Vozy značky Volkswagen mají v našich končinách u velké části populace status takřka polobohů. Je to dáno kdysi skvělými motory 1.9 TDI. Dnes se podíváme na pravý opak a tím je tříválcové Polo s automatickou převodovkou. Jaké je, si můžete přečíst na následujících řádcích.
Není to Golf?
Volkswagen Polo před nedávnem prošlo faceliftem a nyní se ještě více podobá Golfu. Člověk neznalý věci si ho dokonce může s větším bráškou splést. Po převzetí do testu jsem si udělal pár fotek a poslal je kamarádovi, který má modrého Golfa IV 1,9 TDI. On mi na fotogalerie odepsal "Jejda, modrý Golfík. Co to má pod kapotou, motorek z vysavače?" K motorku z vysavače se ještě dostaneme, chci tím je demonstrovat, že je smutně snadné si oba modely splést.
Hlavními změnami jsou především nově navržena příď i záď včetně nárazníků i světlometů. Polo je vybaveno předními světlomety IQ.LIGHT – LED Matrix. Zadní světla mají technologii LED. Líbivým prvkem je světelný pruh procházející celou přídí vozu.
Od Golfu se Polo liší, jak jinak, především svými rozměry. Vůz je dlouhý 4053 mm, široký 1751 mm, široký 1429 mm a jeho rozvor činí 2552 mm.
Typický koncern
Uvnitř Pola nalezneme digitální prostorový panel, který potěší svou dobrou čitelností. Přijde mi trochu vtipné, že vůz vybavený litrovým tříválcem má tachometr ocejchovaný až k číslici 260 km/h. Další displej náleží infotainmentu nové generace s názvem MIB3. Tento displej má v průměru 8 palců a narozdíl od jiných konkurenčních vozů vypadá, že sem patří a ne, že ho sem posléze jen tak bezmyšlenkovitě přilepili. Chválu si založí ovládání klimatizace. Ta se neovládá přes displej infotainmentu, ale má svůj vlastní dotykový panel ve spodní části přístrojové desky. Není to sice tak intuitivní jako v případě použití otočných ovladačů, ale i tak je ovládání snadné a neodvádí pozornost od řízení.
Po faceliftu dostalo Polo nový multifunkční volant, který dobře padne do ruky. Za ním se nachází páčky od blinkrů, stěračů a podobně. Možná Vám přijde divné, že zmiňuji něco, co je až na vyjímky v každém autě. Jelikož jsme dlouho neviděl žádné, které by na mě pusobilo tak lacině a subtilně, jak tomu bylo zde. Také ovládání světel vypadá tak, jak si ho pamatuji již z první generace Škody Octavia a té je již více než čtvrt století. Do třetice všeho zlého ještě zmíním některé použité díly v interiéru, které působí stejně hodnotně jako páčky za volantem.
Kromě pár drobností na mě interiér Pola působí příjemně. Pozice za volantem je dobrá, ergonomie rozmístění ovladačů slušná a také vnitřní prostor je na svou třídu dostatečný.
To nejlepší hned po GTIPod kapotou je přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 999 ccm. Jeho výkon dosahuje 81 kW (110 koní) při 5500 ot./min a točivý moment má maximum 200 N.m. mezi 2000 až 3000 ot./min. Motor spolupracuje s dvoustupňovou automatickou převodovkou DSG a pohání kola přední nápravy. Nad touto motorizací se nachází už jen Polo GTI, jehož "dvoulitr" o výkonu 207 koní.
Musí se na něj jinakPo usednutí za volat kompaktního Volkswagenu jsem si okamžitě všiml až absurdně malých zpětných zrcátek, ve kterých toho není moc vidět. Po ujetí prvních kilometrů mé rozladění pokračovalo. Tříválec měl klasický hrubší chod, nástup výkonu měl k plynulosti daleko a převodovka řádila s cukáním. Nejvíc mi ale vadilo automatické hlídání jízdních pruhů, které často a docela nečekaně zasahovalo do řízení. Také podvozek je na město, nebo rozbité okresky zbytečně tvrdý a posádka cítí každou větší nerovnost.
Po pár dnech ježdění jsem si ale na motor a převodovku zvykl a zacházel s plynovým pedálem trochu jinak, než sem byl zvyklý z jiných vozů a Polo náhle fungovalo. Pryč byla nervozita převodovky i špatný nástup výkonu, kdy se motor po přidání plynu jakože přidusil, aby pak prohrábl přední kola a poskočil.
Po každém nastartování jsem vypnul asistenta hlídání pruhů, jezdil malinko jiným stylem a jízda mě najednou začala bavit. Polo je malé lehké autíčko s hravým podvozkem, se kterým se můžete vrhnout do zatáčky a nechat zadní kola lehce utéct do boku. Od městské předokolky jsem něco takového nečekal. Navíc v režimu SPORT se litrový motůrek, který alespoň "na papíře" nepatří k nejsilnějším, umí s autem nečekaně zacvičit. Jízda umí být rychlá v přímce a zábavná v zatáčkách. Navíc i přes časté využití potenciálu motoru jsem se dostal na spotřebu 6.2 litry na 100 km. Přitom venkovní teplota byla často i pod bodem mrazu.
Půl milionu nestačíPokud toužíte po Volkswagenu Polo a je vám jedno, co je pod kapotou a jaká je výbava, pak vám stačí 360 900 Kč. Za tyto peníze dostanete základní výbavu, které nese jméno Polo, atmosférický motor 1.0 MPI o výkonu 59 kW a manuální pětistupňovou převodovku. Námi testované provedení je z opačného spektra nabídky a začíná na částce 584 900 Kč. Včetně příplatkové výbavy náš konkrétní kus vyšel na 655 700 Kč.
Láska až na druhý pohledPo krušných začátcích, kdy jsem nechápal, jak si někdo může někdo takové koupit, jsme si Polo 1.0 TSI nakonec zamiloval a uměl bych si ho představit ve své garáži jako druhý vůz do rodiny. Má sice trochu více pih na kráse, než jsem od něj očekával, ale s pobíhajícími kilometry mě autíčko dostávalo víc a víc na jeho stranu.
Líbí- agilní jízdní vlastnosti- nečekaně pružný motor- po chvilce zvykání funguje Polo jako celek bezvadně
Nelíbí- malá zrcátka- tvrdý podvozek- po každém nastartování se aktivuje otravný asistent hlídání jízdních pruhů
Typ motoru:
Přeplňovaný R3
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
999nccm
Výkon:
81 kW (110 k)
Točivý moment:
200 N.m.
Převodovka:
A7
Poháněná kola:
přední
Délka:
4053 mm
Šířka:
1751 mm
Výška:
1429 mm
Rozvor:
2552 mm
Zavazadlový prostor:
351 / 1125 litrů
Provozní hmotnost:
1190 kg
V-max:
195 km/h
0-100 km/h:
10,5 s
Spotřeba
4,9 litrů / 100 km
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.