TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI Scoutline - menší a dražší, než Scala, co je lepší volbou?

Škoda Kamiq Scoutline
Škoda Kamiq Scoutline, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 2. ledna 2022 18:00
Sdílej:

Kamiq je odpověď na rostoucí zájem o crossovery. Vůz je postaven na známé platformě MQB. Disponuje sice kompaktními rozměry, ale prostor uvnitř je nadprůměrný. Jeho vzhled je moderní a nadčasový. Zároveň se příjemně řídí a nabízí bohatou výbavu. Je ale dražší, než jeho sestra - Scala. Kdo v tomto rodinném souboji zvítězí?

Úvod

Kamiq můžete mít v několika různých výbavových stupních. Základem nabídky je Ambition, dále je pak možnost připlatit za Style, Monte Carlo či Scoutline, na kterou se dnes zaměříme. Kdo by čekal, že půjde o vůz do terénu, byl by na omylu. Liší se pouze pár detailů v exteriéru a interiéru. Pohon všech kol v nabídce není. Pod kapotou je na výběr ze tří motorů. Nejslabší jednotkou je litrový tříválec o výkonu 70 kW, který dostanete výhradně s pětistupňovým manuálem. My zde máme stejný motor ve výkonnější verzi – 81kW se „šestikvaltem“. Vrcholem je pak čtyřválcová jednotka 1,5 TSI o výkonu 110 kW.

Exteriér

Ne každému sedl poměrně odvážný předek, ale za nás vypadá zajímavě a rozhodně oceňujeme Škodu za odvážný design. Výbava Scoutline vozu dává pár detailů navíc, které vůz ještě pozvednou. Zadní část je už trochu nudnější, ale nedá se říct, že by to bylo špatně. Trochu zamrzí, že dveře se neotvírají spolu s prahem. Pokud máte vůz špinavý, při vystupování si jednoduše zašpiníte kalhoty v oblasti lýtek. Vůz je obutý na krásných kolech Braga o rozměru 205/55R17.

Rozměry – 4241/1793/1556/2651 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost – 1228 kg

Interiér

Uvnitř je to dost podobné jako ve Scale. Sedadla jsou pohodlná a pozice za volantem je velmi dobrá. Sedět můžete příjemně nízko a potěší také loketní opěrka, která se dá posouvat v podélném směru.

Ovládání vozidla není nejjednodušší, ale oproti nové Octavii je to mnohem lepší. Infotainment je sice celodotykový, ale nijak se neseká a má logické rozložení. Potěší dvouramenný volant, se kterým se skvěle zatáčí. Na něm je dostatek tlačítek pro ovládání radia, asistentů apod.

Plusem je oddělená část pro ovládání klimatizace. Problém ale je, že si můžete zvolit teplotu, nikoliv směr a sílu ventilátoru.

Použité materiály jsou lepší než v nové Fabii, ale žádný zázrak to také není. Takové normální průměrné auto, které neurazí, ani nenadchne. Dílenské zpracování je ale slušné, nic zde nevrže, na rozdíl od zmiňované Fabie.

Velikým trumfem vozu je prostor uvnitř, který je v rámci třídy nadprůměrný. Vpředu sice dva vzrostlí jedinci nebudou moci sdílet středovou loketní opěrku, ale jinak je místa dostatek. Vzadu by někdo mohl očekávat, že to bude horší, ale opak je pravdou. Byl jsem opravdu překvapený, kolik místa před koleny mám, když jsem si sedl „sám za sebe“ (měřím 185 cm). Nad hlavou také rezerva je, takže si dokážu představit, že i někdo měřící 195 cm se do Kamiqu celkem pohodlně vejde.

Zavazadelník má mnoho praktických sítí a háčků, aby se zamezilo pohybu předmětů. Objem činí 400 litrů. Po sklopení sedadel vznikne prostor veliký až 1395 l.

Jízda

Podvozek je sice trochu tvrdší, než v nižší Scale či Fabii, ale není to nepohodlné, tedy alespoň na našich 17 palcových kolech, větší ráfky bych nedoporučoval. Podvozek bylo nutné oproti jeho sourozencům mírně přitvrdit, aby se vůz díky vyššímu těžišti nenakláněl a neměli jste z něj pocit, jako z plavby na moři. Jízdní vlastnosti jsou solidní, čemuž dost napomáhá nízká hmotnost vozu – 1228 kg. Vůz tedy velmi ochotně zatáčí a jelikož není veliký, tak se perfektně hodí do městské džungle, kde zároveň nemusíte řešit vyšší obrubníky. Světlá výška činí 188 mm.

Odhlučnění vozu je i při dálniční rychlosti dobré. Řízení je takovým průměrem třídy, je přesné bez zpětné vazby, na to už jsme ale v nových autech zvyklí. Kulisa manuální převodovky je přesná a práce s ní je příjemná. Brzdy jsou dobře dávkovatelné a jelikož je Kamiq lehký, tak mají i velmi dobrý brzdný účinek.

Motor

O pohon vozu se stará známý litrový tříválec o výkonu 81 kW a 200 Nm, který je mdlý v nižším spektru otáček, které vám radí ukazatel řazení. Kamiq musí zkrátka jezdit spíš nad 2000 otáček, aby byl živý.

Dynamika je dostatečná, což dokazují i čísla – 10,1 vteřin na sto a maximální rychlost činí 199 km/h. Dech mu dochází až ve vyšších dálničních rychlostech. Nutno ovšem říct, že jsem s vozem jezdil převážně sám. Pokud ve voze bude cestovat více lidí s nějakou náloží v zavazadelníku, je jasné, že už se bude motor trochu trápit a nějaké předjíždění na okresce budete muset plánovat dost dopředu. To stejné platí o prudším stoupání. Pružnost by tedy mohla být lepší.

Spotřeba je solidní, vezmeme-li v potaz, že tu není žádný elektrický pomocník. Naměřili jsme tyto hodnoty:

Město: 6 – 7 litrů

Kombinovaná: 6,3 l

Dálnice: 6,9 l

Okresky: 5 - 6 l

Konkurence

Mezi hlavní konkurenty se řadí Ford Puma, Volkswagen T-Cross, Seat Arona, Hyundai Kona, Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Citroen C3 Aircross. Ford boduje nejlepšími jízdními vlastnostmi a nadstandardně velikým zavazadelníkem, to je ovšem vykoupeno omezeným místem pro zadní pasažéry a celkovým stísněným pocitem uvnitř. Kamiq sice nejezdí tak, jako Ford, ale má navrch co se praktičnosti týče.

Ceny

Základní Kamiq ve výbavě Ambition s motorem 1,0 TSI 70 kW stojí od 428 tisíc. Stejná motorizace s výbavou Style vyjde na 491 tis a pokud byste chtěli alespoň šestistupňový manuál, který je dostupný se silnějším litrovým motorem o výkonu 81 kW, tak zaplatíte ještě o 20 tisíc více.

Scoutline je dražší o 35 tisíc, takže náš exemplář bez příplatků vychází na 545 tis. Včetně příplatků se finální cena vyšplhala na 660 tisíc.

Závěr

Kamiq je příjemný společník do města, ale i mimo něj. Dokážu si představit s ním procestovat ve dvou lidech půl Evropy a vrátit se, aniž bych byl „rozlámaný“. Je plnohodnotným vozem, který nabízí slušné jízdní vlastnosti a celkem komfortní podvozek. Na druhou stranu je zde ovšem otázka, jestli má smysl připlácet za Kamiq, který je méně pohodlný než větší Scala.

Já osobně bych měl ve výběru jasno. Ale pro lidi, kteří chtějí sedět výš, neřešit vysoké obrubníky při parkování a potřebují být zkrátka „in“, je Kamiq lepší volbou. Za to vše si ovšem budete muset připlatit celkem dost peněz. 660 tisíc za hezky vybavený crossover s tříválcem a manuálem není zrovna málo. Škoda Kamiq 1,0 TSI 81 kW Scoutline získal 6,5/10 bodů.

Plusy

Image

Spotřeba

Ergonomie

Jízdní vlastnosti

Prostornost v kabině

Minusy

Cena

Lacinější materiály uvnitř

Mdlý projev v nízkých otáčkách

Stalo se
Zajímavosti
Sekční měření rychlosti se ukazuje být mnohem efektivnější než rychlostní kamery.

V Polsku můžete pořádně doplatit na tuto novinku. Hrozí pokuty až 15 tisíc

Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?

Mezinárodní scéna
škoda motorsport uk

10 důvodů, proč sledovat motorsport

Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.

Trh s elektromobily
Nabíjecí stanice pro elektromobily

Ceny elektromobilů z Číny rapidně vzrostou. EU schválila enormní cla

Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.

Novinky
Letos končí platnost více statisíců řidičáků.

Statisícům lidí letos skončí řidičák, mnozí o tom ani neví

V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.