Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Úvod a ceny
Superb je dostupný ve dvou karosářských verzích – liftback (limuzína) a kombík. Co se výbav týče, tak tu jsou aktuálně tři – Selection, Sportline a Laurin & Klement. Čeho je na výběr nejvíc, jsou motory. Základ tvoří mild-hybridní benzínová patnáctistovka 1,5 eTSI o výkonu 110 kW a to výhradně s automatem DSG, manuál už v novém Superbu nenajdete. Druhou benzínovou možností je náš dvoulitr 2,0 TSI s výkonem 195 kW a pohonem 4x4. Naftový motor 2,0 TDI tu je jeden, ovšem ve dvou variantách – základní 110 kW s pohonem přední nápravy a poté silnější verze s pohonem všech kol a výkonem 142 kW. Poslední možností je plug-in hybridní verze, která nabízí benzínový motor, elektromotor a celkový systémový výkon 150 kW.
Základní cenovka Superbu činí 935 000 Kč (Selection 1,5 TSI, liftback). My však v testu máme pomyslný vrchol – nejsilnější motor 2,0 TSI 195 kW a nejvyšší výbavu Laurin & Klement. Cena startuje na 1 325 000 Kč, což je mimochodem stejná částka, jako za silnější dieselovou variantu.
Exteriér
Design vozu byl navrhnut s důrazem na nadčasovost, dravost, ale i aerodynamiku, což se skvěle podařilo. Koeficient odporu vzduchu Cx činí pouze 0,23. Často se stává, že snížení aerodynamického odporu jde na úkor atraktivity, ale zde to rozhodně neplatí. Přední části dominují ostře tvarované LED světlomety doplněné širokou maskou chladiče s chromovými prvky. Zadní část zdobí svažující se střecha a subtilnější koncové LED světla, než u předchozí generace. K celkovému vzhledu nemám výtky.
Rozměry: 4912/1849/1481/2837 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1720 kg
Interiér
Největší změny proti předchozí generaci se odehrály právě uvnitř vozu. Koncepce palubní desky prošla kompletní proměnou a interiér nyní působí výrazně moderněji. Celkově vypadá velmi dobře, i když několik detailů by mohlo být lepších. Co ale rozhodně stojí za pochvalu, jsou vynikající sedadla – ergonomická, vyhřívaná, chlazená, masážní a elektricky nastavitelná s možností prodloužení sedáku. Masážní funkce je navíc srovnatelná s prémiovými značkami. Měkké hlavové opěrky jsou nastavitelně ve dvou směrech a celkový komfort je špičkový. Jediné, co by mohlo být ještě lepší, je o chlup výraznější boční vedení a polohovatelná loketní opěrka.
Co se týče ovládání a intuitivnosti, tak je to na dnešní poměry nadprůměrné, ale ve srovnání s předchozí generací je to slabší. Volič převodovky se přesunul pod volant, což není nejpohodlnější řešení. Lepším řešením by byl malý volič na středové konzoli, podobně jako u nové Octavie, který by zachoval vzdušnost interiéru a zároveň by byl praktičtější. Infotainment si ovšem zaslouží pochvalu – obrazovka má skvělou velikost, vynikající rozlišení a svižné reakce. Tři otočné ovladače pod obrazovkou infotainmentu jsou příjemným kompromisem mezi moderním vzhledem a poměrně intuitivním ovládání, byť působí na dotek trochu lacině.
Použité materiály působí na první pohled prémiově, ale při bližším zkoumání je vidět určitý ústupek. U třetí generace byly měkčené plasty pod okny vpředu i vzadu – zde je vzadu tvrdý plast a vpředu to také není to pravé. V oblasti, kde si řidič opírá pravé koleno o středový tunel, byl u předchůdce také krásně měkký materiál a zde je nějaká tvrdá imitace kůže. Naopak dřevěný dekor je nyní vizuálně atraktivnější a prošívaná imitace kůže na palubní desce dodává interiéru luxusnější charakter.
Prostornost zůstává stále na vysoké úrovni. Přední sedadla poskytují dostatek místa ve všech směrech a ve voze nechybí mnoho odkládacích přihrádek. Zadní sedadla nabízí spoustu prostoru pro nohy a drobnou rezervu mám i nad hlavou (měřím 185 cm). Zavazadlový prostor má objem 645 litrů.
Jízdní vlastnosti
Začneme u jízdního komfortu, pro což je nutné zmínit, že zde máme připlacené 19 palcové disky a adaptivní tlumiče DCC. Kola sice vypadají skvěle, ale jízdnímu komfortu nesvědčí – na nerovnostech je auto zbytečně nervózní a od podvozku se ozývá bouchání. Minulý rok jsme testovali Superby dva – jeden právě na těchto „devatenáctkách“ a druhý na základních „osmnáctkách“ - asi už tušíte, která kola Superbu propůjčovala odpovídající komfort. Tato benzínová verze tedy není výjimkou a největší potíž je právě v rozměru kol. Neberte to ovšem tak, že by se s ním jezdilo nepohodlně, podvozek si stále zachovává kladné vlastnosti, jen jej nemohu pochválit, když vím, jak jezdí na menších kolech. Opět se ukázalo, že méně je někdy více.
Situace se ovšem mění na hezké silnici, kde Superb krásně drží a jízda je velice příjemná. Je čas pořádně protáhnout tototo „sleepera“ v zatáčkách. Volím sportovní režim, který přitvrdí tlumiče, zostří reakci na plyn a také přepínám stabilizaci do módu ESC Sport, díky čemuž vám stále „nebrní“ brzdový pedál v zatáčkách. Stabilizace (ESC) a protiprokluz (ASR) jsou bohužel schované někde v infotainmentu, což je průšvih – představte si situaci, kdy jedete do kopce na sněhu, potřebujete protiprokluz ihned vypnout, ale než to najdete, tak při hledání buď sjedete ze silnice nebo zastavíte, minutu budete hledat a jakmile se konečně zadaří, tak už se nerozjedete. To byla ovšem jen taková odbočka, kterou jsem si však nemohl odpustit.
Nechybí zde ani program launch control – zastavíte, podržíte levou nohou brzdu, pravou sešlápnete plyn, motor se vytočí do 4 tis otáček, pustíte brzdu, všechna 4 kola se zakousnou do asfaltu a Superb vypálí vpřed. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere jen 5,6 vteřin. Do zatáček se vrhá i přes vyšší hmotnost (1720 kg) velmi ochotně a i na zimním obutí má velmi dobrou přilnavost. Celkově působí vyváženě a nemám problém s nedotáčivostí. Ta přichází až v moment, kdy jste nesmyslně razantní na volantu a nebo jedete opravdu „pilu“.
Rozdíl oproti trojkovému Superbu 2,0 TSI 200 kW / 206 kW ? Čtyřková generace působí dospěleji a méně sportovně. Ne, že by byl předchůdce nějaký sporťák, ale měl výbušněji naladěný motor a řidič auto pod zadkem a v rukou více cítil. V nové generaci je řidič od okolního světa dost izolovaný a necítí tolik, co se pod ním děje. Navíc má lehkou nadváhu – předchůdce byl o 75 kg lehčí. K celkovému „odizolovanému“ pocitu přispívá i lepší odhlučnění pomocí dvojitých skel. Je to ovšem dobře – Superb by měl být v prvé řadě komfortní, praktický a s tímto motorem nenápadně rychlý. Pro ty, kteří chtějí za volantem Škodovky zažívat při rychlejší jízdě větší emoce, je tu Octavia RS.
Motor
Pod kapotou se nachází již zmíněný benzínový motor 2,0 TSI o výkonu 195 kW, který je spojen s automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Kroutící moment činí 400 Nm, což vozu propůjčuje velmi hezkou pružnost. Vysoký výkon poskytuje výbornou dynamiku. Zrychlení z 0 – 100 km/h zabere jen 5,6 sekund a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Motor je dobře odhlučněn, takže se nemusíte bát, že by ve vyšších otáčkách byla jízda nepříjemně hlučná. Co mě ovšem překvapilo, je slabší kultivovanost při studeném startu. Když jsem Superb poprvé nastartoval, tak jsem chvíli zaváhal, zda-li nesedím v dieselu. Benzínová patnáctistovka působí na volnoběh kultivovaněji. Nejslabší stránkou je spotřeba, která se při 30 km okruhu, kdy jsme jeli rychle dostala na nějakých 17 litrů. Jakmile se opravdu snažíte, tak se dostanete po městě na 8 – 10 litrů / 100km, na dálnici počítejte minimálně s 10 litry a okresky s trochou snahy zvládne pod 7.
Závěr
Nový Superb s nejsilnějším motorem svůj účel plní na jedničku – je nenápadný, ale když potřebujete, tak dokáže uhánět jako o život. Potěší povedeným designem, skvělou aerodynamikou, fantastickými sedadly, snadným ovládáním a také tím, že se dá proměnit v krásně svižnou limuzínu. Největší problém je vysoká spotřeba a 19 palcové disky, které na horší silnici zbytečně degradují jízdní komfort. Proti předchozí generaci je nová vlajková loď Škodovky utlumenější, což je u limuzíny, která nemá za cíl být sportovní, správně. Škoda Superb 2,0 TSI 195 kW L&K si odváží 8/10 bodů, mít o palec menší kola, dostane ještě o půl bodu více.
Plusy
Moderní a nadčasový design
Na první pohled krásný interiér
Fantastická sedadla
Masážní funkce
Pozice za volantem
Jízdní vlastnosti
Prostornost
Odkládací prostory
Infotainment
Bohatá výbava
Fantastická LED Matrix světla
Minusy
Zbytečně horší komfort díky 19 palcovým kolům
Volič automatické převodovky
Místy lacinější materiály uvnitř (pod bočními okny, tvrdý středový tunel)
Vysoká spotřeba paliva
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.