Do naší redakční garáže zavítal Peugeot 508 SW s hybridním pohonem. Na papíře vypadá výkon 225 koní a točivý moment 360 N.m. spolu se spotřebou 1.5 litrů na 100 km úžasně. Jaká je však realita, když teploměr za oknem hlásí teploty pod bodem mrazu?
Exteriér
Peugeot 508 SW je dle mého názoru jedním z nejhezčích vozů s karoserií kombi napříč třídami. Při čelním pohledu zaujmou lví tesáky, které slouží jako denní svícení a blinkry. Na ně navazují přimhouřené Full LED hlavní světlomety. Znak automobilky je umístěn uprostřed masky, která je ve verzi GT tvořena chromovanými křidélky. Celkově přední část připomíná lva připraveného skočit po své kořisti.
Ani zezadu nepůsobí Peugeot kombi usedle a nudně. Černý pás doplněný Full LED světlomety se třemi rudými linkami, symbolizující lví drápy, vůz značně rozšiřuje a v kontrastu s bíle lakovanou karoserií vypadá dobře. Zaujme též spojler umístěný na vrchu pátých dveří a černě lakovaný difuzor doplněný dvěma koncovkami výfuku.
Interiér
Interiér vozu se nese v duchu Peugeot i-Cockpit, který v sobě zahrnuje malý zploštěný multifunkční volant, nad nímž se nachází digitální přístrojový panel. Ten je dobře čitelný s možností volby jeho vzhledu.
Centrálně umístěný 10 palcový displej infotainmentu pak na sebe bere velkou část prvků vozu. Sice se pod ním nacházejí tlačítka pro nejčastěji používané funkce jako například rádio, klimatizace a navigace, ale ty pouze přepnou obrazovku , a tak se i tyto funkce musí nastavovat na displeji, což odvádí pozornost od řízení. Celkově interiér Peugeotu 508 musím pochválit. Sedadla s masážní funkcí jsou velice příjemná a také zpracování a použité materiály v interiéru jsou na vysoké úrovni.
Výhodou provedení SW oproti liftbacku je jednoznačně prostor nad hlavou pro pasažéry na zadním sedadle. Já se svým průměrným vzrůstem jsem vzadu neměl problém, ale vyšší pasažéři měli v liftbacku neustále hlavu v kontaktu se stropem. Také zavazadlový prostor poskočil na 468 litrů, což je více, než u "krátké verze" ale bohužel méně, než u 508 bez hybridního pohonu.
Pohonná jednotka
Pod kapotou Plug-in hybridního Peugeotu 508 SW se nachází turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec PureTech o objemu 1,6 litru a synchronní třífázový elektromotor. Spalovací jednotka dosahuje maximálního výkonu 133 kW (181 koní) v 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 300 N.m při 3000 ot./min. Elektromotor je integrovaný v automatické 8 stupňové převodovce. Výkon elektromotoru je 81 kW (110 koní) a točivý moment má hodnotu 320 N.m. Celkový využitelný výkon hybridní soustavy pak činí 165 kW (225 koní), točivý moment je 360 N.m.
Peugeot 508 Hybrid 225 je vybaven akumulátorem o kapacitě 11,8 kWh (využitelných je 9,3 kWh),na který lze ujet až 54 km čistě na elektřinu. V zimních podmínkách se mi však nepodařilo čistě na elektřinu ujet přes 40 km.
Jízda
V létě jsem testoval hybridní 508 ve verzi liftback a byl jsem z ní mírně řečeno rozladěný. Hybrid má asi o 300 kg více než verze bez elektromotoru, a to se negativně podepisuje na jízdních vlastnostech. V případě dnes popisového kombíku mi jízdní vlastnosti až zas tak slaměné nepřišly. Pravděpodobně to bylo tím, že kombík je rodinné auto a liftback v případě Peugeotu 508 vypadá spíš jako sportovní kupé.
Ve městě se 508 SW Hybrid chová dobře. Pokud je možnost dobíjení, může bez problémů sloužit jako městský elektromobil. Výkon motoru i komfortně odladěný podvozek nemá ve městě chybu. Horší je to vzhledem k rozměrům při parkování a ani výhled ven není z nejlepších.
Jízda po okreskách je v tomto případě o komfortu. Kvůli váze 508 SW není, a z podstaty věci ani nemůže být , nějaké sportovní náčiní. Váha má však pozitivní vliv na komfort. Vyšší hmotnost ve spolupráci s adaptivními tlumiči zaručuje skvělé utlumení i větších nerovností. Vůz má díky 225 koním a 360 N.m. slušnou výkonovou rezervu a i když se nejedná o trhače asfaltu, předjíždění mu nedělá sebemenší problémy.
Dálnice je sice teritorium spíše turbodieselů, ale i hybridní 508 na ní funguje dobře. Do 135 km/h je možné jet čistě na elektřinu a na benzín se Peugeot umí rozletět až na 250 km/h.
Pokud jde o převodovku, tak považuji klasický osmistupňový automat za jednu z nejlepších převodovek vůbec. U většiny modelů a motorizací řadí sametově hladce a vždy zařadí ten správný kvalt. Avšak v případě hybridní verze je občas zmatená a sem tam i zaškubá.
Sníh není kamarád
S 508 SW jsem si byl o víkendu zasáňkovat na Klínovci a zde nastal asi největší problém, který auta s elektromotorem mají. Stalo se mi to již dříve třeba u e-2008 a nebo ID4. Kola nedokážou přenést okamžitý nástup točivého momentu a elektromotorem poháněný vůz buď zoufale hrabe na místě a nebo elektrika prostě neví co s tím a neustálé prohrabává a zas ubírá výkon a kola na střídačku hrabou a stojí.
Já se po zastavení na asi zledovatělé ploše pod sněhem na Klínoveckém parkovišti nedokázal rozjet. Pomohlo mi až lehké roztlačení od kolemjdoucích lyžařů.
Spotřeba dle dobíjení
Spotřeba plug-in hybridního Peugeotu je velmi závislá na nabitých bateriích. Ve městě se pak dá celkem bez problémů jezdit čistě na elektřinu a spalovací motor zde není téměř třeba. Pokud jsou však baterie prázdné, jezdí 508 po městě za necelých 8 litrů.
Okresky jsou pak velice závislé na stylu jízdy. Při eko jízdě jsem zvládl ujet 169 km se skvělou průměrnou spotřebou pouhých 4,2 litrů na 100 km. Avšak při ostré jízdě není problém se dostat přes 10 litrovou hranici. Dálnice pak znamenala průměr 7,9 litrů na 100 km.
Konečná průměrná spotřeba při ujetí 523 km, kdy přibližně 100 km bylo na elektřinu, byla 6,6 litrů na 80 km. Oproti dříve testovanému liftbacku se stejnou technikou byl rozdíl 0,7 litrů na 100 km. To přisuzuji zejména chladnějšímu počasí při testu SW.
Cena
Při pohledu do ceníku Peugeotu 508 SW si člověk smutně všimne, že vlastně není z čeho vybírat. Za 1 040 000 Kč je k dispozici základní naftová "patnáctistovka", která se k charakteru vozu moc nehodí. No a pak už je tu jen hybrid o výkonu 225 koní ve třech stupních výbavy v cenovém rozmezí od 1 230 000 po 1 360 000 Kč. Testovaný exemplář včetně příplatkové výbavy pak stojí 1 400 000 Kč. A to poměrně hodně.
Závěr
Snad se bláznovství okolo emisí CO2 někdy zastaví a nebude se nám neustále tvrdit, že i když na 1 kWh elektřiny je v našich podmínkách nutné vyprodukovat přes 400 g CO2, pak jsou elektrická auta takzvaně bezemisní. Pokud se to stane, možná se k nám vrátí skvěle fungující vozy za rozumnější cenu jako byl Peugeot 508 1.6 PureTech. Ten jsem považoval za jedno z nejlepších aut, které se dalo koupit. Kdežto 508 hybrid je sice stále opravdu dobré auto, ale asi bych se podíval po něčem neelektrifikovaném u konkurence.
Plusy:
- vzhled
- příjemný interiér
- jízdní vlastnosti
- spotřeba
Mínusy:
- v zimních podmínkách snížený dojezd na elektřinu
- čistě spalovací verze byli lepší
- značně omezená nabídka motorů
- cena
Typ motoru:
Přeplňovaný R4 + ele.
Palivo:
Benzín + baterie 11,8 kWh
Zdvihový objem:
1598 ccm
Výkon:
165 kW (225 k)
Točivý moment:
360 N.m-
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4778 mm
Šířka:
1859 mm
Výška:
1420 mm
Rozvor:
2793 mm
Zavazadlový prostor:
468 / 1780 litrů
Provozní hmotnost:
1820 kg
V-max:
250 km/h
0-100 km/h:
8,2 s
Spotřeba
1,5 l / 100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.