V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Motor
Začneme u kultivovanosti, se kterou mají dieselové pohonné jednotky často problém a vzdáleně připomínají zvuk traktoru. Studený start přeplňovaného motoru 1,5 BlueHDI 130 není žádný zázrak, ale rozhodně neurazí. Má sice lehce hrubší chod, ale to vynahrazuje nízkou spotřebou. Nemohu se však ubránit pocitu, že by zde skvěle pasoval třílitrový šestiválec, který se objevuje v ostatních prémiových SUV. Ten má uchu podstatně lahodivější zvuk a potěší také fantastickou dynamikou a pohonem všech kol. V dnešní době je tato myšlenka bohužel čirá utopie, nicméně dost by pomohl i dvoulitrový čtyřválec s výkonem kolem 130 kW. Pojďme ale zpět k našemu motoru.
Jde o jedinou naftovou motorizaci, kterou DS do svých vozů nabízí. Buďme za to rádi, ale narovinu – jedná se o volbu pouze pro klidné řidiče, kteří jezdí předpisově, na okresce nemají potřebu za každou cenu každého předjet a na dálnici „nevyklízí“ levý pruh na počkání. Výkon činí skromných 96 kW (130 koní) a kroutící moment 300 Nm také není kdo ví co. Dynamika je tedy spíše podprůměrná – zrychlení na 100 km/h trvá 10,9 vteřin a maximální rychlost činí 195 km/h, ale než se na ní rozjede, tak to trvá opravdu dlouho a ve vysokých otáčkách o sobě dává znát i motor, který zní lehce utrápeně.
Jízda
Na druhou stranu, když pochopíte, že nejde o žádného sprintera a přizpůsobíte se lenivému charakteru auta, které je zkrátka „nad věcí“, tak je to vlastně opravdu příjemná jízda. Podvozek nabízí v kombinaci se základními 19 palcovými koly skvělý jízdní komfort, což podporuje i kvalitní odhlučnění. Další pochvalu si zaslouží automatická převodovka s hydrodynamickým měničem, která řadí krásně hladce a rozvážně. K pohodě na palubě přispívá i špičkové ozvučení Focal Electra. Mezi další kladné stránky se řadí velmi dobrý výhled ven a 360° kamerový systém usnadňující parkování.
V zatáčkách působí DS 7 těžce, naklání se a je nedotáčivá. Se slabým naftovým motorem ji musíte nejprve pochopit a přistoupit na to, že je stavěná pro pohodovou, až „kochací“ jízdu. Jakmile budete spěchat, nebude se to líbit ani autu, ani posádce.
Spotřeba
Silnou stránkou je spotřeba paliva a dojezd. První nádrž jsme vyprázdnili bez toho, aniž bychom opustili brány města. Celkově jsme jezdili klidně, předvídavě, ale často v dopravních špičkách, kdy auto jen pocukává. Několikrát jsme zkusili i dynamičtější tempo. Výsledek? Na nádrž jsme najeli cca 850 km se spotřebou 6,5 litrů / 100 km. Nutno také podotknout, že na voze jsme měli ještě zimní obutí. Pokud bychom měli letní pneumatiky a snažili se jezdit co nejúsporněji, nebyl by problém jezdit za 6 litrů.
Měřili jsme také spotřebu na dálnici, kde si při tachometrových 130 km/h „Dé-eS-sedma“ nárokovala 6,6 litrů / 100 km, což je také solidní výsledek. Cesta do Rakouska, kde jsou okresky a tunely s rychlostním limitem 100 km/h se dá hravě zvládnout se spotřebou pod 6 litrů. Bavíme-li se čistě o okreskách, tak se dá s lehkou nohou jet i okolo 5 litrů / 100km.
V příští kapitole si vše shrneme, povíme si něco málo o konkurenci a vyneseme finální verdikt.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).