Pracovních pick-upů je na trhu nespočet. Všechny jsou praktické, schopné a zvládají i náročné terény. Standardem bývá redukční převod, pohon všech kol a uzávěrka zadního diferenciálu. Světlá výška se většinou pohybuje okolo 220 – 240 mm. Jenže co koupit, pokud je vám i tohle málo? Asi už tušíte, že jednou z variant je další off-road speciál, kterého zdobí komponenty od firmy ARB. Podobného „drobka“ je možné objednat přímo u Mitsubishi. Jde momentálně o nejschopnější pick-up, který jsme zatím testovali a zároveň je jedním z těch nejlevnějších.
Úvod
O L200 jsme již párkrát psali. Dnešní kousek je stále tím stejným vozem, který charakterizuje lákavá cenovka, slušná výbava, líbívý design, nadstandardní jízdní vlastnosti, ale také slabší infotainment nebo lehce stísněný pocit uvnitř. Jaké jsou zde rozdíly oproti obyčejnému modelu? Tak například speciální podvozek s vyšší světlou výškou o 5 cm, přední naviják, uzávěrka předního diferenciálu, LED světelná rampa a mnoho dalšího.
Celý seznam úprav zde:
Zvýšený podvozek Oldman EMU (+ 5cm)
Pneumatická uzávěrka předního diferenciálu ARB Airlock
Vzduchový kompresor se zásobníkem a hadicí pro dofukovaní kol
Zakrytování podvozku ARB (motor, převodovka, nádrž)
Pevný dvojdílný kryt ložné plochy se zamykáním zadní výklopné stěny včetně těsnění
Výsuvná podlaha ložné plochy s protiskluzovou úpravou pro jednodušší manipulaci s nákladem
Safari šnorchl
Boční ochranné rámy se stupačkami, černé
Světelná rampa přední LED Bushranger 32" s ovládačem intenzity umístněná nahoře na střešních ližinách s příčníky
Pracovní světla dozadu 2x LED Bushranger 5,5"
Plynová vzpěra zadní výklopné steny pro snadnější otvírání a zavírání
Odnímatelné tažné zařízení
Přední vestavěný naviják Predator 12000 se syntetickým lanem a s tažnou silou 5 450 kg
Brašna s příslušenstvím pro vyprošťovaní
Bushranger skládací lopata
Exteriér
Na první pohled je jasné, že jde o něco speciálního. Tomu nahrávají samozřejmě polepy, ale také další komponenty jako přední naviják, šnorchl a další doplňky. Přední část vozu je velmi povedená. Světla mají přísný výraz a celkový dojem ještě umocňují dva oblouky uvnitř kterých se nachází mlhová světla s blinkry.
Z boku zaujmou masivní ochranné rámy, na kterých jsou ovšem dost malé stupačky, což mi nastupování do vozu příliš neulehčuje. Já se svými 185 cm bych je ani nepotřeboval, spíš si o ně špiním nohavice. Nižší jedinci je ale jistě ocení. Zadní část je vcelku beze změn. Na korbě je uzamykatelný kryt, který chrání nákladový prostor.
Rozměry: 5305/1815/1775/3000 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 2110 kg
Světlá výška: 285 mm
Přejezdové úhly vozu před úpravou: 30°/24°/22° (přední, přejezdový, zadní)
Interiér
Na palubě panuje příjemná a útulná atmosféra. Kožená sedadla jsou elektricky stavitelná a nabídnou i vyhřívání. Jsou velice pohodlná a hravě tak zvládnete i dlouhou dálniční cestu. Pozice za volantem je příjemná. Interiér působí celkově bytelným dojmem. Kvalita materiálů není vůbec špatná. Najdou se zde sice i tvrdší plasty, ale na oko i na omak jsou solidní. Potěší například koženkou obšitý středový tunel a pádla z hliníku.
Stejně tak vydařená je i ergonomie, vše je hezky po ruce a všechno kromě dotykového infotainmentu se ovládá pomocí obyčejných tlačítek.
Největším nedostatkem je samotná obrazovka, která je za slunečného počasí špatně čitelná a systém jako takový by mohl být dotaženější. Na druhou stranu ale nejde o žádnou novinku, takže je lehká zastaralost opodstatněná.
Prostornost je oproti ostatním pick-upům spíše podprůměrná. L200 je totiž dost úzká (1815 mm), což je uvnitř logicky znát. I tak se ale nedá říct, že byste měli uvnitř vyloženě stísněný pocit. Vzadu je dostatek místa nad hlavou i před koleny a potěší i lavice, která není kolmá jako třeba v Amaroku. Díky tomu si dokážu představit, že Mitsubishi přepraví 4 veliké osoby v naprostém pohodlí.
V korbě máme dodělaný pořádně robustní šuplík, který oceníte, vozíte-li ve voze různé nářadí, pilu apod. Můžete si tam věci jednoduše připevnit a když je potřebujete vyndat, tak se pro ně nemusíte nahýbat až dozadu, ale jednoduše vysunete celý šuplík.
Jízda
Je zde již zmiňovaný vyšší podvozek s názvem Oldman EMU, který vozu propůjčuje na svou třídu nadprůměrný komfort a světlou výšku. Vzadu se nachází tradičně listová pera. Na malých nerovnostech je trochu nervózní, ale jakmile přijde něco většího, ideálně polní či lesní cesta, tak je zde jako ryba ve vodě. Při přejezdu ostré příčné nerovnosti pocítíte lehké poskočení od zadní nápravy, ale nejde o nic vyloženě otravného. Takový Hilux vás bude natřásat výrazně víc. Odhlučnění je na velice slušné úrovni a při 130 km/h se nemusíte se spolujezdcem překřikovat. Řízení je tuhé a dlouhé, což v terénu oceníte. Jedním v největších trumfů je ovšem skvělý poloměr otáčení – 5,9 metrů.
Vůz nabízí 4 jízdní režimy, většinu času jezdí v tom s označením 2H, který pohání výhradně zadní kola. Poté je zde 4H, což je klasická čtyřkolka s otevřenými diferenciály. Dále je zde 4HLc, který uzavře mezinápravový diferenciál a poté je tu ještě redukovaný převod 4LLc. Aby toho nebylo málo, tak je ještě možné zapnout uzávěrku zadního diferenciálu a v případě, že nepomůže ani ta, je možné ještě skrze kompresor aktivovat uzávěrku předního diferenciálu.
Vůz jsme jeli opět otestovat do drsných podmínek Tankodromu Milovice, kde využijeme všechny vymoženosti tohoto speciálu, jako je naviják či všechny tři uzávěrky. Nejprve dáváme zahřívací kolo na autokrosové dráze doufajíc, že se s vypnutou kontrolou trakcí lehce sklouzneme, ale nic. Elektronika nelze úplně vypnout a ani motor nemá výkon na nějaké pohazování zadkem. Pokračujeme dále, kde se již potýkáme s různými „bazény“, výjezdy, křížením náprav atd.
Většinu jednoduchých překážek zvládáme s otevřenou čtyřkolkou, ale jakmile dojde na něco komplikovanějšího, kde se kříží nápravy, je na čase vytáhnout další trumfy. V moment, kdy máte celý vůz „zamknutý“, tak jej nezastaví téměř nic. Je neskutečné, z jakého bahna se dokázal jednoduše vyprostit. A to zde ani nemáme vyloženě terénní pneumatiky se 100% vzorkem.
Stejnou trať jsme nedávno jezdili i s Raptorem, který sice lépe filtruje nerovnosti a celkově je jízda pohodlnější, ale co se týče průjezdnosti, tak je na tom lépe právě L200. Nabízí o podstatných 21 cm užší karoserii a o více než 6 metrů lepší poloměr otáčení což je opravdu znát. Přidejte k tomu ještě fakt, že Raptor neměl naviják a přední uzávěrku a máte hned jasno, kdo bude v terénu vítězem. Nutno ale říct, že naviják ani přední uzávěrka nejsou přímo z továrny, takže srovnání není úplně vyrovnané. Rejd a celková šířka jsou ale jasné argumenty pro Mitsubishi.
Motor
Pod kapotou pracuje čtyřválec 2,3 DI-D, který dává jasně najevo, že jde o pracanta, který si na nějakou extra kultivovanost nepotrpí. Sil v terénu má sice celkem dost, utáhne 3,5 tuny těžký vlek, ale dynamika na silnici není nijak oslnivá. Motor dává výkon 110 kW a kroutící moment 400 Nm. Určitě bychom doporučili připlatit za verzi Plus, která čísla navýší na 127 kW a 502 Nm. Akcelerace na stovku zabere dlouhých 11,8 vteřin a maximální rychlost činí 171 km/h. Převodovka s měničem je v terénu k nezaplacení. S manuálem bychom pravděpodobně brzy utrápili spojku. Řadí sice pomalu, ale to k měničovým převodovkám patří. Příjemným překvapením byla spotřeba, která se i na AT (all terrain) pneumatikách (265/60/R18) ustálila při klidném tempu na pěkných hodnotách.
Město: 8 – 11 l
Kombinovaná: 9,3 l
Dálnice: 11 l
Okresky: 7 – 8 l
Konkurence
Mezi přímé konkurenty patří například Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Volkwagen Amarok, Renault Alaskan, Nissan Navara nebo Ford Ranger. Každý pick-up má něco do sebe. Mitsubishi L200 oproti konkurentům rozhodně zaujme cenou, spotřebou, terénními schopnostmi a jízdním komfortem.
Ceny
Nejlevnější L200 pořídíte ve výbavě Invite s motorem 2.3 DI-D 110 kW a manuální převodovkou od 883 tisíc včetně DPH. Silnější verze Plus, která zvedne výkon motoru na 127 kW je o necelých 28 tisíc dražší.
Pokud trváte na automatické převodovce, bude nutné připlatit za vyšší výbavový stupeň Intense, který stojí v 110 kW variantě 1,03 milionu korun. Dostanete ale navíc pořádnou dávku věcí, například 18 palcové disky, propracovanější pohon všech kol Super-Select II, lepší infotainment včetně parkovací kamery nebo třeba automatickou klimatizaci.
My jsme v testu měli nejvyšší výbavu Instyle a ta začíná na 1,13 milionu korun (110 kW) a dodává se pouze s automatem. Oproti předchozímu stupni Intense nabídne navíc přední LED světlomety, kožené čalounění, výhřev sedadel, bezklíčové ovládání vozu, dvou-zónovou klimatizaci, různé asistenty atd.
Závěr
Upravené Mitsubishi L200 nazvané Mountain Sherpa je jednoduše brilantní. Už “obyčejná” L200 je velice zdařilým pick-upem, který je pohodlný, praktický, úsporný a zároveň oproti konkurenci levný. Náš Sherpa měl spoustu terénního vybavení jako je například zvednutý podvozek, uzávěrky třech diferenciálů, naviják a mnoho dalšího. Přidejte k tomu ještě skvělou obratnost, úzkou karoserii a máte jeden z nejspochpnějších pick-upů na trhu. Navíc je velmi univerzální, takže se dá využívat i ve městě či na dálnici. Zkrátka skvěle odvedená práce, Mitsubishi L200 Mountain Sherpa si odpracovalo 9/10 bodů.
Plusy
Image
Cena
Spotřeba
Univerzálnost
Praktičnost
Ergonomie
Poloměr otáčení
Pohodlný podvozek
Minusy
Dynamika
Infotainment
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.