Pracovních pick-upů je na trhu mnoho. Amaroka jsme v testu měli loni a šlo o stroj, který má bezkonkurenční motor a jízdní vlastnosti. To však bylo na úkor terénním schopnostem, které jsou v dané třídě pod průměrem. Ačkoliv je již představen nový Amarok, tak si Volkswagen nechal jako takovou rozlučku upravit jeden kus od firmy Delta 4x4. Výsledkem je pořádné monstrum. Dotáhne se díky těmto úpravám na své rivaly?
První generace Amaroku byla i přes nějaké ty facelifty v prodeji zhruba 13 roků. Na výběr byly čtyřválce a později výhradně šestiválce. Recenze sériového exempláře je zde:
Terénní úpravy:
I. KOLA – zvýšení průchodnosti o +40 mm:
a.) Kompletní kola na dvoudílných zátěžových ráfcích z lehkých slitin delta4x4 KLASSIK_Beadlock v rozměru 18x9J ET20
s M/T pneumatikami COOPER Discoverer STT PRO v rozměru 275/70R18 125/122K 5 ks
b.) Rekalibrace rychloměru na větší obvod pneumatik
II. ÚPRAVA PODVOZKU – zvýšení průchodnosti o +40 mm:
a.) Zvýšení podvozku o +40 mm delta4x4 s prodlouženými tlumiči BILSTEIN
b.) Zvýšení karoserie od rámu o +100 mm delta4x4, tzv. BodyLiftKit = Zvýšení nájezdových úhlů + umožňuje montáž větších pneumatik
c.) Omezovač rejdu – umožňuje montáž větších pneumatik
d.) Zvýšení originálních nášlapů o +100 mm
III. OCHRANNÉ KRYTY PODVOZKU, hliník o síle 6 mm:
a.) Nádrž paliva
b.) Chladičová stěna
c.) Motor
d.) Převodová skříň s rozvodovkou
e.) Diferenciál zadní
f.) Ramena přední spodní, levé + pravé
IV. LEMY
a.) Sada širokých lemů blatníků delta4x4, které přidají na šířce vozidla +80 mm
V. NÁRAZNÍKY
a.) Přední nárazník, hliník o síle 6 mm s ocelovou výztuhou, sloužící současně jako nosič navijáku (zvyšuje nájezdové úhly a umožňuje montáž větších pneumatik)
b.) Zadní nárazník polepen oděru vzdornou černou strukturovanou fólií
VI. NAVIJÁK
a.) HORN s tažnou silou 5.4 t, rychlost návinu 15 m / s, 30 m dlouhé syntetické lano, hliníkové průvlečné oko, dálkové a kabelové ovládání
VII. SVĚTLOMETY
a.) Do předního nárazníku instalovány led mlhové světlomety s přisvěcováním od firmy OSRAM
b.) Na zadní rám instalovány led pracovní světlomety od firmy VISIONX
VIII. OSTATNÍ
a.) Vzpěra plynová pro zadní víko korby
Exteriér
Design působí brutálně a poutá více pozornosti, než kde jaký sporťák. Z fotek lze poznat, že nejde o nějakého drobka, ale až naživo vyplyne, jak extrémně vysoký a dlouhý je. Také na šířku není s rozšířenými lemy úplně skromný. Přední části dominuje zkosený přední nárazník, díky kterému se výrazně zlepšil nájezdový úhel. To stejné platí i o přechodovém a zadním úhlu. Nevýhodou je, že díky výšce a střešním přídavným světlometům se nevejdete do garáží a vyloučen je logicky i vjezd do kartáčových mycích linek.
Vzadu je tradičně korba, která má plochu lehce přes 2,5 čtverečních metrů a pyšní se nejširší korbou v dané třídě – europaleta se vejde mezi podběhy i na šířku. V tomto prostoru se v našem případě nachází další baterie, která napájí přední naviják. Na rámu, který korbu lemuje jsou taktéž dvě LED svítilny, které skvěle osvítí nákladový prostor. Nevýhodou je, že je celý vůz tak vysoko, že je vůbec problém do korby vlézt, natož do ní něco těžkého bez ještěrky naložit.
Rozměry: 5294/1954/1834/3097 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 2437 kg
Přejezdové úhly: 29,5°/20°/18° (přední, přejezdový – bez nášlapů, zadní)
Brodivost: 50 cm
Světlá výška: 192 mm
Rozměry korby: 1555/1222/508 mm (délka, šířka mezi podběhy, výška), plocha - 2,52 m2
*hodnoty se týkají neupraveného vozu
Interiér
Sedadla jsou velmi dobrá. Poskytnou solidní komfort a zároveň nadprůměrné boční vedení, které zde sice není tak úplně potřeba, ale je dobře, že tu je. Sedí se zde opravdu vysoko. Tak vysoko, že je problém do vozu nastoupit. Nástupní prahy jsou zde opravdu nutností. Kdyby bylo u řidiče ještě madlo na A sloupku, dost by to celý proces ulehčilo.
Palubní deska působí trochu archaicky, ale vůbec mě to neuráží, naopak. Ergonomie je skvělá, vše důležité má své tlačítko, takže je celkové ovládání jednoduché a intuitivní. Infotainment je sice malý, pomalý a má nízké rozlišení, ale čert to vem. Použité materiály jsou tvrdé a účelné. Ve srovnání s konkurenty je interiér co se kvality zpracování týče průměrný.
Zadní cestující budou při delších cestách v mírném nepohodlí. Může za to kolmé opěradlo. Celkově zde prostoru na rozdávání není a jedinci měřící nad 190 cm mohou mít problém s prostorem na nohy i hlavu. Já se svými 185 cm jsem na tom nebýt kolmého opěradla a krátkého sedáku v pohodě.
Jízda
No, už při samotném šplhání za volant je jasné, že jízdní vlastnosti nebudou na silnici úplně slavné. Zatáčet umí, ale moc stability a jistoty zde není, svižná jízda by nemusela dopadnout dobře. Také na dálnici je doporučena maximální rychlost 110 km/h. Je to ze dvou důvodů. Prvním jsou pneumatiky, které na mokru poměrně kloužou a druhým je ona výška, která při vyhýbacím manévru ve vysoké rychlosti může způsobit pořádný humbuk.
Jízdní komfort? Upřímně žádný zázrak, typické městské výmoly, koleje a další překážky pocítíte. Příčné zpomalovací prahy rovněž, nejvíce je znát tuhá zadní náprava, díky které celá zadní část výrazně poskočí. Jízda je rovněž dost hlučná, což je zapříčiněné hlavně pneumatikami. Stačí ale vyjet na polní cestu či do lesa a pochopíte, že tady je Amarok Delta doma. Veliké nerovnosti zvládá o poznání lépe a vy si tak můžete užívat celkem pohodlnou jízdu rychlostmi atakující hranici 100 km/h. Zkrátka offroad jak se patří.
Offroad dráha Milovice
Většina pick-upů zde projede s přehledem mírné výjezdy či sjezdy, bahno a podobně. Největším limitem bývají nájezdové/přechodové úhly či zadní převis s tažným zařízením. Amarok Delta vzhledem k jeho výšce tyto problémy nemá. Bahno zvládá s naprostým klidem, čemuž pomohou pneumatiky s pořádným vzorkem a ani jsme nepotřebovali aktivaci zadní uzávěrky.
Kdo někdy jezdil s vozem v terénu a obzvláště pak v „bazénech“, kde bývá klidně 50 cm vody/bahna, tak ví, že to často nevydrží plastový podrámeček pod registrační značkou a ta jednoduše upadne do kaluže. Nic příjemného. Zde je registrační značka uchycená ve speciálním rámečku, který se při vysokém tlaku nakolmí, díky čemuž se neulomí. Nebýt toho, tak jsme za naše dovádění spz ztratili hned několikrát.
Po nějakém čase se přesouváme do lesíku, kde se nachází série několika opravdu prudkých výjezdů a krkolomných sjezdů. Pár týdnů zpět jsem shodou okolností byl s kamarádem, který měl upravené Mitsubishi L200 a ačkoliv jsme výjezd zvládli, nemohli jsme pokračovat, protože by vůz visel na bočních prazích a následný sjezd/seskok dolů by znamenal dost pravděpodobně poškození přední části vozu.
Ačkoliv to bylo těsné, Amarok to bez jediného škrtnutí zvládl, čemuž jsem původně nevěřil. Vůz umí skvěle křížit nápravy, zadní uzávěrka se občas hodí a znatelně vozu pomůže. Redukce mi ani jednou nechyběla, vlastně ani mezinápravová či přední uzávěrka, to už by musely být opravdu extrémní podmínky. V případě uvíznutí je tu záchrana v podobě předního navijáku, který jsme naštěstí nemuseli použit. Celý zážitek lehce kazí snad jen mizerný rejd.
Motor
Pod kapotou pracuje klenot v podobě šestiválcového třílitru. Jde samozřejmě o naftovou jednotku TDI, která ten správný výkon, aby dala do pohybu tento kolos. Projev motoru je v našem případě poměrně hrubý a ne příliš kultivovaný, posledně testovaný sériový Amarok se stejným motorem byl tišší a jemnější. Při klidné jízdě si motor jen tak „ševelí“, ale jakmile stlačíte plyn k podlaze, osmistupňový měničový automat podřadí a auto vystřelí kupředu. To má za příčinu jak výkonný třílitr, tak funkce krátkodobého zvýšení plnícího tlaku, která zvýší výkon vozu o 10 kW. Díky tomu je dynamika na danou třídu ohromující. Výkon vozu činí 190 kW a 580 Nm. Akcelerace na stovku zabere 7,3 sekund a maximální rychlost činí 207 km/h (před úpravou). Opravdu nejde o pomalý vůz. K tomu všemu vám do uší zní mohutný řev šestiválce. Převodovka ZF řadí plynule a téměř o ní nevíte. Jedničku má velice krátkou, což částečně supluje absenci redukce. Spotřeba je po úpravě o cca 2 litry vyšší, než u neupraveného kousku, naměřili jsme tyto hodnoty:
Město – 11 – 14 l
Kombinovaná – 10,7 l
Dálnice při 110 km/h – 10,5 l
Okresky – 9 l
Konkurence
Mezi přímé konkurenty patří například Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, Renault Alaskan, Nissan Navara nebo Ford Ranger. Každý pick-up má něco do sebe. Mitsubishi L200 oproti konkurentům rozhodně zaujme cenou, spotřebou, terénními schopnostmi a jízdním komfortem. Amarok na druhé straně vítězí ergonomií, motorem a v této úpravě nejlepší průjezdností, co se týče nájezdových úhlů. Ford Ranger Raptor je cenově mezi těmito vozy a boduje jednoznačně nejlepším podvozkem a interiérem.
Ceny
Volkswagen Amarok již nový u dealera neobjednáte. Nedávno byla představena nová generace, takže pokud byste chtěli námi testovaný kus, museli byste sáhnout po ojetině či skladovce a následně jej nechat upravit společností Delta. Odhadovaná cena tohoto upraveného kousku v době, kdy se ještě prodával, je něco kolem 2,3 milionu.
Závěr
Amarok je rozhodně pick-up, který má stále co nabídnout a to i přes to, že už je na trhu jeho nástupce. Obecně se dá říci, že má oproti konkurentům nejlepší motor a i jízdní vlastnosti na silnici. Nenapadá mě lepší rozloučení s touto generací, než právě exemplář vyšperkovaný od společnosti Delta 4x4. Průjezdnost terénem je znamenitá a navíc působí jako celek opravdu stylově. Sice ztratil na své univerzálnosti, ale je to přesně ten lehce nesmyslný typ auta, se kterými je jízda zážitek a bude vás rozhodně bavit. Volkswagen Amarok Delta získal 9/10 bodů.
Plusy
Sedadla
Motor
Převodovka
Dynamika
Image
Nájezdové úhly
Jednoduché ovládání
Celková průjezdnost terénem
Minusy
Malý Rejd
Hlučnost
Vyšší spotřeba
Vysoká cena
Nevejde se do garáží
Absence uzávěrek diferenciálů
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.