V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Motor
Začneme u kultivovanosti, se kterou mají dieselové pohonné jednotky často problém a vzdáleně připomínají zvuk traktoru. Studený start přeplňovaného motoru 1,5 BlueHDI 130 není žádný zázrak, ale rozhodně neurazí. Má sice lehce hrubší chod, ale to vynahrazuje nízkou spotřebou. Nemohu se však ubránit pocitu, že by zde skvěle pasoval třílitrový šestiválec, který se objevuje v ostatních prémiových SUV. Ten má uchu podstatně lahodivější zvuk a potěší také fantastickou dynamikou a pohonem všech kol. V dnešní době je tato myšlenka bohužel čirá utopie, nicméně dost by pomohl i dvoulitrový čtyřválec s výkonem kolem 130 kW. Pojďme ale zpět k našemu motoru.
Jde o jedinou naftovou motorizaci, kterou DS do svých vozů nabízí. Buďme za to rádi, ale narovinu – jedná se o volbu pouze pro klidné řidiče, kteří jezdí předpisově, na okresce nemají potřebu za každou cenu každého předjet a na dálnici „nevyklízí“ levý pruh na počkání. Výkon činí skromných 96 kW (130 koní) a kroutící moment 300 Nm také není kdo ví co. Dynamika je tedy spíše podprůměrná – zrychlení na 100 km/h trvá 10,9 vteřin a maximální rychlost činí 195 km/h, ale než se na ní rozjede, tak to trvá opravdu dlouho a ve vysokých otáčkách o sobě dává znát i motor, který zní lehce utrápeně.
Jízda
Na druhou stranu, když pochopíte, že nejde o žádného sprintera a přizpůsobíte se lenivému charakteru auta, které je zkrátka „nad věcí“, tak je to vlastně opravdu příjemná jízda. Podvozek nabízí v kombinaci se základními 19 palcovými koly skvělý jízdní komfort, což podporuje i kvalitní odhlučnění. Další pochvalu si zaslouží automatická převodovka s hydrodynamickým měničem, která řadí krásně hladce a rozvážně. K pohodě na palubě přispívá i špičkové ozvučení Focal Electra. Mezi další kladné stránky se řadí velmi dobrý výhled ven a 360° kamerový systém usnadňující parkování.
V zatáčkách působí DS 7 těžce, naklání se a je nedotáčivá. Se slabým naftovým motorem ji musíte nejprve pochopit a přistoupit na to, že je stavěná pro pohodovou, až „kochací“ jízdu. Jakmile budete spěchat, nebude se to líbit ani autu, ani posádce.
Spotřeba
Silnou stránkou je spotřeba paliva a dojezd. První nádrž jsme vyprázdnili bez toho, aniž bychom opustili brány města. Celkově jsme jezdili klidně, předvídavě, ale často v dopravních špičkách, kdy auto jen pocukává. Několikrát jsme zkusili i dynamičtější tempo. Výsledek? Na nádrž jsme najeli cca 850 km se spotřebou 6,5 litrů / 100 km. Nutno také podotknout, že na voze jsme měli ještě zimní obutí. Pokud bychom měli letní pneumatiky a snažili se jezdit co nejúsporněji, nebyl by problém jezdit za 6 litrů.
Měřili jsme také spotřebu na dálnici, kde si při tachometrových 130 km/h „Dé-eS-sedma“ nárokovala 6,6 litrů / 100 km, což je také solidní výsledek. Cesta do Rakouska, kde jsou okresky a tunely s rychlostním limitem 100 km/h se dá hravě zvládnout se spotřebou pod 6 litrů. Bavíme-li se čistě o okreskách, tak se dá s lehkou nohou jet i okolo 5 litrů / 100km.
V příští kapitole si vše shrneme, povíme si něco málo o konkurenci a vyneseme finální verdikt.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.