 až 1 649
Provozní hmotnost:
2080 kg
V-max:
187 km/h
0-100 km/h:
8,8 s
Spotřeba
1,6 l / 100 km
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.