Japonská automobilka Honda sází u svých modelů na neobvyklý hybridní systém. Po velkém SUV CR-V a málem městském MPV Jazzu se tento pohon dostal i do crossoveru HR-V. Jaká nová Honda je si můžete přečíst zde.
Mezigenerační (r)evoluce
Honda HR-V je tu s námi již téměř čtvrt století a za tu dobu se vystřídala pouze ve 3 generacích. Každá nová generace tohoto crossoveru byla spíše revolucí než pouhou evolucí předchozího modelu. S odstupem času je ta první, představená již v roce 1998, přinejmenším podivná, spíše ošklivá a proporčně nevyvážená. To druhá generace z roku 2013 na tom byla co po designové stránce daleko lépe. Oproti divné jedničce byla dvojka hezkým zakulaceným crossoverem, který rozhodně vzhledem neurazil, ale tak nějak nevýrazně zapadl mezi ostatní vozy této kategorie.
Teď tu máme nové vydání Hondy HR-V. Loni představená trojka je stejně dlouhá jako předchozí generace, ale oproti ní je nižší a širší. A hlavně, místo zaoblené karoserie tu máme moderní,ostře řezanou hranatou karosérii. Vůz tak trochu vypadá, jako by si k nám odskočil z nějakého sci-fi filmu z blízké budoucnosti. Tohle baby je tak nápadné, že rozhodně nebude sedět v koutě. Však posuďte sami, ve srovnání s předešlými generacemi.
Interiér
Velkým skokem kupředu se může pochlubit nové HR-V. Z dřívějšího průměru se nyní Honda dostává do prémiové třídy. Interiér potěší kvalitními materiály a ukázkovou ergonomií. Ač se interiér nese v duchu minimalismu, tak pro ovládání ventilace bylo zvoleno to nejlepší řešení, jaké je možné, a to trojice otočných ovladačů. Nad nimi se nachází nový 9palcový displej infotainmentu, který doznal od předchozí generace takřka mezigalaktický skok. Je přehledný, se slušnou grafikou a dobře se ovládá. Ani jedno z toho se u minulé generace říci nedalo.
Již předchozí generace překvapila velkorysým vnitřním prostorem, ale ta nová je na tom ještě o něco lépe. V obou řadách sedadel je místa dostatek a to jak pro nohy, v oblasti ramen, tak i nad hlavou. Co je trochu škoda, je zmenšený prostor pro zavazadla. Ten se mezigeneračně zmenšil o nemalých 113 litrů z předchozích slušných 448 na současných podprůměrných 335 litrů. Situaci zachraňuje systém zadních sedadel Magic Seats, který umožňuje zvednout sedáky vzhůru a místo druhé řady sedadel můžete mít druhý zavazadlový prostor, kam by se s trochou snahy vešel i středně velký moped, a nebo při zvednutí jen jednoho podsedáku můžete dát na podlahu zednické vybavení, které by zahrnovalo 3 velká vědra, špachtle a basu Braníků.
Pouze hybrid
Jak již bylo zmíněno výše, nová Honda HR-V sází na neobvyklý způsob hybridního pohonu. Ten se skládá podobně, jako u menšího Jazzu, z atmosférického zážehového čtyřválce o objemu 1498 ccm s výkonem 79 kW (107 koní) o točivém momentu 131 N.m., který funguje převážně jako generátor pro výrobu elektrické energie. Takto vyrobenou elektrickou energii vůz posílá elektromotoru, který má 96 kW (131 koní) a 253 N.m. Poháněna jsou výhradně kola přední nápravy.
Jízda
Na jízdní projev nového HR-V s přídavkem e:HEV jsem byl moc zvědavý. Minulá generace s přeplňovanou "patnáctistovkou" v kombinaci s manuální převodovkou, byla řidičsky skvělé a velmi zábavné auto. Také Honda Jazz s obdobným pohonem, jaký máme v dnes popisovaném voze nejela úplně špatně. Tak jaké tedy HR-Véčko je? Na to existuje více odpovědí, které jsou závislé na tom, co od vozu jeho uživatel očekává.
Když si koupím hybridní crossover a s vozem poté jezdím tak, jak se s takovým vozem jezdit má, pak budu spokojený. Vůz je i přes tužší naladění podvozku velice pohodlný, jízda je tichá a pod pravou nohou mám k dispozici okamžitý nástup výkonu točivého momentu, který se při častých rozjezdech po městě hodí.
Pokud si hybridní Hondu koupím jako dálniční křižník, pak úplně nadšený nebudu. Ve vysokých rychlostech je zvuk spalovacího motoru vyloženě otravný a i spotřeba paliva je výrazně vyšší, než při městské a příměstské jízdě.
No a pak tu máme úplný extrém, jak být s novým HR-V zoufale nespokojený. A to je jeho koupě jako náhrada za předchozí generaci v přeplňované jedna-pětce s manuálem. Její jízdní charakter je diametrálně odlišný. Minulá generace v turbu byla takový skoro hot-hatch, kdežto současné hybridní provedení je pohodlné, má dobrý podvozek, skvěle drží stopu, ale má též naprosto nezáživný motor, kterému se ostřejší zacházení vyloženě nelíbí. Velká škoda, že Honda podlehla tlaku Evropské Unie a nedováží k nám přeplňovanou verzi. Ta by mohla být dle mého mínění skvělá.
Spotřeba
Spotřeba je při správném zacházení velmi dobrá. I přes zbytečně velké penumatiky s šířkou 245 mm se dá po městě jezdit do 4,5 litrů na 100 km. Na okreskách si HR-V, co se spotřeby týče, vede velmi podobně. Na měřeném úseku z Hradce Králové do Šumperka se Honda dostala na průměr 4,3 litrů na 100 km. Nejhorší je to na dálnici. Zde se při ustálené rychlosti 130 km/h spotřeba dlouhodobě drží okolo 7,5 litrů na 100 km, což vzhledem k nádrži o objemu pouhých 40 litrů, nedělá z HR-V ideálního parťáka na dlouhé cesty
Po týdenním testování jsme se s HR-Véčkem dostali na průměrnou spotřebu 5,0 litrů na 100 km.
Cena
Při pohledu do ceníku zjistíme, že v podstatě není z čeho vybírat. Máme tu pouze jednu pohonnou jednotku, která je kombinována se třemi stupni výbavy. Ta základní nese název Elegance a lze ji pořídit od 729 900 Kč. Střed nabídky s cenou 799 900 Kč zaujímá vůbec s výbavou Advance. Do třetice tu máme vrchol s výbavou Advance Style, za kterou si u Hondy řeknou o 869 900 Kč
Závěr
Honda HR-V je ve své třetí generaci dobře postavené auto. Je pohodlné, úsporné a má jisté jízdní vlastnosti. Škoda jen, že hydrid je jedinou možnou volbou. Ač tato pohonná jednotka funguje tak, jak by fungovat měla, rozhodně nenadchne každého. Ti, kteří se občas rádi rychle svezou po okreskách a nebo potřebují auto na dálniční přesuny, se budou muset poohlédnout u konkurence.
Plusy:
- podvozek
- prostorný a kvalitní interiér
- spotřeba
Mínusy:
- malý zavazadlový prostor
- nemožnost volby jiné motorizace
Typ motoru:
Atmosférický R4 + el. motor
Palivo:
Benzín + elektřina
Zdvihový objem:
1498 ccm
Výkon:
79 kW (107 koní) / 96 kW (131 koní)
Točivý moment:
131 / 235 N.m-
Převodovka:
e-CVT
Poháněná kola:
přední
Délka:
4340 mm
Šířka:
1790 mm
Výška:
1582 mm
Rozvor:
2610 mm
Zavazadlový prostor:
335/1305 litrů
Provozní hmotnost:
1452 kg
V-max:
170 km/h
0-100 km/h:
10,6 s
Spotřeba
5,4 l / 100 km
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.