TEST: Škoda Scala 1.5 TSI Monte Carlo - šedá myš, která ale není nudná a nevýrazná

Škoda Scala Monte Carlo
Škoda Scala Monte Carlo, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 11. července 2022 16:10
Sdílej:

Doba, kdy Škoda produkovala hothatch - Fabia RS, je dávno pryč. S příchodem poněkud opomíjené Scaly se spekulovalo o ostřejší verzi RS, která ovšem nikdy nedorazila. Dnešní recenze ukáže, že sportovně laděná verze Monte Carlo je slušný základ, ze kterého to pomyslné „ereso“ můžete mít, aniž by vás to stálo nesmyslné peníze.

Úvod

Není to tak dlouho zpět, kdy jsme měli v testu podobnou Scalu s obdobným motorem. Dnes zde ovšem máme sportovně vypadající výbavu Monte Carlo, která je pomyslným vrcholem nabídky. Nabízí výkonný motor, nízkou hmotnost a dostatek vnitřního prostoru. Jenže jí stále něco schází, o tom ale později.

Exteriér

Design je velice povedený. Scala působí moderně a má pěkné tvary. Přední LED světlomety svítí parádně a jejich tvar je také vydařený. Zajímavostí je víko kufru, kde je černě lakovaný spoiler a prodloužené zadní sklo až ke světlometům. Detail, který ovšem designu velmi prospěl.

Monte Carlo spočívá v tom, že zde máme tmavě lakovanou masku, kola a další detaily.

Rozměry činí 4362/1793/1502/2649 mm (délka, šířka, výška, rozvor).

Hmotnost je pouze 1280 kg.

Interiér

Sedadla jsou celkem pohodlná a nabídnou poměrně solidní boční vedení. Klasické sedadla z výbavy Style však nabídnou lepší komfort. Posed by mohl být o kousek níž, ale to je jen drobný detail. Problém mohou mít mohutnější jedinci, kteří se do sedadel budou možná obtížněji vměstnávat. Co mi trochu vadí, je loketní opěrka, kterou není možné výškově nastavit.

Scala nabídne v rámci své kategorie a vnějších rozměru velkorysou prostornost. Interiér je vzdušný a velmi praktický. Odkládacích míst je zde dostatek. Sportovní volant se dobře drží a zatáčí se s ním skvěle. Použité materiály jsou lacinější, ale vzhledem ke kategorii vozu přiměřené.

Ovládání vozu je celkem jednoduché, avšak je zde jedna neodpustitelná věc a tou je regulace ventilace. Je zde samostatný panel, který je věnovaný klimatizaci, kde si můžete nastavit teplotu a další věci. Bohužel abyste si upravili sílu ventilátoru, je nutné zmáčknout tlačítko menu a zbytek dokončit na hlavní dotykové obrazovce. To se fakt nepovedlo.

Vzadu je kvůli panoramatické střeše lehce omezený prostor pro hlavu. Měřím 185 cm a bylo to jen tak tak. Nedovedu si představit, že by se dozadu pohodlně vešel někdo, kdo má nad 190 cm. Prostoru pro nohy je ovšem dostatek a potěší i dlouhé sedáky.

Zavazadlový prostor je pro 2-3 člennou rodinu naprosto dostačující – 467 (1410) litrů. Věřím, že by Scala postačila i skromnější 4 členné rodině při cestě na dovolenou.

Jízda

První kilometry jsem byl lehce nervózní z cukání při rozjezdech. Je nutné být s plynem opravdu hodně jemný, aby se auto rozjelo bez typického „kopance“, který sedmistupňové DSG dělají. Je to samozřejmě o zvyk, takže za pár dní je vše v pohodě. Převodovka se suchými spojkami jinak řadí hladce, není zmatená a i při ostřejší jízdě v manuálním režimu funguje dobře a hbitě. Řízení je typicky „koncernovské“ - přesné ale moc zpětné vazby neposkytuje.

Podvozek s vlečenou zadní nápravou je i na větších 17 palcových kolech dostatečně komfortní. Většinu času budete spokojeni. Jediné, co je problém, jsou příčné nerovnosti, při kterých poskočí celá zadní náprava a je slyšet i lehké bouchnutí zezadu. Velmi příjemné překvapení je, jak podvozek funguje při ostřejší jízdě. Jelikož Scala váží necelých 1,3 tuny, tak je v zatáčkách velmi mrštná a podvozek je i přes měkčí naladění velmi schopný. Sice se v zatáčce poměrně nakloní, ale pak zaklekne a vykrouží krásný oblouk. Nedotáčivost přichází až překvapivě pozdě. Na to, že nejde o žádnou „ostrou RS“ verzi, tak je to zábavné a rychlé svezení. Mnoho větších a silnějších vozů se Scalou nebudou schopni držet tempo.

Scala „RS“ ?

Co by musela Scala Monte Carlo mít, aby se o ní dalo mluvit jako o sportovní či o hothatchi? V prvé řadě brzdy. Sice mají slušný brzdný účinek, ale stačí 6 minut ostré jízdy a jsou přehřáté a výrazně vadnou. Další věcí je výkon, který je v běžném provozu více než dostačující, ale abychom mohli mluvit o sportovní verzi, tak by si motor zasloužil lehce „fouknout“ a vyměnit pár komponentů, což by nás dostalo na výkon okolo 150 kW, to by bylo adekvátní. No a v neposlední řadě by to chtělo o něco nižší a tvrdší podvozek, aby se eliminovaly náklony karoserie. Pokud byste to chtěli vzít opravdu vážně, tak mě ještě napadá samosvorný diferenciál. Kvalitní pneumatiky beru jako samozřejmost. Všechny tyto věci pořídíte do 150 tisíc, ale věřte mi, že poté se bude jednat o opravdu slušné okreskové náčiní, se kterým budete schopni držet krok s malými hothatchi typu Fiesta ST, Hyundai I20 apod.

Motor

Benzinový čtyřválec TSI o objemu 1,5 litru nabídne výkon 110 kW (150 koní) a 250 Nm. To jsou velmi dobré hodnoty na tak lehký vůz. Zátah je krásně lineární a prodleva turbodmychadla je malá. Odezva na plyn je v režimu Sport solidní. Dynamika je v rámci kategorie nadprůměrná. Zrychlení na stovku zabere 8,2 sekund a maximální rychlost je 223 km/h. Je zde použitý systém vypínání dvou válců (ACT) pro menší spotřebu paliva. V praxi to téměř nepoznáte. V režimu eko má motor lehce „otupělé“ reakce, zato ale potěší lepší spotřebou. Při jízdě, kdy nestojíte na plynu, převodovka vyřazuje a plachtí.

Spotřeba se v klidném tempu pohybuje na těchto hodnotách:

Město: 6 – 8 l

Kombinovaná: 6,2 l

Dálnice: 6,5 l

Okresky: 5 l

Ceny

Scala v základní výbavě Ambition s tříválcem 1.0 TSI 70 kW začíná na 418 tisících. My zde ovšem máme vrchol nabídky Monte Carlo s nejsilnějším motorem kombinovaným s automatickou převodovkou, za který zaplatíte bez příplatků 615 tisíc. Ovšem finální cenovka tohoto šedého exempláře, který má připlaceno téměř vše, co lze, činí 761 tisíc.

Závěr

Škoda Scala opět dokázala, že jde o neprávem podceňovaný model, který je v poměru cena/výkon tím vůbec nejlepším, který Škodovka aktuálně nabízí. Pokud nepotřebujete obří zavazadelník, jako má větší Octavie, určitě bych doporučil ušetřit a vzít krásně vybavenou Scalu. Ta nabízí slušný vnitřní prostor, výkonný motor se skvělou spotřebou, nízkou hmotnost, líbivý design, výborné jízdní vlastnosti a k tomu všemu je levnější oproti konkurenci v podobě Golfu či Peugeotu 308. Škoda Scala Monte Carlo 1,5 TSI DSG získává 8,5/10.

Plusy

Motor

Hmotnost

Cena

Spotřeba

Jízdní vlastnosti

Design

Minusy

Ovládání klimatizace

Rychle vadnoucí brzdy

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.