Jedno „rozzlobené GéeRko“ jsme tu již v létě měli. Jednalo se bezpochyb o fantastickou strojovnu, ze které závodní DNA pořádně sršelo. Jenže tehdy jsem narazil na problém, že není na suché vozovce tak hravé, jako levnější mini hothatche v podobě Fiesty ST či I20 N. Zkrátka bylo potřeba jet strašnou „pilu“, abyste vůz vyvedli z míry a sem tam si utáhli stopu mírným sklouznutím zádi. Jenže teď máme leden, měsíc, kdy jsou cesty dost často kluzké a situace na bojišti se tak okamžitě mění.
Úvod
Podrobný test, kde je rozebraná technika vozu a jeho chování na suché vozovce v letních měsících naleznete zde:
Dnešní recenze bude trochu jiná, než obvykle. Půjde primárně o to, jaký je život s Yarisem, jak jezdí na různých silnicích, jaké vzbuzuje emoce a jestli je to s ním lepší v létě či v zimě.
Kapitola I. – sraz & porovnání
Je všední den, brzké ráno a s kamarádem, který řídí BMW Z4 3,0si vyrážíme na projížďku. Zajímavé je, jak se doba změnila. Starší Z4 první generace disponuje atmosférickým šestiválcem o objemu 3 litrů, kdežto Yaris má poloviční objem i počet válců. Výkon obou jedinců je rovněž téměř identický (192 proti 195 kW). Dokonce i hmotnost je vyrovnaná, Yaris GR je se svými 1280 kg jenom o 15 kg lehčí. Jsou zde však dva faktory, které mají za následek to, že ta naštvaná "nákupní taška pro holky s tříválcem" nakope tomu frajerskému kupátku zadek. Tím prvním je pohon všech kol a druhá výhoda Yarisu spočívá v tom, že má přeplňovaný motor turbodmychadlem, tudíž poskytne lepší zátah v nízkých otáčkách.
Kapitola II. – highway to hell
Najíždíme na dálnici, jedu první a už na nájezdu jedu na plný plyn. Zetko za mnou také a až do povoleného dálničního limitu se mírně vzdaluji. Situace se však mění na německé dálnici, někde kolem 180 km/h. Tam se totiž projeví špatná aerodynamika „GéeRka“ (součinitel odporu cx 0,352) a BMW s vyšší maximální rychlost ujíždí pryč. Většinu času jsme však jeli 130 km/h a to se spotřebou okolo 10 litrů. Vyšší rychlosti jsou v Toyotě spíš za trest. Projeví se vysoká hlučnost a krátké zpřevodování. Při 130 km/h točí cca 3300 otáček, při 160 už lehce přes 4 tisíce.
Kapitola III. – okresky aneb domácí teritorium
1. část – Yaris GR
Máme zahřáto, opouštíme Beroun a následuje několik desítek kilometrů nádherných silnic, které jsou v kopcích a tak nechybí mnoho krásných různorodých zatáček, vracáků a dalších zajímavých pasáží. Jedu první, pravou nohou drtím plynový pedál a ten splašený prcek upaluje okamžitě vpřed. Pro jízdu jsem zvolil režim Sport, který posílá 70% výkonu na zadní nápravu a 30 na přední. Zároveň mám zcela vypnutou stabilizaci, takže je to jen o mně a Toyotě.
Vozovka je suchá, grip je i na zimních pneumatikách oslňující a Z4 po chvilce ztrácím. Jedu více, než jen svižně, brzdy se skvěle dávkují a nevadnou, řízení by mohlo být komunikativnější, řazení o fous přesnější, občas se projeví nedotáčivost a žádné hravé pohazování zadkem se nekoná. Upřímně musím říct, že jsem se na stejné silnici bavil více ve Fiestě ST, se kterou nemusíte letět tak rychle, pohazuje zadkem jako hravé štěně a je to zkrátka větší zábava. Yaris je tak schopný, že abyste naplno využili jeho potenciál, musíte mít opravdu dost zkušeností a v neposlední řadě nesmíte mít strach. Já jedu raději opatrně, protože se nacházíme na normální okresce, kde je bezpečnost nejdůležitější a možná proto se nebavím úplně naplno. V další kapitole se vypravíme do Jizerek, kde bylo mokro, místy sněžilo a to je pak zcela jiný zážitek.
2. část – BMW Z4
Zastavuji, čekám na kolegu a vzápětí přesedám do BMW. V první chvíli mě šokuje bravurní posed prakticky na podlaze. V tom Yaris úplně nevyniká, protože se v něm sedí poměrně vysoko. Sedadla jako taková má však lepší Toyota. Řazení je v Z4 tuhé a méně přesné, řízení je hydraulické a s dlouhým převodem. Po krátkém osahání vozu zrychluji a užívám si ten atmosférický klenot pod kapotou s krásně lineárním zátahem a mohutným zvukovým projevem.
Skvělé je i rozložení hmotnosti. Zetko je díky pohonu zadních kol a velkému motoru vpředu zcela jiné, než GR. Musíte si v hlavě přecvaknout režim z 4x4 na ten zadokolkový a volit úplně jinou taktiku. Přetáčivé tendence jsou zábavné, ale… Není zde samosvorný diferenciál, takže jakmile by vůz mohl projet přehlednou zatáčku lehkým driftem, začne se protáčet pouze jedno kolo a nic moc velkého se nekoná. Abyste vůz poslali řízeným driftem, je nutné pracovat více s přenosem hmotnosti a na to bych potřeboval více času, který bohužel s kolegou nemáme. Určitě by se zde vyplatila investice do samosvorného diferenciálu, ideálně pak do toho lamelového, který funguje snad za všech podmínek nejlépe. To jsem ale odbočil. Pojďme tedy zpět k Yarisu.
Kapitola IV. - Ještěd
Další den, další dobrodružství. Je mlhavé ráno, předpověď počasí slibuje déšť a ve vyšších polohách smíšené přeháňky. Vyrážím, k benzince… Včerejší den si vybral daň v podobě vycucnutí 50 l nádrže, takže je nutné onen zázračný koktejl se 100 oktany opět doplnit. Po dálnici se suneme rychlostmi kolem 120-130 km/h, což je dosti nezáživné, ale alespoň se můžu „kochat“ spotřebou, která nemá dvě cifry, byť je to těsné.
Sjíždím z dálnice a na širokém sjezdu v dešti podřazuji na dvojku, dávám skrze pravý pedál povel, respektive takovou poptávku po jízdě bokem a ejhle, je to tu. I přesto, že mám zapnutou stabilizaci, se celý vůz svezl mírným smykem, čímž mě krásně nasměroval k výjezdu. Jo, dnes to bude dobré. Jedním kouzelným stisknutím vypínám stabilizační systémy a nemohu se dočkat těch parádních vracáků. Během krátké cesty jedu po silnici první třídy, kde jsou táhlé rychlé zatáčky. Do té první jedu nejprve opatrně a běžnou rychlostí a nestačím se divit. Auto, aniž bych šlápl neurvale na plyn, cukl volantem či dupnul do brzdy, ztratilo trakci a celé začínalo přecházet do smyku. Zvenku by to ani nešlo poznat, jak decentní to bylo, ale já jsem to z pozice řidiče ihned cítil. Celé to ve mně vyvolalo pocit nejistoty, protože jsem jel opravdu pomalu.
Safety first
Bezpečnost musí být na prvním místě a tak vždy pamatujte na to, že je potřeba si nejprve osahat vůz jako takový, pochopit ho a vědět, co dělat v případě ztráty adheze. Následně je potřeba brát zřetel na obutí, okolí, venkovní teplotu, ale také na povrch vozovky, který může být někde kluzký a jinde naopak. Není nic horšího, než řidič, který sedne do auta, které nezná a ihned jede „pilu“.
3, 2, 1...START!
Já jsem s vozem již seznámen, takže pokračuji ve své cestě na Ještěd. Zatáčky pod ním mají hrubý asfalt, takže je tam situace zcela odlišná od té, kterou jsem popisoval v předešlých odstavcích. Auto má gripu i přes zimní obutí a mokro na rozdávání. Jakmile přeženete nájezd do zatáčky, projeví se spíše nedotáčivost, než-li přetáčivost. Celkově je dost neutrální a pakliže si chcete užívat výjezdy ze zatáček dveřmi napřed, musíte si pomoci ruční brzdou. Zdejší vracáky je možné projíždět rychlostmi okolo 50 km/h, což je trochu problém. Převodovka má krátké převody, takže na jedničku to úplně není, protože jí máte hned v omezovači a jakmile to zkusíte na dvojku, tak se projeví nedostatek kroutícího momentu v nízkých otáčkách (cca 3500 ot. při 50 km/h), takže to plynem rovněž „neurvete“. Nejlepší by to tu bylo na sněhu, kde by byla dvojka ideální. I přes absenci té „bílé radosti“ se parádně bavím, užívám si tu neuvěřitelnou trakci a hbité reakce na pokyny volantem. Mohl bych to dělat celý den! Bohužel se ale začíná stmívat, ručička palivoměru se sune k zemi a já se tak vydávám na cestu domů, při které si užívám klidné tempo. Zároveň si užívám ten pocit naprosto čisté hlavy a ukojení své vášně.
Kapitola V. - Závěr
Toyota dokázala vyrobit naprostý unikát a budoucí legendu, kterou budou všichni petrolheadi uctívat. Na vyšší posed a horší výhled skrze středové zrcátko si nikdo ani nevzpomene. Budou to přesně takové neduhy, které vozům dodávají duši a charakter. Něco jako mají staré italské vozy, které jsou vlastně z ergonomického hlediska strašné, ale i tak je milujeme. „GéeRko“ je brutální mašina pro fajnšmekry. Je pekelně rychlá, vyvážená a lehká. Na suchu může působit málo hravě a z důvodu chabého zvukového projevu sterilně. Většinu času jede čistou stopu a i v režimu sport můžete na nějaké pohazování zadkem zapomenout. Tedy pouze v případě, že nejste opravdu zkušený řidič, který si troufne vůz rozhodit ve vysoké rychlosti.
Situace se ovšem rychle mění na mokru či sněhu. Kde ostatní „předokolkové“ hothatche končí, Yaris začíná. Dokáže být neuvěřitelně hbitý, zábavný, obratný a nemá problém ujet většině sportovních vozů. Jo, tady je Yaris doma, v zimě je tedy zábavnější, než v létě. Po technické stránce k němu nemáme výhrad, ale nějaké ty vady na kráse se našly, takže Toyota Yaris GR dostává 9/10 bodů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?