První svezení v Toyotě Mirai. Je tohle budoucnost?

toyota mirai
toyota mirai, foto: Petr Boháč
Petr Boháč , AutoRoad.cz 22. listopadu 2021 19:07
Sdílej:

Zúčastnil jsem se novinářské akce TOYOTA OFFROAD DEN. Program byl tak pestrý, že by byla škoda vměstnat ho celý do jednoho článku. Proto vám budeme přinášet zážitky z této povedené akce ve větším množství článků.

Luxusní sedan s veškerým komfortem

Toyota Mirai druhé generace je luxusní sedan o délce 4,975 metru s pohonem zadních kol, postavený na nové platformě GA-L (Global Architecture Lexus). Disponuje celkovým výkonem systému 134 kW (182k), což mu umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a maximální rychlost 175 km/h. Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kg pojmou tři vysokotlaké zásobníky v zadní části.

Vůz v nové druhé generaci zaujme na první pohled protáhlými světlomety, které jsou nejdelšími mezi všemi modely značky. Jsou vybavené technologií Bi-LED včetně adaptivních dálkových světlometů. Zadní LED světla pak zabírají téměř celou šířku vozidla. Největší střešní okno u Toyoty má rozměr 831x802 mm. Zaujmou též nápadná kola s průměrem 20 palců.

Mirai poskytuje až pětičlenné posádce veškerý cestovní komfort. Volant obšitý kůží má senzory úchopu po celém obvodu, základní údaje o jízdě se promítají na velkém head-up displeji a o ovládání multimédií se stará displej o velikosti 12,3 palce v HD rozlišení. Přední i zadní sedadla mohou být vybavena výhřevem i ventilací a přizpůsobitelné osvětlení dává na výběr z osmi barevných odstínů. O bezpečnost při jízdě se stará několik bezpečnostních systémů včetně aktivního systému zatáčení ACA, adaptivního tempomatu nebo plně automatického parkování, které se mezi modely Toyoty objevuje vůbec poprvé. Speciální akustický systém pak generuje zvuk vozu při akceleraci.

Jdeme se projet

O Mirai byl dle očekávání velký zájem, a proto klíčky od něj zmizely v kapse jiného novináře takřka okamžitě. Já při čekání, než na mě přijde řada, projel u nás již testovanou Toyotou Camry a Toyotu Proace Verso, kterou jsem již měl v testu, avšak se lvíčkem na kapotě.

Konečně došla řada i na mě a já usedám za volant auta, který by mohl způsobit podobnou revoluci, jakou před pár lety způsobily vozy Tesla a ještě před nimi průkopníci hybridů v podobě Toyot Prius.

Při usedání za volant Toyoty Mirai jsem očekával pocity výjimečnosti a dotyk budoucnosti. Nic z toho se však nekonalo. Uvnitř vodíkového automobilu jsem si připadal jako v jakémkoliv jiném konvenčním sedanu vyšší střední třídy. Ano, grafika displeje infotainmentu i digitálního přístrojového štítu dává jasně najevo, jaké že palivo se do vozu čerpá. Ale jinak mi Mirai třeba oproti Camry po usednutí za volant nepřijde jako nějaké futuristické sci-fi.

Volím "déčko" na místě umístěném v krátkém voliči jízdních režimů, šlapu na pedál akcelerátoru a rozjíždím se. Kromě hlásku v mé hlavě, který na mě nadšeně křičí, že jsem dosáhl další mety a jedu na něco, na co jsem ještě nejel, je jízda.... jak to říct... ano, už to mám... je jízda úplně normální. Toyota Mirai jezdí pohodlně a tiše s příjemným zátahem odspodu tak, jak jsme zvyklí z jiných elektromobilů. Ono se vlastně nedalo moc co jiného čekat. Toyota Mirai je elektromobil. Jen se nedobíjí ze zásuvky, ale u plničky vodíku. Kdo někdy tankoval LPG nebo CNG, pro něj ani auto na vodík nebude při tankování nic nového. Ještě zmíním věc, kterou v jiném autě skutečně nezažijete, a která vás ubezpečí, že jste jeli autem na vodík. Při vystupování se zpoza auta za doprodu syčení vyvalila pára. Zda je to dobře, či nikoliv nechám na uvážení čtenářů, já osobně si vzpomněl na DeLorean z filmové trilogie Back to the Future.

Toyota Mirai je dle mého pohledu budoucnost, která kombinuje výhody jak elektromobilu, tak díky rychlosti tankování a dojezdu 650 km, konvenčního automobilu na fosilní paliva. Trochu mi u něj chybí výkon. Téměř 5 metrů dlouhá manažerská limuzína by měla být rychlejší, než elektromobily segmentu B. Svou, řekněme průměrnou dynamiku, však nahrazuje komfortem jak od podvozku, tak hlavně úžasným tichem, které doprovází jeho plavnou jízdu.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.