Newmar Dutch Star 4023 8.9ISL Cummins Diesel 400PS. Pod tímto předlouhým názvem se ukrývá skutečná lahůdka, kterou na našich silnicích jen tak nepotkáte. Newmar je obří americký obytný "autobus". Ve srovnání s evropskými obytnými vozy, kteří připomínají zahradní chatičku, vypadá Newmar svými impozantními rozměry jako středověký hrad.
Newmar je klasický americký obytný "autobus" s motorem vzadu. Díky jeho vnějším rozměrům ho na silnici jen tak nepřehlédnete. Vůz měří na délku 12 metrů, široký je 2,55 metrů a na výšku má ohromných 3,76 metru. Za rozměry nezaostává ani hmotnost. Ta činí v pohotovostním režimu 12 541 kg, s možností doložit dalších 2 952 kg, čímž se dostáváme na celkovou hmotnost 15 493 kg. Pokud je potřeba, dalších 10 000 kg může táhnout za sebou. Díky obrovské tažné síle se Newmar může stát ideálním parťákem pro převážení jachet nebo třeba pro závodní stáj jezdící Mistrovství Evropy tahačů. Takovou Buggyra uveze jak nic.
Za vnějšími rozměry nezaostávají ani ty vnitřní, ba naopak. Díky motoru vzadu začíná podlahová plocha těsně za předním nárazníkem, a tak se dostáváme na 30 m². Takovou plochu nedokáže nabídnout téměř žádný jiný obytný vůz. Avšak v případě Newmaru nekončíme. Další cenné metry čtvereční získáme po vysunutí bočních stěn. V našem případě tu máme dokonce 4 výsuvné stěny. Po jejich vysunutí vznikne v obývacím pokoji taková plocha, že by se zde dalo tancovat. A proč vlastně ne, když je Newmar vybaven skvělou audio-aparaturou.
Newmar Dutch Star je koncipován pro pohodlné cestování šesti osob, a to jak na jízdu, tak i na spánek. V zadní části je velkorysá ložnice s královskou postelí. Pro ostatní je zde dvojice rozkládacích gaučů. O komfort při kempování se pak starají samostatná sprcha, koupelna s toaletou, plynové topení s ohřevem vody, elektrické topení s klimatizacemi, trojkombinační lednice, plynový vařič, mikrovlná trouba s konvektomatem, myčka, pračka, sušička, vysavač, topinkovač a takto bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho.
Jak již předlouhý název napovídá, Newmar je poháněn 8,9 litrovým turbodieselem Cummins o výkonu 400 koní. Ten je spřažen s automatickou převodovkou a pohání kola zadní nápravy. Díky umístění "vše vzadu" má vůz výbornou trakci na zadní zatížené nápravě.
Usedám za volant a musím přiznat, že mám lehce orosené čelo. Něco takto velkého jsem ještě nikdy neřídil. Matně si vzpomínám, jak jsem před téměř 20 lety dělal autoškolu s IFou a od té doby řídil nákladní automobil jen sporadicky, a to i ty nákladní automobily byly oproti Newmaru maximálně dvoutřetinové. Na voliči automatické převodovky řadím zpátečku a couvám. Díky kameře na zádi vozu je tento manévr překvapivě jednodušší než jsem čekal. Volím "D" a hurá do provozu.
Zásluhou automatické převodovky mám více času a mentální kapacity na hlídání si rozměrů vozu. Rozvor je tak dlouhý, že musím volit zcela odlišnou stopu, než na jakou jsem zvyklý a značně si nadjíždět. Po chvíli sžívání se s vozem na okresních silnicích zjišťuji, že ovládání je překvapivě snadné a i někdo, kdo nejezdí nákladními vozy nebo autobusy, nemá s ovládáním zásadnější problém.
Po pár kilometrech přichází křest ohněm. Vjíždím do města plného úzkých silniček, hustého provozu a malých kruhových objezdů. Trochu zpocený a pekelně soustředěný projíždím městem. Velmi zvláštní pocit nastává právě při překonávání kruhových objezdů. Jelikož přední kola jsou někde daleko za mnou, průjezd "kruháčem vypadá asi tak, že Newmar podvozkem jede po objezdu a já čelním oknem nekoukám na silnici před sebou, ale ven z kruhového objezdu. Abych viděl co se děje, musím koukat bočním okénkem. S trochou představosti mi to připomíná jízdu bokem při driftování, jen chybí jekot a smrad od spálených pneumatik.
Ačkoliv jízda ve městě mi dává zabrat, s každým dalším metrem získávám víc a víc důvěry ve své schopnosti a ve schopnosti vozu. Věřím, že mít Newmara na celý víkend, asi bych s ním bez problémů zajel k hypermarketu pro nedělní nákup a pak si ještě na parkovišti uvařil nedělní oběd. Jízda s ním není jako s osobním vozem, kde si sednu a jedu. Jde o zvyk, ale překvapivě snadno se na něj zvyká.
Pokud milujete kempování a cítíte se jako král, pak potřebujete svůj hrad na kolech. A tím je právě tento testovány Newmar Dutch Star 4023 8.9ISL Cummins Diesel 400PS. Měl jsem možnost vyzkoušet větší množství obytných vozů, ale s Newmarem se nedá nic ani vzdáleně srovnávat. Není to jiná liga, je to úplně jiný sport.
Jestli vás Newmar zaujal, zde si můžete otevřít odkaz a zjistit o něm víc.
https://topkaravany.cz/pro-zakazniky/newmar-dutch-star-4023-8-9isl-cummins-diesel-400ps-2-490-000-kc-vc-dph/?portfolioCats=9%2C10%2C8
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?