Japonská automobilka Honda sází u svých modelů na neobvyklý hybridní systém. Po velkém SUV CR-V a málem městském MPV Jazzu se tento pohon dostal i do crossoveru HR-V. Jaká nová Honda je si můžete přečíst zde.
Mezigenerační (r)evoluce
Honda HR-V je tu s námi již téměř čtvrt století a za tu dobu se vystřídala pouze ve 3 generacích. Každá nová generace tohoto crossoveru byla spíše revolucí než pouhou evolucí předchozího modelu. S odstupem času je ta první, představená již v roce 1998, přinejmenším podivná, spíše ošklivá a proporčně nevyvážená. To druhá generace z roku 2013 na tom byla co po designové stránce daleko lépe. Oproti divné jedničce byla dvojka hezkým zakulaceným crossoverem, který rozhodně vzhledem neurazil, ale tak nějak nevýrazně zapadl mezi ostatní vozy této kategorie.
Teď tu máme nové vydání Hondy HR-V. Loni představená trojka je stejně dlouhá jako předchozí generace, ale oproti ní je nižší a širší. A hlavně, místo zaoblené karoserie tu máme moderní,ostře řezanou hranatou karosérii. Vůz tak trochu vypadá, jako by si k nám odskočil z nějakého sci-fi filmu z blízké budoucnosti. Tohle baby je tak nápadné, že rozhodně nebude sedět v koutě. Však posuďte sami, ve srovnání s předešlými generacemi.
Interiér
Velkým skokem kupředu se může pochlubit nové HR-V. Z dřívějšího průměru se nyní Honda dostává do prémiové třídy. Interiér potěší kvalitními materiály a ukázkovou ergonomií. Ač se interiér nese v duchu minimalismu, tak pro ovládání ventilace bylo zvoleno to nejlepší řešení, jaké je možné, a to trojice otočných ovladačů. Nad nimi se nachází nový 9palcový displej infotainmentu, který doznal od předchozí generace takřka mezigalaktický skok. Je přehledný, se slušnou grafikou a dobře se ovládá. Ani jedno z toho se u minulé generace říci nedalo.
Již předchozí generace překvapila velkorysým vnitřním prostorem, ale ta nová je na tom ještě o něco lépe. V obou řadách sedadel je místa dostatek a to jak pro nohy, v oblasti ramen, tak i nad hlavou. Co je trochu škoda, je zmenšený prostor pro zavazadla. Ten se mezigeneračně zmenšil o nemalých 113 litrů z předchozích slušných 448 na současných podprůměrných 335 litrů. Situaci zachraňuje systém zadních sedadel Magic Seats, který umožňuje zvednout sedáky vzhůru a místo druhé řady sedadel můžete mít druhý zavazadlový prostor, kam by se s trochou snahy vešel i středně velký moped, a nebo při zvednutí jen jednoho podsedáku můžete dát na podlahu zednické vybavení, které by zahrnovalo 3 velká vědra, špachtle a basu Braníků.
Pouze hybrid
Jak již bylo zmíněno výše, nová Honda HR-V sází na neobvyklý způsob hybridního pohonu. Ten se skládá podobně, jako u menšího Jazzu, z atmosférického zážehového čtyřválce o objemu 1498 ccm s výkonem 79 kW (107 koní) o točivém momentu 131 N.m., který funguje převážně jako generátor pro výrobu elektrické energie. Takto vyrobenou elektrickou energii vůz posílá elektromotoru, který má 96 kW (131 koní) a 253 N.m. Poháněna jsou výhradně kola přední nápravy.
Jízda
Na jízdní projev nového HR-V s přídavkem e:HEV jsem byl moc zvědavý. Minulá generace s přeplňovanou "patnáctistovkou" v kombinaci s manuální převodovkou, byla řidičsky skvělé a velmi zábavné auto. Také Honda Jazz s obdobným pohonem, jaký máme v dnes popisovaném voze nejela úplně špatně. Tak jaké tedy HR-Véčko je? Na to existuje více odpovědí, které jsou závislé na tom, co od vozu jeho uživatel očekává.
Když si koupím hybridní crossover a s vozem poté jezdím tak, jak se s takovým vozem jezdit má, pak budu spokojený. Vůz je i přes tužší naladění podvozku velice pohodlný, jízda je tichá a pod pravou nohou mám k dispozici okamžitý nástup výkonu točivého momentu, který se při častých rozjezdech po městě hodí.
Pokud si hybridní Hondu koupím jako dálniční křižník, pak úplně nadšený nebudu. Ve vysokých rychlostech je zvuk spalovacího motoru vyloženě otravný a i spotřeba paliva je výrazně vyšší, než při městské a příměstské jízdě.
No a pak tu máme úplný extrém, jak být s novým HR-V zoufale nespokojený. A to je jeho koupě jako náhrada za předchozí generaci v přeplňované jedna-pětce s manuálem. Její jízdní charakter je diametrálně odlišný. Minulá generace v turbu byla takový skoro hot-hatch, kdežto současné hybridní provedení je pohodlné, má dobrý podvozek, skvěle drží stopu, ale má též naprosto nezáživný motor, kterému se ostřejší zacházení vyloženě nelíbí. Velká škoda, že Honda podlehla tlaku Evropské Unie a nedováží k nám přeplňovanou verzi. Ta by mohla být dle mého mínění skvělá.
Spotřeba
Spotřeba je při správném zacházení velmi dobrá. I přes zbytečně velké penumatiky s šířkou 245 mm se dá po městě jezdit do 4,5 litrů na 100 km. Na okreskách si HR-V, co se spotřeby týče, vede velmi podobně. Na měřeném úseku z Hradce Králové do Šumperka se Honda dostala na průměr 4,3 litrů na 100 km. Nejhorší je to na dálnici. Zde se při ustálené rychlosti 130 km/h spotřeba dlouhodobě drží okolo 7,5 litrů na 100 km, což vzhledem k nádrži o objemu pouhých 40 litrů, nedělá z HR-V ideálního parťáka na dlouhé cesty
Po týdenním testování jsme se s HR-Véčkem dostali na průměrnou spotřebu 5,0 litrů na 100 km.
Cena
Při pohledu do ceníku zjistíme, že v podstatě není z čeho vybírat. Máme tu pouze jednu pohonnou jednotku, která je kombinována se třemi stupni výbavy. Ta základní nese název Elegance a lze ji pořídit od 729 900 Kč. Střed nabídky s cenou 799 900 Kč zaujímá vůbec s výbavou Advance. Do třetice tu máme vrchol s výbavou Advance Style, za kterou si u Hondy řeknou o 869 900 Kč
Závěr
Honda HR-V je ve své třetí generaci dobře postavené auto. Je pohodlné, úsporné a má jisté jízdní vlastnosti. Škoda jen, že hydrid je jedinou možnou volbou. Ač tato pohonná jednotka funguje tak, jak by fungovat měla, rozhodně nenadchne každého. Ti, kteří se občas rádi rychle svezou po okreskách a nebo potřebují auto na dálniční přesuny, se budou muset poohlédnout u konkurence.
Plusy:
- podvozek
- prostorný a kvalitní interiér
- spotřeba
Mínusy:
- malý zavazadlový prostor
- nemožnost volby jiné motorizace
Typ motoru:
Atmosférický R4 + el. motor
Palivo:
Benzín + elektřina
Zdvihový objem:
1498 ccm
Výkon:
79 kW (107 koní) / 96 kW (131 koní)
Točivý moment:
131 / 235 N.m-
Převodovka:
e-CVT
Poháněná kola:
přední
Délka:
4340 mm
Šířka:
1790 mm
Výška:
1582 mm
Rozvor:
2610 mm
Zavazadlový prostor:
335/1305 litrů
Provozní hmotnost:
1452 kg
V-max:
170 km/h
0-100 km/h:
10,6 s
Spotřeba
5,4 l / 100 km
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?