Kamiq je odpověď na rostoucí zájem o crossovery. Vůz je postaven na známé platformě MQB. Disponuje sice kompaktními rozměry, ale prostor uvnitř je nadprůměrný. Jeho vzhled je moderní a nadčasový. Zároveň se příjemně řídí a nabízí bohatou výbavu. Je ale dražší, než jeho sestra - Scala. Kdo v tomto rodinném souboji zvítězí?
Úvod
Kamiq můžete mít v několika různých výbavových stupních. Základem nabídky je Ambition, dále je pak možnost připlatit za Style, Monte Carlo či Scoutline, na kterou se dnes zaměříme. Kdo by čekal, že půjde o vůz do terénu, byl by na omylu. Liší se pouze pár detailů v exteriéru a interiéru. Pohon všech kol v nabídce není. Pod kapotou je na výběr ze tří motorů. Nejslabší jednotkou je litrový tříválec o výkonu 70 kW, který dostanete výhradně s pětistupňovým manuálem. My zde máme stejný motor ve výkonnější verzi – 81kW se „šestikvaltem“. Vrcholem je pak čtyřválcová jednotka 1,5 TSI o výkonu 110 kW.
Exteriér
Ne každému sedl poměrně odvážný předek, ale za nás vypadá zajímavě a rozhodně oceňujeme Škodu za odvážný design. Výbava Scoutline vozu dává pár detailů navíc, které vůz ještě pozvednou. Zadní část je už trochu nudnější, ale nedá se říct, že by to bylo špatně. Trochu zamrzí, že dveře se neotvírají spolu s prahem. Pokud máte vůz špinavý, při vystupování si jednoduše zašpiníte kalhoty v oblasti lýtek. Vůz je obutý na krásných kolech Braga o rozměru 205/55R17.
Rozměry – 4241/1793/1556/2651 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 1228 kg
Interiér
Uvnitř je to dost podobné jako ve Scale. Sedadla jsou pohodlná a pozice za volantem je velmi dobrá. Sedět můžete příjemně nízko a potěší také loketní opěrka, která se dá posouvat v podélném směru.
Ovládání vozidla není nejjednodušší, ale oproti nové Octavii je to mnohem lepší. Infotainment je sice celodotykový, ale nijak se neseká a má logické rozložení. Potěší dvouramenný volant, se kterým se skvěle zatáčí. Na něm je dostatek tlačítek pro ovládání radia, asistentů apod.
Plusem je oddělená část pro ovládání klimatizace. Problém ale je, že si můžete zvolit teplotu, nikoliv směr a sílu ventilátoru.
Použité materiály jsou lepší než v nové Fabii, ale žádný zázrak to také není. Takové normální průměrné auto, které neurazí, ani nenadchne. Dílenské zpracování je ale slušné, nic zde nevrže, na rozdíl od zmiňované Fabie.
Velikým trumfem vozu je prostor uvnitř, který je v rámci třídy nadprůměrný. Vpředu sice dva vzrostlí jedinci nebudou moci sdílet středovou loketní opěrku, ale jinak je místa dostatek. Vzadu by někdo mohl očekávat, že to bude horší, ale opak je pravdou. Byl jsem opravdu překvapený, kolik místa před koleny mám, když jsem si sedl „sám za sebe“ (měřím 185 cm). Nad hlavou také rezerva je, takže si dokážu představit, že i někdo měřící 195 cm se do Kamiqu celkem pohodlně vejde.
Zavazadelník má mnoho praktických sítí a háčků, aby se zamezilo pohybu předmětů. Objem činí 400 litrů. Po sklopení sedadel vznikne prostor veliký až 1395 l.
Jízda
Podvozek je sice trochu tvrdší, než v nižší Scale či Fabii, ale není to nepohodlné, tedy alespoň na našich 17 palcových kolech, větší ráfky bych nedoporučoval. Podvozek bylo nutné oproti jeho sourozencům mírně přitvrdit, aby se vůz díky vyššímu těžišti nenakláněl a neměli jste z něj pocit, jako z plavby na moři. Jízdní vlastnosti jsou solidní, čemuž dost napomáhá nízká hmotnost vozu – 1228 kg. Vůz tedy velmi ochotně zatáčí a jelikož není veliký, tak se perfektně hodí do městské džungle, kde zároveň nemusíte řešit vyšší obrubníky. Světlá výška činí 188 mm.
Odhlučnění vozu je i při dálniční rychlosti dobré. Řízení je takovým průměrem třídy, je přesné bez zpětné vazby, na to už jsme ale v nových autech zvyklí. Kulisa manuální převodovky je přesná a práce s ní je příjemná. Brzdy jsou dobře dávkovatelné a jelikož je Kamiq lehký, tak mají i velmi dobrý brzdný účinek.
Motor
O pohon vozu se stará známý litrový tříválec o výkonu 81 kW a 200 Nm, který je mdlý v nižším spektru otáček, které vám radí ukazatel řazení. Kamiq musí zkrátka jezdit spíš nad 2000 otáček, aby byl živý.
Dynamika je dostatečná, což dokazují i čísla – 10,1 vteřin na sto a maximální rychlost činí 199 km/h. Dech mu dochází až ve vyšších dálničních rychlostech. Nutno ovšem říct, že jsem s vozem jezdil převážně sám. Pokud ve voze bude cestovat více lidí s nějakou náloží v zavazadelníku, je jasné, že už se bude motor trochu trápit a nějaké předjíždění na okresce budete muset plánovat dost dopředu. To stejné platí o prudším stoupání. Pružnost by tedy mohla být lepší.
Spotřeba je solidní, vezmeme-li v potaz, že tu není žádný elektrický pomocník. Naměřili jsme tyto hodnoty:
Město: 6 – 7 litrů
Kombinovaná: 6,3 l
Dálnice: 6,9 l
Okresky: 5 - 6 l
Konkurence
Mezi hlavní konkurenty se řadí Ford Puma, Volkswagen T-Cross, Seat Arona, Hyundai Kona, Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Citroen C3 Aircross. Ford boduje nejlepšími jízdními vlastnostmi a nadstandardně velikým zavazadelníkem, to je ovšem vykoupeno omezeným místem pro zadní pasažéry a celkovým stísněným pocitem uvnitř. Kamiq sice nejezdí tak, jako Ford, ale má navrch co se praktičnosti týče.
Ceny
Základní Kamiq ve výbavě Ambition s motorem 1,0 TSI 70 kW stojí od 428 tisíc. Stejná motorizace s výbavou Style vyjde na 491 tis a pokud byste chtěli alespoň šestistupňový manuál, který je dostupný se silnějším litrovým motorem o výkonu 81 kW, tak zaplatíte ještě o 20 tisíc více.
Scoutline je dražší o 35 tisíc, takže náš exemplář bez příplatků vychází na 545 tis. Včetně příplatků se finální cena vyšplhala na 660 tisíc.
Závěr
Kamiq je příjemný společník do města, ale i mimo něj. Dokážu si představit s ním procestovat ve dvou lidech půl Evropy a vrátit se, aniž bych byl „rozlámaný“. Je plnohodnotným vozem, který nabízí slušné jízdní vlastnosti a celkem komfortní podvozek. Na druhou stranu je zde ovšem otázka, jestli má smysl připlácet za Kamiq, který je méně pohodlný než větší Scala.
Já osobně bych měl ve výběru jasno. Ale pro lidi, kteří chtějí sedět výš, neřešit vysoké obrubníky při parkování a potřebují být zkrátka „in“, je Kamiq lepší volbou. Za to vše si ovšem budete muset připlatit celkem dost peněz. 660 tisíc za hezky vybavený crossover s tříválcem a manuálem není zrovna málo. Škoda Kamiq 1,0 TSI 81 kW Scoutline získal 6,5/10 bodů.
Plusy
Image
Spotřeba
Ergonomie
Jízdní vlastnosti
Prostornost v kabině
Minusy
Cena
Lacinější materiály uvnitř
Mdlý projev v nízkých otáčkách
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?