TEST: Seat Ateca 1,5 TSI DSG – sympatický rodinný služebník za rozumné peníze

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 13. února 2022, 19:30 Google+

Jelikož patří Seat pod koncern Volkswagen, tak se již nedá tak úplně říct, že jde o španělskou verzi českého Karoqu. Škoda, tento příměr by byl totiž velmi výstižný. Ateca stojí na stejné modulární platformě MQB a sdílí vlastně téměř vše, tedy kromě karoserie a interiéru. Jde o poměrně dostupné SUV s odvázanějším designem, než jeho koncernoví bratři. Námi testovaná konfigurace se hravě vejde pod hranici 900 tisíc, což zní celkem přívětivě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Seat Ateca

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod

Ateca se začala prodávat roku 2016, ten čas opravdu letí. Sám bych tipoval o několik let méně. Nedávno prošla modernizací, kdy byla přepracovaná hlavně přední část vozu. Nově také zmizela z nabídky naftová 1.6 TDI, byla nahrazena dvoulitrem. Novinkou je také výbava Xperience a full-LED přední světlomety s animovanými blinkry. Zvětšila se také obrazovka zábavního systému a přibyla nová funkce klimatizace, která slibuje rozmrznutí čelního skla do tří minut.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Na výběr je ze tří výbav – Style, Xperience a FR. Pod kapotou je možno vybrat ze třech benzinových motorů (1.0 TSI / 1.5 TSI / 2.0 TSI) a ze dvou „nafťáků“ (2.0 TDI 85/110 kW). My dnes proklepneme pomyslný střed nabídky – verzi Xperience s motorem 1.5 TSI a předním pohonem. Již v základu zde máme téměř vše, co běžný uživatel potřebuje (9,2 palcová navigace, polokožená přední sedadla s výhřevem, 18 palcové disky, parkovací kameru, vyhřívaný volant s pádly pro ovládání převodovky a mnoho dalšího).

Exteriér

Design je jednoduše nadčasový, ostře řezané hrany a tvary vozu propůjčují agresivní image, která je oproti nudnému Karoqu vítanou změnou. Přední části dominují nově tvarované LED světlomety, které mají skvělý účinek. Mezi nimi je nová maska se zajímavým vzorem. Pochválit je třeba i disky, které k vozu pasují a jsou tak akorát veliké – 215/50/R18.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Pohled z boku zůstal prakticky beze změny. To stejné by se dalo říci i při zadním pohledu na vůz. Co mi ovšem vadí, jsou falešné náznaky koncovek výfuků, ve kterých jsou „ukryté“ parkovací senzory. To by mohlo být řešeno vzhledněji. Jinak je karoserie jednoduchá, účelná a slušně vypadající.

Rozměry – 4381/1841/1615/2638 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost – 1408 kg

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

První otevření dveří je milým překvapením. Na první pohled vidím kvalitní polokožená sedadla se solidním bočním vedení. V rychleji projetých zatáčkách bočnice oceníte. Bohužel po delším cestování mě z nich lehce bolela záda. Zkoušel jsem několik poloh, ale nikdy to nebylo úplně ideální. Jistě by pomohlo podélné nastavování hlavových opěrek, které jsou poměrně vzadu, takže hlavu při opření musíte zaklánět. Samotná pozice za volantem by mohla být o chlup lepší, při správné vzdálenosti volantu jsou pedály poněkud blízko. Řešením by byl delší rozsah posuvu volantu. Na druhou stranu ale musím vyzdvihnout polohovatelnou loketní opěrku, díky které se mi Ateca řídí při delších cestách o poznání lépe. Co se týče použitých materiálů, tak to není žádná sláva, ale mohlo by být i hůř. Na poměry dnešních aut jde o průměr.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Co se týče zbytku interiéru, tak se moc věcí nezměnilo. Palubní deska je stále stejně nepravidelně tvarovaná a to stejné platí i o panelu s klimatizací. Jsem ale rád, že je zde vše při starém. Díky tomu se vůz jednoduše a intuitivně ovládá. Vše nahmatáte poslepu, tedy kromě kolečka na hlasitost radia, to tu bohužel není. Ergonomie je na dobré úrovni a líbí se mi i klasické analogové budíky.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Co ovšem trochu nechápu, je rozložení tlačítek na volantu – ovládání hlasitosti je vlevo, ale přepínání stanic napravo. Při řízení se tak neustále stává, že místo přepínání stanic si přidávám rychlost na adaptivním tempomatu. A nebo chci zvýšit hlasitost, ale místo toho druhým kolečkem listuji v palubním počítači.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Kladnou stránkou vozu je prostornost a celková praktičnost. Vpředu je místa opravdu dost a to stejné platí i o dostatku odkládacích prostorů. Snad jen dveřní kapsa by mohla být čalouněná, ale to je jen takový detail. Překvapilo mě, kolik místa bylo vzadu, když jsem si sedl sám za sebe.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Před koleny bylo prostoru na rozdávání a stejná situace byla i nad hlavou. Potěší také loketní opěrka s tunelem do zavazadelníku, který se hodí například na převoz lyží. Objem zavazadlového prostoru činí 510 litrů, což je o 11 méně, než u Karoqu. Pokud sklopíte zadní lavici, vznikne až 1604 litrů.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Jízdní komfort není vůbec špatný, ale pokud by zde byly připlacené adaptivní tlumiče za 22 tisíc, bylo by to úplně ideální. 18 palcová kola jsou tak akorát, dobře vypadají a vůz zároveň netrpí s nízko-profilovou pneumatikou. Občas se při přejezdu výmolu ozve typické „MQB bouchnutí“, ale nic hrozného. Za těch cca 600 ujetých kilometrů s Atecou jsme se rychle pochopili, naladili se na stejnou klidnou vlnu a celkově to byl příjemný týden v tichém a pohodlném voze. Praktická je vyšší světlá výška, díky které není problém s parkováním po městě u vysokých obrubníků a i nějakou tu polní cestu hravě zvládne.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Rychlejší jízda ji moc nesluší. Projeví se řízení bez výraznější zpětné vazby, měkce naladěný podvozek, vyšší těžiště a poměrně necitlivě zasahující asistenti, takže si to příště radši odpustíte. Vůz sice slušně zatáčí, ale náklony karoserie a rozevlátý podvozek jsou znát. Příjemný je volič jízdních režimů, kde si můžete navolit „ten svůj“. V námi testovaném voze sice nešla volit tuhost podvozku, ale mohli jsme si alespoň navolit tužší řízení a rychlejší odezvu na plyn. Ta sice není špatná, ale rozhodně by mohla být o dost lepší. Na slušné úrovni je v rámci silničních limitů i odhlučnění a ani při 150 km/h to není zlé.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

Populární benzinová jednotka 1.5 TSI je spojena se 7 stupňovou převodovkou DSG, která řadí hladce a rychle, ale občas má tendence cuknout při rozjezdu z místa. Velikou pochvalu si zaslouží tichý a kultivovaný chod motoru. Slušná je taktéž dynamika. Na stovku vůz akceleruje 8,6 sekund a maximální rychlost je 200 km/h. Výkon motoru činí 110 kW a 250 Nm. Je zde použita technologie vypínání dvou válců pro snížení spotřeby při mírné zátěži motoru. Když se na to člověk výrazně nesoustředí, tak téměř nelze tuto aktivitu zaznamenat, což je dobře.

Vzhledem k tomu, že jde o neelektrifikované benzinové SUV, tak překvapila spotřeba, kdy se v klidném tempu pohybovaly hodnoty takto:

Město: 7 – 8 litrů

Kombinovaná: 7 l

Dálničních 130 km/h: 7,2 l

Okresky: 6 l

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ceny

Základní Ateca s motorem 1.0 TSI (81 kW), manuálem a výbavou Style přijde na 640 tisíc. To je sice na středně veliké SUV s tříválcem poměrně optimistická cenovka, ale je nutné brát v potaz, že výbava Style nabízí poměrně mnoho a rozhodně se nejedná o nějaké „holátko“, jak tomu mohlo být dříve u nejnižších stupňů výbav. Příplatek za čtyřválec 1.5 TSI činí 50 tisíc a pokud byste si mysleli na automat, tak ten je dostupný až ve vyšších výbavách.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Náš pomyslný střed nabídky – 1.5 TSI DSG Xperience stojí od 815 tisíc. My jsme ještě měli něco málo připlaceno, takže finální cenovka činila 894 tisíc. Pokud byste chtěli naftový dvoulitr s pohonem všech kol, tak si budete muset připravit alespoň 930 tisíc.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience je příjemné auto, které si na nic nehraje. Jde o jednoduchý vůz na ovládání, kde převládají klasická tlačítka a ovladače. Skvěle se hodí pro každodenní používání na kratší vzdálenosti. Dobře vypadá, má slušnou spotřebu, dynamiku, výbavu a dokonce i cenovku. K tomu všemu ještě komfortně jezdí a nabízí dostatek prostoru pro 4 cestující. Sice má nějaké chyby, ale i přesto si zaslouží 7,5/10 bodů.

img-responsive

Seat Ateca | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Design

Kultivovanost

Odhlučnění

Prostornost

Spotřeba

LED světlomety

Ovládání vozu

Minusy

Reakce na plyn

Lacinější materiály uvnitř

Občasné cukání při rozjezdu

Rozložení tlačítek na volantu

Vytisknout

Diskuze: TEST: Seat Ateca 1,5 TSI DSG – sympatický rodinný služebník za rozumné peníze

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Toyota Camry

Tahle auta "googlí" lidé nejčastěji. Jaká naopak propadla?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud