Japonská automobilka Honda sází u svých modelů na neobvyklý hybridní systém. Po velkém SUV CR-V a málem městském MPV Jazzu se tento pohon dostal i do crossoveru HR-V. Jaká nová Honda je si můžete přečíst zde.
Mezigenerační (r)evoluce
Honda HR-V je tu s námi již téměř čtvrt století a za tu dobu se vystřídala pouze ve 3 generacích. Každá nová generace tohoto crossoveru byla spíše revolucí než pouhou evolucí předchozího modelu. S odstupem času je ta první, představená již v roce 1998, přinejmenším podivná, spíše ošklivá a proporčně nevyvážená. To druhá generace z roku 2013 na tom byla co po designové stránce daleko lépe. Oproti divné jedničce byla dvojka hezkým zakulaceným crossoverem, který rozhodně vzhledem neurazil, ale tak nějak nevýrazně zapadl mezi ostatní vozy této kategorie.
Teď tu máme nové vydání Hondy HR-V. Loni představená trojka je stejně dlouhá jako předchozí generace, ale oproti ní je nižší a širší. A hlavně, místo zaoblené karoserie tu máme moderní,ostře řezanou hranatou karosérii. Vůz tak trochu vypadá, jako by si k nám odskočil z nějakého sci-fi filmu z blízké budoucnosti. Tohle baby je tak nápadné, že rozhodně nebude sedět v koutě. Však posuďte sami, ve srovnání s předešlými generacemi.
Interiér
Velkým skokem kupředu se může pochlubit nové HR-V. Z dřívějšího průměru se nyní Honda dostává do prémiové třídy. Interiér potěší kvalitními materiály a ukázkovou ergonomií. Ač se interiér nese v duchu minimalismu, tak pro ovládání ventilace bylo zvoleno to nejlepší řešení, jaké je možné, a to trojice otočných ovladačů. Nad nimi se nachází nový 9palcový displej infotainmentu, který doznal od předchozí generace takřka mezigalaktický skok. Je přehledný, se slušnou grafikou a dobře se ovládá. Ani jedno z toho se u minulé generace říci nedalo.
Již předchozí generace překvapila velkorysým vnitřním prostorem, ale ta nová je na tom ještě o něco lépe. V obou řadách sedadel je místa dostatek a to jak pro nohy, v oblasti ramen, tak i nad hlavou. Co je trochu škoda, je zmenšený prostor pro zavazadla. Ten se mezigeneračně zmenšil o nemalých 113 litrů z předchozích slušných 448 na současných podprůměrných 335 litrů. Situaci zachraňuje systém zadních sedadel Magic Seats, který umožňuje zvednout sedáky vzhůru a místo druhé řady sedadel můžete mít druhý zavazadlový prostor, kam by se s trochou snahy vešel i středně velký moped, a nebo při zvednutí jen jednoho podsedáku můžete dát na podlahu zednické vybavení, které by zahrnovalo 3 velká vědra, špachtle a basu Braníků.
Pouze hybrid
Jak již bylo zmíněno výše, nová Honda HR-V sází na neobvyklý způsob hybridního pohonu. Ten se skládá podobně, jako u menšího Jazzu, z atmosférického zážehového čtyřválce o objemu 1498 ccm s výkonem 79 kW (107 koní) o točivém momentu 131 N.m., který funguje převážně jako generátor pro výrobu elektrické energie. Takto vyrobenou elektrickou energii vůz posílá elektromotoru, který má 96 kW (131 koní) a 253 N.m. Poháněna jsou výhradně kola přední nápravy.
Jízda
Na jízdní projev nového HR-V s přídavkem e:HEV jsem byl moc zvědavý. Minulá generace s přeplňovanou "patnáctistovkou" v kombinaci s manuální převodovkou, byla řidičsky skvělé a velmi zábavné auto. Také Honda Jazz s obdobným pohonem, jaký máme v dnes popisovaném voze nejela úplně špatně. Tak jaké tedy HR-Véčko je? Na to existuje více odpovědí, které jsou závislé na tom, co od vozu jeho uživatel očekává.
Když si koupím hybridní crossover a s vozem poté jezdím tak, jak se s takovým vozem jezdit má, pak budu spokojený. Vůz je i přes tužší naladění podvozku velice pohodlný, jízda je tichá a pod pravou nohou mám k dispozici okamžitý nástup výkonu točivého momentu, který se při častých rozjezdech po městě hodí.
Pokud si hybridní Hondu koupím jako dálniční křižník, pak úplně nadšený nebudu. Ve vysokých rychlostech je zvuk spalovacího motoru vyloženě otravný a i spotřeba paliva je výrazně vyšší, než při městské a příměstské jízdě.
No a pak tu máme úplný extrém, jak být s novým HR-V zoufale nespokojený. A to je jeho koupě jako náhrada za předchozí generaci v přeplňované jedna-pětce s manuálem. Její jízdní charakter je diametrálně odlišný. Minulá generace v turbu byla takový skoro hot-hatch, kdežto současné hybridní provedení je pohodlné, má dobrý podvozek, skvěle drží stopu, ale má též naprosto nezáživný motor, kterému se ostřejší zacházení vyloženě nelíbí. Velká škoda, že Honda podlehla tlaku Evropské Unie a nedováží k nám přeplňovanou verzi. Ta by mohla být dle mého mínění skvělá.
Spotřeba
Spotřeba je při správném zacházení velmi dobrá. I přes zbytečně velké penumatiky s šířkou 245 mm se dá po městě jezdit do 4,5 litrů na 100 km. Na okreskách si HR-V, co se spotřeby týče, vede velmi podobně. Na měřeném úseku z Hradce Králové do Šumperka se Honda dostala na průměr 4,3 litrů na 100 km. Nejhorší je to na dálnici. Zde se při ustálené rychlosti 130 km/h spotřeba dlouhodobě drží okolo 7,5 litrů na 100 km, což vzhledem k nádrži o objemu pouhých 40 litrů, nedělá z HR-V ideálního parťáka na dlouhé cesty
Po týdenním testování jsme se s HR-Véčkem dostali na průměrnou spotřebu 5,0 litrů na 100 km.
Cena
Při pohledu do ceníku zjistíme, že v podstatě není z čeho vybírat. Máme tu pouze jednu pohonnou jednotku, která je kombinována se třemi stupni výbavy. Ta základní nese název Elegance a lze ji pořídit od 729 900 Kč. Střed nabídky s cenou 799 900 Kč zaujímá vůbec s výbavou Advance. Do třetice tu máme vrchol s výbavou Advance Style, za kterou si u Hondy řeknou o 869 900 Kč
Závěr
Honda HR-V je ve své třetí generaci dobře postavené auto. Je pohodlné, úsporné a má jisté jízdní vlastnosti. Škoda jen, že hydrid je jedinou možnou volbou. Ač tato pohonná jednotka funguje tak, jak by fungovat měla, rozhodně nenadchne každého. Ti, kteří se občas rádi rychle svezou po okreskách a nebo potřebují auto na dálniční přesuny, se budou muset poohlédnout u konkurence.
Plusy:
- podvozek
- prostorný a kvalitní interiér
- spotřeba
Mínusy:
- malý zavazadlový prostor
- nemožnost volby jiné motorizace
Typ motoru:
Atmosférický R4 + el. motor
Palivo:
Benzín + elektřina
Zdvihový objem:
1498 ccm
Výkon:
79 kW (107 koní) / 96 kW (131 koní)
Točivý moment:
131 / 235 N.m-
Převodovka:
e-CVT
Poháněná kola:
přední
Délka:
4340 mm
Šířka:
1790 mm
Výška:
1582 mm
Rozvor:
2610 mm
Zavazadlový prostor:
335/1305 litrů
Provozní hmotnost:
1452 kg
V-max:
170 km/h
0-100 km/h:
10,6 s
Spotřeba
5,4 l / 100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.