Newmar Dutch Star 4023 8.9ISL Cummins Diesel 400PS. Pod tímto předlouhým názvem se ukrývá skutečná lahůdka, kterou na našich silnicích jen tak nepotkáte. Newmar je obří americký obytný "autobus". Ve srovnání s evropskými obytnými vozy, kteří připomínají zahradní chatičku, vypadá Newmar svými impozantními rozměry jako středověký hrad.
Newmar je klasický americký obytný "autobus" s motorem vzadu. Díky jeho vnějším rozměrům ho na silnici jen tak nepřehlédnete. Vůz měří na délku 12 metrů, široký je 2,55 metrů a na výšku má ohromných 3,76 metru. Za rozměry nezaostává ani hmotnost. Ta činí v pohotovostním režimu 12 541 kg, s možností doložit dalších 2 952 kg, čímž se dostáváme na celkovou hmotnost 15 493 kg. Pokud je potřeba, dalších 10 000 kg může táhnout za sebou. Díky obrovské tažné síle se Newmar může stát ideálním parťákem pro převážení jachet nebo třeba pro závodní stáj jezdící Mistrovství Evropy tahačů. Takovou Buggyra uveze jak nic.
Za vnějšími rozměry nezaostávají ani ty vnitřní, ba naopak. Díky motoru vzadu začíná podlahová plocha těsně za předním nárazníkem, a tak se dostáváme na 30 m². Takovou plochu nedokáže nabídnout téměř žádný jiný obytný vůz. Avšak v případě Newmaru nekončíme. Další cenné metry čtvereční získáme po vysunutí bočních stěn. V našem případě tu máme dokonce 4 výsuvné stěny. Po jejich vysunutí vznikne v obývacím pokoji taková plocha, že by se zde dalo tancovat. A proč vlastně ne, když je Newmar vybaven skvělou audio-aparaturou.
Newmar Dutch Star je koncipován pro pohodlné cestování šesti osob, a to jak na jízdu, tak i na spánek. V zadní části je velkorysá ložnice s královskou postelí. Pro ostatní je zde dvojice rozkládacích gaučů. O komfort při kempování se pak starají samostatná sprcha, koupelna s toaletou, plynové topení s ohřevem vody, elektrické topení s klimatizacemi, trojkombinační lednice, plynový vařič, mikrovlná trouba s konvektomatem, myčka, pračka, sušička, vysavač, topinkovač a takto bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho.
Jak již předlouhý název napovídá, Newmar je poháněn 8,9 litrovým turbodieselem Cummins o výkonu 400 koní. Ten je spřažen s automatickou převodovkou a pohání kola zadní nápravy. Díky umístění "vše vzadu" má vůz výbornou trakci na zadní zatížené nápravě.
Usedám za volant a musím přiznat, že mám lehce orosené čelo. Něco takto velkého jsem ještě nikdy neřídil. Matně si vzpomínám, jak jsem před téměř 20 lety dělal autoškolu s IFou a od té doby řídil nákladní automobil jen sporadicky, a to i ty nákladní automobily byly oproti Newmaru maximálně dvoutřetinové. Na voliči automatické převodovky řadím zpátečku a couvám. Díky kameře na zádi vozu je tento manévr překvapivě jednodušší než jsem čekal. Volím "D" a hurá do provozu.
Zásluhou automatické převodovky mám více času a mentální kapacity na hlídání si rozměrů vozu. Rozvor je tak dlouhý, že musím volit zcela odlišnou stopu, než na jakou jsem zvyklý a značně si nadjíždět. Po chvíli sžívání se s vozem na okresních silnicích zjišťuji, že ovládání je překvapivě snadné a i někdo, kdo nejezdí nákladními vozy nebo autobusy, nemá s ovládáním zásadnější problém.
Po pár kilometrech přichází křest ohněm. Vjíždím do města plného úzkých silniček, hustého provozu a malých kruhových objezdů. Trochu zpocený a pekelně soustředěný projíždím městem. Velmi zvláštní pocit nastává právě při překonávání kruhových objezdů. Jelikož přední kola jsou někde daleko za mnou, průjezd "kruháčem vypadá asi tak, že Newmar podvozkem jede po objezdu a já čelním oknem nekoukám na silnici před sebou, ale ven z kruhového objezdu. Abych viděl co se děje, musím koukat bočním okénkem. S trochou představosti mi to připomíná jízdu bokem při driftování, jen chybí jekot a smrad od spálených pneumatik.
Ačkoliv jízda ve městě mi dává zabrat, s každým dalším metrem získávám víc a víc důvěry ve své schopnosti a ve schopnosti vozu. Věřím, že mít Newmara na celý víkend, asi bych s ním bez problémů zajel k hypermarketu pro nedělní nákup a pak si ještě na parkovišti uvařil nedělní oběd. Jízda s ním není jako s osobním vozem, kde si sednu a jedu. Jde o zvyk, ale překvapivě snadno se na něj zvyká.
Pokud milujete kempování a cítíte se jako král, pak potřebujete svůj hrad na kolech. A tím je právě tento testovány Newmar Dutch Star 4023 8.9ISL Cummins Diesel 400PS. Měl jsem možnost vyzkoušet větší množství obytných vozů, ale s Newmarem se nedá nic ani vzdáleně srovnávat. Není to jiná liga, je to úplně jiný sport.
Jestli vás Newmar zaujal, zde si můžete otevřít odkaz a zjistit o něm víc.
https://topkaravany.cz/pro-zakazniky/newmar-dutch-star-4023-8-9isl-cummins-diesel-400ps-2-490-000-kc-vc-dph/?portfolioCats=9%2C10%2C8
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.