Pracovních pick-upů je na trhu mnoho. Amaroka jsme v testu měli loni a šlo o stroj, který má bezkonkurenční motor a jízdní vlastnosti. To však bylo na úkor terénním schopnostem, které jsou v dané třídě pod průměrem. Ačkoliv je již představen nový Amarok, tak si Volkswagen nechal jako takovou rozlučku upravit jeden kus od firmy Delta 4x4. Výsledkem je pořádné monstrum. Dotáhne se díky těmto úpravám na své rivaly?
První generace Amaroku byla i přes nějaké ty facelifty v prodeji zhruba 13 roků. Na výběr byly čtyřválce a později výhradně šestiválce. Recenze sériového exempláře je zde:
Terénní úpravy:
I. KOLA – zvýšení průchodnosti o +40 mm:
a.) Kompletní kola na dvoudílných zátěžových ráfcích z lehkých slitin delta4x4 KLASSIK_Beadlock v rozměru 18x9J ET20
s M/T pneumatikami COOPER Discoverer STT PRO v rozměru 275/70R18 125/122K 5 ks
b.) Rekalibrace rychloměru na větší obvod pneumatik
II. ÚPRAVA PODVOZKU – zvýšení průchodnosti o +40 mm:
a.) Zvýšení podvozku o +40 mm delta4x4 s prodlouženými tlumiči BILSTEIN
b.) Zvýšení karoserie od rámu o +100 mm delta4x4, tzv. BodyLiftKit = Zvýšení nájezdových úhlů + umožňuje montáž větších pneumatik
c.) Omezovač rejdu – umožňuje montáž větších pneumatik
d.) Zvýšení originálních nášlapů o +100 mm
III. OCHRANNÉ KRYTY PODVOZKU, hliník o síle 6 mm:
a.) Nádrž paliva
b.) Chladičová stěna
c.) Motor
d.) Převodová skříň s rozvodovkou
e.) Diferenciál zadní
f.) Ramena přední spodní, levé + pravé
IV. LEMY
a.) Sada širokých lemů blatníků delta4x4, které přidají na šířce vozidla +80 mm
V. NÁRAZNÍKY
a.) Přední nárazník, hliník o síle 6 mm s ocelovou výztuhou, sloužící současně jako nosič navijáku (zvyšuje nájezdové úhly a umožňuje montáž větších pneumatik)
b.) Zadní nárazník polepen oděru vzdornou černou strukturovanou fólií
VI. NAVIJÁK
a.) HORN s tažnou silou 5.4 t, rychlost návinu 15 m / s, 30 m dlouhé syntetické lano, hliníkové průvlečné oko, dálkové a kabelové ovládání
VII. SVĚTLOMETY
a.) Do předního nárazníku instalovány led mlhové světlomety s přisvěcováním od firmy OSRAM
b.) Na zadní rám instalovány led pracovní světlomety od firmy VISIONX
VIII. OSTATNÍ
a.) Vzpěra plynová pro zadní víko korby
Exteriér
Design působí brutálně a poutá více pozornosti, než kde jaký sporťák. Z fotek lze poznat, že nejde o nějakého drobka, ale až naživo vyplyne, jak extrémně vysoký a dlouhý je. Také na šířku není s rozšířenými lemy úplně skromný. Přední části dominuje zkosený přední nárazník, díky kterému se výrazně zlepšil nájezdový úhel. To stejné platí i o přechodovém a zadním úhlu. Nevýhodou je, že díky výšce a střešním přídavným světlometům se nevejdete do garáží a vyloučen je logicky i vjezd do kartáčových mycích linek.
Vzadu je tradičně korba, která má plochu lehce přes 2,5 čtverečních metrů a pyšní se nejširší korbou v dané třídě – europaleta se vejde mezi podběhy i na šířku. V tomto prostoru se v našem případě nachází další baterie, která napájí přední naviják. Na rámu, který korbu lemuje jsou taktéž dvě LED svítilny, které skvěle osvítí nákladový prostor. Nevýhodou je, že je celý vůz tak vysoko, že je vůbec problém do korby vlézt, natož do ní něco těžkého bez ještěrky naložit.
Rozměry: 5294/1954/1834/3097 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 2437 kg
Přejezdové úhly: 29,5°/20°/18° (přední, přejezdový – bez nášlapů, zadní)
Brodivost: 50 cm
Světlá výška: 192 mm
Rozměry korby: 1555/1222/508 mm (délka, šířka mezi podběhy, výška), plocha - 2,52 m2
*hodnoty se týkají neupraveného vozu
Interiér
Sedadla jsou velmi dobrá. Poskytnou solidní komfort a zároveň nadprůměrné boční vedení, které zde sice není tak úplně potřeba, ale je dobře, že tu je. Sedí se zde opravdu vysoko. Tak vysoko, že je problém do vozu nastoupit. Nástupní prahy jsou zde opravdu nutností. Kdyby bylo u řidiče ještě madlo na A sloupku, dost by to celý proces ulehčilo.
Palubní deska působí trochu archaicky, ale vůbec mě to neuráží, naopak. Ergonomie je skvělá, vše důležité má své tlačítko, takže je celkové ovládání jednoduché a intuitivní. Infotainment je sice malý, pomalý a má nízké rozlišení, ale čert to vem. Použité materiály jsou tvrdé a účelné. Ve srovnání s konkurenty je interiér co se kvality zpracování týče průměrný.
Zadní cestující budou při delších cestách v mírném nepohodlí. Může za to kolmé opěradlo. Celkově zde prostoru na rozdávání není a jedinci měřící nad 190 cm mohou mít problém s prostorem na nohy i hlavu. Já se svými 185 cm jsem na tom nebýt kolmého opěradla a krátkého sedáku v pohodě.
Jízda
No, už při samotném šplhání za volant je jasné, že jízdní vlastnosti nebudou na silnici úplně slavné. Zatáčet umí, ale moc stability a jistoty zde není, svižná jízda by nemusela dopadnout dobře. Také na dálnici je doporučena maximální rychlost 110 km/h. Je to ze dvou důvodů. Prvním jsou pneumatiky, které na mokru poměrně kloužou a druhým je ona výška, která při vyhýbacím manévru ve vysoké rychlosti může způsobit pořádný humbuk.
Jízdní komfort? Upřímně žádný zázrak, typické městské výmoly, koleje a další překážky pocítíte. Příčné zpomalovací prahy rovněž, nejvíce je znát tuhá zadní náprava, díky které celá zadní část výrazně poskočí. Jízda je rovněž dost hlučná, což je zapříčiněné hlavně pneumatikami. Stačí ale vyjet na polní cestu či do lesa a pochopíte, že tady je Amarok Delta doma. Veliké nerovnosti zvládá o poznání lépe a vy si tak můžete užívat celkem pohodlnou jízdu rychlostmi atakující hranici 100 km/h. Zkrátka offroad jak se patří.
Offroad dráha Milovice
Většina pick-upů zde projede s přehledem mírné výjezdy či sjezdy, bahno a podobně. Největším limitem bývají nájezdové/přechodové úhly či zadní převis s tažným zařízením. Amarok Delta vzhledem k jeho výšce tyto problémy nemá. Bahno zvládá s naprostým klidem, čemuž pomohou pneumatiky s pořádným vzorkem a ani jsme nepotřebovali aktivaci zadní uzávěrky.
Kdo někdy jezdil s vozem v terénu a obzvláště pak v „bazénech“, kde bývá klidně 50 cm vody/bahna, tak ví, že to často nevydrží plastový podrámeček pod registrační značkou a ta jednoduše upadne do kaluže. Nic příjemného. Zde je registrační značka uchycená ve speciálním rámečku, který se při vysokém tlaku nakolmí, díky čemuž se neulomí. Nebýt toho, tak jsme za naše dovádění spz ztratili hned několikrát.
Po nějakém čase se přesouváme do lesíku, kde se nachází série několika opravdu prudkých výjezdů a krkolomných sjezdů. Pár týdnů zpět jsem shodou okolností byl s kamarádem, který měl upravené Mitsubishi L200 a ačkoliv jsme výjezd zvládli, nemohli jsme pokračovat, protože by vůz visel na bočních prazích a následný sjezd/seskok dolů by znamenal dost pravděpodobně poškození přední části vozu.
Ačkoliv to bylo těsné, Amarok to bez jediného škrtnutí zvládl, čemuž jsem původně nevěřil. Vůz umí skvěle křížit nápravy, zadní uzávěrka se občas hodí a znatelně vozu pomůže. Redukce mi ani jednou nechyběla, vlastně ani mezinápravová či přední uzávěrka, to už by musely být opravdu extrémní podmínky. V případě uvíznutí je tu záchrana v podobě předního navijáku, který jsme naštěstí nemuseli použit. Celý zážitek lehce kazí snad jen mizerný rejd.
Motor
Pod kapotou pracuje klenot v podobě šestiválcového třílitru. Jde samozřejmě o naftovou jednotku TDI, která ten správný výkon, aby dala do pohybu tento kolos. Projev motoru je v našem případě poměrně hrubý a ne příliš kultivovaný, posledně testovaný sériový Amarok se stejným motorem byl tišší a jemnější. Při klidné jízdě si motor jen tak „ševelí“, ale jakmile stlačíte plyn k podlaze, osmistupňový měničový automat podřadí a auto vystřelí kupředu. To má za příčinu jak výkonný třílitr, tak funkce krátkodobého zvýšení plnícího tlaku, která zvýší výkon vozu o 10 kW. Díky tomu je dynamika na danou třídu ohromující. Výkon vozu činí 190 kW a 580 Nm. Akcelerace na stovku zabere 7,3 sekund a maximální rychlost činí 207 km/h (před úpravou). Opravdu nejde o pomalý vůz. K tomu všemu vám do uší zní mohutný řev šestiválce. Převodovka ZF řadí plynule a téměř o ní nevíte. Jedničku má velice krátkou, což částečně supluje absenci redukce. Spotřeba je po úpravě o cca 2 litry vyšší, než u neupraveného kousku, naměřili jsme tyto hodnoty:
Město – 11 – 14 l
Kombinovaná – 10,7 l
Dálnice při 110 km/h – 10,5 l
Okresky – 9 l
Konkurence
Mezi přímé konkurenty patří například Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, Renault Alaskan, Nissan Navara nebo Ford Ranger. Každý pick-up má něco do sebe. Mitsubishi L200 oproti konkurentům rozhodně zaujme cenou, spotřebou, terénními schopnostmi a jízdním komfortem. Amarok na druhé straně vítězí ergonomií, motorem a v této úpravě nejlepší průjezdností, co se týče nájezdových úhlů. Ford Ranger Raptor je cenově mezi těmito vozy a boduje jednoznačně nejlepším podvozkem a interiérem.
Ceny
Volkswagen Amarok již nový u dealera neobjednáte. Nedávno byla představena nová generace, takže pokud byste chtěli námi testovaný kus, museli byste sáhnout po ojetině či skladovce a následně jej nechat upravit společností Delta. Odhadovaná cena tohoto upraveného kousku v době, kdy se ještě prodával, je něco kolem 2,3 milionu.
Závěr
Amarok je rozhodně pick-up, který má stále co nabídnout a to i přes to, že už je na trhu jeho nástupce. Obecně se dá říci, že má oproti konkurentům nejlepší motor a i jízdní vlastnosti na silnici. Nenapadá mě lepší rozloučení s touto generací, než právě exemplář vyšperkovaný od společnosti Delta 4x4. Průjezdnost terénem je znamenitá a navíc působí jako celek opravdu stylově. Sice ztratil na své univerzálnosti, ale je to přesně ten lehce nesmyslný typ auta, se kterými je jízda zážitek a bude vás rozhodně bavit. Volkswagen Amarok Delta získal 9/10 bodů.
Plusy
Sedadla
Motor
Převodovka
Dynamika
Image
Nájezdové úhly
Jednoduché ovládání
Celková průjezdnost terénem
Minusy
Malý Rejd
Hlučnost
Vyšší spotřeba
Vysoká cena
Nevejde se do garáží
Absence uzávěrek diferenciálů
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?