Puma je vlastně taková nafouknutá Fiesta s jinou karoserií na vyšším podvozku. Řadí se tak do velmi oblíbeného segmentu crossoverů. Jednou jsme ji už v testu měli, ale dnes se zaměříme na elektrifikovanou verzi, které není v „plné palbě“, což není v novinářských testovacích vozech tak úplně obvyklé. Celkem kladně se to podepisuje na výsledné ceně.
Úvod
Ford Puma jsme nedávno testovali. Tehdy šlo o jednu z posledních Pum bez elektrifikace. Pod kapotou se ukrýval také slabší litrový tříválec s automatem a šlo o výbavový stupeň ST Line Vignale.
Dnešní kousek je trošku jiný. Má nižší výbavový stupeň – ST line a jde o mild-hybrid. O pohon vozu se tedy stará jak litrový tříválec, tak elektromotor, který pomáhá vozu při rozjezdech a ukládá energii, která vzniká při brzdění do malé baterie. Výsledkem by tak měla být nižší spotřeba a lepší dynamika.
Exteriér
Příď vozu je jasným odkazem na starou „vysmátou“ Pumu. Tehdy šlo o sportovně střižené kupé. Doba se však změnila a druhá generace vypadá jako pořádně vykrmený kocour, který je pěkně baculatý. Design je povedený a moderní. Potěší kompaktní rozměry, se kterými je jízda po městě příjemná. Modrá metalíza se k vozu hodí, podtrhuje jeho veselý charakter. Na autě jsou 17 palcová kola, která dobře vypadají a zároveň poskytnou ten správný jízdní komfort.
Rozměry – 4207/1805/1534/2588 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 1280 kg
Interiér
První usednutí je příjemné. Sedadla jsou pohodlná a pozice za volantem taktéž. Ocenil bych ovšem polohovatelnou loketní opěrku. Volant padne skvěle do rukou, má tlustý věnec a logicky rozmístěné tlačítka na ovládání rádia a tempomatu. Sedadlo řidiče je výškově stavitelné, ale spolujezdec má smůlu a bohužel sedí o poznání výš.
Ovládání vozidla je intuitivní, vše je hezky po ruce a převažují klasická tlačítka. Co by ovšem mohlo být lepší, jsou použité materiály. Je zde poměrně dost laciných tvrdých plastů. Vyzdvihnout je potřeba řadící páka, která je na první pohled skvělá, dobře se s ní řadí, ale jelikož je kovová, tak v zimě dost dlouho studí. Infotainment je lehce zastaralý, ale život s ním není nijak otravný.
Prostornost je horší. Vpředu je znát to, že je interiér poměrně úzký a situace vzadu je ještě horší. Jakmile si sednu sám za sebe (měřím 185 cm), tak mi schází takových 5 cm prostoru na hlavu a před koleny už také místo není.
Největší trumf vozu co se prostornosti týče, je vzadu. Zavazadelník má polohovatelnou podlahu, pod kterou se navíc ukrývá takzvaný Megabox, který má na dně otvor. Když budete převážet něco špinavého, jednoduše prostor opláchnete hadicí a vodu vypustíte podlahou. Objem zavazadelníku činí 456 litrů a Megabox pojme 81 litrů.
Jízda
Jízdní komfort je oproti posledně testované Pumě na 18 palcových kolech o poznání lepší. Na těchto „sedmnáctkách“ je to akorát. I veliké nerovnosti zvládá dobře a při jízdě vás neruší žádné bouchání či poskakování vozu. Odhlučnění je také slušné.
Nízká hmotnost a skvěle odladěný podvozek mají za následek, že je Puma velmi schopná i v zatáčkách. Vůz je sice lehce zvednutý, ale netrpí na výrazné naklánění karoserie. Zatáčí skvěle. Řízení je ve srovnání s konkurenty nadprůměrné. Je příjemně tuhé a velmi přesné.
Jelikož je vůz vybavený malým elektromotorem, tak rekuperuje a ukládá tak energii do malé baterie. Sice je oproti předchozí neelektrifikované verzi lepší spotřeba i dynamika, ale má to negativní dopad na plynulost jízdy. Neustále musíte pracovat s plynovým pedálem, protože vůz rekuperuje pořád. Pokud nevypnete systém Stop-Start, budete se potýkat se zpomaleným nastartováním motoru. Jakmile vyšlápnete spojku, vůz má stále vypnutý motor a až v moment, kdy zařadíte, nastartuje. V praxi to není úplně příjemné.
Motor
Pod kapotou pracuje litrový tříválec EcoBoost, který je doplněn elektromotorem s 48V akumulátorem. Jde o mild-hybrid, takže neumí jet čistě jen na elektřinu. Elektromotor pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdech. Motor je vzhledem k lichému počtu válců kultivovaný. Sice jsou cítit na volnoběh a v nízkých otáčkách lehké vibrace, ale není to obtěžující. Výkon motoru činí 92 kW a 210 Nm. Dynamika je naprosto dostačující. Není to žádný trhač asfaltu, ale po městě je to svižné přibližovalo a ani předjíždění na okreskách není obtížné. Zrychlení na 100 km/h zabere 9,8 sekund a akceleruje až do rychlosti 191 km/h. Velikým plusem je skvělá manuální převodovka, která má přesné a krátké dráhy.
Hlavním přínosem elektrifikace je spotřeba, která se snížila o více než litr.
Město: 5-6 litrů
Kombinovaná: 5,6 l
Dálničních 130km/h: 6,4 l
Okresky: 4,5 – 5 l
Ceny
Nejlevnější Puma ve výbavě Titanium s námi testovaným základním tříválcem EcoBoost stojí od 492 tis. Není to sice málo, ale dostanete opravdu slušnou výbavu, kde ti méně náročnější zákazníci nebudou muset nic navíc připlácet. Dále jsou v nabídce výbavy ST Line a ST Line X a sportovní ST.
My v testu máme výbavu ST Line, která začíná na 520 tis. Příplatek za silnější motor 1,0 EcoBoost 114 kW činí 30 tis. Pokud byste chtěli automatickou převodovku, tak ta stojí dalších 55 tis. Všechny ceny jsou po zvýhodnění.
Závěr
Crossovery jakým je například Puma nám dávají smysl. Jedná se o kompaktní a lehce zvednuté vozidlo, což oceníte hlavně ve městě, kde jsou často vysoké obrubníky a málo místa na parkování. Zároveň je lehká, má skvělý podvozek, takže nenabízí vůbec špatné jízdní vlastnosti a komfort je na 17 palcových kolech velmi dobrý. Kabina je sice lehce užší a vzadu se jedinci měřící přes 180 cm komfortně nevejdou, ale potěší slušný variabilní zavazadelník s Megaboxem. Dynamika je naprosto dostačující a potěší skvělá spotřeba.
Posledně testovaná neelektrifikovaná Puma dostala 8 bodů. Vypadala sice o něco lépe, nabídla plynulejší jízdu, ale byla méně pohodlná, stála více peněz a měla horší dynamiku i spotřebu. Podtrženo sečteno, Puma ST Line se základním motorem EcoBoost (mHEV) si zaslouží 8,5/10 bodů.
Plusy
Image
Jízdní vlastnosti
Komfort
Převodovka
Spotřeba
Přiměřená cena
Variabilní zavazadelník
Minusy
Užší kabina
Starší infotainment
Výrazná rekuperace
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.