Doba, kdy Škoda produkovala hothatch - Fabia RS, je dávno pryč. S příchodem poněkud opomíjené Scaly se spekulovalo o ostřejší verzi RS, která ovšem nikdy nedorazila. Dnešní recenze ukáže, že sportovně laděná verze Monte Carlo je slušný základ, ze kterého to pomyslné „ereso“ můžete mít, aniž by vás to stálo nesmyslné peníze.
Úvod
Není to tak dlouho zpět, kdy jsme měli v testu podobnou Scalu s obdobným motorem. Dnes zde ovšem máme sportovně vypadající výbavu Monte Carlo, která je pomyslným vrcholem nabídky. Nabízí výkonný motor, nízkou hmotnost a dostatek vnitřního prostoru. Jenže jí stále něco schází, o tom ale později.
Exteriér
Design je velice povedený. Scala působí moderně a má pěkné tvary. Přední LED světlomety svítí parádně a jejich tvar je také vydařený. Zajímavostí je víko kufru, kde je černě lakovaný spoiler a prodloužené zadní sklo až ke světlometům. Detail, který ovšem designu velmi prospěl.
Monte Carlo spočívá v tom, že zde máme tmavě lakovanou masku, kola a další detaily.
Rozměry činí 4362/1793/1502/2649 mm (délka, šířka, výška, rozvor).
Hmotnost je pouze 1280 kg.
Interiér
Sedadla jsou celkem pohodlná a nabídnou poměrně solidní boční vedení. Klasické sedadla z výbavy Style však nabídnou lepší komfort. Posed by mohl být o kousek níž, ale to je jen drobný detail. Problém mohou mít mohutnější jedinci, kteří se do sedadel budou možná obtížněji vměstnávat. Co mi trochu vadí, je loketní opěrka, kterou není možné výškově nastavit.
Scala nabídne v rámci své kategorie a vnějších rozměru velkorysou prostornost. Interiér je vzdušný a velmi praktický. Odkládacích míst je zde dostatek. Sportovní volant se dobře drží a zatáčí se s ním skvěle. Použité materiály jsou lacinější, ale vzhledem ke kategorii vozu přiměřené.
Ovládání vozu je celkem jednoduché, avšak je zde jedna neodpustitelná věc a tou je regulace ventilace. Je zde samostatný panel, který je věnovaný klimatizaci, kde si můžete nastavit teplotu a další věci. Bohužel abyste si upravili sílu ventilátoru, je nutné zmáčknout tlačítko menu a zbytek dokončit na hlavní dotykové obrazovce. To se fakt nepovedlo.
Vzadu je kvůli panoramatické střeše lehce omezený prostor pro hlavu. Měřím 185 cm a bylo to jen tak tak. Nedovedu si představit, že by se dozadu pohodlně vešel někdo, kdo má nad 190 cm. Prostoru pro nohy je ovšem dostatek a potěší i dlouhé sedáky.
Zavazadlový prostor je pro 2-3 člennou rodinu naprosto dostačující – 467 (1410) litrů. Věřím, že by Scala postačila i skromnější 4 členné rodině při cestě na dovolenou.
Jízda
První kilometry jsem byl lehce nervózní z cukání při rozjezdech. Je nutné být s plynem opravdu hodně jemný, aby se auto rozjelo bez typického „kopance“, který sedmistupňové DSG dělají. Je to samozřejmě o zvyk, takže za pár dní je vše v pohodě. Převodovka se suchými spojkami jinak řadí hladce, není zmatená a i při ostřejší jízdě v manuálním režimu funguje dobře a hbitě. Řízení je typicky „koncernovské“ - přesné ale moc zpětné vazby neposkytuje.
Podvozek s vlečenou zadní nápravou je i na větších 17 palcových kolech dostatečně komfortní. Většinu času budete spokojeni. Jediné, co je problém, jsou příčné nerovnosti, při kterých poskočí celá zadní náprava a je slyšet i lehké bouchnutí zezadu. Velmi příjemné překvapení je, jak podvozek funguje při ostřejší jízdě. Jelikož Scala váží necelých 1,3 tuny, tak je v zatáčkách velmi mrštná a podvozek je i přes měkčí naladění velmi schopný. Sice se v zatáčce poměrně nakloní, ale pak zaklekne a vykrouží krásný oblouk. Nedotáčivost přichází až překvapivě pozdě. Na to, že nejde o žádnou „ostrou RS“ verzi, tak je to zábavné a rychlé svezení. Mnoho větších a silnějších vozů se Scalou nebudou schopni držet tempo.
Scala „RS“ ?
Co by musela Scala Monte Carlo mít, aby se o ní dalo mluvit jako o sportovní či o hothatchi? V prvé řadě brzdy. Sice mají slušný brzdný účinek, ale stačí 6 minut ostré jízdy a jsou přehřáté a výrazně vadnou. Další věcí je výkon, který je v běžném provozu více než dostačující, ale abychom mohli mluvit o sportovní verzi, tak by si motor zasloužil lehce „fouknout“ a vyměnit pár komponentů, což by nás dostalo na výkon okolo 150 kW, to by bylo adekvátní. No a v neposlední řadě by to chtělo o něco nižší a tvrdší podvozek, aby se eliminovaly náklony karoserie. Pokud byste to chtěli vzít opravdu vážně, tak mě ještě napadá samosvorný diferenciál. Kvalitní pneumatiky beru jako samozřejmost. Všechny tyto věci pořídíte do 150 tisíc, ale věřte mi, že poté se bude jednat o opravdu slušné okreskové náčiní, se kterým budete schopni držet krok s malými hothatchi typu Fiesta ST, Hyundai I20 apod.
Motor
Benzinový čtyřválec TSI o objemu 1,5 litru nabídne výkon 110 kW (150 koní) a 250 Nm. To jsou velmi dobré hodnoty na tak lehký vůz. Zátah je krásně lineární a prodleva turbodmychadla je malá. Odezva na plyn je v režimu Sport solidní. Dynamika je v rámci kategorie nadprůměrná. Zrychlení na stovku zabere 8,2 sekund a maximální rychlost je 223 km/h. Je zde použitý systém vypínání dvou válců (ACT) pro menší spotřebu paliva. V praxi to téměř nepoznáte. V režimu eko má motor lehce „otupělé“ reakce, zato ale potěší lepší spotřebou. Při jízdě, kdy nestojíte na plynu, převodovka vyřazuje a plachtí.
Spotřeba se v klidném tempu pohybuje na těchto hodnotách:
Město: 6 – 8 l
Kombinovaná: 6,2 l
Dálnice: 6,5 l
Okresky: 5 l
Ceny
Scala v základní výbavě Ambition s tříválcem 1.0 TSI 70 kW začíná na 418 tisících. My zde ovšem máme vrchol nabídky Monte Carlo s nejsilnějším motorem kombinovaným s automatickou převodovkou, za který zaplatíte bez příplatků 615 tisíc. Ovšem finální cenovka tohoto šedého exempláře, který má připlaceno téměř vše, co lze, činí 761 tisíc.
Závěr
Škoda Scala opět dokázala, že jde o neprávem podceňovaný model, který je v poměru cena/výkon tím vůbec nejlepším, který Škodovka aktuálně nabízí. Pokud nepotřebujete obří zavazadelník, jako má větší Octavie, určitě bych doporučil ušetřit a vzít krásně vybavenou Scalu. Ta nabízí slušný vnitřní prostor, výkonný motor se skvělou spotřebou, nízkou hmotnost, líbivý design, výborné jízdní vlastnosti a k tomu všemu je levnější oproti konkurenci v podobě Golfu či Peugeotu 308. Škoda Scala Monte Carlo 1,5 TSI DSG získává 8,5/10.
Plusy
Motor
Hmotnost
Cena
Spotřeba
Jízdní vlastnosti
Design
Minusy
Ovládání klimatizace
Rychle vadnoucí brzdy
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.