Na sklonku loňského roku jsem měl možnost otestovat SUV od Toyoty. Model RAV4 nabízí díky hybridnímu pohonu působivých 306 koňských sil a na zadním okně má samolepku I❤️ HYBRID. Má tak smělé tvrzení opodstatnění? Na to si zkusíme odpovědět.
V roce 2019 uvedla Toyota v Evropě současnou, již pátou generaci svého veleúspěšného SUV RAV4. Musím přiznat bez mučení, že když jsem viděl první fotografie nové RAVky, vůbec se mi nelíbila. Když jsem poté začal potkávat první vozy v běžném provozu, tak už mi tolik ošklivá nepřipadala a nyní jsem dostal příležitost si ji prohlédnout opravdu důkladně.
K testu jsem si přebíral rudě lakovanou RAV4 s černou střechou a už v podzemní garáži Toyota Central Europe se mi poměrně líbila. Oči jsem sice měl pro vedle stojící Lexus LC 500, ale to neznamená, že bych obdivně nehodil očkem po SUV, které mi v následujícím týdnu bude říkat pane.
Po výjezdu z podzemí jsem zamířil na nedaleké parkoviště jednoho supermarketu. Na denním světle vypadá kombinace rudě červené s černou střechou a černými doplňky opravdu dobře. Kupovat RAV4, tak za mě jedině v této barvené kombinaci.
Toyota RAV4 v již páté generaci oproti té první z 90. let značně vyrostla. Vždyť ta první byla na délku výrazně kratší než současný Yaris, ta současná má vnější rozměry na délku 4600 mm, na šířku 1855 mm a vysoká je 1690 mm, což jí řadí spíše ke větším SUV střední třídy. Svým zevnějškem trochu připomíná většího brášku Highlandera jen s tím rozdílem, že RAV4 má daleko ostřejší rysy a oproti Highlanderu vypadá jako sportovec vysekaný z posilovny a ne obézní Američan. Však můžete porovnat sami.
Na Japonce dobrýPokud zvenčí vypadá Toyota RAV4 futuristicky a zajímavě snad z každého úhlu, uvnitř je to jiná písnička. Nemůžu si pomoci, ale přijde mi, že kluci a holky inženýrský ze země vycházejícího slunce zaspali dobu a jejich interiéry jsou minimálně dekádu za vozy z Evropy a Koree. RAV4 je na japonské poměry nadprůměrná, ale i tak je jaksi bez nápadu a některé materiály jsou ve své cenové kategorii podprůměrné.
Když přihmouříme trochu oči, tak můžeme pochválit bytelnost a vnitřní prostor. Místa je uvnitř opravdu hodně a vyloženě ergonomický faul v interiéru nenajdeme. Snad jen malá tlačítka funkcí ovládání ventilace.
Vyzdvihnout mohu skvěle čitelný Head-Up Display s promítáním přímo na čelní sklo, sedadla, která jsou jak pohodlná, tak poskytují i dobrou oporu a v neposlední řadě prošívání červenou nití.
Hned 3 motory
Pohonné ústrojí plug-in hybridní Toyoty RAV4 se skládá ze tří motorů. Jeho základem je 2,5litrový zážehový čtyřválec, pracující v Atkinsonově cyklu a kombinující přímé i nepřímé vstřikování, jehož výkon činí 136 kW(185 k) , točivý moment má hodnotu 227 N.m. Přední kola kromě spalovacího motoru pohánějí též elektromotor o výkonu 134 kW (182 k) a točivém momentu 270 N.m.Plug-in hybridní RAV4 má druhý elektromotor u zadní nápravy a díky tomu disponuje pohonem všech čtyř kol. Zadní elektromotor má výkon 40 kW (54 k) s točivým momentem 121 N.m. Výsledný systémový výkon je 225 kW (306 k). O zásobu elektrické energie se stará lithium-iontová baterie s kapacitou 18,1 kWh, která dle metodiky měření WLTP stačí hybridní Toyotě k dojezdu 75 km čistě na elektrický pohon.
Jak jezdíTest jsem začínal v podzemní garáži, což mi dalo hned poznat první slabinu tohoto SUV od Toyoty. A tou je tedy opravdu mizerný rejd. Poloměr otáčení byl tak velký, že i tam, kde jsem si byl téměř jistý, že se vytočím, jsem nakonec musel na voliči variátoru zařadit R a couvnout si. ERko jsem nakonec musel navolit třikrát, než se mi povedlo z podzemky vyjet ven. Jen pro přesnost, podzemí garáže dealerství Toyoty je o poznání stísněnější, než na které jsme zvyklí u nákupních center.
Po výjezdu na denní světlo se pomalu, ale jistě prvotní horší dojem z vozu vytrácel a já měl stále větší a větší pocit, že auto jezdí naprosto dokonale. Tím nemyslím, že díky 306 koním se jedná o brutální závoďák, i když papírové hodnoty z rychlení z 0 na 100 km/h za 6 s vypadají na dvoutunové SUV skvěle. Myslím to, jak se auto skvěle ovládá. S přibývajícími kilometry mi RAVka přišla jako starý dobrý kamarád, který je na vás naladěný a aniž byste ho museli o něco požádat, on vám to vyčte z mysli a udělá ještě dřív, než vás to vlastně vůbec napadne. Přesně tak jezdí Toyota RAV4. Ani nemáte pocit, že řídíte, spíš naopak se necháváte prostě jen vézt. Může to znít jako nuda, ale mně se to vlastně moc líbilo a s trochou opatrnosti bych RAVku nazval tím nejlépe řiditelným vozem v běžných silnicích, jaký jsem prozatím poznal.
Avšak když chcete, máte pod pravou nohou více jak tříset hlavé stádo, které umí s autem pěkně zacvičit. Pojem jako výkonová rezerva pro bezpečné předjíždění zde dostává zcela jiný rozměr. Kouknete před sebe, zda nejede nic v protisměru a jen co "hodíte" blinkr do leva, už musíte blikat zpět do svého pruhu. V podstatě sundavat levou ruku z páčky blinkrů je zbytečné.
I když umí RAV4 posádku trochu přimáčknout do sedaček a při pohledu na tachometr skáčou číslice poměrně svižně nahoru, nepůsobí na mě dojmem, že opravdu umí zrychlit na stovku za rovných 6 s. Třeba konkurenční Peugeot 3008, který vypadá na papíře téměř totožně, působí daleko rychlejším dojmem. U Toyoty bych poctivě hádal zrychlení z 0 na 100 km/h okolo 7,5 s. Rychlé, ale žádné drama. Tady jde opravdu o komfort podvozku, který hýčká posádku, skvělou ovladatelnost, dobrou spotřebu a jako bonus máte v každém okamžiku jistotu velké výkonnostní rezervy.
Když jsem o řádek výše zmínil spotřebu, tak se na ni trochu podíváme. Plug-in hybridní Toyota má poměrně velkou baterii, na motor v kombinovaném režimu není problém i v zimním období ujet necelých 80 km. Po městě jsem jezdil za přibližně 20 kWh a mimo něj okolo 25 kWh a na dálnici i hodně přes 30 kWh. Při vybité baterii funguje hybrid skvěle a dá se s dvoutunovým autem jezdit za 5 litrů benzínu na 100 km. Na konci testu jsem měl dvě průměrné spotřeby. Kvůli jízdě v terénu, která by se spíš měla počítat na motohodiny a ne kilometry, byla spotřeba elektřiny 28,2 kWh, ale spotřeba benzínu byla i tak pouhých 5 litrů na 100 km.
Terén
Když už mám k dispozici SUV od značky, která dlouhá léta vyrábí jedny z nejlepších off-roadů na světě, tak by byla škoda se s ním nepodívat do terénu. Začal jsem zlehka trochu hrubší polní cestou. Zde si mě RAVka získala. Tam, kde byl Jeep Gladiator v rychlosti 30 km/h nepohodlný, hlučný a uskákaný, byla Toyota ve více než dvojnásobné rychlosti ukázkově tichá a komfortní. Ze samého nadšení jsem zamířil na rozbahněný kopec a ejhle. To očividně nebyl z mých nejlepších nápadů. Nejprve měla RAVka slušnou rychlost a hbitě se pustila šplhat vzhůru do kopce. Jenže elektronika si s točivým momentem elektromotorů neuměla poradit a na střídačku mi na kola posílala příval výkonu a hned zase ubírala až na nulu. Po pár metrech střídavého hrabání jsem se zastavil, musel svůj pokus vzdát a pomalu odcouvat z půli kopce zpět dolů. Extrémně kluzké povrchy Toyotě moc nejdou. Raději jsem se vrátil na polní cestu a už se do žádných větších akcí nepouštěl.
Ano, můžete namítat, že běžné SUV navíc na silničních pneumatikách na takovém místě, jakým je prudký rozbahněný kopec, nemá co dělat. Jenže já si nemůžu pomoct a mám dojem, že takový Duster 4x4 s foukanou třináctistovkou by ten kopec "vydupal".
Ceník
Nejlevněji pořídíte Toyotu RAV4 ve verzi 2.0 Valvematic (173 k) 6st. man. převodovkou, pohonem předních kol a ve výbavě Comfort s paketem Style za 854 900 Kč.
Nejlevnější hybrid je verze 2.5 Hybrid (218 k) aut. převodovka e‑CVT Comfort s paketem Style za 969 900 Kč.
Pokud preferujete SUV s pohonem všech kol, pak základní 2.0 Valvematic (173 k) 6st. man. převodovka Comfort s paketem Style stojí 904 900 Kč.
Námi testované provedení je z opačného konce ceníku. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid AWD-i Selection s paketem VIP včetně příplatkové výbavy stojí bezmála 1 600 000 Kč.
Závěr
Testovaná Toyota RAV4 je až s podivem neuvěřitelně příjemné auto, které bych si celkem snadno dokázal představit ve své garáži. Je to pro mě asi nejpříjemnější překvapení loňského roku. Hybridní pohon funguje přesně tak jak má. Vůz má nízkou spotřebu a zároveň velmi slušnou dynamiku. Škoda jen slabšího interiéru, horší trakce a především vysoké ceně. Ale i přes tyto nedostatky mě vůz jako celek přesvědčil a výjimečně mohu prohlásit "I❤️ HYBRID"
Plusy:
- způsob, jakým se auto řídí
- skvěle fungující hybridní pohon
- dynamika i spotřeba
Mínusy:
- slabší interiér
- občas nedostatek trakce
- cena
Typ motoru:
Atmosferický R4 + 2 x ele.
Palivo:
Benzín + baterie 18,1 kWh
Zdvihový objem:
2487 ccm
Výkon:
225 kW (306 k)
Točivý moment:
227 + 270 a 121 N.m.
Převodovka:
e-CVT
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4600 mm
Šířka:
1855 mm
Výška:
1690 mm
Rozvor:
2690 mm
Zavazadlový prostor:
520 litrů
Provozní hmotnost:
1990 kg
V-max:
180 km/h
0-100 km/h:
6,0 s
Spotřeba
1,0 l / 100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.